سبد خرید
تیرآهن 16 یعنی چه

تیرآهن 16 یعنی چه

0
2 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

تیرآهن 16 یعنی چه؟ کاربرد تیرآهن 16 چیست؟ چرا از تیرآهن 16 استفاده می شود؟ قیمت تیر آهن 16 چقدر است؟ اگر در صنعت ساختمان سازی تجربه ای داشته باشید، حتما می دانید که تیرآهن چه نقش مهمی در بخش های مختلف آن بازی می کند. این محصول در سایزهای مختلف تولید و به کار برده می شود اما سایزهای 12 تا 20 آن معمول تر هستند. در این  میان، تیرآهن 16 یکی پرکاربردترین هاست. اگر می پرسید که دلیل کاربرد گسترده تیرآهن 16 چیست؟ در این مقاله با معرفی این محصول، مشخصات فنی و کاربردهایش به این سوال پاسخ می دهیم.

 

تیرآهن 16 چیست؟ تیرآهن 16 یعنی چه

تیرآهن 16 یک نوع تیرآهن است که از جنس فولاد با استحکام بالا ساخته شده است. عدد 16 به ضخامت تیرآهن اشاره دارد، به این معنی که ضخامت آن برابر با 16 میلی متر است. این نوع تیرآهن برای استفاده در ساخت و ساز، صنایع مختلف و ساختمان سازی استفاده می شود به دلیل استحکام و پایداری بالای آن.

به طور کلی منظور از سایز تیرآهن، عرض یا ارتفاع قسمت جان آن می باشد. همانطورکه می دانید تیرآهن از دو قسمت بال و جان تشکیل می شود. در یک تیرآهن با سطح مقطع I شکل، دو خط افقی و موازی بالا پایین، بال ها و خط عمودی متصل کننده آن ها جان تیرآهن هستند. در تیرآهن های H شکل، جای این دو قسمت عوض می شود، به طوری که دو خط عمودی بال ها و خط افقی جان هستند.

تیرآهن سایز 16 با طول جان 160 میلیمتر جز تیرآهن های سایز متوسط می باشد. این دسته از تیرآهن ها به خاطر ویژگی های مقاومتی که در رنج متوسط دارند می توانند در بخش های مختلف ساختمان مانند سقف یا ستون به کاربرده شوند. کاربرد تیرآهن 16 به استاندارد تولید و برند سازنده آن نیز بستگی دارد.

تیرآهن 16 مقاومت بیشتری در مقایسه با تیرآهن 12 و 14 دارد. به همان نسبت سنگین تر است و قیمت بالاتری نیز دارد. طبق جدول اشتال مربوط به تیرآهن های IPE هر متر از تیرآهن 16، 15.8 کیلوگرم وزن دارد و وزن شاخه 12 متری آن نیز برابر 189.6 کیلوگرم می باشد. وزن تیرآهن 16 ذوب آهن 190 کیلوگرم می باشد. ضخامت جان این تیرآهن 5  میلیمتر است و ضخامت بال آن 7.4 میلیمتر می باشد.

 

 

مشخصات فنی تیرآهن 16

برای استفاده از تیرآهن 16 باید با مشخصات و ویژگی های آن آشنا باشید. در این بخش با مرور استانداردها، ویژگی ها و روش تولید این محصول، آن را بیشتر معرفی می کنیم.

علامت های اختصاری تیرآهن

یکسری علائم اختصاری برای تیرآن ها وجود دارد که در کل جهان یکسان می باشد. برای مثال اگر بر روی هر تیرآهنی، علامت V را مشاهده کردید، به معنی سنگین بودن تیرآهن هاست و اگر علامت L بر روی تیرآهن ها وجود داشت، به معنی سبک بودن آنهاست.

همچنین معمولا تمامی شرکت های تولید تیرآهن، علامت اختصاری خودشان را بر روی آن ها حکاکی می کنند. برای مثال اگر به تمامی تیرآهن های شرکت ذوب آهن نگاه کنید، می توانید علامت ESCO را پیدا کنید.

پس آشنا بودن با علائم اختصاری در تیرآهن ها می تواند به شما در مشخصات تیر آهن 16 کمک زیادی کند.

استانداردهای تولید تیرآهن سایز 16

همانطورکه احتمالا می دانید تیرآهن را به طور کلی مطابق چهار استاندارد زیر تولید می کنند:

  • استاندارد IPE اروپا؛ شامل تیرآهن های با سطح مقطع I  با ضخامت بال های ثابت.
  • استاندارد INP روسیه و چین؛ شامل تیراهن های I با بال های نازک شونده از محل اتصال به جان تا انتها.
  • استاندارد IPB؛ شامل تیراهن های با سطح مقطع H و ارتفاع جان 10 تا 100 سانتی متر. این استاندارد در کشور ما به وفور استفاده می شود.
  • استاندارد CPE؛ شامل تیراهن های لانه زنبوری با الگوهای دایره ای یا 6 ضلعی منتظم توخالی روی جان. ارتفاع این محصول تا 1٫5 برابر تیراهن های IPE افزایش پیدا می کند.

اگر می پرسید که اصلی ترین استاندارد تولید تیرآهن 16 چیست؟ باید بگوییم استاندارد IPE. با این حال تولید این محصول طبق استانداردهای INP و CPE نیز انجام می شود که کاربردهای خاص خود را دارند.

 

نحوه تولید تیرآهن 16 

تیرآهن 16 عمدتا به روش نورد گرم تولید می شود. در این روش، ابتدا شمشه های فولاد با ابعاد مشخص، درون کوره تا دمای نزدیک به نرم شوندگی گرم شده و سپس با جک های هیدرولیکی وارد غلطک های شکل دهنده می شوند. پس از رسیدن تیرآهن به ابعاد مورد نظر، سرد شدن و برش، عملیات شستشوی نهایی، پوشش دهی یا گالوانیزه روی آن صورت می گیرد. الگوی برش جان تیرآهن های لانه زنبوری نیز به روش برش خطی یا با استفاده از دستگاه های CNC  انجام می شود. روش های جوشکاری، اکسترود و پیچ و پرچ نیز از روش های فرعی تر تولید تیرآهن 16 هستند.

 

مقاومت تیرآهن 16 چقدر است؟

تیرآهن 16 نسبت به تیرآهن 12 و 14 دارای وزن بیشتری بوده چرا که طول جان آن بیشتر از آن ها است. پس تحمل بار تیرآهن 16 بالا بوده و این عامل سبب استفاده از آن به عنوان ستون اصلی حتی در سازه های بزرگ می شود. این تیرآهن در شاخه 12 متری دارای وزنی در حدود 190 کیلوگرم بوده در دسته تیرآهن های سنگین قرار می گیرد.

البته تیرآهن ها در انواع مختلف هستند که هر کدام هم دارای مقاومت های متفاوتی هستند؛ ضخامت تیرآهن، با مقاومت آن ها رابطه مستقیم دارند. به این صورت که هر چه ضخامت تیرآهن ها بیشتر شود، مقاومت آن ها هم بیشتر می شود؛ و البته که بر روی قیمت هم تاثیر مستقیم می گذارد.

 

 

بهترین کارخانه های تولید تیرآهن در ایران

در ایران کارخانه های بسیاری در زمینه تولید تیرآهن فعالیت می کنند. محصولات این کارخانه ها کیفیتی در سطح بین الملل دارد و حتی بعضی از آن ها در زمینه صادرات نیز فعال هستند. معتبرترین کارخانه های تولیدکننده تیرآهن در ایران عبارتند از:

  • ذوب آهن اصفهان
  • مجتمع فولاد کوثر اهواز
  • کارخانه فولاد ظفر بناب
  • مجتمع ذوب و نورد احرامیان یزد
  • کارخانه آریان فولاد بویین زهرا
  • کارخانه فایکو مازندران
  • کارخانه شاهین بناب
  • کارخانه جهان فولاد غرب کرمانشاه

 

کاربردهای تیرآهن 16

تیرآهن سایز 16، از جمله محصولات پر کاربرد و پرطرفدار است که به دلیل قیمت مناسب و طراحی ساده و هوشمندانه، می توان از آن در قسمت های مختلف صنعت ساختمان سازی استفاده کرد. موارد استفاده از این تیر را به صورت مختصر در ادامه مشاهده کنید.

خرپا

از کنار هم قرار گرفتن میله هایی مستقیم که شکل های مثلثی می سازند، خرپای سازه، تولید می شود. تیرآهن 16، برای ساخت این بخش از سازه ها نیز کاربرد دارد و مادامی که یکی از میله ها خم نشود یا نشکند، برای مجموعه خرپا، اتفاقی نمی ا فتد.

پوشش سقف

این سازه ها که با تیرآهن 16، قابل اجرا هستند کمک می کنند تا بار سقف، به دیوارها منتقل شود و استحکام کلی بنا، افزایش یابد. جالب است بدانید که تا پیش از اختراع تیرآهن، بیشتر تیرهای سقف چوبی بودند و پس از مدتی خمیده یا مستهلک می شدند. وجود تیرآهن به صنعت ساختمان سازی کمک کرد تا با سرعت و کیفیت بیشتری، پروژه ها را تحویل بدهد.

استفاده در اسکلت سازه فولادی

برای مقاوم سازی ساختمان  از تیرآهن 16 در اسکلت سازه فولادی استفاده می شود. این کار مطابق با طراحی و محاسبات انجام می شود.

استفاده در تیر فرعی

تیر فرعی در ساختمان سازی به عنوان اعضای میانجی هستند. وظیفه اصلی  تیر فرعی اتصال غیر مستقیم تیر اصلی به ستون ها و انتقال بار به تیر اصلی می باشد. در اسکلت های فلزی از تیرآهن های 16 به عنوان تیرهای فرعی استفاده می شود. لازم به ذکر است که این تیرها از اهمیت بالایی برخوردار هستد و هم به صورت افقی و هم عمودی در سازه قرار می گیرند. در ساختمان هایی که دارای حجم نسبت بالایی هستند برای قرار دادن به عنوان تیرهای فرعی از این تیرآهن استفاده می کنند.

پل های لانه زنبوری

از تیرهای حفره دار که اصطلاحا به آن لانه زنبوری می گویند، برای تولید بخشی از پل ها استفاده می شود. به این سازه ها در مجموع پل های لانه زنبوری می گویند.

استفاده در نعل

از کاربردهای تیرآهن 16 می توان به استفاده برای ساخت نعل های مختلف اشاره کرد. برای برداشتن فشار از درگاه و منتقل کردن آن به طرفین در درگاه از نعل استفاده می شود. درگاه ها اهمیت زیادی دارند و به دلیل شکنندگی زیادی که دارند باید مقاومت آن را بالا برد. با افزایش مقاومت درگاه بنا نیز مقاومت بالایی پیدا می کند.

 

 

انواع تیرآهن های 16

تیرآهن 16 یعنی چه ؟ تیرآهن  16 با توجه به نوع استانداردی که ساخته می شود به سه دسته زیر تقسیم خواهد شد:

تیرآهن 16 IPE

تیرآهن IPE تحت استانداردهای اروپا به دلیل قابلیت تحمل وزن و فشار به میزان زیاد، برای سازه های مرتفع به کار می  رود. ارتفاع این تیرآهن به صورت استاندارد چیزی بین 80 تا 600 میلی متر است و به دلیل شکل ظاهری در دسته بندی تیرآهن های I شکل قرار می گیرد. ضخامت بال ها در این تیرآهن ها نسبت به بدنه اصلی ثابت و غیر متغیر می باشد. در حال حاضر در کشور ما تیرآهن هایی که استانداردهای اروپایی دارند از پرکاربردترین ها محسوب می گردند و مهندسین ایرانی نقشه های ساختمانی را با توجه به ضخامت آن ها ترسیم می نمایند.

تیرآهن 16 INP

گاهی پروژه های ساخت و ساز داخلی به نوع دیگری تیرآهن 16 نیاز دارند که مانند IPE از نوع I شکل بوده و تحت استانداردهای مختلف جهانی ساخته شده اند. در چنین شرایطی باید از کشورهایی مانند چین، روسیه، اسپانیا، کره و لهستان، تیرآهن هایی با علامت INP وارد شوند. البته نسبت به تیرآهن های اروپایی IPE کاربرد بسیار کم تری دارند. ضخامت بال های این تیرآهن متغیر است و اصولا کمتر از خود تیرآهن می باشند. این تیرآهن ها ارتفاعی بین 80 تا 600 میلی متر دارند.

تیرآهن 16 IBP

گاهی تیرآهن هایی مورد نیاز هستند که نسبت به موارد قبلی بال های عریض تری نسبت به بدنه تیرآهن داشته باشند و با ارتفاع بیشتری تولید گردند. تیرآهن 16 IBP که به بال پهن یا عریض معروف است، به شکل H ساخته می شود و ارتفاع آن بین 100 تا 1000 میلی متر خواهد بود. مقاومت بسیار بالا و بی نظیر آن ها نکته مهمی است که در خصوص این تیرآهن ها وجود دارد و برای پروژه های بزرگ ساخت و ساز بسیار مناسب هستند. همچنین مصرف آهن در آن ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و همین مساله باعث شده هزینه های عملیات ساخت سازه کاهش چشمگیری داشته باشد.

 

چه نوع پوششی برای تیرآهن 16 استفاده می شود؟

تیرآهن 16 با چندین نوع پوشش مختلف در دسترس است، که به طور عمده عبارت  اند از:

  1. رنگ ضد زنگ: تیرآهن 16 را با استفاده از رنگ ضد زنگ هم پوشش می دهند. این نوع پوشش، از طریق پوشش دادن تیرآهن با رنگ  های خاص و مقاوم در برابر زنگ زدگی، از تماس مستقیم تیرآهن با عوامل خارجی محافظت می  کند.
  2. گالوانیزه شده: گالوانیزه کردن یک روش پوشش دهی است که در آن تیرآهن 16 با یک لایه نازک از روی به منظور جلوگیری از خوردگی پوشش می دهند. این فرآیند شامل غوطه  ور کردن تیرآهن در حمام روی است که باعث تشکیل لایه  گالوانیزه بر روی سطح آن می  شود. این لایه محافظتی از تیرآهن در برابر زنگ زدگی و خوردگی می باشد.
  3. روکش پودری: روکش پودری یک روش پوشش دهی است که در آن یک لایه پودر رنگی روی سطح تیرآهن 16 اعمال می  شود. سپس تیرآهن با استفاده از حرارت، پودر رنگی روی سطح آن را ذوب و به صورت یک لایه یکنواخت پوشش می دهند. این روش پوشش دهی علاوه بر مقاومت در برابر زنگ زدگی، امکان ایجاد ظاهری زیبا و متنوع به تیرآهن 16 را نیز فراهم می  کند.

 

نکات مهم در خصوص تیرآهن سایز 16

از دلایل ضرورت استفاده از تیرآهن 16 می توان به کاربردهای آن در متن اشاره کرد.در این مقاله دانستیم یکی از کاربردهای این نوع از تیرآهن استفاده از آن در ساخت ستون سازه است. همیشه ستون ها محور اصلی سازه های فلزی هستند که بار ساختمان را تحمل می کنند. پس زمانی مجاز به استفاده از این سایز تیرآهن خواهیم بود که از مقاومت و استانداردهای آن مطمئن باشیم.

نکته مهم بعدی این است؛ علاوه بر استفاده از تیرآهن 16 در تیرهای اصلی می توان از آن به عنوان تیرهای فرعی در ساخت بنا استفاده کرد. به طور کلی تیرها به صورت عمودی و افقی قابل استفاده در اسکلت های فلزی سازه می باشند. معمولا زمانی از این سایز تیرآهن برای تیرهای فرعی استفاده می شود که ساختمان دارای طبقات زیاد و حجم بالا باشد.

 

قیمت تیرآهن 16

در تعیین قیمت هر کالای فولادی مثل تیرآهن 16، همیشه مجموعه ای از عوامل به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم تاثیرگذار هستند. قیمت تیرآهن با توجه به نوسانات بازار ارائه می شود و موضوعات گوناگونی می تواند بر هزینه نهایی آن اثر گذار باشد. مثلا اگر برای خرید تیرآهن های وارداتی اقدام کنید، نوسانات ارز، می تواند هزینه هایتان را تحت الشعاع قرار دهد

به شما توصیه می کنیم برای اطلاع از قیمت به روز آهن  و دریافت مشاوره رایگان در رابطه با خرید تیرآهن 16 و یا سایر انواع تیرآهن های معمولی و یا تیرآهن های هاش هم اکنون به سایت آیرونید مراجعه کرده و یا برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران متخصص آیرونید تماس حاصل فرمایید.

 

قیمت هر شاخه تیرآهن 16

برای خرید تیرآهن 16 باید با توجه به کاربری موردنظرتان، مکان تحویل، مشخصات و وزن تیرآهن های 16 اقدام به انتخاب برند کنید. نکته مهم این است که باید بدانید با توجه به محاسبات سازه ای تیرآهن مدنظرتان چه مقدار بار را باید تحمل کند. گاهی با توجه به سازه یک تیرآهن 16 سبک هم می تواند جوابگوی عملکرد مدنظرتان باشد؛ پس نیاز پروژه در کنار قیمت تیرآهن 16 دو عامل مهم درخرید تیرآهن هستند.

تیرآهن های 16 را می توانید به دو صورت شاخه ای و کیلویی از آیرونید خریداری کنید. برای خرید در حجم های بالا خرید مستقیم تیرآهن از کارخانه مقرون به صرفه تر خواهد بود. برای خرید، مشاوره یا کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش آیرونید تماس بگیرید.

وزن یکی از پارامترهای مهم در انتخاب و خرید آهن به شمار می رود. نکته اول اینکه واحد محاسبه قیمت تیرآهن های 16، وزن است و نکته دوم هم اینکه وزن آهن ارتباط مستقیمی باکیفیت تیرآهن دارد. هرچه وزن تیرآهن 16 و مشخصات آن به وزن 189.6 و مشخصات جدول اشتال نزدیک تر باشد کیفیت آن تیرآهن بهتر خواهد بود. به این ترتیب مسلماً کیفیت و قیمت تیرآهن 16 ذوب آهن با وزن 190 کیلوگرم نسبت به قیمت تیرآهن 16 یزد با وزن 178 کیلوگرم گران تر می باشد.

قیمت تیرآهن 16 ذوب آهن

تیرآهن 16 ذوب آهن با توجه به کیفیت بالای آن تقاضای بالایی در بازار دارد. این تقاضای بالا باعث شده قیمت تیرآهن 16 ذوب آهن نوسانات زیادی داشته باشد. کیفیت بالا به دلیل مشخصات استاندارد این تیرآهن می باشد. وزن شاخه 12 متری تیرآهن 16 اصفهان، مطابق با وزن اشتال و حدود 190 کیلوگرم می باشد.

خرید تیرآهن 16 در اصفهان

امروزه روش های مختلفی برای خرید تیرآهن در اصفهان و دیگر مصالح ساختمانی وجود دارد. در دنیای اینترنتی امروزی برای خرید سریع مصالح تنها کافی است آن را از سایت های اینترنتی معتبر و با سابقه در این زمینه خریداری کنید. شرکت های مختلفی به پخش انواع مصالح ساختمانی مشغول اند.

یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در فروش انواع تیرآهن در اصفهان و دیگر مصالح ساختمانی، شرکت آیرونید می باشد. این شرکت با ساخت سایت فروشگاهی خود با نام آهن 505 خرید را برای مشتریان راحت تر کرده می باشد. برای خرید تیرآهن در اصفهان و دیگر مصالح ساختمانی کافی است وارد سایت شوید و آن را سفارش دهید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات