سبد خرید
راهنمای خرید شیرآلات صنعتی

راهنمای خرید شیرآلات صنعتی

0
3 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

اگر به راهنمای خرید شیرآلات صنعتی نیاز دارید این مطلب برای شماست، شیرآلات صنعتی ابزاری می باشند که در صنعت با توجه به موقعیت و نحوه عمل آن ها استفاده می شوند. با اهمیت ترین استفاده آن ها قطع یا ایجاد جریان سیال در درون لوله است.

یک شیر ایده ال آن است که سیال را با کمترین مقاومت و ایجاد کمترین افت فشار از خود عبور دهد و به بیان دیگر در وقت لازم از عبور سیال به هر صورت از داخل خود جلوگیری کند. گاهی اوقات برای تنظیم جریان سیال هم استفاده می شوند که این عمل با تغییر مسیر حرکت و با ایجاد اندکی مقاومت صورت می پذیرد.

راهنمای خرید شیرآلات صنعتی

تکنیک ها، نکات و راهنمای خرید شیرآلات صنعتی

در بعضی مواقع نوع بخصوصی از شیرآلات صنعتی که به طور اتوماتیک باز و بسته می شوند و از ایجاداتفاقات جلوگیری می کنند در صنعت بکار می روند. شیرها انواع مختلف و موارد استفاده متنوعی دارند که در این مقاله به معرفی آن ها و نحوه کارکرد آن ها و همینطور تعمیر و نگهداری آن ها می پردازیم امید است که این مقاله بتواند کاربرد شیرها و انواع آن ها را به خوبی معرفی کرده و راهگشای مشکلات موجود در خصوص تعمیر و نگهداری شیرها باشد.

شیرآلات صنعتی ابزارهایی هستند که برای کنترل جریان سیالات در صنایع مختلف استفاده می شوند. این شیرآلات معمولاً از جنس های مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، آلومینیوم یا پلی پروپیلن ساخته می شوند و برای مقاومت در برابر شرایط سخت صنعتی طراحی شده اند.

در ادامه به چند نکته مهم برای انتخاب و خرید شیرآلات صنعتی می پردازیم:

  1. نوع سیال: ابتدا باید نوع سیالی که قصد استفاده از شیرآلات برای کنترل آن را دارید مشخص کنید. برخی از شیرآلات برای استفاده با سیالات مایع مناسب هستند، در حالی که برخی دیگر برای گازها یا مواد جامد مناسب تر هستند.
  2. فشار و دما: حتماً باید با فشار و دمای سیستم کاری خود آشنا باشید تا بتوانید شیرآلاتی را انتخاب کنید که این شرایط را تحمل کنند.
  3. اندازه و نوع اتصال: بر اساس اندازه لوله ها و نوع اتصالات موجود در سیستم خود، باید شیرآلات مناسب را انتخاب کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که آیا نیاز به اتصالات فلنج، جوشی یا رزوه ای دارید. راهنمای خرید شیرآلات صنعتی
  4. مواد ساخت: بر اساس شرایط کاری خود، باید مواد ساخت شیرآلات را انتخاب کنید. مثلاً اگر سیال شما اسیدی یا قلیایی است، باید از شیرآلات تهیه شده از مواد شیمیایی مقاوم به این نوع سیالات استفاده کنید.
  5. استانداردها و مجوزها: حتماً از اینکه شیرآلاتی که قصد خرید آنها را دارید، دارای استانداردها و مجوزهای لازم برای استفاده در صنایع مختلف هستند، اطمینان حاصل کنید.

در نهایت، قبل از انجام خرید حتماً قیمت ها و شرایط فروش شیرآلات را از چند فروشنده مختلف مقایسه کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. همچنین از نظرات و تجربیات دیگران در مورد برندها و مدل های مختلف شیرآلات صنعتی استفاده کنید تا تصمیم بهتری بگیرید.

خرید شیرآلات صنعتی

 آیرونید نمایندگی فروش انواع شیرآلات صنعتی است که امکان تأمین انواع شیرآلات صنعتی نفت و گاز و تجهیزات دارویی و غذایی را دارا می باشد. شما میتوانید کاتالوگ محصولات را از مشاورین ما دریافت کنید. برای خرید و فروش انواع شیرآلات صنعتی نفت و گاز باید به نکاتی از جمله نوع اتصال، فشار کاری، میزان تحمل دما و فشار، عملکرد و… دقت کرد. قیمت شیرآلات صنعتی باتوجه به عملکرد آن، نوع متریال آن متغیر می باشد.  راهنمای خرید شیرآلات صنعتی

کاربرد انواع شیرآلات صنعتی

پیش از معرفی انواع مختلف شیرآلات صنعتی باید نگاهی به کاربردهای اصلی این ولوها داشته باشیم:

  • جلوگیری از بازگشت سیالات عبور کرده
  • ایمن نگه داشتن دستگاه ها راهنمای خرید شیرآلات صنعتی
  • کنترل مقدار جریان سیالات
  • قطع و وصل جریان
  • تنظیم فشار سیال

در قسمت معرفی انواع شیرآلات پایپینگ، کاربردهای مذکور را بررسی و کاربردهای بیشتری را معرفی خواهیم کرد.

انواع مختلف شیرآلات پایپینگ و ولو

شیرآلات پایپینگ را می توان به دو روش کلی دسته بندی کرد که عبارت هستند از:

تقسیم بندی با توجه به نحوه کارکرد:

  • شیر دستی (Manual Valve): شیرهای دستی همان طور که از نامشان پیداست، با نیروی دست اپراتور باز و بسته می شوند. راهنمای خرید شیرآلات صنعتی
  • شیر خودکار یا اتوماتیک (Actuator Valve): به همه شیرهایی که بدون نیاز به اپراتور یا دیگر منابع انرژی کار می کنند، ولو خودکار می گویند.
  • شیر متصل به منبع انرژی: این شیرها با استفاده از انرژی الکتریکی موتور و یا هیدرولیکی پمپ، وضعیت جریان را بررسی می کنند و اگر نیاز بود، آن را تغییر می دهند.

تقسیم بندی با توجه به ساختار:

  • شیر کروی (Globe valve): این شیر اسم خود را از شکل ظاهری بدنه خود که کروی شکل است گرفته، ساختمان داخل آن طوری است که مایع از نقطه ورودی به شیر تا خروج از آن ١٨٠ درجه تغییر جهت می دهد. ساختمان دریچه و نشیمن گاه آن طوری می باشد. که به مجرد برقرار شدن جریان تماس آن ها با هم قطع می شود. پس باز نبودن کامل شیر کروی اشکالاتی را که شیر کشویی در حالت نیمه باز بودن را داراست، ندارد. بنابراین می توان از آن جهت تنظیم و کنترل جریان استفاده کرد.
  • شیر سماوری (Plug valve): شیر سماوری یکی از انواع شیرآلات صنعتی است که با حرکت دورانی کار می کند و معمولاً برای کنترل جریان سیالات مورد استفاده می باشد. المانی که در این ولو راه سیالات را مسدود می کند، به شکل استوانه یا مخروط با مجرایی برای عبور می باشد.
  • شیر سوزنی (Needle valve): نام شیر سوزنی از شکل دیسکش گرفته شده چرا که دیسک این ولو متشکل از یک میله مخروطی نازک است که ظرافت و کنترل دقیقش سبب شده تا در پروژه های مهمی همانند آزمایشگاه های پتروشیمی به کار گرفته شود. همینطور جالب است بدانید که این شیر از لحاظ ساختاری، خود، جزو شیرهای کروی به حساب می آید.
  • شیر یکطرفه (check valve): شیرهای یک طرفه، از انواع شیرآلات پایپینگ بدون بازگشتی می باشند که برای جلوگیری از حرکت سیال در خلاف مسیر موردنظر مورد استفاده اند. این ولوها، جریان بدون مانع و بستن مسیر در صورت پایین بودن فشار را ممکن می کنند و در صنعت و وسایل خانگی کاربرد دارند.
  • شیر اطمینان (safety valve): دیگ های بخار، کمپرسورها، توربین ها و دیگر تاسیسات تحت فشار، امکان دارد بعضی اوقات خراب شوند و موجب بالا رفتن بیش از حد فشار دستگاه ها شوند که در این حالت خسارات مالی و حتی جانی به همراه دارد. برای جلوگیری از این اتفاق از شیرهای ایمنی استفاده می شود تا در صورت بالا رفتن فشار به صورت خودکار باز شوند و مقداری از محتوا را خالی کنند تا فشار پایین بیاید. شیرهای اطمنیان به سه دسته safety, relief, safety relief تقسیم می شوند. راهنمای خرید شیرآلات صنعتی
  • شیر دیافراگمی (Diaphragm valve): این ولو سه قسمت بدنه، دیافراگم و سرپوش دارد. دیافراگم، مجرای عبور سیال را کم و زیاد و در کل می توان گفت که مقدار سیال را تنظیم می کند. استفاده از شیر دیافراگمی برای سیستم هایی با درجه حرارت بالا توصیه نمی شود چرا که در دماهای زیاد، دیافراگم ذوب می شود پس باید از این نوع شیر در دما و فشار پایین استفاده شود.
  • شیر پروانه ای (butterfly valves): این مدل یکی از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی در صنایعی همانند نفت و گاز و پتروشیمی می باشد. ساختار شیر پروانه ای از یک صفحه مدور و یک بدنه معمولی می باشد. صفحه مدور، دور میله ای 90 درجه می چرخد و به وسیله یک اهرم به قسمت حرکت دهنده وصل است که این محرک می تواند برقی یا دستی باشد. از ویژگی های این ولو می توان به حداکثر رساندن سرعت سیال در کمترین زمان، قابلیت کنترل، آسانی کاربرد، قیمت پایین و … اشاره کرد.
  • شیر کشویی (Gate valve): شیرهای کشویی یکی از محبوب ترین شیرآلات صنعتی می باشند که اکثراً در مکان هایی که بخواهند جریان سیال را کاملاً ببندند یا باز کنند، به کار می روند. از مزیت های این ولو می توان به کم بودن افت فشار در طول آن اشاره کرد که همین موجب شده برای لوله های طولانی از استفاده شود. زمانی که گیت کاملاً پایین باشد، سیال به جهت برخورد با آن و تغییر مسیر، دچار تلاطم و افت فشار می شود. همینطور شایان ذکر است که شیر کشویی دو نوع چاقویی و گوه ای دارد.

طبقه بندی شیرآلات صنعتی بر اساس اتصالات انتهایی

یکی از روش های طبقه بندی شیرآلات صنعتی، دسته بندی آن ها براساس اتصالات انتهایی شیر می باشد. راهنمای خرید شیرآلات صنعتی

  • چک ولو و شیر پروانه ای با انتهای ویفری در بازار موجود می باشند. این نوع انتها زمانی استفاده می شود که فضای کار بسیار محدود باشد.
  • پیچی یا رزوه ای که با رزوه همسان با انتهای لوله وصل می شود. از این اتصالات معمولا در ابعاد کمتر از 1.5 اینچ استفاده می شود.
  • از ولوهای دارای انتهای جوش لب به لب (یا بات ولد Butt-welded) در شرایط فشار و دمای بسیار بالا استفاده می شود. از این اتصالات معمولا در کلاس بالاتر از 900 استفاده می شود.
  • از ولوهای دارای سوکت جوشی در فشار کم مورد استفاده قرار می گیرند. از این اتصالات معمولا در ابعاد کمتر از 2 اینچ استفاده می شود.
  • اکثر ولوهای مورد استفاده در سیستم پایپینگ دارای انتهایی از نوع فلنجی می باشد. از این اتصالات معمولا در ابعاد بیشتر از 2 اینچ استفاده می شود.

اجزای سازنده ساختار شیرآلات صنعتی

برای شناخت کامل شیرآلات صنعتی باید اجزای سازنده آن ها را بشناسیم که در ادامه آن ها را نام خواهیم برد.

  • عضو مسدودکننده (Obturator): این عضو قسمتی از شیر است که همان طور که از نامش پیداست، قطع و وصل کردن جریان را عهده دار می باشد. این قطعه در هر شیر شکل متفاوتی دارد مثلاً در شیر سماوری مخروطی، در شیر توپی کروی و در گیت ولو به شکل گوه می باشد.
  • واشرها (Gaskets): در شیرهایی که بدنه، کلاهک و … با فلنج متصل می شوند، باید به منظور آب بندی، بین این فلنج ها گسکت قرار گیرد. شایان ذکر است که زمان انتخاب واشر باید به این نکته توجه کرد که گسکت موردنظر باید بتواند فشار سیال آن شیر را تحمل کند. راهنمای خرید شیرآلات صنعتی
  • ساقه (Stem): ساقه یا استم میله ای است که وظیفه انتقال نیرو از سمت اپراتور به عضو مسدودکننده را بر عهده دارد. نکته حائز اهمیت در این قطعه این است که شکل انتهای ساقه باید به صورتی باشد که دیسک در جای خود نچرخد و به هیچ عنوان از دیسک جدا نشود.
  • هندل یا عملگر (Handle or Actuator): شکل ظاهری این جزء همانند فرمان است و با چرخاندن آن با دست، می توان شیر را باز یا بسته کرد اما بعضی شیرها مثل ولوهای اتوماتیک، نیاز به هندویل ندارند.
  • مهره (Hand-Wheel Nut): با استفاده از مهره، هندل به استم سفت می شود و جنس آن از فولاد ساده کربنی در نظر گرفته می شود.
  • بدنه (Body): بدنه درواقع محفظه ای توخالی برای عبور سیالات است که به خطوط لوله متصل می شود و شامل اجزای درونی شیر می باشد. جنس این بدنه معمولاً از پلاستیک است اما گاهی از برنج، برنز، چدن، فولاد و … هم استفاده می شود.
  • نشیمنگاه (Seat): نشیمنگاه در واقع همان سطح داخلی بدنه است که به جهت تماس با عضو مسدودکننده جریان، عمل آب بندی را انجام می دهد.
  • کلاهک (Bonnet): کلاهک کامل کننده بدنه است و به صورت اتصال فلنجی یا رزوه ای به آن وصل می شود. در اغلب مواقع بعد از قرار دادن اجزای داخلی شیر، برای بستن و حفظ همه این اجزا از کلاهک استفاده می کنند اما بعضی شیرها همانند شیر توپی یا سماوری کلاهک ندارند.

انواع ولو بر اساس درجه بندی فشار و دما

یکی دیگر از روش های طبقه بندی شیرآلات صنعتی، دسته بندی آن ها براساس درجه بندی فشار و دما می باشد.

بر اساس درجه بندی فشار و دما، انواع شیرهای زیر در بازار موجود می باشد.

  • ولوهای کلاس 1500 (فشار مجاز = 250 بار)
  • ولوهای کلاس 2500 (فشار مجاز = 400 بار)
  • ولوهای کلاس 150 (فشار مجاز = 16 بار)
  • ولوهای کلاس 300 (فشار مجاز = 40 بار)
  • ولوهای کلاس 600 (فشار مجاز = 100 بار)
  • ولوهای کلاس 900 (فشار مجاز = 160 بار)
  • ولوهای کلاس 400

انواع ولو بر اساس جنس مورد استفاده

یکی دیگر از روش های طبقه بندی شیرآلات صنعتی، دسته بندی آن ها براساس جنس آن ها می باشد. مهمترین مواد مورد استفاده برای تولید انواع ولو عبارت هستند از:

  • هاستلوی
  • شیشه
  • فولادهای خاص
  • غیر فلزات همانند PP، PVC
  • فولاد کربنی
  • فولاد آلیاژی
  • چدن
  • برنز راهنمای خرید شیرآلات صنعتی
  • فولاد زنگ نزن
  • برنج
  • سیلیکون برنز
  • آلومینیوم برنز
  • مونل
  • استلایت
  • چدن داکتیل
  • چدن داکتیل با روکش نیکل
  • آلومینیوم
  • مس

انواع شیرآلات صنعتی بر اساس نحوه باز و بسته شدن

یکی دیگر از روشهای طبقه بندی شیرآلات صنعتی، دسته بندی آن ها براساس نحوه باز و بسته شدن ولو می باشد. هر شیر با حرکت خطی، چرخشی یا یک چهارم چرخش باز و بسته می شود. مقاله انواع لوله و اتصالات در صنایع مختلف را هم میتواند برای آشنایی بیشتر با لوله و اتصالات بخوانید.

  • شیرهای ربع چرخشی با چرخش 90 درجه، شیر را به طور کامل بسته یا کاملا باز می کنند. به جهت این چرخش سریع، عملکرد آن ها بسیار سریعتر از شیرهای حرکت خطی می باشد.
  • ولوهای حرکتی چرخشی یک دیسک را می چرخانند یا آن را از پین لولا که دیسک را نگه می دارد می چرخانند. راهنمای خرید شیرآلات صنعتی
  • ولوهای با حرکت خطی از یک عامل بستن جریان استفاده می کنند که در یک خط مستقیم حرکت می کند و جریان را شروع یا متوقف یا نیمه باز می کند. عامل بستن جریان می تواند یک دیسک یا ماده انعطاف پذیری همانند دیافراگم باشد. ولوهای حرکت خطی در عملکرد کندتر می باشند، اما سطح دقت و پایداری بالاتری در فرایند بستن دارند.

نکات کلیدی درباره انتخاب انواع شیرآلات صنعتی

با پیشرفت صنعت و ازدیاد مصرف شیر کارخانجات سازنده هم افزایش یافته وکوشش سازندگان برای مرغوبی جنس وقیمت کم موجب شده که شیرهای بسیار مختلفی همانطور که دیده شده است طراحی و ساخته شود. در نتیجه انتخاب نوع شیر برای کار مخصوص احتیاج به مطالعات بیشتری دارد. برای انتخاب شیر معینی برای کار مخصوص عوامل زیر را می باید در نظر گرفت.

کار شیرآلات صنعتی راهنمای خرید شیرآلات صنعتی

پیش از هر چیز ابتدا باید مشخص کرد که شیر برای چه عملی باید به کار رود. با این معلومات20 درصد کار را انجام داده ایم چرا که کلیه شیرها به طبقه از نظر مناسب بودن برای کار مخصوصی بکار می روند.

اگر سرویس باز و بسته شدن کامل لازم باشد از شیرهای زیر استفاده می کنیم.

  • شیر دروازه ای یا کشویی(Gate valve)
    • شیر سماوری(Plug valve)
    • شیر توپی(Ball valve)

اگر برای تنظیم جریان سیال شیر لازم باشد، شیرهای مناسب عبارت خواهند بود از:

  • شیر ساچمه ای(Globe valve)
    • شیر زاویه ای(Angle valve)
    • شیر سوزنی(Needle valve)
    • شیر پروانه ای(Butterfly valve)
    • شیر دیافراگمی(Diaphragm valve)

برای جلوگیری از برگشت سیال شیرهای مناسب عبارت هستند از:

  • شیر یک طرفه(Check valve)
    • شیر پایی(Pressure valve) راهنمای خرید شیرآلات صنعتی

جهت تنظیم فشار سیال و ایمن کردن مسیر از شیرهای ذیل استفاده می شود:

  • شیر ایمنی(valve Safety)
    • شیر تخلیه فشار(valve Relief)
    • شیر فشار شکن(Pressure valve)

شرایط کارکرد

شرایط فشار و درجه حرارت موجود در انتخاب شیر را از نظر جنس و خوردگی بسیار محدود می کند.

جنس ساختمان شیر

بدنه، میله، دیسک و نشیمن گاه شیر از اجناس مختلفی ساخته می شوند که هر کدام برای سرویس معینی مناسب می باشد. فلزاتی که به طور معمول برای ساختمان شیر مصرف می شوند. عبارت هستند از:
چدن، برنج، برنز، فولاد، مس، نیکل، پلاستیک، سرامیک وگرافیت.

مشخصات سیال

اصولا شیرآلات صنعتی را می توان برای کنترل مواد مختلفی نظیر پودرها، مایعات غلیظ، گازها، آب، مواد شیمیایی، نفت، بخاروغیره بکار برد و مشخصات سیال می تواند راهنمای خوبی از لحاظ نوع شیر و جنس آن از لحاظ تماس با سیال باشد.

افت فشار سیستم

چون افت فشار سیال برای هر شیر مختلف است در نتیجه افت فشار موجود در سیستم هم برای انتخاب شیر لازم می باشد.

ضریب شیرآلات صنعتی و مقدار جریان راهنمای خرید شیرآلات صنعتی

ضریب شیرآلات صنعتی یکی از مشخصات دیگر جهت اندازه گیری مقدار جریان وافت فشار در سیستم است که برای انتخاب شیر بسیار مهم است. ضریب شیر گاهی اوقات عدد جریان نامیده می شود. ضریب شیر با تغییر سایز آن و مقدار باز بودن شیر متناسب بوده و معمولا براساس باز بودن شیر بصورت ١٠٠ درصد (کاملا باز) بیان می شود.

اندازه شیر

اندازه شیرآلات صنعتی گاهی در انتخاب شیر بسیار مؤثر است مثلا اگر شیر بسیار بزرگی برای کنترل مایع لازم باشد شیر پروانه ای بر شیر فلکه ای یا ساچمه ای ترجیح داده می شود. به علاوه جنس شیر هم برای اندازه مختلف تغییر می کنند. راهنمای خرید شیرآلات صنعتی

به پایان مقاله راهنمای خرید شیرآلات صنعتی رسیدیم …

.برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید شیرآلات صنعتی با ما تماس بگیرید. تیم فروش ما آماده پاسخگویی به سوالات شما و ارائه بهترین محصولات برای نیازهای شما است. شماره تماس ما در وبسایت ما قابل مشاهده است. منتظر تماس شما هستیم.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات