سبد خرید
تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

0
1 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

از تفاوت تیرآهن سبک و سنگین چه می دانید؟ تیرآهن های فولادی با مقطعی به شکل حرف انگلیسی H را هاش بیم یا تیرآهن هاش می گویند که در ساخت ستون های اصلی ساختمان، ساخت پل ها و هم در ساخت کامیون ها به کار برده می شوند. اما به موجب تفاوت در بعضی مشخصات هندسی این تیرآهن ها، بعضی تحت عنوان هاش سبک و بعضی دیگر هاش سنگین یاد می شوند.

این تفاوت ها باعث شده تا هر یک از این تیرآهن ها کاربرد مخصوص به خود را داشته باشند. تفاوت در وزن هاش سبک و سنگین باعث می شود تا برای انتخاب به عنوان کاربرد مورد نظر، باید به وزن آن ها توجه شود تا به جای یکدیگر به کار برده نشوند تا علاوه بر تامین الزامات ساخت و ساز، از رعایت شدن استانداردها هم اطمینان حاصل شود. در این مقاله، تفاوت های هاش سبک و سنگین از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت. توجه کنید ما در اینجا فقط تفاوت هاش سبک و سنگین را بررسی کرده ایم. تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

کاربرد انواع تیرآهن

پروژه  ساختمانی شما برای استحکام و مقاومت بیشتر به تیرآهن نیاز دارد.  در ادامه در مورد انواع کاربرد تیرآهن صحبت خواهیم کرد.

  • در کفی ستونی و صفحات فولادی با ضخامت  های مختلف، می  توان از این مقطع فولادی استفاده کرد. این کفی  ها به دلیل قابلیت برش، جوش و پیچ کاری، برای اتصال نبشی به ستون  ها مفید هستند. علاوه بر این، اگر ساختمان بیش از یک طبقه داشته باشد، از تیرآهن می  توان به عنوان ستون یکپارچه استفاده کرد. تفاوت تیرآهن سبک و سنگین
  • یکی دیگر از کاربردهای مهم آن، استفاده به عنوان تیرهای اصلی یا شاه تیر است. تیر اهن به عنوان شاه  تیر می  تواند به ستون  ها متصل شود و تیرک  های میانه  هر طبقه را نگه دارد.
  • از تیرآهن در ساخت خرپا نیز استفاده می  شود و تیرهای تراس را در کنار هم قرار می  دهند تا در ساخت سوله، سقف و انبارها بتوانند از آن استفاده کنند.
  • کاربرد عمده  این محصول در ساختمان  هایی با اسکلت فلزی است که به عنوان ستون قرار می  گیرد. پس از تیرآهن در زمینه  های مختلفی استفاده می  شود.

انواع تیرآهن هاش

همانطور که اشاره شد تیرآهن های هاش در انواع زیر به تولید می رسند:

تیرآهن سبک (HEA~IPBL)

Light Gauge Steel یا همان تیرآهن سبک از ورقه های نازک فولادی تشکیل می شود و عموما تحت عنوان قطعات کم وزن از آن ها یاد می شود. علامت L یعنی این تیرآهن وزن کمی داشته که قیمت آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

کلیک کنید: قیمت روز تیرآهن هاش سبک

ابعاد هاش سبک چیست ؟

در بخش های قبلی بیان کردیم که برجسته ترین عامل متمایزکنندهٔ انواع تیرآهن هاش از یکدیگر، ضخامت این مقاطع است که در نهایت، باعث به وجودآمدن وزن های گوناگونی می شود. باتوجه به این مقدمات، لازم است که بخش ابعاد این محصول را بادقت بیاموزیم تا بتوانیم حداقل و حداکثر ابعاد انواع هاش سبک را به خاطر بسپاریم تا در صورت نیاز، بتوانیم انواع این محصول را از یکدیگر متمایز کنیم.

  • طول بال پروفیل H از 100 تا 300 میلی متر متغیر است
  • بر اساس این عوامل، وزن نهایی این دسته از مقاطع از 17 تا 180 کیلوگرم متغیر است
  • سایز این دسته از تیرآهن ها بین 10 تا 60 میلی متر متغیر است
  • ضخامت بال در این گروه از 8 تا 25 میلی متر متغیر است
  • ضخامت جان در هاش سبک از 5 تا 13 میلی متر متغیر است
  • ارتفاع تیر در این مقاطع از 96 تا 590 میلی متر متغیر است تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

جزئیاتی که در این بخش به دست دادیم، بر اساس اطلاعات مندرج در جدول اشتال است؛ با این حساب، تیرآهن هایی که از جهت ابعاد و ضخامت دارای ابعادی کمتر یا بیشتر از این رقم ها دارند، محصولاتی غیراستاندارد به حساب می آیند یا دست کم در جدول اشتال تیرآهن H نمی گنجند. تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

کاربرد های هاش سبک چیست ؟

تیرآهن هاش سبک در بسیاری از پروژه های ساختمانی به کار گرفته می شود و همین مسئله این دسته از مقاطع را در زمرهٔ پروفیل های ساختمانی قرار می دهد. این محصول باتوجه به اینکه سطح مقطع بزرگ تری در مقایسه با سایر انواع تیرآهن های معمولی دارد، از مقاومت کششی و تسلیم بالایی برخوردار است و همین مسئله آن را به گزینه ای مناسب برای استفاده در ساختمان های ضد زلزله تبدیل می کند. در ادامه، لازم به ذکر است که این تیرآهن ها به سبب اینکه قابلیت تولید در طول های بیش از 100 را هم دارند، گزینه ای مناسب برای برج سازی نیز به حساب می آیند.

  • در ساخت سازه های سنگین مثل پل و یا برج هایی با تعداد طبقات بالا، استفاده از تیرآهن سنگین مناسب تر است
  • تیرآهن سبک و سنگین بیشتر در خط تولید تیرآهن هاش به چشم می خورد تفاوت تیرآهن سبک و سنگین
  • تیرآهن هاش سبک یکی از پرکاربردترین انواع پروفیل های ساختمانی به حساب می آید
  • کاهش وزن هاش سبک از یک سو آن را برای کاربردهای معمول ساخت و ساز بسیار مناسب می گرداند چراکه سبب کاهش وزن سازه می شود اما از سوی دیگر، میزان تحمل بار کمتری را به دنبال دارد

تیرآهن سنگین (HEB~IPB)

تیرآهن هاش سنگین، یکی از پُرمصرف ترین مقاطع فولادی است که برای ساخت ستون ها و به طور کلی در مکان هایی که نیاز به مقاومت بالا باشد، به کار می رود. همینطور به خاطر مقاومت بالای این نوع تیرآهن در تحمل وزن زیاد، در تهیه تیر و خرپا هم کاربرد دارد.

از تفاوت های تیرآهن هاش سبک و سنگین می توان به این موارد اشاره کرد که تیرآهن هاش سنگین دارای بال های پهن تر و ضخامت بیشتری می باشد. همینطور تنش کمتری را تحمل می کند و به خاطر سطح مقطع بزرگتر، به عنوان ستون های عمودی از آن به کار می رود.

در صنایعی که نیاز به مقاومت بالایی دارند، از جمله سدسازی، پل سازی و … از تیرآهن هاش سنگین به کار می رود. در صورت نیاز می توان این تیرآهن را تا طول 100 متر هم سفارش داد.

سایز تیرآهن هاش سنگین

تیرآهن های هاش سنگین در سایزهای 10 تا 100 میلی متر تولید می شوند، اما سایزهای 10 تا 60 میلی متر آن ها در بازار کاربردی تر هستند و به همین خاطر اغلب این سایزها در انبارها موجود است. سایزهای تیرهای هاش سنگین با هاش سبک برابر است و تفاوت این محصولات در سایر مشخصات فنی آن ها مشخص می شود.

ابعاد بال و جان تیرآهن هاش سنگین

ضخامت بال و جان و ارتفاع بال ها در هاش سنگین بیشتر از هاش های سبک است و همین ویژگی علت مقاومت بالاتر این محصولات به شمار می آید. ضخامت جان هاش های سنگین بین 6 تا 19 میلی متر و ضخامت بال آن ها بین 10 تا 36 میلی متر است. هرچقدر سایز تیرآهن بزرگ تر باشد، ضخامت آن نیز بیشتر خواهد بود. طول شاخه تیرهای هاش سنگین به صورت استاندارد، 12 متر است.

کلیک کنید: قیمت روز تیرآهن هاش سنگین

 

تیرآهن فوق سنگین (HEM~IPBV)

کاربرد این تیرآهن اغلب در کشورهای اروپایی می باشد. به همین دلیل تولید آن را در ایران نمی بینیم و چنانچه در ایران به تولید برسد اغلب برای صادرات به کشورهای همسایه می باشد.

عوامل موثر بر قیمت تیرآهن - عوامل مهم و تاثیرگذار روی قیمت تیرآهن

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

  • ضخامت: اصلی ترین تفاوت تیرآهن سبک و سنگین، تفاوت در ضخامت بال و جان آن ها است
  • با تغییر ضخامت شکل ظاهری مقاطع نسبت به هم تفاوت خواهد داشت
  • تفاوت در وزن
  • نوع کاربری
  • قیمت تیرآهن
  • فرآیند تولید: فرآیند تولید تیرآهن سبک و سنگین با هم تفاوتی ندارد فقط در مرحله نورد و غلتک کاری برای به دست آمدن ضخامت های متفاوت، میزان فشار غلتک متفاوت خواهد بود.

تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین

از دیگر تفاوت تیراهن هاش سبک و هاش سنگین می توان به این موضوع اشاره کرد که به طور کلی تیرآهن هاش برای طول های 100 متر هم کاربرد دارد. علاوه بر ویژگی های مثبت این محصول، قیمت آن هم مناسب و به صرفه می باشد. تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

یکی از مزایای این نوع تیرآهن ها، فراوانی شان در تمامی کشورها می باشد. همینطور، به خاطر مقاومت بالای جان در مقابل نیرو های برشی و استحکام بال ها در مقابل خمش های لحظه ای، کاربرد عمده ای دارند. از مهمترین تفاوت تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • سایز هرکدام
    • کاربرد هرکدام از این دو محصول
    • نوع بال های هاش سنگین و هاش سبک

برای بسیاری از افرادی که در حوزه های ساختمانی و عمرانی فعالیت دارند، تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین از موارد مهمی است که باید از آن مطلع شوند! در اصل، ضخامت مشخص شده به عنوان عمده ترین تفاوت این دو محصول در نظر گرفته می شود. تیرآهن هاش سبک ضخامت کمتری دارد و این در حالی است که تیرآهن هاش بال پهن از ضخامت بیشتری برخوردار می باشد.

در این مطلب در مورد تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین صحبت شد که عمده ترین تفاوت آن ها در ضخامت شان می باشد. تیرآهن هاش سبک، ضخامت کمتری نسبت به نوع سنگین دارد.

تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین در چیست؟

این دو محصول از نظر شکل ظاهری و نوع بال، عملکرد و همینطور سایز با هم متفاوت می باشند.

چطور می توان تیرآهن سبک و سنگین را تشخیص داد؟

برای تشخیص تیرآهن سبک از تیرآهن سنگین به باید به بارزترین تفاوت آن ها پرداخت، یعنی ضخامت. ضخامت تیرآهن سبک کمتر از ضخامت تیرآهن سنگین است؛ اما از دیگر راه های کمکی مراجعه به پلاک شناسایی، کنترل وزن مقطع خریداری شده با وزن استاندارد، مراجعه به جدول وزنی تلیدکننده، کمک گرفتن از فروشنده، همینطور اتکا به تشخیص چشمی می باشد. اصولا روی بندیل تیرآهن خریداری شده، اطلاعات کامل مقطع نوشته می شود.

وزن تیرآهن

وزن یکی از پارامترهای اصلی در تمام مقاطع فولادی به شمار می رود. هرچه ضخامت تیرآهن بیشتر باشد وزن مقطع هم بیشتر خواهد بود. وزن تیرآهن از جمله موارد تاثیرگذار روی وزن کل سازه می باشد. تیرآهن های ساخته شده در کاخانجات فولاد، طبق استاندارد تولید می شوند. وزن انواع تیرآهن IPE، IPB، IPBv و IPBl در جدول قرار داده شده می باشد. در این جدول منظور از IPBl تیرآهن هاش سبک و IPBv تیرآهن هاش سنگین می باشد.

 

تیرآهن هاش ذوب آهن

 

نحوه تولید تیرآهن سبک و سنگین

در ساخت تیرآهن از شمش و اسلب به کار می رود. به این روش که بعد از ذوب شمش در داخل کوره با دمای 1100 درجه، فولاد ذوب شده را به زیر غلتک هدایت می کنند. در این مرحله تیرآهن شکل می گیرد و ضخامت و سایز آن مشخص می شود. تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

بال و لبه تیرآهن با نورد گرم به شکل رایج و قابل استفاده در پروژه های ساختمانی تبدیل می شود. برای اینکه کیفیت تیرآهن کم نشود، در ساخت آن از تجهیزات پیشرفته کمک گرفته می شود.

در آخر باید یادآورد شد که تیرآهن از جمله مقاطعی است که برای ساخت سازه با ارتفاع زیاد به کار برده می شود. چون این مقطع فضای کمتری را اشتغال می کند و می تواند المان های مختلف را به هم وصل کند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

پس شخصی که با تیرآهن سروکار دارد باید شناخت کافی از آن داشته باشد و تفاوت انواع سایز و ضخامت آن را بداند.

از طرفی نصب و اجرای سازه فولادی بسیار سریع است و حتی بعد اتمام ساخت می توان سازه را دوباره گسترش داد. از این رو اسکلت ساخته شده از فولاد و مقطع تیرآهن طرفدار زیادی دارد.

چگونگی و فرآیند تولید تیرآهن هاش

برای تولید تیرآهن هاش، ابتدا شمش ها وارد کوره شده و پس از رسیدن به دمای 1100 درجه سانتی گراد، از محل غلتک ها عبور می کند و پس از گذشت از ایستگاه های چند مرحله ای، تحت فشار شدیدی قرار می گیرد و درست در همین نقطه است که فرایند شکل گیری اتفاق می افتد.

در تولید تیرآهن هاش، هر اندازه که کیفیت نهایی آن بالاتر باشد، کیفیت سازه بالاتر خواهد بود. مهم ترین و اصلی ترین مرحله در تولید تیرآهن هاش فرایندی تحت عنوان نورد گرم است، اما بایستی توجه کرد که برای تولید این مدل از تیرآهن نسبت به تیرآهن معمولی به زمان بیشتر و تجهیزات دقیق تری نیاز است تا محصولی با کیفیت مطلوب تولید شود. درنتیجه باتوجه به فرایند گفته شده، قیمت تیرآهن هاش از تیرآهن معمولی بالاتر می باشد.

پس به شکل خلاصه می توان گفت که فرآیند تولید تیرآهن هاش به شکل زیر است:

  • پخت و بالا بردن دمای شمش فولادی
  • فرآیند شکل دهی شمش ها
  • گذر از ایستگاه های چند مرحله ای
  • کاهش لبه ها و ضخامت بال تیرآهن
  • سایزینگ نهایی

ابعاد تیرآهن هاش در جهان و ایران

انواع تیرآهن در سایزهای حدودی 6 تا 14 متر تولید می شود. معمولا تیرآهن ها در کشورهای مختلف با استانداردهای متفاوتی تولید می شوند که استاندارد مربوط به کشور اروپا از جمله بهترین مدل آن ها در تولید تیرآهن می باشد. در داخل ایران از استاندارد اروپا برای تهیه و تولید انواع مدل های تیر آهن از جمله تیرآهن هاش به کار می رود. تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

ابعاد تولیدی تیرآهن هاش متنوع بوده و از سایز 100 تا 1000 میلی متر تولید می شود، درواقع بایستی به این نکته اشاره کرد که سایزهای بالای 700 میلی متر، فقط برای مصارف ویژه تولید می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله کارخانه های داخل ایران، می توان به کارخانه ذوب آهن اشاره کرد که آهن هاش در سایزهای 160، 180 و 200 میلی متر تولید می شود. برای اطلاع از ارزان ترین قیمت انواع مدل های تیرآهن هاش می توانید به سایت ایرونید مراجعه کنید.

جدول وزن تیرآهن اهواز

کارخانه های تولیدکننده تیرآهن در ایران

بسیاری از کارخانه های تولیدکننده تیرآهن در ایران، هاش بال پهن را نیز تولید می کنند. بخش عمده نیاز صنعت ساخت وساز کشور به هاش، توسط کارخانه های داخلی برآورده می شود و میزان واردات این محصولات بسیار کم است. فهرست مهم ترین کارخانه های تولیدکننده هاش سنگین در ایران عبارت است از:

  • فایکو مازندران
  • ذوب آهن اصفهان
  • پروفیل صنعت ماهان تفاوت تیرآهن سبک و سنگین
  • جهان فولاد غرب کرمانشاه
  • فولاد غرب آسیا قم
  • نورد و فولاد احرامیان یزد
  • شاهین بناب
  • ظفر بناب تفاوت تیرآهن سبک و سنگین
  • فولاد ناب تبریز

بهترین کارخانه تیرآهن در ایران

در حال حاضر می توان گفت بهترین نوع تیر موجود در بازار تیرآهن ذوب آهن اصفهان می باشد که در نوع استاندارد موجود بوده و وزن آن مطابق جدول اشتال می باشد و علت بالا بودن قیمت تیرآهن نیز همین نکته است. تیرهای وارداتی کشور ترکیه و کره از نظر وزنی تقریبا مشابه تولیدات ذوب آهن اصفهان بوده ولی ارزان تر می باشند. محصول کارخانجات یزد، فایکو، ناب و آرین سبک بوده و از دیگر محصولات ارزان تر می باشد.

اگر در بازار برای خرید محصول ذوب آهن اصفهان قیمتی کمتر به شما پیشنهاد دادند بایستی به اصالت این محصول شک کنید. نخستین تفاوت تیر ذوب آهن اصفهان با دیگر تیرها وجود نشانه ESCO بر روی بال این محصول می باشد. تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

خرید انواع تیرآهن سبک و سنگین از آیرونید

آیرونید یکی از بزرگترین و معتبرترین فروشگاه های اینترنتی در زمینه فروش تیرآهن و مواد ساختمانی است. این فروشگاه با سال ها تجربه در ارائه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب به مشتریانش، به یکی از محبوب ترین مقاصد خرید تیرآهن در ایران تبدیل شده است. در آیرونید، شما می توانید انواع تیرآهن های مورد نیاز خود را پیدا کنید، از تیرآهن های ساختمانی تا تیرآهن های صنعتی و تجاری. همچنین، مشتریان ما می توانند از خدمات متنوعی مانند برش و انبارداری تیرآهن بهره مند شوند.

با خرید تیرآهن از آیرونید، شما مطمئن هستید که محصولی با کیفیت و استحکام بالا دریافت خواهید کرد. همچنین، قیمت های مناسب و تخفیف های ویژه ما، خرید تیرآهن را برای شما بسیار سودمند و اقتصادی می کند. پس اگر به دنبال خرید تیرآهن با کیفیت و قیمت مناسب هستید، به آیرونید مراجعه کنید و از تجربه خرید لذت ببرید. برای اطلاعات بیشتر و خرید آنلاین، به وبسایت ما مراجعه کنید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات