سبد خرید
تیرآهن هاش سبک چیست؟ تفاوت تیرآهن هاش سبک با انواع دیگر تیرآهن

تیرآهن هاش سبک چیست؟ تفاوت تیرآهن هاش سبک با انواع دیگر تیرآهن

0
2 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

تیرآهن هاش سبک چیست؟ تفاوت تیرآهن هاش سبک با تیرآهن هاش سنگین چیست؟ قیمت تیرآهن هاش سبک چگونه تعیین می شود و برای اطلاع از آن به کجا مراجعه کنیم؟ تیرآهن های هاش سبک جزو مهمترین مصالح ساختمانی هستند که استفاده از آن ها اهمیت بسیاری دارد، آیرونید ارائه کننده و فروشنده معتبر انواع تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین از شما دعوت می کند در این مطلب ما را همراهی فرمایید.

تیر آهن های هاش سبک (HEA)

تیر آهن های هاش سبک (HEA) ارتفاع کمتری نسبت به عرض خود داشته و در مقایسه با تیر آهن های هاش سنگین و فوق سنگین دارای ضخامت بال و جان کمتری می باشند. ضخامت جان این نوع تیر آهن در محدود 5 تا 16.5 میلی متر و ضخامت بال آن در بازه 8 تا 31 میلی متر قرار دارد. تیرآهن سبک از مقاومت قابل قبولی برخوردار است، کیفیت مناسبی دارد و در بخش های مختلف سازه فولادی استفاده می شود. تیرآهن سبک در مقایسه با تیرآهن سنگین فقط ضخامت کمتری دارد.

تیرآهن هاش سبک چیست؟ فرق تیرآهن هاش سبک با انواع تیرآهن چیست؟

تیرآهن هاش سبک دارای ارتفاع کمتری نسبت به عرض بوده و نسبت به دو مدل دیگر از تیرآهن هاش داری ضخامت بال و جان کمتری می باشد. ضخامت حدودی جان این مدل تیرآهن هاش در محدوده 5 تا 16.5 میلی متر و ضخامت بال آن در بازه عددی 8 تا 31 میلی مت قرار دارد.

برای ساخت برج و پل و سازه هایی با ارتفاع بلند از تیرآهن هاش استفاده می شود. تیرهاش سبک مقطع مستطیلی ندارد و مقاومت بالایی در برابر فشار دارد. تیرآهن هاش سبک مانند تیرآهن هاش سنگین دارای مقاومت بالایی است، بال های پهنی دارد اما در مقایسه با تیرآهن هاش سنگین، ضخامت کمتری دارد. کاهش وزن هاش سبک از یک سو آن را برای کاربردهای معمول ساخت و ساز بسیار مناسب می گرداند چراکه سبب کاهش وزن سازه می شود اما از سوی دیگر، میزان تحمل بار کمتری را به دنبال دارد.

عناصر تشکیل دهنده ی تیر هاش سبک چیست؟

این مورد را در نظر داشته باشید که عناصر شیمیایی که در ساختار هر محصول فولادی به کار رفته اند بیانگر خواص مکانیکی آن محصول خواهند بود. از جمله عناصری که نقش اصلی در خواص این محصولات دارند می توان به کربن، منگنز، گوگرد و فسفر اشاره کرد. در نتیجه برای دانستن خواص آن ها باید مواد تشکیل دهنده را بشناسید.

عناصر شیمیایی هاش سبک چیست ؟

عناصر شیمیایی مقاطع فولادی بیانگر ویژگی های مکانیکی و فنی این محصولات هستند؛ حضور برخی از عناصر فلزی در این محصولات مانند کربن، گوگرد یا فسفر، باعث ایجاد خواصی می شود که تأثیرات زیادی در تعیین کاربردهای این مقاطع دارد، در نتیجه لازم است که اجزا تشکیل دهندهٔ آلیاژ این پروفیل ها را به دقت بررسی کنیم تا در نهایت بتوانیم کاربردها و خواص مکانیکی آن را نیز دقیقاً به دست آوریم.

عموماً از آلیاژهای زیر در ساخت تیرآهن هاش سبک استفاده می شود که هرکدام دارای عناصر شیمایی متفاوتی هستند:

  • 2 با کربن 0.21 تا 0.25 درصد؛
  • 2 با کربن 0.21 تا 0.25 درصد؛
  • 2 با کربن 0.19 تا 0.23 درصد؛
  • 3 با کربن 0.19 درصد؛
  • 2 با کربن 0.24 تا 0.25 درصد؛
  • 3 با کربن 0.23 درصد؛
  • 3 با کربن 0.22 تا 0.24 درصد.

در ادامهٔ این بحث گفتنی است که از عناصر شیمیایی دیگری مانند فسفر، گوگرد و نیتروژن نیز در کمیت های متفاوت در این آلیاژها استفاده می شود. همچنین شایان توجه است که میزان کربن موجود در این گریدهای آلیاژی بر اساس ضخامت این مقاطع متفاوت می باشد.

ابعاد تیرآهن هاش سبک چیست ؟

در بخش های قبلی بیان کردیم که برجسته ترین عامل متمایزکنندهٔ انواع تیرآهن هاش از یکدیگر، ضخامت این مقاطع است که در نهایت، باعث به وجودآمدن وزن های گوناگونی می شود. باتوجه به این مقدمات، لازم است که بخش ابعاد این محصول را بادقت بیاموزیم تا بتوانیم حداقل و حداکثر ابعاد انواع هاش سبک را به خاطر بسپاریم تا در صورت نیاز، بتوانیم انواع این محصول را از یکدیگر متمایز کنیم.

  • ضخامت جان در هاش سبک از 5 تا 13 میلی متر متغیر است؛
  • طول بال پروفیل H از 100 تا 300 میلی متر متغیر است؛
  • بر اساس این عوامل، وزن نهایی این دسته از مقاطع از 17 تا 180 کیلوگرم متغیر می باشد.
  • سایز این دسته از تیرآهن ها بین 10 تا 60 میلی متر متغیر است؛
  • ارتفاع تیر در این مقاطع از 96 تا 590 میلی متر متغیر است؛
  • ضخامت بال در این گروه از 8 تا 25 میلی متر متغیر است؛

جزئیاتی که در این بخش به دست دادیم، بر اساس اطلاعات مندرج در جدول اشتال است؛ با این حساب، تیرآهن هایی که از جهت ابعاد و ضخامت دارای ابعادی کمتر یا بیشتر از این رقم ها دارند، محصولاتی غیراستاندارد به حساب می آیند یا دست کم در جدول اشتال تیرآهن H نمی گنجند.

بررسی کاربرد تیرآهن هاش سبک یا تیر HEA

همانطور که در بخش های قبلی گفتیم، تیرآهن هاش به علت خواص ویژه ای که دارد در دسته ی تیراهن های ساختمانی قرار می گیرد. در مورد این تیرآهن باید گفت که به علت سطح مقطع بزرگی که نسبت به سایر تیرآهن ها دارد، مقاومت کششی و تسلیمی بالایی نیز خواهد داشت. همین امر باعث شده است که تیرآهن هاش سبک بهترین انتخاب برای ساختمان های ضد زلزله باشد.

مورد دیگری که در رابطه با این نوع تیرآهن باید گفت، قابلیت تولید آن در طول های بیش از 50 متر می باشد. توجه داشته باشید که برای ساخت سازه با ارتفاع بلند مثل برج، باید از تیرآهن با طول زیاد استفاده کرد که تیرآهن سبک این ویژگی را دارد.

  • از کاربردهای مهم تیرآهن HEA کاهش وزن و نیروهای وارد بر سازه می باشد. با بکارگیری این نوع تیرآهن مجموع وزن های وارد شده به سازه کاهش می یابد.
  • این نوع تیرآهن در ساخت پل و برج های عظیم به علت وزن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • از دیگر کاربرد تیرآهن هاش سبک می توان به استفاده از آن در صنعت خودروسازی اشاره کرد.
  • در رستوران ها، بیمارستان و مدارس از تیرآهن هاش HEA برای ساخت آسانسور استفاده می شود.

کاربرد تیرآهن هاش سبک

ساخت سقف های فلزی: تیر هاش سبک به علت وزن کم و ابعاد کوچک برای ساخت سقف های فلزی در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این کاربرد امکان ساخت ساختمان هایی با سقف های سبک تر و مقاوم در برابر بارهایی مانند باد و زلزله را فراهم می کند.

تجهیزات حمل و نقل: تیرآهن هاش سبک در صنایع حمل و نقل برای ساخت بدنه و قسمت های کم وزن و سازه هایی که نباید سنگین باشند، مورد استفاده قرار می گیرند. این کاربرد به افزایش کارایی و سبکی وسایل حمل و نقل کمک می کند.

انشعابات برق و تلفن: تیرآهن هاش سبک در انشعابات برقی و تلفنی برای نصب لوله ها و کابل ها به کار می رود. این تیرآهن ها به خاطر وزن کم و سبکی خود، مناسب برای نصب در سیستم های توزیع انرژی و ارتباطات هستند.

ویژگی های هاش سبک چیست ؟

  1. تیرآهن سبک نیز از مقاومت قابل قبولی برخوردار است، کیفیت مناسبی دارد و در بخش های مختلف سازه فولادی استفاده می شود.
  2. با توجه به اینکه ضخامت بدنه تیرآهن سبک کمتر است قطعا بار کمتری را تحمل خواهد کرد.
  3. تیرآهن هاش دارای جان و بال مساوی بوده و جزو پرمصرف ترین مقاطع در صنعت ساخت و ساز می باشد.

تفاوت هاش سبک با تیرآهن های معمولی

بدون شک یکی از برجسته ترین تفاوت های موجود میان تیرآهن های هاش و سایر مقاطع فلزی مانند تیرآهن های I، سطح مقطع بزرگ مدل های هاش است که منجر به بروز خواص مکانیکی بالایی در این دسته از مقاطع می شود. علاوه بر این، این مقاطع از جهت گریدهای آلیاژی نیز با یکدیگر متفاوت هستند؛ چراکه معمولاً از گریدهای متفاوتی برای ساخت تیرآهن H استفاده می شود تا در نهایت، کاربردهای خاصی به دست بیاید.

گفتنی است که مقطع فولادی هاش از جهت وزن، ضخامت و ابعاد اسمی نیز تفاوت های بارزی با انواع تیرآهن های معمولی دارد؛ به عنوان مثال، تیرآهن های معمولی عموماً ارتفاعی بیشتر از 30 متر ندارند، درحالی که تیرآهن هاش سبک یا سنگین می تواند با ارتفاع 100 متر نیز تولید شود. شایان توجه است که با مراجعه به جداول وزنی اشتال مربوط به مقطع فولادی، می توانید به طور دقیق تفاوت های موجود در ابعاد این مقطع ها را بررسی کنید و تفاوت های هرکدام را برشمارید.

تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین چیست ؟

همانطور که تفاوت تیرآهن h و i وجود دارد، هاش ها نیز دارای تفاوت هایی در مشخصات فنی و ظاهری می باشند که این تفاوت ها از جنبه های گوناگونی بر خواص و کاربردهای هاش سبک و سنگین تاثیر می گذارند. مهم ترین تفاوت هاش سبک و سنگین به شرح زیر است:

تفاوت در ابعاد

هاش سنگین دارای ضخامت بال و جان برابر و نیز اندازه ارتفاع و طول بال برابر است. هاش سبک اما طول بال کمتری نسبت به ارتفاع خود دارد و ضخامت جان هم کمتر از ضخامت بال است. ضمن اینکه، هاش سنگین تا طول 100 متر تولید شده اما هاش سبک نهایت تا طول 30 متر قابلیت تولید دارد.

تفاوت در وزن

همانطور هم که از نام این دو پیداست، نخستین تفاوت هاش سبک و سنگین، تفاوت در وزن آنهاست. هاش سبک به خاطر وزن کمتر بیشتر در کاربردهای ساخت و ساز معمولی مورد استفاده قرار می گیرد اما هاش سنگین بیشتر استفاده صنعتی داشته و یا در ساخت سازه های عظیم و با ارتفاع بالا به کار برده می شود.

هاش سنگین در قسمت های پایین تر ساختمان جهت مقاوم سازی پایه ساختمان به کار برده می شود و معمولا سعی می شود در طبقات بالایی سازه از آن استفاده نشود تا بارهای اضافی ناشی از وزن آن به ساختمان وارد نیاید.

تفاوت در استحکام

هاش سنگین به خاطر وزن بیشتری که دارد، قادر است تا نیروهای کششی بیشتری را نسبت به هاش سبک تحمل کند. اگرچه که هاش سبک در برابر کمانش موضعی بهتر عمل کرده اما به طور کل، افزایش وزن هاش سنگین، افزایش استحکام آن را نیز به دنبال دارد.

تفاوت در کاربرد

تیرآهم ها به طور کل در ساخت ستون، ساخت اسکلت فلزی ساختمان، پل سازی و یا در تولید مشین آلات سنگین کاربرد دارند. هاش سبک به خاطر وزن کمتر، در کاربردهایی که نیاز است تا وزن کمتری به سازه وارد شود و نیز استحکام آنچنان زیادی لازم نباشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

در مقابل، هاش سنگین کاربردهای صنعتی داشته و به سبب وزن بیشتر و مقاومت بالاترف در ساخت سازه های بزرگ و نیز ستون های اصلی ساختمان به کار برده می شود. وظیفه تیرآهن در سازه ها، پخش بارهای وارده به ستون های اصلی و انتقال آن به ستون های فرعی و دیواره های جانبی است.

تفاوت در فرآیند تولید

هاش سنگین که به وسیله نورد های چند جهته تولید می شود تا شکل H به خوبی در آن اجرا شود و یا اینکه می تواند توسط جوشکاری، دو بال آن به قسمت جان تیرآهن متصل شوند اما هاش سبک فرآبند نورد ساده تری را تجربه می کند. برای تولید هاش سبک فقط از یک مجموعه رول معمولی استفاده می شود.

نتیجه مقایسه تیرآهن هاش سبک و سنگین

تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین هر دو دارای مقاومت بسیار بالایی هستند که نوع هاش سنگین ضخامت بیشتری دارد. از تیرآهن هاش سنگین در ستون های عمودی، تهیه تیر و خرپا استفاده می شود که دلیل آن نیز مقاومت بیشتر در مقابل فشار بالا می باشد. هر دو این تیرآهن ها در 2 نوع وارداتی و تولید داخل، تولید می شوند که نوع وارداتی آن معمولاً محصول کشورهای اوکراین، کره و اسپانیا می باشد. همچنین نوع داخلی آن اکثراً محصول کارخانه های فولاد غرب آسیا، ذوب آهن اصفهان، فولاد البرز ایرانیان، شاهین بناب و جهان فولاد غرب می باشد.

عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن هاش

شاید بپرسید، قیمت و هزینه خرید تیرآهن هاش به چه عواملی بستگی دارد؟ درا دامه به اصلی ترین فاکتورهای مؤثر بر قیمت تیرآهن بال پهن یا تیر آهن هاش اشاره می کنیم.

  • مشخصات فنی تیر آهن هاش

بدون شک، ضخامت، طول و ابعاد تیر آهن نقش مهمی در قیمت دارد. چراکه سبب افزایش وزن و میزان فولادی مصرفی می شود. قیمت تیر آهن هاش سنگین به مراتب بالاتر از قیمت تیر آهن هاش سبک می باشد.

  • برند سازنده

امروزه کارخانه های مختلفی اقدام به تولید تیرآهن هاش می کنند. از جمله تیر آهن هاش ذوب آهن اصفهان، البرز ایرانیان، فولاد غرب آسیا و کرمانشاه. مطمئناً این موارد در کنار محصولات خارجی، قیمت خرید تیرآهن بال پهن را دستخوش تغییر خواهند کرد.

  • قیمت جهانی فولاد و دلار

نرخ ارز و همچنین قیمت روز فلزات اساسی نظیر آهن بر هزینه تولید کارخانه ها مؤثر می باشد. در نتیجه افزایش یا کاهش آن بر قیمت تمام شده و هزینه خرید تیرآهن هاش اثرگذار می باشد.

  • هزینه های بارگیری و ارسال تیر آهن هاش

فاصله حمل، شیوه ارسال و نحوه بارگیری و تخلیه از عوامل مهم بر قیمت پروفیل های فولادی می باشد. طبیعتاً این عامل بر قیمت روز تیرآهن هاش نیز مؤثر می باشد.

  • مرکز خرید تیرآهن هاش

برای خرید پروفیل های فولادی روش های متعددی وجود دارد. خرید مستقیم از کارخانه، انبارها، بازار آهن آلات و فروشگاه های اینترنتی شرکت های تجاری از جمله آن هاست. در این میان شرکت های تجاری به خاطر عدم محدودیت زمانی و مکانی و ارسال به سراسر کشور، گزینه مناسبی هستند.

خرید تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین از مجموعه آیرونید

استفاده از تیرآهن باکیفیت و بادوام در انواع ساخت و ساز و صنایع مختلف، تامین کننده استحکام وامنیت آن سازه خواهد بود. مجموعه آیرونید با همکاری تیمی از کارشناسان متخصص همیشه آماده ارائه مشاوره در حیطه دانش فنی روز محصولات فولادی است. شما میتوانید جهت اطلاع از آخرین قیمت تیرآهن هاش سبک و تیرآهن هاش سنگین علاوه بر صفحه مربوط به قیمت انواع محصولات فولادی در وبسایت آیرونید با سایر راه های ارتباطی با کارشناسان آیرونید تماس حاصل فرمایید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات