سبد خرید
راهنمای خرید نبشی ساختمانی و صنعتی

راهنمای خرید نبشی ساختمانی و صنعتی

0
3 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

در این مطلب با راهنمای خرید نبشی ساختمانی و صنعتی روبرو خواهید شد، نبشی یکی از مهم ترین متریال های مورد استفاده در صنعت ساختمان و معماری می باشد. این محصولات با تنوع جنس و انواع مختلف، نقشی کاملا مهم و ضروری در پایداری ساختمان ها اجرا می کند؛ پس انتخاب نبشی ساختمانی و صنعتی مناسب، موضوع قابل توجهی می باشد. در این مقاله راهنمای خرید نبشی برای کسانی که قصد خرید و اطلاع از قیمت نبشی باکیفیت را دارند، ارائه می کنیم.

راهنمای خرید نبشی

اصطلاحات نبشی

  • هزینه بنگاه داری: بنگاه ها در ازای انبارداری و مالیات، هزینه اندکی را از خریداران دریافت می کنند که هزینه بنگاه داری نام دارد.
  • نبشی نرمال: نبشی ها از نظر طول به چند دسته تقسیم می شوند. محصول مورد نظر شما اگر طولی بین 6 تا 12 متر طول داشته باشد، در دسته نبش نرمال قرار می گیرد.
  • نبشی سبک و سنگین: به طور معمول به نبشی هایی که ضخامتی کمتر از سایز استاندارد خود دارند سبک و نبشی هایی که ضخامتی برابر یا بیشتر دارند، سنگین گفته می شود.
  • گوشت: محصولات فولادی ابعاد مختلفی دارند که ضخامت این نوع مقطع فولادی در بازار گوشت نام دارد. راهنمای خرید نبشی
  • لقمه: در مواردی باید که نبشی در اندازه های کوچک برش خرده شود. به این قطعات کوچک لقمه گفته می شود.
  • نبشی کوتاه و بلند: دسته دیگر نبشی ها از نظر طول، نبشی کوتاه نام دارد که دارای 6 متر طول است و در صورتی که محصول 12 متر طول داشته باشد، نبشی بلند می باشد.

برندهای معروف تولیدکننده نبشی

تولیدکنندگان مختلف نبشی، محصولاتی با کیفیت متفاوت و اندازه و ضخامت مختلف تولید می کنند و در انتخاب محصول مناسب یکی عامل تاثیرگذار به حساب می آیند. بزرگترین تولیدکنندگان نبشی با مجموعه آهن انلاین همکاری می کنند و محصولات این واحدهای تولیدی از طریق این شرکت قابل تهیه می باشد. آیرونید، شکفته، ظهوریان، ناب تبریز، فولاد کوهپایه و فولاد اصفهان را می توان معروف ترین این برندها دانست.

راهنمای خرید نبشی

راهنمای خرید نبشی ساختمانی و صنعتی

نبشی ساختمانی یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی می باشد. نبشی در واقع همان گوشه یا زاویه است، که دارای دو سطح مقطع عمود بر یکدیگر است و قطعات فلزی مناسب این گوشه ها را، نبشی ساختمانی می گویند؛ که دارای دو سطح عمود بر هم می باشد. راهنمای خرید نبشی

ویژگی

نبشی بال مساوی

نبشی بال نامساوی

شکل ظاهری دو بال با طول برابر دو بال با طول نامساوی
روش تولید نورد سرد نورد گرم
مقاومت متوسط بالا
وزن متوسط سبک
قیمت ارزان گران
کاربرد ساخت چهارچوب، پله، نرده، قفسه، و … ساخت سازه های فلزی سنگین، پل، اسکلت ساختمان، و …
استاندارد ASTM A500, ASTM A670 ASTM A252, ASTM A618, ASTM A706

از نظر ظاهر، نبشی ساختمانی دو قسم دارد که شامل نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی می باشد. نبشی ساختمانی بر اساس شیوه تولید، به دو نوع نبشی پرسی و نبشی فابریک تقسیم می شود. تقسیم بندی نبشی ساختمانی یا بر اساس شکل ظاهری آن و یا بر اساس شیوه تولید آن است.

راهنمای خرید نبشی

معرفی انواع نبشی ها

نبشی ها انواعی مختلف دارند. صرف نظر از نبشی های فولادی، تنوع زیادی در این نوع محصول منحصر به فرد می توان یافت. برای خرید نبشی ابتدا باید جنس نبشی مورد نظر را مشخص کرد. حتی در بین آهن آلات هم متریال مختلفی را برای تولید نبشی به کار می برند که باید با کاربردی که برای آن در نظر داریم مطابقت داشته باشد.

مثلا استفاده از یک نبشی St52 با صخامت بالا برای تولید قفسه آهنی ظریف امری نامعقول به نظر می رسد. همینطور استفاه از نبشی پرسی در جایی که نبشی به عنوان ساپورت یک لوله سنگین وزن به کار رفته است نادرست به حساب می آید. پس هر گاه نیاز به خرید نبشی باشد اطلاع کامل از کاربرد آن و مشخصاتی که باید بسیار مفید خواهد بود.

برای کاربردهای صنعتی نبشی باید نبشی با مقاومت بالا نظیر نبشی St52 انتخاب کرد، همینطور در جاهایی که امکان خوردگی بسیار بالاست می توان از نبشی استینلس استیل استفاده کرد. برای تولید قفسه های آهنی از نبشی ساختمانی معمولی می توان بهره گرفت. برای کارهای ساختمانی معمولی می توان از نبشی پرسی با جنس St33، St37 و یا St44 استفاده کرد.

در جایی که میزان کلر در فضا زیاد باشد مثلا سازه های دریایی که با کلر بسیاری مواجه می باشند نبشی استینلس انتخاب خوبی نیست چون یون کلر به شدت به استینلس آسیب می رساند.

نبشی فولادی

منظور از مشخصات نبشی مواردی همچون وزن نبشی و همینطور مشخصات ابعادی نبشی است. در این راستا باید دانست نبشی از لحاظ ابعاد به دو دسته تقسیم می شود. نبشی با بال مساوی و نبشی با بال نامساوی.

همانگونه که از نام این دو محصول مشخص می شود تفاوت عمده این دو محصول در برابر بودن اندازه بال آنها است. پس اگر نبشی دارای دو بال مساوی باشد به آن نبشی بال مساوی و اگر اندازه آن دو بال غیر مساوی باشد نبشی بال نامساوی نام می گیرد. پس در وهله اول باید خرید نبشی بر اساس آگاهی لازم از نوع نبشی از لحاظ مساوی یا نامساوی بودن بال آن صورت گیرد.

اما مورد بعدی اندازه های نبشی است. باید دانست چیزی که در بازار به عنوان سایز نبشی مشهور شده است اندازه بال نبشی است. مثلا نبشی 5 منظور نبشی با بال اندازه 50 میلیمتر است. گاهی برای مشخص کردن ابعاد نبشی از عبارتی به شکل L50*5 استفاده می شود. حرف اول این عبارت که نشان دهنده نبشی بودن این محصول است. در ادامه عبارتی که به شکل ضرب نوشته شده است اندازه بال و ضخامت نبشی را نشان می دهد.

مثلا نبشی با بال 30 میلیمتری در ضخامت های 2.5، 3 و نهایت 3.5 یافت می شود. ضخامت های بالاتر بیشتر بر اساس سفارش تولید و ارائه می شوند. نبشی با اندازه بال 60 میلیمتر ضخامت هایی از 3 میلیمتر، 4، 5 و 6 میلیمتر تولید می شود.

یا مثلای دیگر نبشی L200 به معنای نبشی بال مساوی است که اندازه بال آن برابر با 200 میلی متر می باشد. همانگونه که در این نوع مشخصه نویسی می بینیم در این حالت از ضخامت نبشی صحبتی نشده می باشد. البته به طور کل می توان اینگونه گفت که هرچقدر اندازه بال نبشی افزایش می یابد به تبع آن ضخامت نبشی هم افزایش پیدا می کند.

با توجه بیشتر در اندازه های نبشی متوجه می شویم بین این ضخامت ها و اندازه بال همیشه یک تناسب منطقی وجود دارد و برای داشتن نبشی خاص با اندازه بال و ضخامت خاص باید به تولید کننده سفارش داد. مشخص کردن اینگونه سفارش ها در استاندارد روش مشخصی دارد که باید بر اساس آن سفارش لازم را تهیه و به تولید کننده ارائه داد.

نبشی فابریک، نبشی پرسی

در زمان خرید نبشی باید از نوع نبشی که می تواند فابریک و یا پرسی باشد آگاه باشیم. یکی از راه هایی که می توان تشخیص داد نبشی پرسی است یا فابریک نوع انحنای داخلی آن است. نبشی فابریک به طورت کامل تیز عمود بر هم است. اما بالهای نبشی پرسی با انحنای بیشتری نسبت به هم زاویه نود درجه را تشکیل داده اند.

این موضوع ارتباط مستقیمی با نحوه تولید آنها دارد. از دیگر مواردی که می توان در مورد تشخیص نبشی فابریک و پرسی مد نظر قرار داد ضخامت بال های نبشی می باشد. ضخامت بال نبشی پرسی در تمام طول بال یکسان است اما ضخامت نبشی فابریک به آرامی به سمت انتهای بال کم می شود. در بالای بال نبشی فابریک انحنا به طور کامل تبدیل به یک پخ می شود.

نبشی های پرسی عموما ضخامت کمی دارند. اگر جنس St37 را در نظر بگیریم دامنه ضخامت نبشی پرسی که تولید می شود بین 2 تا 6 میلیمتر است. نبشی فابریک دامنه ضخامتی بزرگتی را پوشش می دهد.

نبشی استینلس استیل که از طریق روش خروج کاری گرم تولید می شود می تواند در ضخامت های پایین تولید شود. همینطور برخی از انواع نبشی استینلس استیل را به هیچ عنوان از طریق فرم دهی سرد نمی تواند تولید کرد به خاطر اینکه استینلس استیل دارای خاصیت فنری و ارتجاعی است.

  • نبشی لقمه راهنمای خرید نبشی

اگر خرید نبشی به شکل نبشی لقمه باشد، سفارش دهنده می تواند با کمک کارگاه های تولیدی و نبشی خود را به اندازه های مشخص 20 یا 30 سانتیمتری یا همان نبشی لقمه تحویل بگیرد. در موارد مشخصی استفاده از نبشی از قبل به شکل اندازه های مشخصی در نظر گرفته شده می باشد. برای مثال اندازه های 20 یا 30 سانتیمتری که البته بسته به سایز نبشی می تواند متغیر باشد. در این حالت نبشی را نبشی لقمه می گویند که در ساختمان سازی کاربرد دارد.

  • شاخه 12 متری نبشی

اصولا نبشی با سایزهای بالا بیشتر استفاده های صنعتی دارد پس در مواردی که چنین نبشی هایی باید باید برای تسهیل در حمل و نقل و استفاده از ظرفیت های باربری بیشتر شاخه های 12 متری نبشی تولید می شوند. با افزایش سایز نبشی خصوص در سایزهای بسیار بالا نظیر 200 یا 220 نبشی 20 یا 22 شاخه های نبشی با اندازه های 12 متری تولید می شود.

  • شاخه 6 متری نبشی

اصولا در کارخانه وکارگاه های تولیدی حال چه نبشی پرسی باشد چه نبشی فابریک اندازه شاخه ها را به شکل 6 متری در نظر می گیرند و بسته بندی شاخه ها هم به همین صورت انجام می گیرد. در سایزهای پایین تر نبشی مثلا نبشی 5 و یا نبشی 6 که دارای بال هایی به اندازه 50 یا 60 میلیمتر می باشند نبشی عموما در شاخه های 6 متری ارائه می شود. راهنمای خرید نبشی

راهنمای خرید نبشی

مراحل و نکات خرید نبشی

حال که با نبشی و پارامترهای مهم آن به طور کامل آشنا شدیم، در این مرحله از راهنمای خرید نبشی به مراحل خرید محصول و نکات زمان خرید می پردازیم. به طور کلی می توان نبشی را از کارخانه، بورس، شرکت های بازرگانی و یا کارگاه ها تامین کرد؛ اما معمولا خرید از شرکت های بازرگانی و کارخانه، محبوبیت بیشتری دارد. بین این دو گزینه هم خرید از کارخانه ها به خاطر عدم ارائه محصول به شکل شاخه ای، عدم امکان خرید در تناژ پایین و زمان تحویل طولانی، کمتر استقبال می شود.

اما خرید از شرکت های بازرگانی به خاطر تنوع بالای موجودی، انعطاف پذیری بیشتر و امکان پیگیری سفارش در تمامی مراحل، از استقبال بیشتری برخوردار می باشد. پس در ادامه، نحوه خرید نبشی از شرکت های بازرگانی را بررسی می کنیم. راهنمای خرید نبشی

ثبت سفارش راهنمای خرید نبشی

بعد از انتخاب نبشی صنعتی یا ساختمانی، لیست سفارش و جزئیات مورد نظر خود را به کارشناسان فروش اعلام نمایید. به طور مثال، در صورتی که به نبشی گالوانیزه نیاز دارید باید حتما زمان استعلام و سفارش تاکید نمایید؛ چرا که نبشی گالوانیزه به شکل فابریک تولید نمی شود و در صورت نیاز مشتری باید به شکل سفارشی آن را تولید کرد. بعد از ثبت سفارش و دریافت راهنمایی های لازم از کارشناس فروش، پیش فاکتور محصول صادر می شود. راهنمای خرید نبشی

توجه به هزینه های جانبی

زمان خرید مقاطع فولادی، علاوه بر هزینه محصول، باید به مخارج جانبی، مانند هزینه حمل و نقل و بارگیری و باسکول هم توجه کنید؛ چرا که هزینه فاکتور، فقط شامل قیمت محصول می شود. برای کاهش هزینه حمل و نقل، همیشه به محل بارگیری و فاصله آن تا محل تخلیه و پروژه خود دقت داشته باشید. به همین منظور است که کارشناسان فروش شرکت های بازرگانی زمان ثبت سفارش، از محل تخلیه محصول اطلاع کسب می کنند. راهنمای خرید نبشی

تایید پیش فاکتور

مشتری باید با دقت، اطلاعات مندرج در پیش فاکتور را مطالعه کرده و در صورت تایید، مبلغ پیش فاکتور را با توجه به توافقات خرید نقدی یا خرید اعتباری پراخت کند. در مرحله بعد با توجه به زمان بارگیری اعلام شده در پیش فاکتور، محصول، تامین شده و برای مشتری ارسال می شود. راهنمای خرید نبشی

بعد از خرید نبشی باید به این نکات دقت داشته باشید

بعد از خرید نبشی، قبل و بعد از تحویل بار، باید به چند نکته توجه کرده و حتما آن ها را اجرا کنید و در صورت وجود مشکل یا مغایرت، فروشنده را در جریان بگذارید. نکات اشاره شده را در ادامه راهنمای خرید نبشی بررسی می کنیم: راهنمای خرید نبشی

بررسی مشخصات فیزیکی، ترکیب شیمایی و خواص مکانیکی محصول

منظور از مشخصات فیزیکی نبشی، ابعاد، اندازه ها، وزن و شکل ظاهری آن است و منظور از ترکیبات شیمایی و خواص مکانیکی، بررسی اطلاعات همراه با بندیل نبشی است که توسط کارخانه سازنده اعلام می شود. در ادامه، این دو گزینه را بیشتر بررسی می کنیم. راهنمای خرید نبشی

همینطور، نام یا علامت اختصاری برند تولیدکننده نبشی باید روی هر یک از شاخه های نبشی حک شده باشد. چک کردن حک روی شاخه نبشی هم یکی دیگر از راه های اطمینان از کیفیت نبشی و اصالت آن می باشد.

تسویه نهایی و هماهنگی دریافت بار

پس از خرید نبشی و ارسال بار باید دو مرحله دیگر تا تحویل محصول طی کنید که شامل هماهنگی جهت دریافت محصول و تسویه نهایی می شود. برای محاسبه قیمت نهایی و دقیق محصول، باید وزن آن را روی باسکول مد نظر قرار داد. به همین دلیل، قیمت اعلام شده در پیش فاکتور دقیق نبوده و تخمینی است.

بعد از باسکول که وزن دقیق محصول مشخص شد، فاکتور نهایی صادر می شود و با مقایسه قیمت این فاکتور با پیش فاکتور ابتدایی، بدهکار یا بستانکار بودن مشتری مشخص می شود. در این مرحله، طرفین باید بلافاصله نسبت به تسویه اقدام کنند. همینطور مشتری باید در زمان مقرری که محصول به محل تخلیه می رسد، امکانات لازم را برای تخلیه بار (از جمله نیروی انسانی و وسایل لازم مانند جرتقیل) مهیا کند. راهنمای خرید نبشی

بررسی اطلاعات فاکتور با پلاک بندل

هر بندیل نبشی که توسط کارخانه بندیل بندی شده باشد، دارای پلاک محصول و گواهی نامه فنی است که همراه با محصول تحویل می شود. طبق استاندارد ملی ایران، بسته های نبشی باید دارای حداقل یک پلاک یا برچسب با دوام باشند و اطلاعات زیر روی آن ها درج شده باشد:

  • وزن بر حسب کیلوگرم
  • طول شاخه راهنمای خرید نبشی
  • نام و نشانی تولیدکننده
  • علامت تجاری تولیدکننده
  • شماره شناسایی
  • شماره بسته راهنمای خرید نبشی
  • شماره استاندارد ملی

همینطور، مشخصات عمومی که در گواهی نامه فنی درج می شود، شامل موارد زیر است:

  • طول شاخه
  • تعداد بسته راهنمای خرید نبشی
  • وزن بسته ها و وزن محموله
  • شماره گواهی نامه
  • شناسه نبشی

باید مشتری اطلاعات درج شده در فاکتور و برگه باسکول را با اطلاعات پلاک بندیل و گواهی نامه فنی مقایسه کند تا مغایرتی نداشته باشد.

بررسی ترکیب شیمایی و خواص مکانیکی

کارخانه تولید کننده باید برای هر محصول قابل عرضه به بازار، گواهی نامه فنی صادر کند که حداقل شامل مشخصات فنی زیر باشد:

  • مشخصات مکانیکی راهنمای خرید نبشی
  • درصد عناصر تشکیل دهنده

مشتری با بررسی اطلاعات فنی مندرج در این گواهینامه فنی می تواند به ترکیبات شیمیایی و خواص مکانیکی نبشی خود پی ببرد.

بررسی کیفیت ظاهری

نبشی نباید دارای هیچگونه عیب و ناپیوستگی سطحی باشد. به این صورت که سطح آن باید صاف بوده و عاری از عیوبی مانند ترک، پوسته پوسته، پارگی، ناخالصی های غیرفلزی و تاخوردگی باشد. همینطور انتهای شاخه ها نباید لایه لایه (تورق) شده باشد. راهنمای خرید نبشی

راهنمای لازم بعد از خرید نبشی

پس از خرید نبشی باید به چند نکته باید توجه کرد: راهنمای خرید نبشی

  1. سطح: یکی دیگر از نکات راهنمای خرید نبشی سطح آن می باشد. سطح نبشی باید صاف و عاری از هرگونه نقص قابل توجه باشد.
  2. بازرسی: یکی دیگر از نکات راهنمای خرید نبشی بررسی و ارزیابی آن می باشد. نشانه هایی از جمله خمیدگی، ترک، زنگ زدگی یا هر نشانه دیگری که می تواند یکپارچگی ساختاری آن را تحت تأثیر قرار دهد، ارزیابی کنید.
  3. اندازه گیری: در این مرحله باید بررسی کنید که طول و ابعاد نبشی (نبشی صاف و مربع و طول پاها برابر باشد) برای استفاده مورد نظر شما مناسب است یا خیر.
  4. ایمنی: نکته دیگری که بیشتر افراد در راهنمای خرید نبشی در نظر نمی گیرند ایمنی می باشد. همیشه زمان استفاده از نبشی باید ایمنی را رعایت کرد، چون می تواند سنگین و تیز باشد. مثلا از تکنیک های بلند کردن مناسب استفاده کنید، لباس محافظ بپوشید و دیگر اقدامات لازم جهت جلوگیری از آسیب را انجام دهید.
  5. ذخیره سازی: نکته آخری که در راهنمای خرید نبشی باید در نظر گرفت این است که نبشی را در یک منطقه خشک و محافظت شده نگهداری کنید تا از آسیب ناشی از رطوبت یا سایر عوامل محیطی جلوگیری شود. ذخیره سازی مناسب کمک می کند که نبشی در شرایط خوبی باقی بماند. راهنمای خرید نبشی
  6. مقاومت در برابر خوردگی: نکته مهم دیگری که در راهنمای خرید نبشی باید در نظر داشته باشید این است که بسته به کاربرد نبشی باید مقاومت خوردگی آن را در نظر بگیرید. اگر در معرض رطوبت یا شرایط محیطی سخت قرار می گیرد، باید برای جلوگیری از زنگ زدگی، نبشی گالوانیزه یا فولادی ضد زنگ را انتخاب کنید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت نبشی ساختمانی

عوامل تاثیرگذار بر قیمت نبشی موجب نوسان قیمتی این محصول شده و عبارت اند از قیمت ارز و دلار، میزان عرضه و تقاضا، قیمت ورق فولادی یا گالوانیزه، قیمت جهانی آهن و فولاد، قیمت مواد اولیه، هزینه های حمل ونقل و …. مواردی که در گروه دوم قرار گرفته اند اغلب تأثیر بیشتری بر قیمت تمام شده نبشی دارند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت نبشی به دو دسته تقسیم می شوند. نخست آن هایی که به خود محصول مربوط شده و شامل سایز و وزن، جنس نبشی و روش تولید می شوند. مثلاً نبشی های پرسی گران تر از نبشی فابریک می باشند. چون به روش نورد سرد تولید شده و کیفیت تمام شده بهتری دارند. هم چنین، استحکام آن ها بالاتر و تلرانس ابعادی آن ها دقیق تر می باشد.

خرید نبشی اصل راهنمای خرید نبشی

برای اینکه بتوانید بهترین نبشی موجود در بازار که اصل باشد را بیابید، مطالعه راهنمای خرید نبشی بسیار مفید فایده خواهد بود. نبشی های اصل و باکیفیت دارای برگه شناسه محصول و برگه آنالیز کنترل کیفی می باشند که مستندات موجود در آن به تأیید بخش کنترل کیفیت کارخانه تولیدکننده و شرکت بازرگانی فروشنده آن ها رسیده می باشد.

یکی از اصلی ترین دغدغه های خریداران نبشی، پیدا کردن نبشی اصل در بازار می باشد. برخی کارخانه ها اقدام به تولید نبشی های سبک تر از وزن استاندارد می کنند که این محصولات قادر به تحمل مقدار نیرویی که برای آن طراحی شده اند، نیستند. راهنمای خرید نبشی

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات