سبد خرید
همه چیز درباره لوله های فلزی – از انواع لوله فلزی تا نکات مهم خرید آن

همه چیز درباره لوله های فلزی – از انواع لوله فلزی تا نکات مهم خرید آن

0
2 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

 لوله فلزی چیست؟ انواع لوله های فلزی را می شناسید؟ برای خرید لوله فلزی باید به چه مواردی توجه داشته باشیم؟ لوله فلزی (steel pipe) رایج ترین انواع لوله های صنعتی می باشد.  استوانه ای توخالی که از آن برای انتقال یا نگهداری سایر مواد و مایعات استفاده می کنند. لوله فلزی وسیله ای جهت حفاظت مواد داخل لوله از محیط بیرونی آن بوده و همینطور برای انتقال مایعات و سیالات مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به نیاز صنایع مختلف گاهی نیاز است لوله های فلزی به طول مورد نیاز برش داده شده و مورد استفاده قرار گیرند و در واقع با توجه به نیازهای صنایع مختلف، انواع لوله فلزی با حفظ بعضی از مشخصات و استانداردها تولید می شوند. برای آگاهی و دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع لوله های فلزی و کاربرد آن ها در صنایع مختلف با آیرونید همراه باشید.

لوله فلزی چیست؟

لوله فلزی استوانه ای بلند است که دو سر آن باز است و سطح مقطع آن دایره می باشد. لوله فلزی توخالی بوده و از جنس فولاد است. لوله های فلزی کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف دارند، کاربرد لوله های فلزی تنها به انتقال مایعات و سیالات محدود نمی شود و در فواصل کوتاه می توان از این لوله ها برای انتقال مواد جامد هم استفاده کرد.

لوله فلزی در جنس های مختلف پلاستیکی، فولادی، بتنی، پی وی سی، استیل، آلومینیوم و … تولید می شود. هرچقدر کیفیت و ضخامت این لوله ها بیشتر باشد با اطمینان بیشتر و در زمانی کوتاه تر می توان حجم زیادی از مواد را منتقل کرد و هزینه بالای خرید و نصب این لوله ها در کوتاه مدت قابل جبران خواهد بود.

برای شکل دادن به لوله های فلزی از روش هیدروفرمینگ لوله استفاده می شود. فرآیند هیدروفرمینگ لوله به سه روش انجام می شود: 1.هیدروفرمینگ فشار پایین 2.هیدروفرمینگ فشار بالا 3.هیدروفرمینگ فشار متغیر.

انواع لوله های فلزی را بشناسید!

لوله های فلزی با توجه به مشخصات خود به انواع مختلف تقسیم می شوند. لوله ها را می توان بر اساس جنس، کاربرد و نحوه اتصالات آن ها به دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد. بیشترین استفاده از لوله ها در انواع لوله کشی ساختمانی است. هر کدام از انواع لوله های فلزی با توجه به ویژگی های خود کاربرد متنوعی در صنایع مختلف دارند. متداول ترین انواع لوله های فلزی عبارت هستند از:

لوله مسی

از پر استفاده ترین لوله ها در صنعت، لوله مسی است. از لوله های مسی به عنوان خطوط آبرسانی در خانه ها به کار می رود. انواع لوله های مسی عبارت هستند از: لوله مسی کلاف، لوله مسی شاخه ای، لوله مسی مویین و لوله مسی کویل. بارزترین ویژگی لوله های مسی مقاومت بالا در مقابل خوردگی است.  لوله های مسی برای سیستم های تهویه، سیستم های لوله کشی و سیستم های حرارتی استفاده می شوند.

لوله گازی

یکی از لوله های فلزی بسیار مهم، لوله گاز است. لوله گاز لوله ای از جنس فولاد یا پلی اتیلن است که جهت انتقال گاز استفاده می شود. لوله های گاز به دو دسته توکار و روکار تقسیم می شوند. به طور کلی لوله گاز به دو صورت نورد گرم و نورد سرد در کارخانه تولید می شود. مزایای استفاده از لوله گاز بسیار متنوع است،  این محصول در صنایع مختلفی قابل استفاده و به شکل عمده برای خطوط انتقال گاز از نقطه ای به نقطه دیگر استفاده می شود.

لوله مانیسمان

لوله مانیسمان که در اصطلاح بازاری به مانسمان معروف است، نوعی لوله بدون درز (Seamless) است.  مواد اولیه برای ساخت لوله مانیسمان، به شکل شمش است که از طریق حرارت، کشش، غلتک، عبور از زره و همینطور روش های گریز از مرکز به محصول نهایی تبدیل می شود.  شیوه های خاصی که برای تولید لوله مانیسمان به کار گرفته می شود، سبب می شود قیمت لوله مانیسمان از دیگر لوله های موجود در بازار گران تر باشد. عمده کاربرد لوله مانیسمان در صنایع حساس است.

لوله اسپیرال

لوله اسپیرال به لوله های فلزی نورد گرم و مارپیچی گفته می شود که در اندازه های  8 تا 120 اینچ تولید می شود.  برای استحکام بیشتر در مقابل فشار وارد شده به دیواره لوله اسپیرال، نوع جوش اهمیت بسیار زیادی دارد. پس مهم ترین بخش تولید لوله های اسپیرال، جوش جداره لوله است.  در فرآیند تولید لوله اسپیرال، نوار فولادی به شکلی نورد می شود که با مرکز لوله در یک زاویه باشد.  مزایای لوله اسپیرال عبارت است از: مقاومت در مقابل شکست و ترک لوله، قابلیت شکل پذیری، عدم نیاز به تجهیزات سنگین برای تولید، عدم وجود محدودیت در طول لوله فلزی و ….

لوله لنس

لوله لنس به لوله هایی می گویند که جنس آن ها از تیوب فولادی می باشند و مهم ترین کاربرد آن ها برای انتقال گاز و پودرهای مختلف مذاب می باشند. لوله لنس ابعاد و اشکال مختلفی دارد به همین دلیل قیمت گذاری آن متفاوت می باشد. در حالت کلی هرچه لایه لوله لنس استفاده شده در ساختمان بیشتر باشد، قیمت لوله لنس بیشتر خواهد داشت. بیشتر گازها حتی آرگون، اکسیژن و نیتروژن را هم می  توان از لوله لنس به مقصد مورد نظر انتقال داد و یا اصطلاحا تزریق کرد. کاربرد دیگر لوله لنس در تمیز کردن و شست و شوی مخزن های بزرگ، نازل ها، پاتیل های تولیدی و سیستم های اسلاید گیت می باشد.

لوله داربست

داربست های ساختمانی سازه هایی فلزی می باشند که برای دسترسی به جاهای سخت ساختمان در زمان ساخت و ساز به کار می رود. داربست ها از لوله های 6-3 متری از جنس فلز ساخته می شوند. داربست از متصل شدن لوله های داربستی تولید می شود. سایز استاندارد این محصول دارای قطر خارجی 48٫3 میلی متر و ضخامت دیواره 3٫2 میلی متر و طول 6 متر است.  این لوله ها که به نام لوله داربست شناخته می شوند در دو نوع سبک و سنگین و برای شرایط وزنی مختلف تولید شده اند.

لوله مبلی

لوله مبلی از انواع لوله های فلزی است و در اصل به لوله ای گفته می شود که توسط نورد سرد و از ورق روغنی تولید شود. انواع لوله مبلی عبارت است از: 1.لوله سبک بدون درز 2.لوله سبک درز دار.  لوله مبلی از ورق های نازک و دارای ضخامت کم و به وسیله روش نورد سرد تولید می شود یا با جوشکاری مقاومت الکتریکی با فرکانس بالا. لوله مبلی را به عنوان لو له سبک یا لو له روغنی هم می شناسند. لوله مبلی توسط فرآیند نورد سرد تولید می شود، به همین دلیل دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

لوله گوشت دار

لوله گوشت دار از دسته لوله های فلزی است که به خاطر ضخیم بودن دیواره های آن به نام لوله گوشت دار یا فولادی ضخیم شناخته شده می باشد. ضخامت این تیوب ها از حد معمول بالاتر رفته و اصولا این ضخامت متغیر است از چندین میلی متر تا چندین سانتی متر است. اصولا برای انتقال مایعات از تیوب های گوشت دار به کار می رود. لوله های گوشت دار به خاطر ضخامت دیواره های آن قابلیت جوش پذیری ندارند.

لوله آتشخوار

لوله آتشخوار نوعی لوله صنعتی با آلیاژ خاص می باشد. قیمت لوله آتشخوار تحت تاثیر پارامترهایی مانند سایز لوله آتشخوار و میزان درزها و شکاف های لوله آتشخوار تغییر می کند. جنس لوله های آتشخوار به گونه ای است که در مقابل فشار و حرارت های بالا مقاومت خوبی دارند به همین جهت برای انتقال گازهای پرفشار و مایعات با حرارت بالا استفاده می شوند.  لوله های آتشخوار با توجه به ویژگی بارزی که دارند، کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارند. معمولا صنایعی که با گرما و حرارت های بالا سروکار دارند، از لوله های آتشخوار استفاده می کنند.

لوله api

لوله  های API در واقع همان لوله  هایی می باشند که از فولادهای کربن و فولادهای منگنز ساخته شده اند. از کاربردهای لوله api می توان به 1.مبدل های حرارتی و گرمایی 2.آبرسانی صنعتی 3.خط های انتقال نفت وگاز 4.عایق کردن کابل های فشار قوی برق اشاره داشت.

لوله های api از جنس فولاد و تافنس است و قابلیت تحمل فشار فراوان و بازدهی انتقال گسترده ای دارد. لوله های فلزی معمولا در کشتی سازی و برای ساخت لوله  های API کاربرد گسترده  ای دارند. لوله های api یکی از انواع لوله های فلزی است که برای انتقال حجم بالای نفت و گاز با حداکثر سرعت به کار می رود.

لوله صنعتی

لوله صنعتی به لوله گوشت دار هم معروف می باشد. لوله صنعتی به لوله ای گفته می شود که از جنس فولاد کربن دار است و به شکل ورق سیاه درز دار تولید می شود.  لوله صنعتی از جنس فولاد است و مقاومت آن نسبت به سایر لوله های فلزی، بیشتر است و ضخامت لوله صنعتی هم نسبت به سایر لوله های فلزی بیشتر می باشد.  کاربرد لوله صنعتی عبارت است از: 1.انتقال سیالات 2.ساخت پل های فلزی و خرپاها 3.صنایع پتروشیمی 4.انتقال مواد.

لوله جدارچاه

لوله جدار چاه یکی دیگر از انواع لوله های فلزی موجود در بازار است که در صنعت ساخت و ساز کاربرد گسترده ای دارد.  محصولات بدون شیار و محصولات شیاردار مشبک از انواع لوله های جدارچاه هستند که از لحاظ ظاهری با هم تفاوت  هایی دارند. لوله جدار چاه در ابعاد و ضخامت های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شود.

لوله بدون درز مانیسمان

لوله های بدون درز یا لوله مانیسمان از انواع لوله های فلزی است و به خاطر مقاومت و استحکام بالا و یکپارچگی و بدون درز بودن، در صنایع مختلفی کاربرد دارند. حدود 65 درصد صنایع مختلف از لوله های بدون درز مانیسمان استفاده می کنند. از کاربرد لوله های بدون درز می توان به صنایع هسته ای، گاز طبیعی، پتروشیمی، کشتی سازی و دیگ های بخار و … اشاره کرد.

لوله استنلس استیل

لوله استنلس استیل یکی از انواع لوله های فلزی است که مقاومت بالایی در مقابل مواد خورنده دارد. از لوله استنلس استیل در بسیاری از بخش های صنعت استفاده می شود.  از این لوله برای انتقال سیالات و مواد خورنده به کار می رود. علاوه بر این، از دیگر کاربردهای لوله استنلس استیل می توان به صنعت مواد غذایی اشاره کرد. در این صنعت برای انتقال مواد خوراکی بدون تغییر رنگ و بو از لوله استنلس استیل به کار می رود.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه، لوله ای است که در مقابل خوردگی و فرسایش مقاومت و استحکام بالایی دارد. انواع لوله گالوانیزه عبارت است از: لوله گالوانیزه فولادی و لوله گالوانیزه آهنی. لوله گالوانیزه شامل اتصالاتی مانند کمربند، قفل و برشن است و به وسیله دنده پیچ ها به هم متصل می شود و با مواد آب بندی می شود. طول لوله گالوانیزه، تقریبا 6 متر می باشد.

لوله CPVC

لولهٔ CPVC یکی دیگر از انواع لوله پلاستیکی است که تمام مزایای لولهٔ PVC را دارد، به‌علاوهٔ اینکه کلر اضافه شده در آن مقاومت آن را در برابر حرارت افزایش می‌دهد. در برابر حرارت انعطاف پذیر و مقاوم است و برای جلوگیری از اتلاف انرژی برای انتقال آب گرم یا سرد به‌خوبی عایق بندی شده است. همچنین این لوله‌ها برای خطوط انتقال آب آشامیدنی می‌تواند به کار رود،

لوله درز دار

برای ساختن لوله درز دار، ورق ها را با ضخامت خاص برش می دهند و از میان غلتک عبور می دهند و غلتک ها لبه های ورق را به فرم دلخواه فرم می دهد و شبیه به لوله می شود،  به لوله های تولید شده به این روش، لوله درز دار یا لوله درز مستقیم می گویند. لوله های فلزی انواع زیادی دارند، یکی از انواع لوله های فلزی، لوله درز مستقیم می باشد.

مزایای لوله فلزی

لوله های فلزی مزایای مختلفی دارند. در اینجا قصد داریم تا بعضی از این مزایا را شرح دهیم:

  • امکان تولید وسیع با قطر و ضخامت مختلف
  • امکان فرآیند الکترولیز
  • انتقال سریع نفت و گاز
  • مقاومت زیاد در مقابل فشار
  • مقاومت بالای سطح داخلی در مقابل خوردگی
  • ایمنی زیاد
  • گستردگی سیستم های محافظت در مقابل خوردگی

کاربرد لوله فلزی چیست؟

لوله های فلزی بسته به جنس، ضخامت و دیگر فاکتورهای تعیین کننده، کاربردهای متفاوتی دارد که در زیر به آن ها می پردازیم:

  • تیرهای داربست

تیرهای داربست به کمک اتصال لوله های فلزی به یک دیگر از طریق پیچ و مهره ساخته می شوند. این تیرها، دسترسی به نقاط بالاتر از سطح زمین را ممکن و آسان می سازند.

  • دودکش ها

لوله های فلزی ضدزنگ، برای مواردی مثل خروج گازهای سمی از کوره و یا اگزوز خودرو کاربرد دارند.

  • ساخت مخزن های ذخیره فشار قوی

لوله های فلزی در ساخت این مخازن در ابعاد کوچک کاربرد دارند؛ اما مخازن تحت فشار در ابعاد بزرگ توسط ورق های فولادی ساخته می شود.

  • کاربرد ساختمانی

از دیگر مصارف آن می توان به کاربرد ساختمانی آن اشاره کرد. این لوله ها استحکام زیادی به فونداسیون ها می دهند. به همین دلیل استفاده از آن در پروژهای ساختمانی مورد استقبال قرار می گیرد.

  • شمع های ساختمانی

لوله های فلزی طی فرآیند شمع بندی، استحکام پایه ها را فراهم می آورند. در این پروسه لوله قبل از گذاشتن فوندانسیون، به درون زمین هدایت می شود و برای ساختمان های مرتفع پایداری ایجاد می کند.

  • صنعت نفت

از لوله های فلزی در صنعت نفت با هدف پوشش چاه نفت و تجهیزات پالایشگاه نفت به کار می رود.

  • ساخت بدنه دوچرخه

جالب توجه است که بدنه اکثریت دوچرخه ها از خم کاری لوله ها و تیوب های سایز پایین تهیه می شود.

  • انتقال سیالات

همان طور که پیش تر گفته شد، مهم ترین کاربرد لوله های فلزی انتقال سیالات در مواردی مثل آب رسانی شهری، آب و فاضلاب، صنایع پتروشیمی و خطوط انتقال نفت، گاز و حرارت می باشد. لازم به ذکر است که برای بکارگیری لوله فلزی در انتقال سیالات از عایق کاری لوله استفاده می کنند.

از دیگر مصارف لوله فلزی، می توان به کاربرد آن در زمینه پزشکی به منظور ترمیم استخوان های شکسته، تجهیزات پزشکی، ابزار جراحی، درمان های دندان پزشکی و کمک های دارویی اشاره کرد.

فرآیند تولید انواع لوله فلزی

لوله ها به دو صورت درز دار و یا بدون درز ساخته می شوند که در هر دو حالت، ابتدا مواد اولیه به شکل بلوم و بیلت در آمده تا پس از آن با نورد به شکل ورق در آیند. سپس این ورق ها به دو صورت درز دار و یا بدون درز لوله ها را تشکیل می دهند و در انتها هم لوله ها در اندازه استاندارد برش زده می شوند.

تولید لوله فلزی بدون درز

برای تولید لوله فلزی بدون درز از سه روش شامل آسیاب سنبه (Mandrel Mill)، مانیسمان و اکستروژن به کار می رود. در فرآیند آسیاب سنبه، از یک شمش فولادی گرد به کار می رود. بیلت در یک کوره اجاق دوار شارژ می شود. پس از تخلیه شمش از کوره اجاق دوار، یک سوراخ کوچک در انتهای آن ایجاد می شود. این فرورفتگی به عنوان نقطه شروع برای کمک به سوراخ کردن چرخشی عمل می کند. سوراخ کردن چرخشی یک فرآیند نورد بسیار سریع و پویا است که شمش از قبل گرم شده را با سرعت بالا بین دو رول بشکه ای شکل می چرخاند.

زمانی که پوسته لوله سوراخ شده تولید شد، میله های سنبه در پوسته لوله سوراخ شده وارد می شوند و سپس به آسیاب سنبه منتقل می شوند و به شکل یک پوسته لوله با اندازه متوسط نورد می شوند. پوسته آسیاب سنبه پس از آن در یک کوره حرارتی مجددا گرم می شود تا بتواند فرآیند نورد نهایی را تکمیل کند و ابعاد نهایی و کیفیت ریز ساختاری خود را به دست آورد. در تولید لوله های فلزی بدون درز به روش مانیسمان، از غلتک های نورد به کار می رود که یکی از آن ها در بالای دیگری قرار داشته و در جهت مخالف جریان مواد عمل می کند.

تنها تفاوت بین فرآیند آسیاب مانیسمان و آسیاب سنبه در این است که در روش سنبه، قطر داخلی در یک عبور از سنبه به دست می آید در حالی که در مانیسمان، کاهش در چند مرحله اتفاق خواهد افتاد. در ساخت لوله فلزی بدون درز به روش اکستروژن، یک بیلت گرم شده در داخل قالب قرار می گیرد. یک ابزار هیدرولیک شمش را به سنبه سوراخ  کننده فشار داده و مواد از حفره استوانه  ای بین قالب و سنبه جریان می  یابد. این عمل باعث تولید لوله از بیلت می شود.

تولید لوله فلزی درز دار

برای ساخت لوله فلزی درز دار، ابتدا ورق هایی فولادی از طریق فرآیند شکل دهی سرد تولید می شوند و به شکل استوانه در می آیند و لبه های آن ها به هم نزدیک می شوند. سپس جریانی از بین دو لبه استوانه فولادی عبور داده می شود تا فولاد تا نقطه ای گرم شود که در آن، لبه ها بدون استفاده از مواد پرکننده جوش به یکدیگر متصل شوند تا یک پیوند ایجاد کنند. این روش، تولید لوله فلزی درز دار از طریق فرآیند جوشکاری الکتریکی مقاومتی می باشد.

تولید لوله فلزی درز دار به روش جوشکاری مقاومتی خود شامل دو حالت جوشکاری القایی فرکانس بالا و جوشکاری تماسی با فرکانس بالا می باشد. همینطور این مرحله جوشکاری می تواند به شکل جوشکاری قوس زیرپودری هم انجام شود که از یک شار برای تولید گازهای محافظ و سرباره و افزودن عناصر آلیاژی به حوضچه جوش استفاده می کند.

در این حالت هم دو روش وجود داشته که یکی شامل جوشکاری زیرپودری در راستای طول لوله و دیگری جوشکاری زیرپودری به شکل مارپیچ است که حالت دوم، منجر به تولید لوله اسپیرال می شود. سپس درز جوش داده شده از یک غلتک فشار قوی عبور داده می شود که به ایجاد یک جوش محکم کمک می کند.

استاندارد انواع لوله فلزی

لوله های فلزی توسط استانداردهای مختلفی تولید می شوند. دو نمونه از مهم ترین این استانداردها، ANSI / API 5L و ASTM می باشند. استاندارد ANSI / API 5L ساخت دو سطح محصول (PSL1 و PSL2) شامل لوله فلزی بدون درز و لوله فلزی جوش داده شده را برای استفاده در خط لوله حمل و نقل نفت و گاز طبیعی مشخص می کند.

نوع PSL1 فقط مینیمم الزامات و خواص را مشخص می کند اما نوع PSL2 هم مینیمم و هم ماکزیمم الزامات و خواص را مشخص می کند. ماکزیمم خواص به خصوص در محیط های ترش و اسیدی مهم می باشد. مثلا اگر ماکزیمم سختی در محیط های ترش از یک حد استاندارد زیادتر باشد، هیدروژن نفوذ کرده و باعث ایجاد ترک در لوله می شود.

استاندارد ASTM هم انواع لوله  ها و اتصالات فولادی را برای سرویس  دهی در دمای بالا، مصارف معمولی و کاربردهای خاص مانند مصارف حفاظتی در مقابل آتش، پوشش می  دهد. بر اساس استاندارد ASTM، مشخصات لوله های فلزی، الزامات استاندارد برای لوله های دیگ بخار و سوپرهیتر، لوله های خدمات عمومی، لوله های فلزی در خدمات پالایشگاه، لوله های مبدل حرارتی و کندانسور، لوله های مکانیکی و ساختاری فهرست بندی می شوند.

در همین راستا، بعضی از گریدها و استانداردهای ساخت لوله های فلزی به شرح زیر می باشند:

  • لوله فلزی گرید X42N تا X60N، X42Q تا X100Q و X42M تا X120M به شکل های نورد نرماله شده، کوئنچ-تمپر و نورد ترمومکانیکال مطابق با استاندارد API 5L PSL2
  • لوله فلزی گرید A به شکل نوردی و یا نرماله شده مطابق با استاندارد API 5L PSL1
  • لوله فلزی گرید B و گریدهای X42 تا X70 به شکل های نوردی، نرماله، ترمومکانیکال و نرمال-تمپر مطابق با استاندارد API 5L PSL1
  • استاندارد ASTM A53 مربوط به لوله های فلزی درز دار و بدون درز
  • استاندارد ASTM A134 مربوط به لوله های فلزی درز دار ساخته شده به روش جوشکاری قوس الکتریکی
  • استاندارد ASTM A135 مربوط به لوله های فلزی درز دار ساخته شده به روش جوشکاری مقاومتی
  • استاندارد ASTM A106 مربوط به لوله های فلزی بدون درز برای کاربردهای دما بالا
  • استاندارد ASTM A333 مربوط به لوله های فلزی بدون درز برای کاربردهای دما پایین

طول لوله های فلزی معمولا چند متر است؟

طول لوله  های فولادی به طور معمول به شکل شاخه های 6 متری است. به طور کلی قطر انواع لوله های فلزی بر مقدار تحمل فشار این لوله اثرگذار خواهد بود. لوله های فلزی که قطری کم تر از 30 سانتی متر دارند، دارای قطر اسمی و خارجی متفاوتی می باشند، اما لوله های دارای قطر بیش از 35 سانتی متر، از قطر اسمی و خارجی برابری یکسانی برخوردار می باشند.

کنترل کیفیت لوله فلزی

برای شناسایی هرگونه نقص در لوله ها و جلوگیری از بروز حادثه، لازم است که مراحل کنترل کیفیت طی شود. این مراحل شامل بررسی عیوب لوله ها است که به کمک دو روش انجام می گیرد. روش اول آن، استفاده از دستگاه اشعه ایکس به خصوص در طول زمان جوش می باشد. روش دیگری که می توان به کمک آن از سلامت لوله فلزی اطمینان حاصل کرد، پر کردن لوله ها با آب می باشد. سپس باید آن را برای مدت زمان مشخصی تحت فشار نگه داشت و نتیجه را بررسی کرد.

لوله های فلزی انتقال آب کدامند؟

به طور معمول لوله فلزی سیاه برای انتقال آب و گاز طبیعی از منابع به مقاصد مختلف به کار می رود. علاوه بر آن لوله های سیاه نسبت به حرارت مقاومت بالایی دارند؛ به همین علت در سیستم های آب پاش آتش یا مبدل های حرارتی کاربری دارند.

قیمت  لوله های فلزی چگونه محاسبه می شود؟

قیمت لوله های فلزی تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل قیمت مواد اولیه، روش تولید، جنس لوله، ضخامت، برند تولید کننده، هزینه حمل و نقل، هزینه نیروی کار و … محاسبه می شود.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات