سبد خرید
محاسبه مقاومت خمشی تیرآهن

محاسبه مقاومت خمشی تیرآهن

0
2 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

محاسبه مقاومت خمشی تیرآهن به چه صورت است؟ سازندگان هم اکنون روز به خوبی می دانند که چگونه ساختمان ها را به کمک بهره گیری از مقاومت بهینه تیر آهن مقاوم سازی کنند. در این مطلب قصد داریم در مورد روش های محاسبه مقاومت انواع تیرآهن به گفتگو بپردازیم. پس همراه ما باشید. همینطور برای خرید و دریافت قیمت روز تیرآهن – تیرآهن هاش – لانه زنبوری – در استانداردها و سایز های مختلف و …. می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده تماس بگیرید.

مقاومت خمشی تیرآهن

محاسبه مقاومت خمشی تیرآهن

در مهندسی عمران و ساختمان، مقاومت خمشی یک تیر آهن یکی از ویژگی های مهم است که برای طراحی و اجرای سازه ها باید مورد توجه قرار گیرد. مقاومت خمشی تیر آهن به عنوان توانایی تیر برای مقاومت در برابر نیروهای خمشی که بر روی آن اعمال می شود تعریف می شود. فرمول محاسبه مقاومت خمشی تیر آهن از روی تئوری نظری محاسبات خمش می تواند به صورت زیر باشد:

\[ M = \frac{f_y S}{\gamma_m} \]

که در این فرمول: مقاومت خمشی تیرآهن

– \( M \) نشان دهنده نیروی خمشی است که بر روی تیر اعمال می شود (نیوتن-متر یا پوند-فوت)
– \( f_y \) نشان دهنده مقاومت تسلیم فولاد به کشش می باشد (پاسکال یا پوند بر اینچ مربع)
– \( S \) نشان دهنده مقطع تیر می باشد (مربع میلیمتر یا اینچ مربع) مقاومت خمشی تیرآهن
– \( \gamma_m \) نشان دهنده ضریب ایمنی می باشد که توسط استاندارد مشخص می شود

برای محاسبه مقطع تیر و مقاومت خمشی آن، می توانید از روش های مختلفی مانند روش فونکس، روش مرکز تراز، روش نیروهای خارجی و غیره استفاده کنید. با استفاده از این روش ها، می توانید به صورت دقیق تر و موثرتر مقاومت خمشی تیر آهن را محاسبه کرده و سازه هایی با عمر و ایمنی بالا اجرا کنید.

مقاومت خمشی تیرآهن

همه چیز درباره تیرآهن هاش

تیرآهن

به کمک تیرآهن می توان به انتقال نیروهای خمشی و برشی در سازه ها کمک کرد. تیرآهن مقطعی فولادی است که دارای دو بال و یک جان است. این مقطع فولادی ساختاری شبیه به I انگلیسی دارد. تنوع در ضخامت و ابعاد بال و جان تیرآهن در قالب استانداردهای مختلف منجر به پدید آمدن انواع مختلفی از تیرآهن ها شده.

سایزهای 12، 14، 16، 18 و 20 جزو اصلی ترین سایزهایی تیرآهن می باشند که در پروژه های عمرانی و صنعتی رد پای پر رنگی از آن ها دیده می شود. استانداردهای مختلف تیرآهن شامل استاندارد IPE، استاندارد INP، استاندارد CNP و استاندارد IPB می شود. مقاومت خمشی تیرآهن

ارتباط بین مقاومت تیر آهن و سایزبندی تیرآهن

کاربردی ترین سایزهای تیرآهن شامل سایز 12، سایز 14، سایز 16، سایز 18 و سایز 20 می شود. تیر آهن سایز 12 دارای کمترین میزان مقاومت در بین سایزهای مختلف است و کاربرد آن عمدتا در تیرهای پوششی سقف و ستون می باشد. تیر آهن 14 اما به خاطر دارا بودن وزن بیشتر دارای مقاومت بالاتری می باشد. این تیر آهن در شاخه های 6 و 12 متری تولید می شود و هر چه وزن آن افزایش پیدا کند مقاومت آن هم بیشتر می شود. مقاومت خمشی تیرآهن

تیر آهن 16 هم طول جان بیشتری دارد و متعاقبا وزن آن بیشتر از تیر آهن 12 و 14 است پس مقاومت بیشتری هم دارا است. از این تیر آهن به عنوان ستون های اصلی به کار می رود. تیر آهن 18 و 20 هم به ترتیب بیشترین مقاومت را در بین انواع سایزهای مختلف تیرآهن دارا می باشند. مقاومت خمشی تیرآهن

استفاده از جدول اشتال برای محاسبه مقاومت تیرآهن

از جمله روش های متداول برای محاسبه میزان مقاومت تیر آهن استفاده از جدول اشتال است. با کمک این جدول می توان مشخصه های فیزیکی و هندسی تیر آهن را به دست آورد و در محاسبه مقاومت از آن ها استفاده کرد. مشخصه هایی همانند سطح مقطع، گشتاور اینرسی، وزن واحد طول، شعاع ژیراسیون، ارتفاع، قطر، فاصله مرکز تا سطح بیرونی، ضخامت بال، ضخامت جان و فاصله بین دو بال همگی از مشخصه هایی می باشند که در محاسبه مقاومت تیر آهن به کار خواهند آمد. از طرفی می توان از فرمول های تبیین شده هم برای محاسبه مقاومت تیر آهن استفاده کرد.

عوامل موثر بر محاسبه مقاومت تیرآهن

از مهمترین عوامل موثر بر مقاومت تیر آهن می توان به وزن تیرآهن، استاندارد تولید، طول جان، ضخامت بال ها و ابعاد و سایز تیرآهن اشاره کرد. تیر آهن 18 و 20 به خاطر دارا بودن وزن بیشتر قدرت تحمل بار بیشتری دارند. با مراجعه به جداول مقررات ملی ساختمان خواهید دید که پارامترهایی چون وزن بر واحد طول، مساحت، عمق، ضخامت جان، عرض بال، ضخامت بال و مشخصه های محوری در محاسبه مقاومت تیرآهن تاثیر مستقیم دارند. از طرفی هر چه مقدار کربن استفاده شده در ساختار تیر آهن بیشتر باشد میزان مقاومت تیرآهن هم بالاتر خواهد رفت.

مقاومت خمشی تیرآهن

محاسبه مقاومت تیرآهن با توجه به استانداردهای مختلف

استاندارد IPE را می توان مرسوم ترین استانداردی دانست که در بازار ایران هم به شکل عمده به کار می رود. آنچه که مقاومت خمشی تیرآهن به ما می گوید اینبوده که هر چه طول جان تیر آهن افزایش پیدا کند به همان تناسب میزان مقاومت و استحکام تیر آهن هم بیشتر خواهد شد. استاندارد دیگری از تیر آهن که مطرح است استاندارد INPبوده که به آن تیرآهن اروپایی می گویند. ضخامت بال ها در این نوع تیر آهن متفاوت می باشد. در حقیقت شاهد ضخامت یکنواختی در این نوع تیر آهن نیستیم. مقاومت خمشی تیرآهن

تیرآهن با استاندارد IPB هم نوعی تیر آهن با ساختاری شبیه به H انگلیسی است. لازم به ذکربوده که مقاومت و تحمل بار تیرآهن با ابعاد تیر آهن ارتباط مستقیم دارد. در حقیقت با گستردگی بال ها در تیرآهن H با استاندارد IPB مقاومت تیر آهن به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده. برای همین در ساخت سکوهای نفتی و پروژه های عظیم معمولا از تیر آهن H به کار می رود.

مقاومت تیر آهن بر اساس مقدار بار وارد شده به صورت فشاری و کششی قابل محاسبه می باشد. در بین همه استانداردهای تیرآهن، استاندارد IPB به خاطر دارا بودن وزن بیشتر و اندازه بال و جان بزرگتر دارای مقاومت و تحمل بار بیشتری است. این در حالیبوده که تیر آهن لانه زنبوری به خاطر دارا بودن حفره در ساختار خود و وزن کمتر اغلب در پروژه هایی به کار می رود که بیشتر از استحکام به وزن بالای تیر آهن نیاز می باشد.

مقاومت خمشی تیرآهن

همه چیز درباره تیرآهن 14 اصفهان

انواع بارهای وارد بر سازه

بارهای وارد بر سازه به دو دسته بارهای زنده و مرده تقسیم می شود:

بارهای زنده: مقاومت خمشی تیرآهن

بارهای زنده میزان بارهایی بوده که در طول بهره برداری از ساختمان، امکان جا به جایی و تغییر محل و مقدار در آن وجود دارد. نام دیگر بار زنده سربار است و به کل ساختمان تحمیل می شود. بارهای زنده شامل جدول زیر است:

انواع بارهای زنده
سربارهای متحرک (بارهای ضربه ای) سربارهای ساکن ولی قابل حرکت (بارهای ایستا) سربارهای تنش و خستگی
ماشین اثاثیه منزل و وسایل اداری در بارهای ثابت و غیرثابت به عنوان شدت نیرو
آسانسور بارهای زنده با سرعت کم
جرثقیل وزن اشخاص تنش های حاصل از نیروهای متغیر و متناوب
برف و یخ حیوانات

بارهای مرده: مقاومت خمشی تیرآهن

بارهای مرده در حقیقت مقدار ثابتیبوده که محل قرارگیری آن تغییر نمی کند. بارهای مرده شامل وزن اسکلت ساختمان و وزن بخش هایی همانند کف ها، دیوارها، وزن اسکلت فولادی، سقف، لوله کشی، اتصالات و تاسیسات بهداشتی می باشد. بار مرده زمانی معین می شود که طراحی سازه تکمیل شده باشد. شایان ذکربوده که وزن قسمت های مختلف ساختمان طبق استاندارد شماره 519 تعیین می شود. چنانچه طراح شما خبره باشد و از تجربه کافی برخوردار باشد، به آسانی می تواند بار مرده را تخمین بزند.

مقاومت خمشی تیرآهن

بهترین تیرآهن

انواع تیرآهن در سازه های فولادی و نقش آن ها در تحمل بار سازه

نعل درگاهی مقاومت خمشی تیرآهن

Lintel در اصل همان تیریبوده که در بالای قسمت های بازشو ساختمان مثل در و پنجره قرار می گیرد. قرار دادن نعل درگاهی برای حفظ ایستایی دیوار آجری صورت گرفته و در و پنجره درون آن قرار می گیرد.

تیر اصلی یا شاه تیر

تیر اصلی یا شاه تیر که با نام Ginder هم شناخته می شود، باربر اصلی سقف بوده و به ستون متصل می شود. وظیفه شاه تیر انتقال بارهای وارده از تیرچه به ستون است. تیر اصلی به سه دسته تیرآهن بال پهن، تیرآهن معمولی با ورق تقویتی و تیرآهن معمولی به صورت تکی یا جفت تقسیم می شود.

تیر فرعی یا تیرچه

Joist یا تیر فرعی در دسته بندی تیرهای سبک قرار می گیرند و بار سقف را به تیر اصلی منتقل می کنند. این مدل تیر ها اجزای افقی و فرعی متصل به شاه تیر می باشند.

لاپه مقاومت خمشی تیرآهن

Purlin در دسته تیرهای سبک قرار گرفته و از نیمرخ به شکل های I و Z تولید می شوند. اصل وظیفه این مقاطع، حمل بار پوشش های سبک در ساختمان های صنعتی است.

تیر لبه ای

Sprandel یا تیرآهن های لبه ای، نقش کلاف بندی ساختمان را ایفا می کنند. بدین شکل که ضمن تحمل بار سقف، بار دیوارهای پیرامونی را هم تحمل می کند.

مقاومت خمشی تیرآهن

خرید انواع تیرآهن از آیرونید

آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع تیرآهن با بهترین قیمت روز تیرآهن از شما دعوت می کند به ما بپیوندید، برای خرید تیرآهن و محصولات دیگر و دریافت جزئیات بیشتر در خصوص سایر موارد همین حالا از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما تماس حاصل فرمایید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات