سبد خرید
محاسبه تیرآهن برای ساختمان

محاسبه تیرآهن برای ساختمان

0
2 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

محاسبه تیرآهن برای ساختمان به چه صورت است؟ برای برآورد مقدار تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک تا سه طبقه به چه مواردی باید توجه داشت؟ برای محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه چطور؟ اگر سوالاتی از این دست دارید و به دنبال یک پاسخ روشن برای آن می گردید این مطلب برای شماست.

نکات مهم درباره وزن آهن آلات در سازه فلزی

  1. در بیشتر پروژه های مسکونی که اسکلت فلزی دارند از قاب خمشی به خاطر هزینه های بالای آن استفاده نمی شود. چون در صورتیکه مجبور به استفاده از سیستم سازه ای قاب خمشی باشیم به سراغ اسکلت بتنی می رویم.
  2. در طراحی سازه ما 2 نوع مهاربند داریم. مهاربند معمولی و ویژه که در ساختمان های تا ارتفاع 15 متر می توان از مهاربند معمولی استفاده کرد. استفاده از مهاربند ویژه برای پروژه های مسکونی بلند تر به خاطر هزینه های بالای آن مرسوم نبوده و به جای آن از دیواربرشی استفاده می شود. در این حالت وزن تیر و ستون حدود 30-35 کیلوگرم در هرمترمربع زیربنا بوده و با درنظر گرفتن وزن میلگرد دیواربرشی به حدود 50 کیلوگرم می رسد.
    • طول تیر و سطح بارگیر مهمترین عوامل در تعیین سایز تیرآهن نقش دارد.
    • در بام تیرهای کناری معمولا خیلی سبک تر از طبقات خواهد شد چون دیواری روی آنها نیست. ولی تیرآهن های وسط خیلی سبک نخواهند شد.
    • تیرهای میانی که از دو سمت تیرهای فرعی به آنها متصل می شود سایز بالاتری خواهند داشت.

طراح سازه بهتر است تیرآهن های نما در پشت بام را قدری سنگین تر در نظر بگیرید چون بعدا برای اجرای تاج نما از اسکلت جوش گرفته خواهد شد.طول دهانه در اسکلت فولادی تاثیر قاب توجهی در وزن آهن مصرفی در ساختمان تاثیر گذار دارد. به طوری که اگر فاصله دهانه های یک سازه فولادی را بخواهیم از 6 متر به حدود 10-12 متر افزایش دهیم میزان آهن مصرفی در هر مترمربع چیزی حدود 10 کیلوگرم افزایش می یابد. اما همین مقدار افزایش میلگرد مصرفی برای اسکلت بتنی چیزی حدود 2-3 کیلوگرم می باشد.

محاسبه تیرآهن برای ساختمان

انواع اسکلت ساختمان

میزان تیرآهن مصرفی ساختمان یک طبقه، بستگی به نوع اسکلت ساختمان دارد. ساختمان های یک طبقه از نظر اسکلت بندی به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • اسکلت فلزی: اسکلت فلزی به صورت صفر تا صد از تیرآهن تهیه می شود و میزان تیرآهن مصرفی آن با توجه به تعداد طبقات مشخص می شود.
  • اسکلت بتنی: ساختمان هایی که به صورت اسکلت بتنی ساخته می شوند در ترکیب مصالح خود موادی مانند: بتن، سیمان، شن، ماسه، میلگرد ساده و آجدار دارند. در اسکلت بتنی برای ساخت فنداسیون، تیر اصلی و فرعی و دیوار از بتن استفاده می شود.

با توجه به اینکه قیمت تیرآهن در بازار بالا است، اسکلت بتنی هزینه کمتری نسبت به اسکلت فلزی دارد. همینطور خواص فیزیکی و مکانیکی تیرآهن باعث شده است که از تیرآهن در سازه های بلند استفاده شود. در اسکلت فلزی عمده ترین مواد اصلی برای ساخت ساختمان، فولاد است که به صورت تیرآهن استفاده می شود. برای ساخت این نوع اسکلت از پرچ و پیچ و جوشکاری استفاده می شود. فولاد انعطاف پذیری بالاتری دارد و در ساختمان هایی دارای اسکلت فلزی به کار می روند. با توجه به اینکه تیرآهن ها انواع مختلفی دارند، مهندس ناظر نوع تیرآهن مصرفی قابل استفاده در ساختمان را مشخص می کند.

 

مقدار آهن مصرفی در اسکلت فلزی

مقدار آهن مصرفی ساختمانی هایی با اسلکت فلزی با توجه به نوع سازه متفاوت می باشد. در جدول زیر به صورت کلی وزن آهن مصرفی مورد نیاز در هر متر مربع را ذکر کرده ایم:

وزن اسکلت نوع سازه
70-40 کیلوگرم سازه دارای قاب ساده با مهاربند همگرا
80-45 کیلوگرم سازه دارای قاب ساده با مهاربند واگرا
100-60 کیلوگرم سازه دارای قاب خمشی متوسط
110-70 کیلوگرم سازه دارای قاب خمشی ویژه
120-60 کیلوگرم سازه دارای دوگانه (ترکیب قاب خمشی و مهاربند)

معمولا در ساخت پروژه هایی که دارای اسکلت فلزی می باشند، به خاطر کاهش هزینه های ساخت، سعی می شود از اسکلت بتنی استفاده شود. در طراحی سازه 2 نوع مهاربند ویژه و معمولی وجود دارد و با توجه به ارتفاع ساختمان یک نوع از آن را انتخاب می کنند. در ساختمان هایی تا ارتفاع 15 متر از مهاربند معمولی استفاده می شود. در پروژه های مسکونی بلند تر از دیوار برشی استفاده می شود. در چنین مواقعی از تیر و ستون با وزن 30 تا 35 کیلوگرم استفاده می شود. در صورتیکه که بخواهیم فاصله دهانه سازه را از 6 متر به 10 الی 20 متر افزایش بدهیم، میزان آهن مصرفی آن حدود 10 کیلوگرم خواهد بود.

محاسبه تیرآهن ساختمان

برای تخمین سایز تیرآهن مناسب سقف باید وضعیت آنرا دقیقتر بررسی کنیم:

  • طول تیراهن چقدر است؟
  • سطح بارگیر تیرآهن چقدر است؟
  • تیر فرعی یا تیر اصلی است؟
  • پل است یا کش؟

محاسبه سایز تیرآهن فرعی

تیرهای فرعی تیرآهن هایی می باشند که بین تیرآهن های اصلی قرار می گیرند. نقش آنها تحمل بار ثقلی و انتقال آن به تیرهای اصلی متصل به آنهاست.

  • افزایش فاصله تیرهای فرعی به منظور کمتر شدن تعداد آنها با اینکه باعث بالارفتن سایز تیرآهن می شود ولی به صرفه تر است از حالتیکه تعداد تیرآهن ها را زیاد تر و فاصله آنها را کمتر درنظر بگیریم.
  • فاصله بین تیرهای فرعی معمولا 140-180 سانت می باشد. یعنی به شکل متوسط 1.5 متر. حداکثر فاصله مجاز آنها در سقف کامپوزیت 20 برابر ضخامت بتن سقف می باشد. یعنی اگر ضخامت بتن سقف کامپوزیت 10 سانت باشد فاصله بین تیرهای فرعی می تواند حداکثر 2 متر باشد.

محاسبه سایز تیرآهن اصلی

تیرهای اصلی تیرآهن هایی می باشند که بین دو ستون قرار میگیرند. این تیرها بار تیرهای فرعی را به ستون ها منتقل می کنند. تیرهای اصلی دو نوع می باشند ساده یا خمشی. تیرهای ساده فقط بار ثقلی را تحمل میکنند و برای تحمل نیروی زلزله باید از مهاربند (بادبند) یا دیواربرشی در ساختمان استفاده کنیم. در حالیکه تیرهای خمشی علاوه بر بار ثقلی نیروی زلزله را هم تحمل میکنند. از آنجایی که هزینه اجرای قاب خمشی بالاست معمولا اسکلت های فلزی به صورت قاب ساده با مهاربند یا دیواربرشی طراحی و اجرا می شوند.

 

 

محاسبه سایز تیرآهن اصلی (پل)

تیرآهن های اصلی بین دو ستون قرار می گیرند. وظیفه اصلی این تیرآهن ها انتقال بار تیرهای فرعی به ستون می باشد. تیر اصلی به دو صورت استفاده می شود که عبارتند از تیرهای خمشی و ساده. تیرهای ساده بار ثقلی را تحمل می کنند و تیرهای خمشی دو نیروی بار ثقلی و زلزله را تحمل می کنند. در جدول زیر سایز تیرآهن و طول تیر را ذکر کرده ایم:

سایز تیرآهن طول جان تیرآهن
14-18 تا 6 متر
16-24 6-7 متر
18-30 7-8 متر
20-40 8-9 متر
24-50 9-11 متر

در بام، تیرهای کناری سبک تر از طبقات می باشند و صرفا دیوار جانپناه روی آن قرار دارد. تیرهای آهن نما در پشت بام را سنگین تر در نظر بگیرید تا بعدا برای اجرای تاج نما از اسکلت جوش استفاده شود.

محاسبه تیرآهن برای ساختمان – محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه، دوطبقه و سه طبقه

این محصول فولادی در دسته قطعات فولادی پرفروش قرار گرفته و نقش بسیار مهمی را در سازه های بتنی و فلزی ایفا می کند. تحمل بار وارد شده به سازه، نیروهای خمشی و برشی از جمله وظایف این عضو مهم در سازه می باشند. همین امر موجب شده تا در انتخاب نوع و جایگزین آن دقت لازم انجام پذیرد.

مقدار مورد نیاز این محصول بر اساس طرح مورد نظر، باید قبل از اجرایی شدن پروژه تعیین و هزینه های آن براورده شود. انجام این کار بر عهده مهندس معمار می باشد. به کار گیری تیرآهن نامناسب یا انتخاب تعداد نا متناسب می تواند آسیب های جبرای ناپذیری را به سازه وارد کند.

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه – محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

در ساختمانی یک طبقه معمولا از تیرآهن سایز 12 برای ستون های استفاده می شود. اگر اگر برای همین ساختمان سایز های بالاتری را انتخاب کنیم، هزینه های ما بیشتر خواهد شد. برای محاسبه تیرآهن مورد نیاز ساختمان یک طبقه لازم است وزن یکی از تیرآهن ها را به دست آورده و در تعداد آن ضرب کنید.

تیرآهن مورد استفاده در هر متر مربع به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. محمترین عامل در محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه نوع ساختمان از نظر بتنی یا فلزی بودن می باشد. برای یک ساختمان با اسکلت فلزی، میزان آهن آلات مورد نیاز به قرار زیر است:

در طراحی اصولی یک اسکلت فلزی، بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف، وزن آهن آلات استفاده شده در یک متر مربع از ساختمان یک طبقه، حدود 40 تا 70 کیلوگرم خواهد بود. محاسبه میزان تیرآهن مصرفی برای این ساختمان کار ساده ای نیست و در هر پروژه ساختمانی متفاوت می باشد. پس به شکل قطع نمی توان تعداد دقیق تیرآهن را قبل از وارد شدن به پروژه تعیین کرد و این تعداد با توجه به نوع سازه، نوع تیرآهن و همینطور نظر مهندسین پروژه های ساختمانی مشخص می شود.

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان دوطبقه – محاسبه تیرآهن برای ساختمان دو طبقه

در ساختمانی یک طبقه معمولا از تیرآهن سایز 12 برای ستون های استفاده می شود. اگر اگر برای همین ساختمان سایز های بالاتری را انتخاب کنیم، هزینه های ما بیشتر خواهد شد. برای محاسبه تیرآهن مورد نیاز ساختمان یک طبقه لازم است وزن یکی از تیرآهن ها را به دست آورده و در تعداد آن ضرب کنید.

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان سه طبقه – محاسبه تیرآهن برای ساختمان سه طبقه

ساختمان های سه طبقه باید دوام و استحکام بیشتری را تحمل کنند به همین دلیل نوع تیرآهن مورد استفاده در این سازه از نکات حائز اهمیت می باشد. با توجه به در نظر داشتن هر کدام از پارامترهای تاثیرگذار در ساخت سازه امکان تغییر نوع و سایز تیرآهن وجود خواهد داشت.

در نهایت می توان گفت تعداد تیرآهن مورد نیاز بر اساس تعداد طبقات ساختمان برآور می شود؛ برای انجام این کار مهندس باید به شکل دقیق تعداد مقاطع فولادی مورد نیاز برای سازه ، تعداد طبقات و نوع ساختمان تخمین زده و نحوه عملکرد تیرآهن را در سازه به صورت دقیق مشخص کند.

محاسبه تیرآهن راه پله – محاسبه تیرآهن برای ساختمان در بخش راه پله

در سازه های فلزی برای اتصال پله ها از تیرهای آهنی استفاده می شود. اما اگر در ساخت راه پله از تیرآهن استفاده شود به آن پله می گویند. به شکل کلیی برای طراحی پله باید بدانید که چگونه تعداد پله ها، اندازه پله ها، ارتفاع، طول و عرض پله و شیب آن را محاسبه کنید. نرده یا تیرآهن پله که در دو طرف پله قرار می گیرد باید مطابق با اصول و استانداردهای شیب باشد و شبیه حرف z انگلیسی باشد. نحوه محاسبه شیب پله، تخمین نسبت ارتفاع پله به پایه آن می باشد.

محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی

طاق ضربی یکی دیگر از انواع طاق هایی است که در ساخت سازه به کار می رود. این نوع طاق ها از قدیمی ترین نمونه های سقف محسوب می شود. تیرآهن مصرفی این نوع سقف با توجه به ماکزیمم لنگر خمشی و جدول اشتال تعیین می شود. فاصله هر تیرآهن سقف طاق ضربی بین 90 تا 110 سانتی متر می باشد.

عوامل موثر در محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی ساختمان – در محاسبه تیرآهن برای ساختمان چه عواملی تاثیرگذار هستند؟

انتخاب روش تخمین میزان تیرآهن ساختمان و محاسبه تعداد آن به عوامل گوناگونی وابسته است که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می شود:

  1. نوع و سایز تیرآهن
  2. عملکرد تیر در سازه
  3. قیمت تیرآهن
  4. نوع اسکلت ساختمان
  5. تعداد طبقات

تعداد طبقات ساختمان

عامل مهم دیگر در تعیین تعداد تیرآهن مصرفی ساختمان، تعداد طبقات ساختمان می باشد. مسلما با افزایش تعداد طبقات، میزان تیرآهن مورد نیاز در بخش های مختلف ساختمان مانند ستون، دیوار و سقف هم افزایش خواهد یافت.

نوع اسکلت ساختمان

مهمترین عامل در محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی در سازه، نوع اسکلت بندی ساختمان می باشد. به شکل کلیی اسکلت بندی ساختمان ها به دو دسته اسکلت بتنی و اسکلت فلزی تقسیم می شوند. اصلی ترین مصالح اسکلت بتنی شامل بتن، سیمان، شن، ماسه و انواع میلگرد است و انواع مقاطع فولادی از جمله تیرآهن هم از مصالح اصلی اسکلت فلزی ساختمان ها به شمار می روند.از جمله عوامل تاثیرگذار در انتخاب نوع اسکلت بندی می توان به مدت زمان اجرای پروژه، بودجه در نظر گرفته شده، شرایط آب و هوایی و نقشه ساختمان اشاره کرد.

از آنجا که تیرآهن از جمله مصالح اصلی در اسکلت های فلزی است و به خاطر بالا بودن قیمت تیرآهن ها، همواره اسکلت بتنی به صرفه تر از اسکلت فلزی است، اما در کل اکثر پیمانکاران اسکلت فلزی را ترجیح می دهند؛ چون در این نوع سازه مدت زمان اجرای پروژه کمتر و در نتیجه بازگشت سرمایه سریع تر می باشد. در ساختمان های اسکلت فلزی مهندس ناظر با توجه به نوع ساختمان و طرح و نمای کلی آن نوع تیرآهن را مشخص می کند.

عملکرد تیر در سازه

یکی دیگر از پارامترهای مهم در محاسبه تعداد تیرآهن مورد نیاز، عملکرد تیر در سازه می باشد. تیرها بر اساس میزان تحمل بار و نقشی که در سازه فلزی دارند به سه دسته اصلی، فرعی و کلاف تقسیم می شوند و نوع تیرآهن مورد نیاز برای هر دسته هم متفاوت می باشد.

نوع و سایز تیرآهن مهمترین عامل در محاسبه تیرآهن برای ساختمان

سایز و نوع تیرآهن هم در تعیین تعداد تیرآهن مورد نیاز سازه موثر می باشد. انتخاب نوع تیرآهن به خاطر کاربرد متفاوتی که هر تیرآهن در سازه دارد، به نظر مهندس سازه و نقشه ساختمان بستگی خواهد داشت. مثلا تیرآهن لانه زنبوری و تیرآهن معمولی سایز پایین، در بخش هایی از سازه که بار زیادی را تحمل نمی کنند به کار می روند. انواع تیرآهن های مورد استفاده در ساختمان سازی به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • تیرآهن IPE یا تیرآهن معمولی
  • تیرآهنINP
  • تیرآهنIPB یا تیرآهن هاش
  • تیرآهن لانه زنبوری یا CPE

قیمت تیرآهن

عامل مهم دیگر در محاسبه تیرآهن مورد نیاز در ساختمان، قیمت روز تیرآهن است. برای سازه های اسکلت فلزی که از تیرآهن به مقدار زیاد استفاده می شود، هزینه تیرآهن های مصرفی بیشترین سهم را در هزینه نهایی ساختمان دارند. از این رو قیمت تیرآهن هم در تعیین تعداد تیرآهن مصرفی ساختمان بسیار موثر است.

مقدار آهن آلات مصرفی برای ساخت اسکلت فلزی

در صورتیکه از اسکلت فلزی استفاده کنیم، می توانیم برای هر یک از حالتهای ممکن، مقدار آهن آلات مصرفی را جداگانه مورد محاسبه قرار دهیم، در ادامه با هر یک از این حالات، آشنا خواهید شد: اگر اسکلت فلزی با مهاربندی هم مرکز باشد، بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف، وزن آهن آلات مصرفی در سازه حدودا 70-40 کیلوگرم به ازای هر مترمربع در نظر گرفته می شود. در حالت دیگر، اگر اسکلت فلزی بصورت مهاربندی غیر هم مرکز باشد، بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف میزان آهن آلات مصرفی در سازه فلزی حدودا 75-50 کیلوگرم به ازای هر مترمربع می باشد.

اگر اسکلت فلزی با قاب خمشی متوسط و معمولی باشد، بدون لحاظ کردن وزن آرماتوربندی سقف میزان آهن آلات مصرفی حدودا 105-65 کیلوگرم به ازای هر مترمربع می شود. همینطور در سازه های فولادی با قاب خمشی ویژه و معمولی بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف حدودا 115-70 کیلوگرم آهن آلات به ازای هر مترمربع سازه مورد نیاز خواهد بود.

برای ساختمان های بلندتر و دارای سیستم های دوگانه نمی توان میزان مشخصی از مقدار آهن آلات مصرفی تعیین کرد، چرا که این ساختمان ها دارای کاربردهای ویژه ای می باشند. ولی اگر بخواهیم در مورد میزان آهن آلات مصرفی برای این ساختمان ها نیز، مقداری را مشخص کنیم، به میزان 120-70 کیلوگرم به ازای هر مترمربع در نظر گرفته می شود.

مقدار آهن آلات مصرفی برای ساخت اسکلت بتنی

اگر بخواهیم مقدار آهن آلات مصرفی و میلگردهای مصرفی برای ساخت اسکلت بتنی را محاسبه کنیم، باید این موضوع را مانند اسکلت فلزی، در حالات مختلفش بررسی نماییم:

  1. وزن آهن آلات مصرفی در سازه ای با اسکلت بتنی و با قاب خمشی بعلاوه دیوار برشی(بدون سقف) حدودا مقداری بین 35 تا 60 کیلوگرم به ازای هر مترمربع می باشد.
  2. برای سازه بتنی قاب خمشی متوسط بدون لحاظ کردن وزن آرماتور سقف، چیزی حدود حدود 55-40 کیلوگرم به ازای هر مترمربع آهن آلات احتیاج خواهیم داشت.
  3. برای اسکلت بتنی قاب خمشی ویژه بدون آرماتور، 45 تا 70 کیلوگرم به ازای هر مترمربع، آهن آلات مورد نیاز خواهد بود.

همانطور که حتما متوجه شده اید، در این بخش از محاسبات، آرماتورها را در حساب و کتاب خود وارد نکردیم، اما این موضوع به این معنی نیست که نباید در محاسبات ما، لحاظ شوند. وزن آرماتور سقف هم طبق محاسبات زیر به صورت جداگانه حساب می شود.

  1. اگر سقف کامپوزیت باشد: 8 الی 12 کیلوگرم بر مترمربع
  2. اگر سقف تیرچه بلوک باشد: 5 الی 7 کیلوگرم بر مترمربع
  3. اگر سقف دال بتنی توپر باشد: 10 الی 16 کیلوگرم بر مترمربع

در هر مترمربع چقدر میلگرد نیاز خواهد بود؟

به جرأت می توان گفت اگر نخواهیم میلگرد را مهم ترین مقطع فولادی در ساخت وساز بدانیم، قطعا باید بگوییم که یکی از مهم ترین مقاطع در این صنعت به شمار می رود. در این بخش به سراغ محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز برای هر مترمربع میرویم و اعداد مربوط به این موضوع را اعلام میکنیم.

تخمین میلگرد موردنیاز برای ساختمان سازی و روش صحیح متره کردن

پیش از شروع یک پروژه ساختمانی باید مقدار مصالح ساختمانی موردنیاز برای ساخت وساز ازجمله میلگرد را تخمین زده و طبق آن خریدهای خود را انجام دهیم. به این کار «متره کردن» گفته می شود. طبیعی است که هرچه این تخمین به مقدار واقعی نزدیک تر باشد، برای شما مقرون به صرفه تر خواهد بود؛ چون اگر مقدار میلگرد سفارشی شما بیش ازاندازه باشد هزینه بیشتری را برای بار اضافی متحمل خواهید شد و اگر میلگرد کمتر از حد نیاز تهیه کنید علاوه بر هزینه حمل ونقل اضافی، ممکن است در خرید دوم با افزایش قیمت میلگرد مواجه شوید.

در صورتیکه از قبل پروژه های مشابه را انجام داده باشید، محاسبه و تخمین مصالح موردنیاز برای شما آسان تر خواهد بود؛ اما اگر تجربه چندانی در این کار نداشته باشید باید از مشاوران مربوط به این حوزه کمک بگیرید یا اطلاعات خود در این زمینه را بالا ببرید تا در نهایت سرمایه شما دچار ضررهای پیش بینی نشده نشود.

شیوه های تخمین زدن میلگرد مورد نیاز برای ساختمان

معمولا به ازای هر مترمربع، حدود 60 تا 67 کیلوگرم میلگرد در نظر گرفته می شود؛ اما برای محاسبه دقیق میلگرد موردنیاز برای هر پروژه باید میزان میلگرد مصرفی در پی ریزی یا فوندانسیون، ستون ها و سقف ها را در نظر گرفت.

محاسبه میلگرد موردنیاز برای فوندانسیون

در اغلب مواقع میلگرد به شکل طولی، عرضی و تقویتی در پی ریزی ساختمان به کار برده می شود. میلگردهای طولی در طول محور پی اجرا شده و در ردیف های بالا و پایین فونداسیون قرار خواهند گرفت.

برای محاسبه وزن میلگرد باید طول آن را بدانیم. برای اندازه گیری طول میلگرد باید طول محور پی، کاور و خم قسمت انتهایی و ابتدایی میلگرد را در نظر داشته باشیم. اگر بخواهیم توضیح دهیم که کاور چیست باید بگوییم کاور فاصله ایست که میلگرد باید برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی از قسمت خارجی بتن داشته باشد.

درنهایت طول میلگرد موردنیاز از رابطه زیر به دست می آید:

  • (طول کاور ضربدر 2)- (طول خم ضربدر 2)+ طول محور = طول میلگرد
  • این رابطه نحوه محاسبه طول میلگردهای طولی و عرضی به کار رفته در ساختمان را به شما خواهد داد.
  • همینطور برای محاسبه وزن میلگردهای تقویتی مورد استفاده در فوندانسیون، باید طول میلگرد را در تعداد و وزن واحد طول آن ضرب کنید.

محاسبه میلگرد مورد نیاز برای ستون ها و سقف

در این بخش نوبت به محاسبه مقدار میلگرد مورد استفاده در ستون ها و سقف ها میرسد که به نوع اسکلت ساختمان بستگی دارد. به شکل معمول برای ساختمان هایی با اسکلت بتنی 12 تا 18 کیلوگرم، میلگرد برای هر ستون مورد نیاز می باشد. البته اگر سقف به صورت دال دوطرفه باشد این میزان به حدود 60 تا 85 کیلوگرم افزایش پیدا می کند.

مقدار میلگردهای مصرفی برای سقف های مختلف متفاوت است:

  • میزان میلگرد مورد نیاز برای هر مترمربع در سقف کامپوزیتی : 8 تا 12 کیلوگرم
  • میزان میلگرد مورد نیاز برای هر مترمربع در سقف تیرچه بلوک : 5 تا 7 کیلوگرم
  • میزان میلگرد مورد نیاز برای هر مترمربع در سقف دال بتنی توپر: 10 تا 16 کیلوگرم

کدام سایزهای تیرآهن در ساختمان سازی پرکاربردتر هستند؟

تیرآهن ها در انواع و سایزهای مختلف تولید شده و به بازار عرضه می شوند. متقاضیان با توجه به نیاز های خود نوع و سایز مورد نظر را خریداری می کنند. انواع تیرآهن به اختصار به شرح زیر می باشند:

تیرآهن IPB

این محصول با نام تیرآهن بال پهن یا هاش هم در بازار شناخته می شود. در این نوع تیرآهن طول بال ها نسبت به نوع IPE بیشتر می باشد. این مقطع فولادی در دو نوع سبک و سنگین وزن تولید و در بازار عرضه می شوند.

تیرآهن ها مانند سایر محصولات دیگر نظیر میلگرد سایزبندی های مختلفی دارند. به شکل معمول سایز تیرآهن ها را می توان در دسته بندی کلی از سایز 12 تا 32 تقسیم بندی کرد. هرکدام از این سایزها کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند. از پرکاربردترین انواع این محصول می توان به سایز های 14، 16 و 18 اشاره کرد. به خاطر پرمصرف بودن این محصولات در ساختمان، می توان گفت قیمت تیرآهن 14 یکی از عوامل تاثیرگذار در فاکتور نهایی شمرده می شود.

تیرآهن INP

این مقطع فولادی بر اساس استاندارد چین و روسیه تولید می شود. ویژگی این محصول در نازکی بال ها در ابتدای سازه و ضخامت تدریجی رو به افزایش در انتها می باشد. لازم به ذکر است بگوییم تیرآهن INP دارای یک شیب ملایم در ضخامت بال هاست.

تیرآهن IPE

این محصول با مقدار یکسانی ضخامت بال و جان تولید می شوند. این مقطع فولادی به خاطر دریافت استاندارد ایران جز پرکاربردترین نوع تیرآهن در کشور شمرده می شود. در واقع تیرآهن IPE برای ساختمان های چند طبقه بهترین انتخاب می باشند.

 

خرید تیرآهن

قیمت تیرآهن یکی از عوامل اصلی در تخمین تعداد تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان می باشد. چون این محصول به عنوان عضو اصلی اسکلت فلزی ساختمان به کار می رود. قیمت تیرآهن بر اساس شرایط اقتصادی روز بازار تغییر می کند، بنابراین پیشنهاد می کنیم برای خرید تیرآهن با مقرون به صرفه ترین هزینه، با آیرونید در ارتباط باشید.

 

روش محاسبه تعداد تیرآهن مورد نیاز در ساختمان

همانطور که گفتیم مهم ترین عامل در تعیین تعداد تیرآهن، نوع ساختمان از لحاظ بتنی یا فلزی بودن آن می باشد. علاوه بر آن میزان مقاومت مورد نیاز در ساختمان هم تاثیر بسزایی در تعداد تیرآهن خواهد داشت. به همین دلیل حتی در ساختمان های مشابه ممکن است تعداد تیرآهن مورد استفاده با یکدیگر فرق داشته باشد. از این رو یک فرمول کلی برای محاسبه تعداد تیرآهن تمامی ساختمان ها ممکن نیست و برای این منظور حتما باید با توجه به شرایط و همین طور نظر مهندسین سازه تعداد نهایی را محاسبه کرد.

مثلا در ساختمان های اسکلت فلزی که مهاربندی هم مرکز دارد (بدون در نظر گرفتن آرماتورهای سقف)، در هر مترمکعب از ساختمان به حدود 40 تا 70 کیلوگرم آهن آلات نیاز داریم که بخش اصلی آن را تیرآهن تشکیل می دهد. این مقدار برای سازه های بتنی بین 35 تا 60 کیلوگرم برای هر متر مربع خواهد بود.

همانطور که گفتیم تعداد تیرآهن های استفاده شده در سازه با توجه نوع سازه و نوع کاربردی که هر سازه دارد می تواند متفاوت باشد، اما می توان با توجه به نکات و عوامل مختلف، تعداد مورد نیاز را به صورت تقریبی محاسبه کرد. در ادامه به بررسی دو روش محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی ساختمان با استفاده از وزن تیرآهن و تعداد طبقات ساختمان می پردازیم.

روش اول: محاسبه تیرآهن برای ساختمان بر اساس وزن

بسته به این که سازه شما بتنی یا فلزی باشد، روش تخمین میزان تیرآهن مصرفی برای آن متفاوت است، اما به شکل کلی میزان تیرآهن مورد نیاز در همه سازه ها در واحد وزن محاسبه می شود. مرجع اصلی برای محاسبه مجموع وزن تیرآهن مورد نیاز نیز، جدول اشتال می باشد. پس از محاسبه میزان بار وارده بر هر بخش از سازه، با مراجعه به جدول اشتال می توان تیرآهن مناسب برای هر بخش را مشخص کرد.

در این جدول متناظر با هر سایز تیرآهن، وزن آن در هر متر و حداکثر بار قابل تحمل برای آن، درج شده می باشد. پس از انتخاب سایز مناسب، با ضرب کردن وزن هر متر از آن در طول مورد نظر، وزن تیرآهن مورد نیاز در هر بخش از سازه مشخص می شود. در نهایت با به دست آوردن وزن تیرآهن مورد نیاز می توان محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی برای ساختمان را انجام داد.

عوامل موثر بر تعیین وزن تیرآهن

از جمله عواملی که بر وزن آهن آلات مصرفی در ساختمان، از جمله وزن تیرآهن تاثیرگذار است می توان به موارد زیر اشاه کرد:

  • تعداد سقف های موجود در سازه
  • نوع سقف در سازه های فولادی
  • نوع سقف در سازه های بتنی
  • تعداد دهانه های هر راستا
  • فاصله بین هر یک از ستون ها
  • نوع خاک فونداسیون
  • میزان زلزله خیز بودن محل پروژه

همینطور عوامل زیر از پارامترهای مهم در محاسبه وزن تیرآهن در ساخت سازه فلزی به شمار می روند:

  • نوع قاب مورد استفاده
  • همگرا یا واگرا بودن بادبندها
  • استفاده از سیستم دوگانه در اسکلت

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، کارخانه تولیدکننده هم در وزن تیرآهن تاثیرگذار است، چون در بسیاری موارد تولیدکنندگان تیرآهن، محصولات خود را بر اساس استاندارد اشتال تولید نمی کنند. به همین دلیل ممکن است وزن تیرآهن های تولیدی برندهای مختلف، متفاوت باشد.

فرمول محاسبه وزن تیرآهن ساختمان

همانطور که گفتیم جدول اشتال، مرجع اصلی برای محاسبه وزن تیرآهن مورد نیاز برای سازه می باشد. در جدول اشتال وزن تیرآهن های مختلف در ابعاد مشخص و با استانداردهای متفاوت قرار داده می شود، در نتیجه اگر ابعاد و استاندارد تیرآهن مورد نظر خود را بدانید، می توانید با استفاده از جدول اشتال، وزن آن را مشاهده کنید.

برای این منظور و برای به دست آوردن وزن تیرآهن، کافی است طول آن را در وزن مخصوص آن تیرآهن ضرب کنید. در نهایت، جهت به دست آوردن وزن کلی تیرآهن، باید وزن یک تیرآهن را در تعداد تیرآهن های مورد نیاز ساختمان ضرب کنید. برای محاسبه وزن هر شاخه تیرآهن از فرمول زیر استفاده می کنیم:

وزن تیرآهن = طول تیرآهن * وزن مخصوص تیرآهن

(وزن مخصوص تیرآهن را از جدول اشتال به دست می آوریم)

مثلا در زیر نحوه محاسبه وزن پرکاربردترین تیرآهن ها را آورده ایم:

  • محاسبه وزن تیرآهن IPE20 با طول 12 متر: وزن مخصوص این تیراهن با توجه به جدول اشتال 40.22 است، از این رو وزن نهایی برابر است با حاصلضرب 12 در 22.40 یعنی (12 * 22.40 = 268.8)
  • محاسبه وزن تیرآهن IPE18 با طول 10 متر: وزن مخصوص این تیراهن با توجه به جدول اشتال 18.8 است، از این رو وزن نهایی برابر است با حاصلضرب 12 در 22.40 یعنی (10 * 18.8 = 188)
  • محاسبه وزن تیرآهن لانه زنبوری با طول 10 متر: به همین صورت وزن این نوع و سایز تیرآهن هم به صورت 10 * 10.33 = 103.3 محاسبه می شود.

علاوه بر مثال های فوق، وزن دیگر تیرآهن هایی که کاربرد کمتری دارند را هم می توان بر اساس وزن مخصوص آنها در جدول اشتال محاسبه کنید. همینطور وزن تیرآهن مورد نیاز در هر مترمربع سازه فولادی (بدون در نظر گرفتن وزن میلگرد در سقف) را به صورت زیر می توان تخمین زد:

  • اسکلت فلزی با قاب خمشی معمولی: 65 تا 105 کیلوگرم
  • اسکلت فلزی با قاب خمشی ویژه: 70 تا 115 کیلوگرم
  • اسکلت فلزی با سیستم دوگانه: 60 تا 120 کیلوگرم
  • اسکلت فلزی با مهاربندی همگرا: 40 تا 70 کیلوگرم
  • اسکلت فلزی با مهاربندی واگرا: 50 تا 75 کیلوگرم

روش دوم: محاسبه تیرآهن برای ساختمان بر اساس تعداد طبقات

با توجه به اینکه ساختمان مورد نظر چند طبقه است، تعداد تیرآهن مصرفی در آن هم متفاوت خواهد بود. همانطور که اشاره کردیم تعداد تیرآهن برای ساختمان را نمی توان به شکل دقیق تعیین کرد و این مسئله بستگی زیادی به نوع سازه، نوع تیرآهن و نظر مهندس پروژه دارد. با این حال می توان گفت به شکل کلی در احداث سازه باید از حداقل سایز تیرآهنی استفاده کنیم که قادر است بار ساختمان را تحمل کند.

مثلا اگر برای ساخت ستون به تیرآهن 12 نیاز داشته باشیم، می توان هم از سایز 12 و هم سایزهای بالاتر استفاده کر، اما استفاده از سایزهای بالاتر باعث افزایش هزینه شما خواهد شد. بنابراین بهتر است به منظور مدیریت هزینه ها بر اساس استحکام مورد نیاز سازه و توانایی تحمل بار تیرآهن، تیرآهنی با کمترین سایز انتخاب شود.

برای محاسبه وزن هر شاخه تیرآهن باید از فرمول ذیل استفاده کرد:

وزن تیرآهن = طول تیرآهن (متر) * وزن مخصوص تیرآهن (با توجه به جدول اشتال)

مثلا :

  • تیرآهن IPE20 به طول 12 متر
  • تیرآهن IPE18 به طول 6 متر
  • تیرآهن لانه زنبوری به طول 10 متر
وزن نهایی

(کیلوگرم)

محاسبات طول تیرآهن

(متر)

وزن مخصوص

(جدول اشتال)

نوع تیرآهن
268.8 12*22.4 12 22.4 IPE20
112.8 6*18.8 6 18.8 IPE18
103.3 10*10.33 10 10.33 لانه زنبوری

قیمت تیرآهن مصرفی ساختمان های یک طبقه، دو طبقه و ….

قیمت تیرآهن همانند سایر مقاطع فولادی در کشورما نوسان زیادی دارد و با وجود تورم مزمن و همینطور سیر صعودی نرخ دلار، در بلند مدت همواره در حال افزایش است اما در کوتاه مدت ممکن است به خاطر رویدادهای سیاسی و یا سقوط قیمت دلار، قیمت تیرآهن هم پایین بیاید.

برای اطلاع از قیمت روز تیرآهن، قیمت تیراهن 14، قیمت تیرآهن 18 اصفهان، قیمت تیرآهن یزد احرامیان، قیمت تیرآهن اهواز، قیمت تیرآهن ماهان، قیمت تیرآهن کرمانشاه، قیمت تیرآهن 14 فایکو، قیمت تیرآهن دست دوم، قیمت روز تیرآهن ترک و … می توانید به سایت آیرونید مراجعه کنید و قیمت های روز را مشاهده کنید و یا با شماره های ذکر شده تماس و توسط کارشناسان فروش تیر آهن راهنمایی شوید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات