سبد خرید
راهنمای خرید میلگرد

راهنمای خرید میلگرد

0
3 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

اگر به راهنمای خرید میلگرد نیاز دارید با ما قدم به قدم در این مطلب همراه شوید! میلگرد یکی از محصولات فلزی است که در صنایع مختلف برای ساخت و ساز استفاده می شود. انتخاب و خرید میلگرد یکی از مهمترین موارد در فرآیند ساخت و ساز محسوب می شود و برای انجام این کار لازم است به بررسی و انتخاب صحیح محصولات مورد نیاز دقت کنید.

در این مقاله، به بررسی و راهنمایی در خرید میلگرد می پردازیم. ابتدا نکات مهمی که بیشتر باید در نظر گرفته شوند را بررسی می کنیم. سپس به معرفی انواع مختلف میلگرد و ویژگی های آن ها می پردازیم. در نهایت نکاتی را که باید در نظر داشته باشید هنگام خرید میلگرد را شرح می دهیم. با مطالعه این مقاله می توانید انتخاب صحیحی در خرید میلگرد داشته باشید و از کیفیت و ماندگاری محصول خریداری شده اطمینان حاصل کنید.

راهنمای خرید میلگرد

راهنمای خرید میلگرد – نکات خرید میلگرد چیست؟

میلگرد یا آرماتور (Rebar) یک مقطع فولادی طویل و توپر استوانه ای شکل است، که معمولا از فولاد با کربن متوسط ساخته می شود و کاربرد اصلی آن، مسلح کردن بتن در ساختمان سازی می باشد. میلگردها در انواع مختلف آجدار، ساده، آلیاژی و… تولید می شوند و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در این مقاله ابتدا به این سوال که میلگرد چیست پاسخ می دهیم، سپس به معرفی مشخصات و انواع آن می پردازیم.

راهنمای خرید میلگرد

میلگرد چیست و چرا از آن در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد؟

در حالت کلی مقاومت فشاری بتن بسیار زیاد بوده و برای خرد کردن آن، به نیروی فوق العاده قوی نیاز داریم. این در حالی بوده که بتن، مقاومت کششی و پیچشی نسبتا ضعیفی دارد. به همین دلیل برای افزایش استحکام کششی و پیچشی آن، از انواع میلگرد به خصوص آماتور آجدار مورد استفاده قرار می گیرد. راهنمای خرید میلگرد

میلگرد اولین بار در اوایل قرن نوزدهم، در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان، بتن به تنهایی برای ساخت سازه های بزرگ و مستحکم کافی نبود. این مقطع با افزایش مقاومت کششی بتن، امکان ساخت سازه های بتنی بزرگ همانند پل ها، ساختمان های بلند و سدها را فراهم کرد.

راهنمای خرید میلگرد

تاریخچه استفاده از میلگرد در سازه ها

اولین بار در سال 1800 میلادی آقای جوزف لوئیس تصمیم گرفت در زمان ساخت سازه از میله فولادی استفاده کند. پس از این اقدام وی مشاهده کرد که استفاده از این میله ها باعث بهبود مقاومت در سازه شده. پس از این تغییر نیروی کششی و مقاومت سازه تا حد زیادی افزایش پیدا کرد. راهنمای خرید میلگرد

پس از این تست موفق، استفاده از میله فولادی در ساخت و ساز رونق پیدا کرد طوری که شرکت های ساختمانی مختلف هم این روش را پیاده سازی کردند. با این وجود هنوز استاندارد خاصی برای تولید میله های فولادی (که هم اکنون آن ها را با نام میلگرد می شناسیم) تعریف نشده بود. تا سال 1878 میلگردها بدون هیچ گونه استانداردی تولید می شدند، در این سال آقای تادئوس هیات (Thaddeus Hyatt) اولین استاندارد تولید میلگرد فولادی را ارائه داد.

محبوبیت این روش از سال 1900 میلادی شروع شد؛ به طوری که تا دهه 1950 بیشتر تولیدکننده های مصالح ساختمانی به تولید میلگرد دست زدند. از طرف دیگر مهندسان عمران و شرکت های ساخت خانه برای تقویت بتن در سازه های خود از میلگردها استفاده کردند. در این میان در تولید میلگرد هم پیشرفت زیادی حاصل شد طوری که در نهایت بهترین میلگرد برای تقویت بتن ها مورد استفاده قرار بگیرد.

راهنمای خرید میلگردپ

انواع میلگرد 

میلگردهای ساختمان سازی را بر اساس پارامترهای شکل ظاهری، جنس، استاندارد و کاربرد طبقه بندی می کنند. هر یک از این دسته بندی ها دارای زیرشاخه های متنوعی می باشند، دقت کنید قیمت روز میلگرد، برای هر یک از این دسته بندی ها متفاوت می باشد. راهنمای خرید میلگرد

انواع میلگرد بر اساس شکل ظاهری

میلگردها بر اساس شکل ظاهری که مهم ترین فاکتور است، به دو دسته ساده و آجدار تقسیم بندی می شوند. میلگرد آجدار، دارای شیارهایی بوده که باعث افزایش چسبندگی میلگرد به بتن می شود؛ به همین دلیل، مقاومت سازه بتنی در مقابل نیروهای کششی را افزایش می دهد. این آرماتور کاربردی ترین نوع میلگرد در ساختمان سازی می باشد. راهنمای خرید میلگرد

میلگرد ساده برخلاف نوع آجدار فاقد شیار می باشد. این آرماتور برای مواردی که به چسبندگی زیاد میلگرد در بتن نیازی نیست، مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید میلگرد آجدار و ساده هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. انتخاب نوع میلگرد مناسب برای یک سازه بتنی، باید با توجه به عوامل مختلفی همانند نوع سازه، شرایط محیطی و بارهای وارده انجام شود. میلگرد آجدار نسبت به میلگرد ساده، مقاومت کششی بالاتری دارد. آج ها باعث افزایش سطح تماس بین میلگرد و بتن می شوند به همین دلیل، مقاومت سازه بتنی در مقابل نیروهای کششی افزایش پیدا می کند.

میلگرد ساده نسبت به آجدار، شکل پذیری (انعطاف پذیری) بالاتری دارد. این به خاطر عدم وجود آج ها، در سطح آرماتور ساده. آج ها باعث افزایش سفتی میلگرد می شوند و به همین دلیل، میلگرد آجدار کمتر تغییر شکل می دهد.

راهنمای خرید میلگرد

انواع میلگرد از نظر مقاومت

انواعی از میلگرد در بازار آهن آلات وجود دارند که از نظر میزان استحکام و مقاومت دسته بندی می شوند. در ادامه به معرفی این میلگردها خواهیم پرداخت.

میلگرد پوششی اپوکسی راهنمای خرید میلگرد

این میلگرد از قیمت بالاتری برخوردار بوده و در مناطقی که با آب و نمک سر و کار داشته یا در معرض خطر خوردگی است، کاربرد خواهد داشت.

میلگرد گالوانیزه

این میلگرد نسبت به میلگرد کربنی مقاومت خیلی بیشتری در مقابل خوردگی دارد و به همین دلیل هم قیمت آن بالا می باشد.

میلگرد کامپوزیتی راهنمای خرید میلگرد

میلگرد کامپوزیتی به میلگردی گفته می شود که از پلیمرها و الیاف خاصی همانند کربن، شیشه و بازالت تولید شده. وزن کم، مقاومت در مقابل خوردگی و صرفه اقتصادی از مزایای این میلگرد به ­شمار می رود.

میلگرد ضد زنگ

میلگرد فولادی ضد زنگ هم به نوعی گران­ترین میلگرد در بازار ایران به حساب می آید و مقاومت خیلی زیادی در مقابل خوردگی دارد.

میلگرد اروپایی راهنمای خرید میلگرد

این میلگردها معمولا از جنس منگنز ساخته می شوند و مهم ترین ویژگی آن ها، قابلیت خم شوندگی می باشد. این محصولات برای استفاده در مناطقی که مستعد شرایط آب و هوایی بد همانند زلزله، طوفان یا گردباد می باشند مناسب نیست. اما با این حال قادر هستند مقرون به صرفه باشند.

میلگرد کربنی

این میلگرد که به میلگرد سیاه هم شناخته می شود، برای شرایط آب و هوایی مرطوب گزینه مناسبی به ­شمار می رود.

راهنمای خرید میلگرد

انواع میلگرد تولید شده در بازار

میلگرد دورپیچ

میلگرد دورپیچ، نوعی آرماتور بوده که برای تحمل پیچشی در یک قطعه یا سازه استفاده می گردد. این نوع میلگرد امکان دارد به­صورت خاموت قائم بسته، دور پیچ یا آرماتورهای طولی طراحی شده باشد که وظیفه آن استحکام مورد نیاز برای مقابله با چندین پیچش در سازه ها یا قطعات مختلف خواهد بود. راهنمای خرید میلگرد

میلگرد زیگزاگ

میلگرد زیگزاگ که به آن تیرچه زیگزاگ هم گفته می شود، مجموعه ای پیش ساخته از سه میلگرد آجدار و یک میگرد ساده بوده و شکل خرپا یه همدیگر متصل شده اند. از این میلگرد در سقف های بتنی و فولادی استفاده می گردد.

میلگرد ترانس

میلگرد ترانس یک محصول فولادی به ­شمار می رود که با نام میلگرد ترانسمیسیون هم شناخته می شود. این محصول دارای طاهری شفاف و صیقلی و بدون آج بوده و مقاومت بیشتری نسبت به میلگردهای معمولی دارد.

میلگرد کلاهک دار یا سردار راهنمای خرید میلگرد

این میلگرد، آرماتوری بوده که در یک یا دو سر آن صفحاتی متصل شده. سایز صفحه به گونه ای انتخاب می گردد که به خوبی درون بتن مهار گردد.

میلگردهای تولید شده در بازار دارای انواع و اقسام متعددی می باشند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

میلگرد تقویتی

میلگرد تقویتی یکی از کاربردی ترین مقاطع در ساختمان سازی می باشد. مقاومت کششی این محصول بسیار بالا بوده و تا 180 درجه قابلیت خم شدن را دارد. راهنمای خرید میلگرد

میلگرد نرمال

این میلگرد با طولی کمتر از 12 متر بوده که در پروژه های ساختمانی مورد استفاده سازندگان قرار می گیرد. این میلگرد در گریدها و ابعاد مختلفی در بازار عرضه می شود.

میلگرد بستر

میلگرد بستر، یک جفت مفتول طولی بوده که مفتول های عرضی به. صورت نردبانی یا خرپایی به روش جوش مقاومتی به آن اتصال یافته می باشد. این میلگرد به دو شکل افقی با عمودی در سازه استفاده می شود.

میلگرد حرارتی راهنمای خرید میلگرد

این میلگرد باعث جلوگیری از تنش ها و مشکلات ناشی از تجمع و حرارت بتن می شود. میلگردهای حرارتی، به­صورت عمود بر برای تیرها و تیرچه ها یا به شکل شبکه ای در زمان ساخت سقف تیرچه بلوک، تیرچه های کامپوزیت و … اجرا می گردند.

راهنمای خرید میلگرد

میلگردها بر اساس ضخامت 

میلگرد را می توان بر اساس آنالیز شیمیایی و مکانیکی، استانداردهای مختلف، محل کاربرد آن در صنعت و ضخامت بیان کرد. در این بخش به بررسی دسته بندی انواع میلگرد بر اساس ضخامت آن ها می پردازیم و توجه به این نکته لازم بوده که نرخ این محصول در برندهای مختلف، مثلا قیمت میلگرد ذوب آهن، آناهیتا و … در هر سایز و ضخامتی، به صورت کیلویی محاسبه می شود. میلگردها باتوجه به ضخامت به صورت کلاف یا بندیل بسته بندی می شوند. راهنمای خرید میلگرد

به شاخه های زیر 12 متری، میلگرد نرمال گفته می شود. با توجه به کاربرد، این نوع می تواند سایزهای مختلف و طولی بین 1 تا 11. 9 متر داشته باشد. این محصول در سایزهای پایین هشت، 10 و 12 برای ساخت انواع خاموت مورد استفاده قرار می گیرد و در سایزهای بالا 20، 22 و 25 برای ساخت بولت و تیرچه استفاده می شود.

میلگردهای ساده با ضخامت 5. 5 و 6. 5 میلی متر به صورت توپی یا کلاف بسته بندی می شوند. سایز هشت و 10 هم به صورت شاخه های 12 متری و هم به صورت کلاف قابل بسته بندی می باشند. میلگردهای با سایز بالای 12 میلی متری هم تنها به صورت شاخه ‎های 12 متری بندیل و حمل می شوند.

راهنمای خرید میلگرد

انواع میلگرد به لحاظ کاربرد

میلگردهایی که تا کنون معرفی کردیم، پرفروش ترین و رایج ترین محصولات موجود در ایران و جهان بودند. اما افزون بر موارد گفته شده، میلگردهایی هم وجود دارند که احتمالا تاکنون اطلاعات خیلی زیادی در مورد آن ها ندارید. این میلگردها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

میلگرد خاموت

خاموت نوعی میلگرد فولادی بوده که به­صورت حلقه هایی بسته در اطراف میلگردهای طولی قرار گرفته می شود. این میلگردها به کمک دستگاه های مخصوص هم می شوند و به اشکال مختلف مربعی، مستطیلی و دایره ای تولید می گردند. این میلگرد در سازه های بتنی نقش مهمی در افزایش مقاومت آن ها در مقابل نیروهای برشی و پیچشی ایفا می کند.

میلگرد خرک راهنمای خرید میلگرد

میلگرد خرک، نوعی محصول بوده که در ساخت فونداسیون ها به­کارگرفته می شود. این میلگرد به­صورت عمودی روی مش زیرین فونداسیون قرار می گیرد و هدف استفاده آن، مقاومت سازی سازه می باشد.

میلگرد ادکا

میلگرد ادکا به آرماتوری گفته می شود که محل نصب و قرارگیری آن، مکان اتصال تیر سقف به تیرچه خواهد بود. این میلگرد برای پر کردن فضای نشیمن تیرچه استفاده می شود.

انواع میلگرد بر اساس جنس

میلگردها بر اساس جنس و متریال به کار رفته، در دو دسته فولاد کربنی و آلیاژی تولید می شوند. میلگرد فولاد کربنی، از آلیاژ فولاد با کربن متوسط ساخته می شود. کربن یکی از عناصر اصلی در فولاد است، که بر خواص مکانیکی آن تاثیر می گذارد. افزایش درصد کربن در فولاد، باعث افزایش مقاومت کششی و سختی فولاد می شود، اما شکل پذیری آن را کاهش می دهد.

آرماتور فولاد کربنی، ارزان ترین نوع میلگرد می باشد. این نوع میلگرد برای مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که نیازی به مقاومت بالا در مقابل خوردگی و سایش نیست. مثلا، از میلگرد فولاد کربنی در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. راهنمای خرید میلگرد

میلگرد آلیاژی، از فولاد با آلیاژهای مختلف ساخته می شود. آلیاژهای موجود در فولاد، خواص مکانیکی آن را بهبود می دهند. مثلا آلیاژهای کروم، نیکل و منگنز باعث افزایش مقاومت فولاد در مقابل خوردگی می شوند. میلگرد آلیاژی مقاومت بالایی در مقابل خوردگی و سایش دارد. این نوع میلگرد برای مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که سازه در معرض رطوبت یا مواد شیمیایی قرار دارد. مثلا، از میلگرد آلیاژی در سازه های زیر آب، سازه های دریایی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

میلگردهای آلیاژی بر اساس نوع آلیاژ موجود در آن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. بعضی از انواع میلگرد آلیاژی عبارت هستند از:

  • میلگرد کروم دار
  • میلگرد نیکل دار
  • میلگرد منگنز دار
  • میلگرد تنگستن دار راهنمای خرید میلگرد
  • میلگرد مولیبدن دار

میلگرد فولاد کربنی و آلیاژی، هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. انتخاب نوع میلگرد مناسب، برای یک سازه بتنی باید با توجه به عوامل مختلفی همانند نوع سازه، شرایط محیطی و بارهای وارد بر سازه انجام شود.

راهنمای خرید میلگرد

انواع میلگرد از نظر سایز

میلگردها را از نظر سایز بندی هم متفاوت می باشند. هر یک از سایزهای میلگرد، ضخامت و قطر متفاوتی دارند و برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. سایزهای میلگرد در بازه 8 تا 32 میلی متری قرار می گیرند. انتخاب سایز میلگرد مناسب برای یک سازه بتنی، باید با توجه به عوامل مختلفی همانند نوع سازه، شرایط محیطی و بارهای وارد بر سازه انجام شود.

به صورت کل، هرچه قطر میلگرد بیشتر شود، مقاومت آن هم افزایش می یابد. پس برای سازه هایی که در معرض نیروهای کششی زیاد می باشند، باید از میلگردهایی با قطر بیشتر که وزن سنگین تری دارند استفاده کرد.

راهنمای خرید میلگرد

انواع میلگرد بر اساس استاندارد تولید

در ایران، میلگردها بر اساس استاندارد ملی ایران (ISIRI) تولید می شوند. این استانداردها مشخصات فنی آرماتور را از نظر قطر، طول، مقاومت کششی و دیگر ویژگی ها تعیین می کنند. بر اساس استاندارد ISIRI، میلگردها به چهار دسته اصلی زیر تقسیم می شوند:

  • میلگرد آجدار جناقی (A3)
  • میلگرد آجدار مرکب (A4) راهنمای خرید میلگرد
  • میلگرد آجدار مارپیچ (A2)
  • میلگرد ساده یا نرم (A1)

خرید میلگرد ساده فاقد آج یا شیار بوده و مقاومت کششی 240 نیوتن بر میلی متر مربع دارد. این نوع میلگرد برای مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که نیازی به چسبندگی زیاد میلگرد به بتن نیست. مثلا، از میلگرد ساده در اتصالات بین تیر و ستون مورد استفاده قرار می گیرد. این آرماتور به نام تجاری S240 هم شناخته می شود و نشان دهنده مقدار مقاومت کششی آن می باشد.

میلگرد آجدار مارپیچ، شیارهایی به شکل مارپیچ در سطح خود دارد. مقاومت کششی این نوع میلگرد 340 نیوتن بر میلی متر مربع می باشد. میلگرد آجدار مارپیچ پرکاربرد ترین نوع آرماتور در ساختمان سازی می باشد. این نوع میلگرد به نام تجاری S340 هم شناخته می شود. راهنمای خرید میلگرد

میلگرد آجدار جناقی دارای شیارهایی به شکل جناقی در سطح خود می باشد. مقاومت کششی این نوع میلگرد 400 نیوتن بر میلی متر مربع می باشد. میلگرد آجدار جناقی مقاومت کششی بالاتری نسبت به میلگرد آجدار مارپیچ دارد و برای مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که به مقاومت کششی بالاتری نیاز داریم. نام تجاری این محصول S400 می باشد.

میلگرد آجدار مرکب دارای ترکیبی از آج های مارپیچ و جناقی در سطح می باشد. مقاومت کششی این نوع میلگرد، 500 نیوتن بر میلی متر مربع می باشد. میلگرد آجدار مرکب، مقاومت کششی بسیار بالایی دارد و برای مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که به مقاومت کششی بسیار بالا احتیاج داشته باشیم. نام تجاری میلگرد آجدار مرکب، S500 می باشد. علاوه بر ISIRI، هر یک از استانداردهای میلگرد دارای ضوابط مختلفی می باشند.

راهنمای خرید میلگرد

نقش میلگرد در بتن

هدف از استفاده میلگرد در بتن، افزایش قدرت و تقویت مصالح می باشد. میلگردها با ترکیب آلیاژهای مختلف برای کاربردهای متنوع تولید می شوند. میلگردهای آجدار یکی از معمول ترین انواع میلگرد می باشند. وجود آج روی میلگرد کمک می کند این مقطع با استحکام بیشتری درون بتن قرار بگیرد، در نتیجه احتمال آسیب و شکستگی در سازه تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. با توجه به این تعاریف می بینیم که میلگرد نقشی بسیار مهم در بتن ایفا می کند.

بتن بسیار محکم است اما اگر بر مرکز بتن فشار بالایی وارد شود، این ماده به راحتی دچار ترک و شکستگی می شود. برای اینکه بهتر این موضوع را متوجه بشوید، یک تیر بتنی را به عنوان اسکلت بتنی سازه تصور کنید. این تیر تنها در دو طرف توسط ستون پوشش داده شده و قسمت وسط تیر، توسط هیچ ستونی پشتیبانی نمی شود.

حال تصور کنید که نیرویی خارجی به وسط این تیر فشار وارد می کند، فشار وارده به راحتی منجر به نصف شدن تیر خواهد شد. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنیم، تیر بتنی خود را با میلگردهای آجدار مسلح می کنیم! زمانی که این تیر بتنی به خوبی محافظت شده باشد با اولین فشار وارده دچار آسیب و شکستگی نخواهد شد. این روش جلوی شکستگی بتن را می گیرد زیرا میلگرد، فشار وارد شده بر سازه را دریافت و بدون آسیب رساندن به بتن آن را خنثی می کند.

استفاده از میلگرد در بتن

از دیگر دلایل استفاده از میلگرد در بتن می توان به کاهش ضخامت بتن اشاره کرد. زمانی که میلگرد در بتن ریزی استفاده می شود دیگر نیازی نیست شما از بتن با ضخامت بالا استفاده کنید. دلیل این موضوع را می توان به استحکام بالای بتن ریزی بدون نیاز به افزایش ضخامت ربط داد. بتنی که دارای خواص شکنندگی بود حال با استفاده از میلگرد نه تنها بسیار محکم شده بلکه پیاده سازی آن هم آسان تر شده. علاوه بر همه این موارد، استفاده از میلگرد باعث کاهش هزینه ساخت و ساز هم می شود.

راهنمای خرید میلگرد

 

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان

میلگرد در صنایع مختلف استفاده می شود. در حوزه های مربوط به ساخت خودرو و ماشین آلات، در بخش های سد سازی و موارد این چنینی دیگر از میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد. اما رایج ترین و با اهمیت ترین استفاده از میلگردها در صنعت ساختمان سازی می باشد.

میلگرد رکابی

گاهی مواقع در زمان چینش میلگردهای دیوار، لازم است از یک سری میلگرد دیگر هم برای نگه داشتن ان ها به صورت افقی و عمودی استفاده کرد. میلگردهایی با این کاربرد اصطلاحا میلگرد رکابی نامیده می شوند. کاربرد میلگردهای رکابی بیش تر در ساخت دیوارهای بتنی می باشد.

میلگرد ادکا راهنمای خرید میلگرد

از این میلگردها بیش تر در قسمت تکیه گاه تیرهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا قادر هستند تا حد زیادی تحمل نیروی برشی را برای تیرآهن افزایش دهند. تعدادی از مهم ترین کاربردهای میلگرد در ساختمان سازی را بیان کردیم. همان طور که مشاهده کردید، به خاطر استفاده گسترده از میلگرد در ساختمان سازی، برای میلگردهای به کار رفته در هر بخش از ساختمان عنوانی جداگانه انتخاب شده. این موضوع اهمیت استفاده از میلگرد به خصوص در حوزه ساختمان را می رساند.

میلگرد خاموت راهنمای خرید میلگرد

در زمان ایجاد ستون های ساختمان با استفاده از انواع میلگرد، از میلگردهای کوچک تری برای بستن آن ها مورد استفاده قرار می گیرد که به آن ها میلگرد خاموت گقته می شود. میلگردهای خاموت در فاصله های مشخص به دور چند شاخه میلگرد راستا بسته می شوند. این کار به این منظور انجام می گیرد که هم از جدا شدن آن ها و خم شدن افقی شان جلوگیری شود و هم مقاومت شان را افزایش دهد.

میلگرد سنجاقی راهنمای خرید میلگرد

میلگردهای سنجاقی در واقع همان شکل باز شده میلگردهای خاموت می باشند. از این میلگردها برای اتصال میلگردهای طولی با میلگردهای خاموت مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار این موضوع، برای افزایش مقاومت خاموت کارایی دارند.

میلگرد راستا

تقریبا می توان گفت بیش ترین و مهم ترین کاربرد میلگرد در ساختمان سازی به همین بخش مربوط می شود. میلگردهای راستا آن دسته از میلگردها می باشند که برای افزایش مقاومت بتن در ستون ها و حتی در پی یا فونداسیون ساختمان قرار می گیرد. استفاده از میلگرد در این بخش ها به صورت شاخه های بلند صورت می پذیرد و به همین دلیل به ان ها میلگرد های راستا گفته می شود.

میلگرد خرک

در بعضی موارد برای افزایش مقاومت پی یا فونداسیون ساختمان، علاوه بر میلگردهای معمولی به کار رفته، از دو ردیف میلگرد دیگر به صورت افقی هم بهره مند می شوند. به این میلگرد ها خرک گفته می شود و عموما در قسمت بالای فونداسیون قرار می گیرند. از آن جایی که همه بار ساختمان به پی و از ان جا به زمین منتقل می شود، میلگردهای خرک باعث افزایش مقاومت فونداسیون می شوند.

راهنمای خرید میلگرد

روش های اتصال میلگرد

به منظور افزایش طول میلگرد و همینطور برای ایجاد عملکرد کششی یا فشاری پیوسته در دو میلگرد در امتداد یکدیگر، از انواع روش های اتصال میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد. اتصال میلگردها از جمله عملیاتی بوده که می بایست توجه ویژه ای در ساخت و ساز به آن داشت. انواع روش های اتصال یا وصله میلگرد باید به یکی از چهار روش استاندارد زیر و یا ترکیبی از آن ها استفاده شود.

  • وصله اتکایی: این نوع اتصال با روی هم قرار دادن دو انتهای میلگردهای فشاری صورت می گیرد. این نوع وصله برای میلگردهای تحت فشار با قطر 25 میلیمتر و بیشتر مجاز می باشد.
  • وصله جوشی (فورجینگ): با جوش دادن دو میلگرد به یکدیگر اتصال انجام می شود. در صورتی که بخواهیم از اتصال جوشی میلگرد استفاده کنیم، باید میلگردها را تحت آزمایش جوش پذیری قرار دهیم.
  • وصله پوششی (اورلپ): دو میلگرد را با روی هم قرار دادن طول میلگردها به یکدیگر متصل می کنند. وصله پوششی در دو نوع تماسی و غیرتماسی انجام می شود.
  • وصله مکانیکی (کوپلر): با استفاده از قطعه ای به نام کوپلر، دو میلگرد را به یکدیگر وصل می کنند. کوپلرها انواع مختلفی دارند و از نظر برای رزوه کوپلر، نوع اتصال میلگردها به یکدیگر، سایز میلگردهای قابل اتصال و … قابل دسته بندی می باشند. راهنمای خرید میلگرد

راهنمای خرید میلگرد

عوامل شکستگی میلگرد

میلگردها امکان دارد به دلایل مختلفی دچار شکست شوند و به سازه آسیب وارد شود. به صورت کل شکستن میلگرد می تواند به دلایل مختلفی همانند استفاده از میلگرد بی کیفیت، خم کاری بیش از حد مجاز، نگهداری نامناسب میلگرد و … صورت گیرد. راهنمای خرید میلگرد

همینطور بعضی میلگردها شکننده تر از میلگردهای دیگر می باشند، دلیل آن هم میزان کربن به کار رفته در ترکیبات شیمایی آن ها است. به صورت کل اینگونه می توان گفت که میلگردهای با کربن بیشتر، احتمال شکست بیشتری دارند. بنابراین میلگرد میلگرد A1 کمترین احتمال شکست را دارد و میلگرد آجدار A3 به خاطر کربن بیشتر در ساختار خود، شکنندگی بیشتری دارد.

شرایط نگهداری صحیح میلگرد

میلگردها باید در شرایط مشخصی نگهداری شوند، زیرا عدم توجه به نگهداری صحیح میلگرد منجر به آسیب، خوردگی یا شکستن میلگرد می گردد. در ادامه بعضی از مهم ترین نکات نگهداری میلگرد را بیان می کنیم:

  • میلگردهای آلوده به خاک، املاح و مواد زیان آور که از راه تماس با زمین و یا به علل دیگر دچار آلودگی شده اند، باید قبل از مصرف کاملاً تمیز شوند و زنگ زدگی آن ها هم زدوده شود. این میلگردها تنها در صورتی قابل استفاده می باشند که خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی آن ها تغییر نکرده باشد و از ویژگی های استاندارد برخوردار باشند.
  • اکیدا توصیه می شود میلگردها روی خاک قرار نگیرند، زیرا میلگردها در تماس با خاک و موادی که دارای املاح خورنده می باشند، آلوده می شوند. استفاده از میلگردهای آلوده باعث جذب رطوبت از طریق املاح و در نتیجه خوردگی در بتن خواهد شد. راهنمای خرید میلگرد
  • میلگردها باید طوری انبار شوند که حداقل 15 سانتی متر از سطح زمین فاصله داشته باشند.
  • میلگردها را باید بر حسب نوع و قطر آن ها تفکیک و انبار کرد. در صورت وجود میلگردهایی با قطرهای مشابه اما با مقاومت و مشخصات مکانیکی متفاوت، باید آن ها را در محل های جداگانه و با علامت گذاری انبار کرد. راهنمای خرید میلگرد
  • میلگردها باید در محلی انبار شوند تا با مواد خورنده و زیان آور تماسی نداشته باشند. همینطور باید از افزایش دمای میلگردهای داخل قالب ها، در اثر تابش مستقیم نور خورشید، قبل از بتن ریزی جلوگیری کرد. در واقع باید قبل از بتن ریزی، با آب پاشی دمای میلگردها را کاهش داد.
  • قبل از به کار گیری میلگرد باید آزمایش هایی همانند اندازه گیری مقاومت کششی، مقاومت گسیختگی، میزان ازدیاد طول در زمان گسیختگی و کسب اطمینان نسبت به استاندارد بودن میلگرد، انجام شود.
  • معمولاً میلگردهایی با قطر 8 میلی متر و کمتر قادر هستند به صورت کلاف تولید شوند. پس مصرف میلگردها با قطر بالاتر از 10 میلی متر به صورت کلاف، مجاز نیست. باز کردن کلاف با وسیله مناسب و با تأیید دستگاه نظارت، در کارگاه انجام می گیرد. راهنمای خرید میلگرد
  • میلگردها باید در محلی انبار شوند که در معرض مستقیم رطوبت نباشند. همینطور لازم بوده که از میلگردها در مقابل وزش باد هم محافظت گردد.

فرآیند تولید میلگرد

فرآیند تولید بیشتر مقاطع فولادی همانند میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و … نیازمند تولید شمش فولادی می باشد. شمش فولادی که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد بیلت می باشد. از همین رو، مرحله اول تولید میلگرد هم با تولید بیلت شروع می شود. برای آشنایی با فرایند تولید میلگرد در ابتدا لازم است فرآیند تولید شمش را به صورت مختصر توضیح دهیم. راهنمای خرید میلگرد

شمش فولادی، اولین و مهم ترین ماده برای تولید میلگرد می باشد. در تولید شمش فولادی، ابتدا آهن به دست آمده از کوره بلند کارخانه های ذوب آهن، وارد فرآیند فولاد سازی می شود و پس از طی کردن مراحل موردنیاز، وارد مرحله تولید شمش می گردد. به صورت کل تولید شمش ها به دو روش زیر انجام می شوند: راهنمای خرید میلگرد

  1. تولید شمش در قالب راهنمای خرید میلگرد
  2. تولید شمش با ریخته گری مداوم

تهیه شمش با استفاده از قالب: در این روش، فولاد مذاب با استفاده از پاتیل در قالب های مخصوص ریخته می شود. پس از خنک شدن، شمش ها را از درون قالب ها تخلیه می کنند.

تهیه شمش با استفاده از روش ریخته گری مداوم: در روش ریخته گری مداوم، مواد مذاب ابتدا درون محفظه ای به نام تقسیم کننده ریخته می شوند. سپس این مواد از تقسیم کننده خارج و به محفظه منجمدکننده وارد می شوند تا به حد دمای اولیه فولاد سرد شوند. بعد از این مرحله، شمش ها برای یکسان سازی طول و عرض، در خط نورد قرار می گیرد.

در نهایت شمش به دست آمده در ابعاد مورد نیاز بریده می شوند و وارد مرحله خنک سازی می شوند. این روش بر خلاف روش قالب سازی، در کارخانه های بزرگ متداول تر می باشد. در نهایت شمش های بریده شده که از درجه حرارت مطلوبی برخوردار می باشند، وارد مرحله بعدی خواهند شد. راهنمای خرید میلگرد

راهنمای خرید میلگرد

انواع روش های تولید میلگرد

پس از تولید شمش نوبت به تولید میلگرد می رسد. برای تولید میلگردها، ابتدا شمش هایی که با استفاده از دو روش گفته شده تولید شدند، با گذر از مراحلی چون برشکاری، از بین بردن پوسته های سطح شمش و زنگ زدایی آماده می شوند. به صورت کل میلگردها با 4 روش تولید می شوند. در ادامه به توضیح هر یک از آن ها خواهیم پرداخت: راهنمای خرید میلگرد

تولید میلگرد به روش نورد سرد

تولید میلگرد به روش سرد تا مرحله رافینگ همانند فرایند روش گرم انجام می شود؛ با این تفاوت که بعد از رافینگ ابتدا شمش وارد مرحله‎ خنک کاری شده و سرد می شود. سپس شمشِ سردشده، وارد مرحله نورد می گردد و نورد بیشتری روی آن انجام می شود تا میلگرد مورد نظر تولید شود. این عملیات باعث می شود میلگردها دارای مقاومت و سختی بیشتر شوند؛ به همین دلیل میلگردهای تولید شده در نورد سرد، برای مناطقی که نیاز به میلگردهایی با مقاومت بالا دارند، بسیار مناسب می باشند، اما این میلگردها شکل پذیری، مقاومت کششی و مقاومت پیچشی کمتری نسبت به دیگر روش های تولید میلگرد دارند.

تولید میلگرد به روش نورد گرم

در این روش شمش ها را در کوره های مخصوص تا دمای 1000 الی 1100 درجه حرارت می دهند و سپس آن را وارد مرحله نورد می کنند. در مرحله نورد، طی فرایندی با عنوان رافینگ، شمش ها با عبور از غلتک هایی در 3 مرحله، به سطح مقطع دایره ای شکل و قطر مناسب می رسند. راهنمای خرید میلگرد

در ادامه پس از عبور شمش ها از قفسه های نورد، که خروجی های مختلفی برای تولید قطرهای مختلف میلگرد دارد، میلگرد با قطرهای متفاوت تولید می شود. بعد از آن، نوبت به مرحله آج گذاری می رسد که طبق استانداردهای کشورمان، میلگردهای آج های مربوط به میلگردها نوع A2، A3 و A4 تولید می شوند. آچ گذاری میلگرد A2 مستقیما در خط نورد انجام می شود، اما آج کاری میلگرد نوع A3 و A4 پس از خنک شدن میلگردها با آب انجام می شود.

تولید میلگرد به روش ترمکس

میلگرد ترمکس به وسیله تکنولوژی QST (Quenching and Self. tempering ) ساخته می شود. تکنولوژی QST به معنی فرآیند فرونشسته (خاموش شده) و خودآب دیده است. یعنی میلگردها بعد از مرحله نورد گرم، با یک عملیات درون خطی آبدهی شده، سطح آن ها سرد می شود. سپس دمای درونی میلگرد به صورت طبیعی پایین آمده و میلگرد خنک می شود. راهنمای خرید میلگرد

حرارتی که از داخل میلگردها به قسمت بیرونی انتقال پیدا می کند باعث ایجاد سطحی سخت و شکننده خواهد شد. همینطور این نوع میلگرد به خاطر مصرف میزان کمتر کربن، از شکل پذیری و مقاومت کششی بهتری برخوردار می باشد. این میلگردها دارای حداقل استحکام تسلیم 500 نیوتون بر متر مربع هستند. یکی از مزایای دیگر میلگردهای ترمکس نسبت به دیگر میلگردها امکان جوش پذیری آن ها به روش سربه سر بوده که در بسیاری از پروژه های عمرانی، امری ضروری می باشد.

تولید میلگرد به روش میکروآلیاژی

تولید میلگرد به روش میکروآیاژی مشابه روش نورد گرم می باشد. تنها تفاوت این روش با روش نورد گرم، اضافه کردن عناصری مثل تیتانیوم، نیوبیوم و وانادیوم به مواد مذاب میلگرد است. میلگردهای آلیاژی، پس از اهمه فرآیند تولید، در هوا سرد می شوند. به همین دلیل در این روش میلگردها دارای استحکام، کشش و انعطاف بالاتری نسبت به دیگر روش ها هستند و برای مناطق زلزله خیز، بسیار مناسب و ایده آل می باشند. همینطور قیمت میلگردهای میکروآلیاژی بالاتر از دیگر روش های تولید میلگرد است.راهنمای خرید میلگرد

راهنمای خرید میلگرد

مزایای استفاده از میلگرد چیست؟

در این بخش به مزایای کاربرد میلگرد در ساختمان خواهیم پرداخت:

با استفاده از میلگرد در بتن، مقاومت سازه را افزایش دهید

با به کار بردن میلگرد در بتن، به اصطلاح آن را مسلح می کنیم. بتن مسلح می تواند بارهای سنگین تری را تحمل کند.

ضخامت بتن را کاهش دهید راهنمای خرید میلگرد

اگر بتن به تنهایی در ساختمان به کار برود باید بسیار ضخیم باشد تا بتواند تحمل بار قابل قبولی را داشته باشد. این افزایش ضخامت می تواند هزینه ساخت شما را افزایش دهد و درصورتی که به مرور زمان ساختمان نیاز به ترمیم داشته باشد هزینه تعمیرات شما سر به فلک خواهد کشید.

احتمال شکستگی را کاهش دهید راهنمای خرید میلگرد

بتن اغلب به خودی خود بسیار شکننده بوده و به مرور زمان دچار ترک خوردگی و شکستگی می شود. درنهایت این ترک ها و شکستگی ها مقاومت ساختمان را کم می کنند.

چالش های مربوط به تغییرات آب وهوایی را کاهش دهید

بتن همانند بسیاری دیگر از مصالح ساختمانی، با انبساط و انقباض به دمای محیط پاسخ می دهد. با گذشت زمان، این امر می تواند منجر به ترک خوردگی، شکستگی یا ایجاد نقاط ضعیف در بتن شود که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند. کاربرد میلگرد در ساختمان می تواند از این چالش ها کم کند.

در هزینه های پروژه خود صرفه جویی کنید

با استعلام قیمت آهن خواهید فهمید که استفاده از ترکیب بتن و میلگرد نسبت به اسکلت فلزی مقرون به صرفه تر خواهد بود. راهنمای خرید میلگرد

عمر سازه خود را افزایش دهید راهنمای خرید میلگرد

کاربرد میلگرد سالم در ساختمان، باعث افزایش عمر ساختمان شما خواهد شد.

راه های شناسایی میلگرد اصل و تقلبی

استحکام ساختمان ها به میلگردهای به کار برده شده در پی و اسکلت متکی می باشد. پس استفاده از میلگرد تقلبی به جای کالای اصل، باعث به خطر انداختن سلامت سازه و جان افراد خواهد شد. با آزمایش میلگرد در آزمایشگاه کنترل کیفی می توان به مشخصات مکانیکی و شیمیایی پی برد.

زمان تحویل بار توجه کنید و موارد زیر را بررسی کنید تا کالای غیر اصل را دریافت نکنید:

علائم حک شده روی میلگرد

اغلب کارخانه ها نماد اختصاصی روی میلگرد حک می کنند که باعث تمایز آن از دیگر برندها می شود. هم چنین علائم حک شده روی میلگرد، به استاندارد و روش تولید این محصول هم اشاره دارد.

گواهینامه فنی میلگرد

همراه با بار تحویل داده شده، سرتیفیکیت یا گواهی نامه ای ارائه می شود که در آن آنالیز ترکیب شیمیایی و نتایج تست های مکانیکی روی آن ثبت شده و توسط آزمایشگاه تایید شده. راهنمای خرید میلگرد

ظاهر میلگرد

میلگردها را باید از نظر ظاهری بررسی کنید تا سالم باشند. میلگردها به رنگ سیاه و تیره تولید می شوند. در صورتیکه که تغییر رنگی روی بدنه مشاهده کردید، یعنی به رنگ قهوه ای، زرد یا قرمز رنگ بود، از تحویل بار خودداری کنید. تغییر رنگ میلگرد به خاطر نگهداری در شرایط نامناسب و خورنده اتفاق می افتد. راهنمای خرید میلگرد

راهنمای خرید میلگرد

قیمت میلگرد راهنمای خرید میلگرد

قیمت میلگرد یکی از مهم ترین مولفه ها در ساختمان سازی و قیمت همه شده سازه ها است. دلیل آن هم استفاده گسترده از میلگرد در ساخت ساختمان ها می باشد. اما قیمت گذاری میلگرد خود به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم ترین این عامل ها قیمت پایه آهن و فولاد است. هر چه این قیمت بیش تر باشد، قیمت میلگرد هم بالاتر خواهد بود. راهنمای خرید میلگرد

برعکس ان هم صادق می باشد. از طرف دیگر، میزان عرضه و تقاضا برای میلگرد هم نقش زیادی در تعیین قیمت این مصالح پرکاربرد دارد. هم چنین نرخ ارز هم بی تاثیر نبوده و می تواند باعث نوسان در قیمت میلگرد شود. پس، قیمت میلگرد ثابت نمی ماند و پیوسته در حال تغییر می باشد.

راهنمای خرید میلگرد

خرید انواع میلگرد از آیرونید

آیرونید، بهترین مقصد برای خرید انواع میلگرد با کیفیت و قیمت مناسب است. با ما تماس بگیرید و انواع میلگرد های مختلف را از ما تهیه کنید. تضمین کیفیت و قیمت مناسب، همراه با خدمات حرفه ای و مشاوره رایگان. برای سفارش و اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.  راهنمای خرید میلگرد

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات