سبد خرید
حداکثر فاصله بین دو ستون فلزی

حداکثر فاصله بین دو ستون فلزی

0
3 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

حداکثر فاصله بین دو ستون فلزی چقدر است؟ یکی از اجزای مهم سازه ها، ستون ها می باشند که وظیفه ها آن ها انتقال بار به زمین می باشد. معمار ساختمان یکی از اساسی ترین کارهایی که پیش از ارائه طراحی به مهندس محاسب می دهد، ستون گذاری پلان می باشد. در آیین نامه برای حداکثر فاصله ستون گذاری هیچ محدودیتی وجود ندارد و با توجه به نوع سازه این پارامتر توسط معماران تعیین می شود.

به لحاظ تعداد ستون ها این فاصله باید به صورتی انتخاب شود که صرفه اقتصادی داشته باشد و سازه از ایمنی لازم برخوردار باشد. به صورت کلی اگر دهانه ستون ها بین 4 تا 5 متر باشد معقول و به صرفه است در مقاوم سازی ساختمان های بتنی مسکونی حداکثر فاصله ستون گذاری معمولا 7 متر است؛ ولی بیشتر از 7 متر هم حداکثر فاصله ستون گذاری می تواند، باشد. در این فرآیند مطالحی که برای ساخت ساختمان در نظر گرفته شده هم حائز اهمیت است، استفاده از انواع بلوک سبک، نوع ملات ها، نوع اسکلت و … فاصله بین دو ستون فلزی

آیرونید مجموعه بزرگ فروش انواع تیرآهن، فروش میلگرد با بهترین قیمت و … می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر همین حالا از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در سایت با ما تماس حاصل فرمایید و قیمت محصولات را به روز و مشخص شده به دست آورید.

فاصله بین دو ستون فلزی

نقش ستون فلزی در سازه ها چیست؟

برای نصب ستون فلزی ، ستون ها را می توان از تیر آهن بال پهن صنعتی با ضخامت های بارکش به صورت یک تکه ابتیاع نمود و یا از دو قطعه تیرآهن ساختمانی یا آهن ، ناودانی محاسبه شده با جوش دادن تکه های ارتباطی بین دو قطعه آهن در دو طرف به وجود آورد و یا با جوش دادن دو لبه دو قطعه اهن ناودانی به یکدیگر ستونی به اندازه و مقاومت مورد نیاز به دست آورد. فاصله بین دو ستون فلزی

به­ طور کلی با اندکی دانش در مورد ساختمان سازی می ­توان متوجه این نکته شد که ستونها و اسکلت فلزی ساختمان مهمترین رکن و قسمت یک ساختمان است. در حالت کلی ممکن است ستونها از مواد اولیه متفاوت و با کارکردهای مختلفی ساخته شده باشند اما اصلی ­ترین ماده تشکیل دهنده ستون، آهن و فلز است و مهمترین کارکرد ستونها طراحی اسکلت ساختمان و نگهداری مصالح است. با اتصال ستونهای عمودی و افقی فولادی به صفحات فلزی اسکلت ساختمان به ­وجود می ­آید و اسکلت ساختمان کار انتقال نیرو و فشار به فونداسیون و سپس زمین را بر عهده دارد.

اصول کلی در تعیین حداکثر فاصله بین دو ستون فلزی

اولین قدم ستون گذاری در اتوکد، تهیه نقشه های سازهبوده که این مستلزم توجه ویژه ای به پلان معماری ساختمان است. بر اساس نوع سازه و بارهای وارد بر آن حداکثر فاصله ستون گذاری و محل ستون ها مشخص می شود. از اصول کلی در تعیین حداکثر ستون گذاری به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

  • تا حد امکان فاصله ستون ها باید یکسان باشد. فاصله بین دو ستون فلزی
  • پراکندگی ستون ها موجب پیچیده تر شدن طراحی و اجرای آن ها می شود.
  • طوری حداکثر فاصله ستون گذاری باید انجام شود که کل بارهای وارد شده به سازه با حداقل تعداد ستون ها به سازه انتقال پیدا کند.
  • به بخش هایی همانند داکت، نورگیر، آسانسور، دستگاه پله و … در محل قرار گیری ستون ها باید توجه شود.
  • ستون های متقارن ظاهر زیباتر و اجرای ساده تری دارند. فاصله بین دو ستون فلزی
  • ستون گذاری پلان معماری را در یک راستا و به صورت منظم انجام دهید.
  • پیشنهاد می شود، ستون در چهار طرف اتاق پله و آسانسور اجرا شود.
  • ستون ها در محلی قرار گرفته باشند که زیبایی و ظاهر سازه تحت تاثیر قرار نگرفته باشد و پرتی فضا کاهش پیدا کند.
  • ستون فضاهایی همانند پارکینگ در محل باید باشند که خللی در تردد ماشین ها ایجاد نشود.
  • همه طبقات ستون ها با چیدمان یکسانی باید اجرا شوند. فاصله بین دو ستون فلزی
  • موقعیت ستون طبقات را در زیرزمین و پلان پارکینگ اجرا کنید.
  • ستون ها تا حد ممکن در فضاهایی همانند کمدهای دیواری، جرزها و درون دیوار مخفی شوند.
  • تا حد ممکن ستون ها باید روی محورهای عمودی و افقی مشترک قرار داشته باشند.

فاصله بین دو ستون فلزی

در صورتی که نیاز به هرشکلی از راهنمایی و اطلاعات در حوزه قیمت روز مقاطع فولادی همانند قیمت تیرآهن، قیمت میلگرد و … هستید، فقط کافی است باما تماس بگیرید.

 

 

انواع ستون گذاری

در ساختمان سازی عضوی عمودی که از تیر و دال بارهای سازه را به پی انتقال می دهد. در حقیقت ستون اجزای مهم یک سازهبوده که خرابی آن می تواند، موجب فروریختن سازه شود. انواع ستون گذاری را بر اساس شرایط مختلفی همانند انواع بارگذاری، نوع تقویت، شکل و مصالح طبقه بندی می کنند. بر اساس شکل انواع ستون گذاری شامل موارد زیر می شوند:

ستون گذاری دایره ای:

برای ایجاد امکان ارتقاء ارتفاع ساختمان ها و برای زیبا سازی ساختمان از ستون های دایره ای به کار می رود و بیشتر در شمع بندی کاربرد دارد. در این جا لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که ستون مدور مقاومت خمشی بیشتری نسبت به ستون مستطیل و مربع دارد. به خاطر مقاومت بالا برای ساخت پل استفاده می شود. فاصله بین دو ستون فلزی

ستون گذاری مربع_ مستطیل:

در ساختمان سازی به لحاظ شکلی، ستون های مستطیل و مربع مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر اقتصادی این نوع ستون ها، مقرون به صرفه می باشند، ساخت آن ها به خاطر آرماتور آسان و نصب درب راحت تر می باشد.

ستون گذاری شکل L:

برای ساخت دیوارهای مرزی، ساخت پل هوایی و ستون های نوع تراشکاری ریل مترو به کار می رود. فاصله بین دو ستون فلزی

ستون گذاری y:

در ساخت پل هوایی استفاده می شود. ستون گذاری بر اساس روش تقویت شامل خاموت دار، مارپیچ، ستون مرکب، ستون گرانشی می شود. بر اساس نوع بارگذاری دسته بندی ستون سازه شامل ستون بارگذاری شده محوری و ستون تک محوری با بارگذاری خارج از مرکز می شود. بر اساس نوع مصالح ستون گذاری سازه شامل ستون بتنی و فولادی می شود.

ستون گذاری شکل T:

در ساخت دیوار و پل کاربرد دارد.

فاصله بین دو ستون فلزی

برای دریافت قیمت روز تیرآهن کلیک کنید

مراحل ستون گذاری پلان

با توجه به معماری و سازه ای ساختمان، ستون گذاری پلان معماری انجام می شود. ساده ترین روش برای ستون گذاری پلان، شبکه بندی پلانبوده که موجب افزایش انعطاف پذیری ستون گذاری می شود. با توجه به معماری و سازه ای ساختمان، ستون گذاری پلان معماری انجام می شود. مراحل ستون گذاری پلان شامل اصول زیر می شوند:

اصل اول: فاصله بین دو ستون فلزی

در ابتدای ستون گذاری پلان باید به سراغ اتاق پله بروید و در 4 گوشه آن 4 ستون قرار دهید. وجود ستون در آسانسور و اطراف پله برای تحمل و انتقال نیروی شمشیرهای راه پله و نیروی تیرها انجام می شود. برای اجرای پاگرد پله ها و اتصال تیر نیم طبقه به ستون ها وجود ستون در آسانسور و پله لازم و ضروری می باشد.

اصل دوم:

در 4 راس زمین، ستون گذاری باید انجام شود.

اصل سوم: فاصله بین دو ستون فلزی

در گوشه محدوده ساخت و اطراف اتاق پله آسانسور باید به صورت منظم الباقی ستون ها جاگذاری شود.

اصل چهارم:

ایده آل ترین فاصله ستون ها از 7 متر و 4 متر به ترتیب بیشتر و کمتر نباید باشد. اگر کمتر از 4 متر ستون ها کمتر فاصله داشته باشند، موجب زیاد شدن تعداد ستون های یک پروژه می شود و سبب کاهش کیفیت و زیبایی پلان می شود. علاوه بر این سبب سنگینی پروژه می شود و به چیدمان فضاها و المان های معماری آسیب وارد می کند. اگر از 7 متر فاصله ستون ها بیشتر باشد، سبب افزایش ابعاد ستون ها و تیرها می شود که این به نوبه خودش هزینه پروژه را افزایش می دهد. در فضاهایی که دید چندانی ندارند همانند کمد دیواری و دیوارها ستون ها را پنهان کنید.

اصل پنجم: فاصله بین دو ستون فلزی

سعی کنید ستون ها را با فاصله نسبتا مساوی و به شکل منظم در پلان قرار دهید تا عملکرد سازه ای پروژه بهبود پیدا کند.

اصل ششم:

در همه طبقات جانمایی ستون ها را چک کنید تا به پلان طبقات ستون گذاری آسیبی نرساند. به عنوان نمونه، در وسط حمام، اتاق خواب و … ستون قرار ندهید.

اصل هفتم:

در پلان پارکینگ ستون گذاری را برسی کنید که مانع حرکت اتومبیل ها نشود. فضای پرت و بلا ایجاد نشود. و همینطور درون دیوارها ستون ها را مخفی کنید. در وسط آسانسور، اتاق پله، رمپ و … ستون را قرار ندهید.

فاصله بین دو ستون فلزی

نحوه ستون گذاری پلان های مختلف ( منحنی، مستطیلی و… )

نحوه ستون گذاری پلان های مختلف ( منحنی، مستطیل و… ) هم به این صورت است: بر روی نقاط برخورد المان های سازه ای داخل و گوشه های ساختمان پلان ها به شکل مربع یا مستطیل می باشند. برای آکس بندی پلان و گرید بندی پلان در ستون گذاری پلان های مربع یا مستطیل در المان های سازه ای اصلی و در امتداد گوشه ها می توان خطوط افقی و عمودی مستقیم ایجاد کرد.

یکی از انواع پلان های منظم، پلان دایره ای است برای ستون گذاری و گرید بندی این نوع پلان ها با توجه به کاربری مورد نظر فضا و محدوده مجاز دهانه درون دایره اول در فواصل مشخص چندین دایره متحد المرکز رسم می شود. موقعیت ستون ها محل برخورد قطرها و دایره ها می باشد. قطاع دایره برای فضاهای دایره ای داخل ساختمان و قابل تعمیم می باشد. وجود فضاهایی با اشکال مختلف علتی برای ستون گذاری نامنظم و پراکنده نیست. فاصله بین دو ستون فلزی

 

برای دریافت قیمت امروز تیرآهن کلیک کنید

مهمترین نکات اجرای ستون فلزی در ساختمان ها

بعضی نکات مهم نصب ستون فلزی و اجرای آن در ساختمان ها:

  • ستون های کنسول را با درنظر گرفتن جهت اصلی کنسول نصب کنید. فاصله بین دو ستون فلزی
  • قبل از نصب ستون ها، در ابتدا بیس پلیت های ستون بر روی فونداسیون شکل گیرد.
  • از تغییرات ناگهانی در مقطع ستون اجتناب کنید و محل تغییر مقطع با شیب یک به شش انجام شود.
  • هنگام استفاده از ستون، به سطح مقطع آن ها و محل نصب ستون دقت کنید.
  • اگر محدودیت مکانی در سایت وجود ندارد، ستون ها را بر روی شاسی کشی فونداسیون قرار دهید که دارای استحکام بیشتری باشد.
  • جوشکاری ستون ها را با دقت بالایی انجام دهید و پاشنه ها و نشمینگاه ها طبق نقشه اجرا گردند.
  • ستون های تیر ورقی، بهتر است در کارخانه ساخته و برش داده شوند. فاصله بین دو ستون فلزی

 

خرید تیرآهن و سازه های فلزی از آیرونید

در صورت نیاز به راهنمایی در خرید، از کادر متخصص ما که تسلط کامل بر فرآیندهای تولید و تامین نیازهای خریداران دارند، در کوتاه ترین زمان کمک بگیرید. آیرونید با ارائه خدمات آنلاین در جهت رضایت مشتریان، توانسته است در پیشرفت اقتصاد ایران گامی مهم برداشته باشد. تیم آیرونید در زمینه تولید قوطی، لوله، پروفیل های فولادی، با بهترین و بالاترین کیفیت فعالیت دارد. مشتریان عزیز جهت خرید تیرآهن از آیرونید می توانند به سایت رسمی ما مراجعه کرده و سفارش خورد را ثبت و نهایی کنند. فاصله بین دو ستون فلزی

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات