سبد خرید
حداکثر طول تیرآهن در سقف

حداکثر طول تیرآهن در سقف

0
3 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

طول تیرآهن در سقف به نوع سقف، اندازه دهانه سقف، فاصله ستون ها از یکدیگر، نقشه سازه، تعداد طبقات و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد. به همین علت نمیتوان مقدار مشخصی را به صورت کلی در نظر گرفت. طول تیرآهن ها در سقف با توجه به ویژگی های یک سازه مشخص می گردد.

اگر طول تیراهن را بلندتر از حد استاندارد گرفته باشند، بار مرده ساختمان افزایش پیدا می کند و طول کم عملکرد لرزه ای تیرها را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور معمول، طول تیرآهن در سقف، برابر با 7 الی 8 متر است؛ اما اگر شرایط سازه ای خاص بود، طول تیرآهن تا 12 متر نیز مجاز است. این موضوع می تواند قیمت تیرآهن مورد نیاز شما را تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از مهم ترین پروفیل های ساخت و ساز، تیرآهن سقفبوده که وظیفه آن گرفتن نیروهای برشی و وزن تنش های لنگر خمشی می باشد. وزن پروفیل با توجه به نوع و ابعاد آن متفاوت می باشد. انواع تیرآهن با استانداردهای گوناگون تولید می شوند؛ قیمت تیرآهن های INP که طراحی آن ها بر اساس استانداردهای اروپایی است به عنوان پروفیل نرمال معروف می باشند.

این نوع تیرآهن در طول های 8 و 16 متر و ارتفاع های 80، 100، 120 و 600 میلی متری در بازار وجود دارد. هر یک از انواع تیرآهن دارای طول، سایز و ارتفاع خاصی است و در هر نوع سقفی هم فاصله تیرآهن سقف تفاوت دارد. در این مقاله با معرفی انواع سایز تیرآهن و کاربرد آن ها در ساختمان سازی به بررسی حداکثر طول تیرآهن در سقف می پردازیم. حداکثر طول تیرآهن در سقف

بهترین سایز تیرآهن برای سقف

به طور معمول، تیرآهن IPE، هاش و IPN به عنوان بهترین تیرآهن برای سقف و همچنین تیرهای اصلی یا شاه تیر در استفاده های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. ابعاد تیرآهن تاثیر زیادی در هزینه های کل پروژه دارد و همچنین طول و ارتفاع دهانه سقف را تعیین می کند. افزایش ابعاد تیرآهن، اجازه اجرای دهانه های بزرگتر و پهن تر را می دهد. در ادامه با انواع بهترین تیرآهن برای سقف آشنا خواهید شد:

تیرآهن ۱۲ حداکثر طول تیرآهن در سقف

تیرآهن ۱۲یکی از بهترین تیرآهن برای سقف می باشد که بیشتر به عنوان تیر فرعی در سقف استفاده می شود. در پروژه های کوچک تر، از این تیرآهن به عنوان شاه تیر و ستون نیز استفاده می شود. یکی از مرغوب ترین برندها در این سایز تیرآهن 12 اصفهان است.

تیرآهن ۱۴ حداکثر طول تیرآهن در سقف

تیرآهن ۱۴ کارخانه اصفهان رایج ترین و پرکاربردترین و یکی از کی از بهترین تیرآهن برای سقف می باشد. استفاده از این نوع تیرآهن به جای تیر اصلی و مقاوم سازی سقف با میلگرد و قوطی پروفیل، منجر به صرفه جویی در هزینه های پروژه می شود، البته با رعایت ملاحظات فنی. در غیر این صورت باید از تیرآهن های ابعاد بزرگ تر استفاده کرد.

تیرآهن ۱۸ و تیرآهن ۲۰ حداکثر طول تیرآهن در سقف

به عنوان انواع معمولی، هاش و IPN ساخته می شوند و در ساخت سقف تیرآهن استفاده می شوند. اختلاف وزن این سایزهای تیرآهن با سایزهای دیگر قابل مشاهده است و بنابراین باید در ساختمان هایی استفاده شوند که ستون ها توانایی تحمل وزن آن ها را داشته باشند.

حداکثر طول تیرآهن در سقف

وظیفه تیرآهن سقف ساختمانی چیست؟

تیرآهن یک مقطع فولادی پرکاربرد در ساختمان سازیبوده که در بخش های مختلف یک بنا مثل ستون ها، سقف، تیرها و خرپا ها استفاده می شود. انتقال وزن و نیروهای اعمال شده از تیرهای فرعی ساختمان به ستون های اصلی از وظایف تیرآهن است؛ ولی از آنجا که تیرها به صورت مستقیم به ستون متصل نمی شود از چه طریق می توانند وزن و نیروهای وارده را تحمل کند؟ برای این کار باید تیرآهن اصلی به دو تیرآهن در خرپا قسمت سقف و ستون ها به صورت عرضی متصل شود؛ به این ترتیب می تواند فشارهای خمشی و تنشی وارده را تحمل کند و مانع از تخریب ساختمان شود.

حداکثر طول تیرآهن در سقف

انواع تیرآهن ساختمان

در ساختمان سازی برای قسمت های مختلف آن از انواع تیرآهن به کار می رود. حداکثر طول تیرآهن در سقف

  1. تیرآهن نیم پهن: تیرآهن IPE یا نیمه پهن دارای حداقل و حداکثر طول 8 تا 16 متر، ارتفاع بین 80 تا 600 میلیمتر و عرض 46 تا 220 میلیمتر بوده و از لحاظ ظاهری به شکل حرف I انگلیسی می باشد.
  2. تیرآهن بال پهن: این نوع تیرآهن در دو نوع سبک و سنگین ساخته می شود و در مقایسه با تیرآهن نوع نیمه پهن و اروپایی وزن کمتری دارد. در این تیرآهن اندازه بال با ارتفاع یکسان است و شکلی شبیه حرف H انگلیسی دارد و در قسمت ستون و خرپا ساختمان به کار می رود. حداکثر طول تیرآهن در سقف
  3. تیرآهن اروپایی: تیر آهن INP دارای ارتفاع 80 تا 600 میلیمتر، حداقل و حداکثر طول 16 متر و عرض 42-50-58 و 215 میلیمتر است. تیرآهن اروپایی در بازار به اسم تیرآهن معمولی معروف می باشد.
  4. تیرآهن لانه زنبوری: روی قسمت جان این نوع تیرآهن سوراخ هایی وجود دارد که موجب کاهش استحکام تیرآهن در برابر فشارهای جانبی می شوند. حداقل و حداکثر طول تیرآهن در سقف در صورتی که تیرآهن لانه زنبوری باشد، بین 12 تا 18 متر و ارتفاع 80 تا 300 میلیمتر می باشد.

حداکثر طول تیرآهن در سقف حداکثر طول تیرآهن در سقف

شاه تیر که به عنوان تیرآهن اصلی خوانده می شود، به عنوان باربر برای دهانه های بین 10 متر تا بیش از 100 متربه کار می رود و امکان پشتیبانی از تیرآهن تقویت شده تا حداکثر 100 متر وجود دارد. روش های مختلفی برای افزایش دهانه تیرآهن وجود دارد که تقویت کننده هایی بین جان های فشاری و بال جوش داده می شوند و به این ترتیب دهانه تیرآهن افزایش پیدا می کند.

فاصله تیرآهن سقف در انواع سقف حداکثر طول تیرآهن در سقف

  1. سقف های طاق ضربی: معمولا فاصله تیرآهن سقف طاق ضربی بین 90 تا 110 سانتی متر است و در اجرای آن از ملات گچ، آجر فشاری و خاک به کار می رود.
  2. سقف کرومیت: در این نوع سقف از قالب های ثابت نظیر بلوک های سیمانی، پلی استایرن، طاق ضربی و کامپوزیت برای پر کردن فضای خالی بین تیرچه ها به کار می رود. فاصله تیرآهن سقف کرومیت بسته به نوع قالب بین 75 تا 100 سانتیمتر می باشد.
  3. سقف کامپوزیت: در سقف های کامپوزیت بلوک های سفالی وجود ندارد از این رو از این فضا برای لوله کشی های برق و آب و تاسیسات به کار می رود.

حداکثر طول تیر فلزی حداکثر طول تیرآهن در سقف

برای ساختن یک اسکلت فلزی، از ستون ها و تیرهای فلزی به کار می رود. تقریباً تمام قسمت های اسکلت فلزی بااستفاده از، تیرآهن ساخته می شود. باتوجه به حجم سازه هم از تیر آهن معمولی، تیرآهن دوبل، تیرآهن زنبوری وتیر ورق سفارشی ساخته شده به کار می رود. تیرآهن ها معمولاً طول 12متری دارند و سایز تیرآهن سقف و نوع آن باتوجه به نوع سازه، تعداد طبقات ومیزان مقاومت لازم انتخاب می شود.

حداکثر طول تیر فلزی کاملاً به دهانه سقف تیرآهن بستگی دارد. طول تیر فلزی باتوجه به اندازه دهانه می تواند مقدارهای دلخواهی باشد، اما باید به موارد ایمنی و بهینه سازی هم دقت کرد، چون اگر طول تیر فلزی بیش از حد بلند باشد بار مرده آن و طول افزایش پیداکرده وباید از، خرپای فلزی هم استفاده شود. طول زیاد وبادخور کم عملیات نصب را کند می کند، وطول کم و بادخور، زیاد موجب می شود عملکرد لرزه ای تیر ها و طول جوش اتصالات کاهش و ممان تکیه گاه افزایش پیداکند. میلگرد ممان منفی در این مواقع استفاده می شود.

معمولاً نهایت طول تیرهای فلزی در حدود 7 یا 8 متر است، و در سازه های خاص حداکثر طول فلزی تا12متر مجاز است. در صورتی که طول بیشتری نیاز باشد باید موارد ایمنی رعایت شده، از خرپای فلزی استفاده شود و بادخور کافی تامین گردد. نوع، سایز و طول تیر آهن مناسب سقف باید پیش از شروع اجرای سازه مشخص شود و زیر سازی و تمام موارد لازم از ابتدای کار رعایت شود.

حداکثر عرض سقف بدون ستون حداکثر طول تیرآهن در سقف

حداکثر عرضه سقف بدون اینکه ستونی در میان آن باشد یعنی حداکثر دهانه سقف که با توجه به نوع سقف مقدار دهانه آن متفاوت هست. معمولا در سقف های سنگین حداکثر عرصه سقف کوتاه تر است و در حدود 6 تا 8 متر میباشد. اما در انواع سقف های سبک و پیشرفته تر میتوان دهانه سقف را تا حدود 18 متر هم در نظر گرفت.

این مقدار کاملا به نوع سقف تعدا طبقات و حجم سازه بستگی دارد. فاصله تیرآهن سقف هم طبق نوع سقف متفاوت است. اما به صورت میانگین و حدودی فاصله تیرآهن سقف در حدود 70 تا 130 سانتی متر میتواند باشد. این مقدار با توجه به نوع مصالح پر کننده بین تیرآهن ها و نوع سقف متفاوت خواهد بود.

حداکثر طول تیر لانه زنبوری حداکثر طول تیرآهن در سقف

تیرآهن لانه زنبوری کاربرد زیادی در ساخت اسکلت فولادی سازه ها دارد. زمانی از تیر لانه زنبوری استفاده میشود که بخواهیم با هزینه و وزن کم، یک تیر با مقاومت بالا داشته باشیم. تیرآهن لانه زنبوری از برش و جوشکاری و اتصال تیرآهن معمولی تولید می شود. این تیرآهن ارتفاع 1. 5 برابری نسبت به تیرآهن اصلی دارد.

تیر لانه زنبوری از تیرآهن های معمولی 12 متری تولید میشود و طولی برابر با 12 متر دارد. فقط در حین تولید ممکن است به علت برش و جوشکاری مجدد و جابه جایی دو قطعه طول آن از 15 تا 20 سانتی متر افزایش پیدا کند. امکان تولید تیر لانه زنبوری با طول بیشتر و متصل کردن آن ها وجود دارد اما تیر با طول بلندتر از حالت استاندارد خارج شده و علاوه بر آن بهتربوده که در ساختمان دهانه ها بیش از حد بلند نباشند. چون دهانه های بسیار بلند هم استاندارد نیستند و مقاومت کافی در برابر بارهای وارده نخواهند داشت.

ستفاده از تیرآهن دوبل در اجرای ستون حداکثر طول تیرآهن در سقف

زمانیکه دو تیرآهن را در کنار هم قرار می دهند تیرآهن دوبل یا همان تیر جفت ساخته می شود. بهترین گزینه برای ساخت تیرآهن دوبل نوع IPE است (ضخامت در بال ها ثابت است) که با روش های زیر به یکدیگر متصل می شوند:

  1. اتصال دو تیرآهن با بست های غیر پیوسته
  2. اتصال دو تیرآهن با جوش های منقطع حداکثر طول تیرآهن در سقف
  3. اتصال دو تیرآهن با یک ورق سرتاسری

اجرای ستون با این تیرآهن، تنش ساختمان را به حداقل می رساند، علاوه بر این زمانیکه تیرآهن دوبل می شود ممان اینرسی آن تا حد زیادی کمتر شده و مقاومت تیرآهن افزایش پیدا می کند. در نهایت استفاده از تیرآهن را در انواع سازه های فلزی و بتنی می توان دید؛ اما تیرآهن در سازه های فلزی، نقش اصلی را ایفا می کند.

بخش های مختلفی از یک سازه به تیرآهن نیاز دارند، اشاره کردیم که سایز تیرآهن استاندارد برای ستون و سقف به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد اما اغلب از سایزهای 12، 14 و یا 16 به کار می رود. استفاده از تیرآهن سایز 18 را در سازه های عظیم می توان دید. لازم به ذکر است قیمت تیرآهن 18 به خاطر وزن بالاتر، نسبت به سایزهای 12 و 14 گران تر می باشد.

حداکثر طول تیرآهن در سقف

حداکثر طول تیرآهن در سقف

کاربرد هر سایز تیرآهن در ساختمان

هر سایز تیرآهن در قسمت های مختلف ساختمان کاربرد خاصی دارد؛ برای همین پس از انتخاب تیرآهن باید به اندازه آن توجه کرد. معمولا در پروژه های ساخت و ساز کوچک و ساختمان های با تعداد طبقات کم از سایزهای کوچک تر تیرآهن به کار می رود و در پروژه های سنگین مثل برج ها، پل ها و ساختمان های چند طبقه سایزهای بزرگ تر کاربرد دارند.

  1. تیرآهن سایز 12 : از این نوع تیرآهن در پوشش سقف طبقات، ستون و تیر به کار می رود. حداکثر طول تیرآهن در سقف
  2. تیرآهن سایز 14: کاربرد تیرآهن سایز 14 در ساخت ستون و نعل و خرپا و پوشش سقف می باشد.
  3. تیرآهن سایز 16: این نوع تیرآهن در ساخت تیرهای فرعی، ساخت نعل، پوشش سقف کاربرد داشته و در ساخت خرپا و پل های لانه زنبوری به کار می رود.
  4. تیرآهن سایز 18: کاربرد تیرآهن سایز 18 در قسمت های مختلف سازه های سنگین و ساخت ستون اصلی سازه می باشد.

تیرآهن سایز 20: این نوع تیرآهن در ساخت طبقات زیرین سازه و سازه های بزرگ و سنگین کاربرد دارد. حداکثر طول تیرآهن در سقف

سقف طاق ضربی

یکی از سنتی ترین سقف های رایج در ایران سقف طاق ضربی میباشد. در بسیاری از شهرستان های ایران همانند یزد و اصفهان سقف طاق ضربی را با خیز بلند در حدود نیم دایره روی دهانه های تا حدود 6 متر هم اجرا میکنند. این سقف در برابر زلزله، بارش طولانی مدت باران و وارد شدن فشارهای زیاد ایمنی مناسبی ندارد برای همین با گذشت زمان سیستم های جدید سقف همانند سقف تیرچه بلوک، سقف تیرچه کرومیت و غیره جایگزین آن شده اند. اما هنوز هم در بعضی از نقاط از سقف طاق ضربی به کار می رود. حداکثر طول تیرآهن در سقف

اجرای سقف طاق ضربی بسیار کم هزینه تر نسبت به سقف های امروزی میباشد. البته اجرای این سقف نیاز به مهارت و تجربه کافی در این زمینه دارد و هر کسی نمی تواند طاق ضربی را با کیفیت و استحکام مناسب اجرا کند. در سقف طاق ضربی آجر استفاده شده در طاق نباید کاملاً زنجاب شده باشد. آجر ها باید زمان استفاده خیس شده و بلافاصله در محل مورد نظر نصب شوند. در فصل بارندگی هم باید از اجرای این سقف خودداری کرد. چون باران و آب موجب میشود که گچ موجود در طاق فاسد شده و طاق فرو ریزد. حداکثر طول تیرآهن در سقف

سقف طاق ضربی هم همانند سقف های دیگر دارای مزایا و معایبی میباشد. به صورت کلی این سقف به خاطر نداشتن ایمنی کافی دیگر استفاده نمی شود. در حال حاضر سقف های تیرچه بلوک به جای طاق ضربی کاربرد دارند. سقف های تیرچه بلوک دارای مقاومت بالا هزینه اجرای کم و بار مرده پایینی می باشند. تیرچه ها هم در انواع متفاوتی از جمله بتنی، کرومیت و تام در بازار وجود دارند.

صنعت ساختمان سازی با گذشت زمان پیشرفت های زیادی کرده و روز به روز از مصالح ساختمانی، طراحی ها و معماری هایی به کار می رود که به همراه ایمنی زیاد وزن سبکی داشته و هزینه اجرای آن ها مقرون به صرفه باشد. سقف طاق ضربی علاوه بر ایمنی پایین وزن بسیار بالایی دارد. حداکثر طول تیرآهن در سقف

 

 

تیرآهن برای ستون

حداکثر طول تیرآهن در سقف

کاربرد تیر آهن در ساختمان

ساختمان از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که هر قسمت آن نیازمند تیرآهنی با سایز خاصیبوده که باید در فواصل مناسبی از بخش های گوناگون ساختمان قرار گیرد تا ساختمانی با حداکثر استحکام بنا شود.

  1. کفی ستون: مقاطع فولادی کفی ستون در ضخامت های مختلف برای صفحات کفی ستون و صفحات فولادی کاربرد دارد. با کمک این کفی ها اتصال نبشی به ستون ها انجام می شود و برای برش و اتصال پیچ در آن ها امکان دریل کاری، مشعل کاری و ایجاد سوراخ وجود دارد.
  2. ستون ها: برای ستون ها از تیرآهن با بال های پهن و یا هاش با مقطع مربعی شکل به کار می رود؛ چنانچه ساختمان بیشتر از یک طبقه باشد می توان برای ایجاد ستون یکپارچه از تیرآهن استفاده کرد. در این حالت باید اندازه طول ستون به حدی باشد تا از سقف طبقه بالا بیرون بزند و ستون طبقه بعدی به آن متصل شود.
  3. تیرهای اصلی یا شاه تیر: به قطعات فولادی که به صورت افقی روی ستون ها قرار می گیرند و توسط پلیت ها به هم وصل می شوند. این تیرهای اصلی یا تیرآهن سقف به ستون متصل شده و توسط نبشی یک طرف آن در طول بال تیرآهن و سمت دیگر آن روی ستون قرار می گیرد. این نوع اتصال موجب نگه داشت تیرهای میانه هر طبقه می شود از این رو به شاه تیر معروف می باشد.
  4. تیرک های میانی: تیر کوچک یا تیرک اندازه کوچک تری از شاه تیر دارند و به عنوان ستون متصل می شوند. تیرآهن سقف در تحمل وزن ساختمان نقش اساسی دارد؛ پس در قسمت بالا و پایین تیرها و تیرآهن قرار داده می شوند. فاصله تیرآهن سقف و تیرها با تیرک میانی باید به حدی باشد که بتوانند در هم قفل شوند در نتیجه می تواند نیروها و فشارهای زیادی را تحمل کند. برای اینکه نیرو به صورت عمودی انتقال داده شود تیرک ها نقش مهمی دارند؛ چون موجب منتقل شدن بارها به شاه تیر و شاه تیر به ستون ها می شود.
  5. تیرهای باریک کرومیت: از لحاظ ظاهری تیرهای کرومیت باریک تر از تیرک ها می باشند ولی طول بلندتری دارند که به آن ها تیر باریک گفته می شود. سطح نشیمن گاه این تیرک روی تیر اصلی جا می رود و در آنجا محکم می شود. حداکثر طول تیرآهن در سقف
  6. تیرآهن خرپا: از این نوع تیرآهن در ساخت انواع سقف سوله و انبار به کار می رود و به خاطر تنوعی که در تیرآهن خرپا وجود دارد می تواند با هر نوع سقفی سازگار باشد. حداکثر طول تیرآهن در سقف های مختلف متفاوت است و بایستی از سایز مشخصی از تیرآهن استفاده کرد.

تیرآهن و مقاطع فولادی در ساختمان سازی مصرف زیادی دارند. قیمت تیرآهن لانه زنبوری و … در هزینه های ساخت و ساز تاثیر گذار می باشد. با کمتر شدن قیمت محصولات اهنی همچون میلگرد و تیرآهن هزینه ساختمان کمتر میشود. کاهش قیمت ها تحت تاثیر عوامل زیادی است و نمیتوان انتظار کاهش قیمت زیاد داشت.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات