سبد خرید
علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

0
3 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

علت استفاده از میلگرد در بتن چیست؟ علت استفاده از میلگرد در بتن و کاربرد آن چیست ؟ میلگرد یکی از مقاطع فولادی بسیار پر مصرف در ساختمان سازی و سازه ها است. بتن یکی از مصالح ساختمانی و فوق العادهبوده که قرن هاست در سراسر جهان برای افزایش استحکام و مقاومت استفاده می شود. اصلی ترین فاکتور یک ساختمان میزان مقاومت آنبوده که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

برای ساخت یک سازه مقاوم لازمبوده که فونداسیون، ستون ها و سقف های سازه و به عبارتی اسکلت سازه به بهترین شکل ممکن با بهترین مصالح ساختمانی اجرا شود. تا استحکام و مقاومت بالایی ایجاد گردد. برای این کار از بتن به کار می رود. اما بتن در عین حال که مقاومت فشاری بالا دارد دارای مقاومت کششی ناچیز است و خاصیت شکنندگی دارد. برای همین در بتن از میلگرد به کار می رود تا این ضعف بتن جبران شده و مقاومت کششی پیدا کند.

میلگرد های مصرفی در بین بتن تحمل تنش های کششی را برعهده می گیرند. مهمترین علت استفاده میلگرد در بتن این موضوع است. برای همین هم میلگرد مصرف بسیار زیادی در ساختمان سازی دارد و قیمت میلگرد و قیمت آهن یکی از فاکتورهای تعیین کننده هزینه های ساختمان می باشند.

علت استفاده از میلگرد در بتن چیستعلت استفاده از میلگرد در بتن چیست

اهمیت و علت استفاده از میلگرد در بتن چیست؟

ساختار بتن مقاومت فشاری زیادی به آن می دهد، اما مقاومت کششی بسیار کمی دارد. پس منافذ داخلی بتن به آسانی می توانند ترک بخورند. به عنوان مثال، یک تیر بتنی ضخیم، از مقاومت بسیار کمی در وسط برخوردار است و در نهایت حتی زیر وزن خود هم ترک خواهد خورد.

مقاومت فشاری بتن را می توان با تغییر نوع، اندازه و مقدار سنگ دانه آن تنظیم کرد. با این حال، هیچ یک از این ها تأثیر زیادی در تغییر مقاومت فشاری آن نخواهند داشت. افزودن آرماتورهای بتن همانند مش سیم، مواد شیمیایی، الیاف و میلگرد تنها راه افزایش قابل توجه مقاومت کششی آن می باشد. میلگرد، استحکام کششی بیشتری برای سازه بتنی ایجاد و به توزیع وزن و یکپارچگی سازه کمک می کند. این امر از ترک و آسیب ساختاری بتن جلوگیری خواهد کرد. سازه های بتنی تا زمان اختراع میلگرد، دارای محدودیت های بزرگی بودند.

این روزها به لطف گنجاندن میلگرد در داخل بتن، می توانیم تقریباً هر چیزی را از بتن بسازیم. استفاده از میلگرد در بتن همینطور به مقابله بتن با نیروهای انبساط و انقباضی حاصل از تغییرات طبیعی دما کمک می کند. به عبارت دیگر، میلگرد می تواند یک سازه بتنی مستعد انبساط و انقباض را در کنار هم نگه دارد. علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

 

میزان استفاده از میلگرد در بتن

معمولاً در اسکلت های بتنی مقدار فولاد مصرفی، بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف، از ۳۵ تا ۷۰ کیلوگرم، به ازای هر مترمربع متغیر بوده و برای اسکلت های فلزی، از ۴۰ تا ۱۰۵ کیلوگرم است. در سازه های فولادی نیز این مقدار برابر ۷۰ تا ۱۱۵ کیلوگرم به ازای هر مترمربع تخمین زده می شود. مقدار استفاده از میلگرد در هر ساختمان، با توجه به نوع اسکلت آن تعیین می گردد و نمی توان گفت هرچه میلگرد بیشتری در ساختمان بکار رود، استحکام آن بیشتر می شود.

مزایای استفاده از میلگرد در بتن

افزودن میلگرد به بتن فواید و مزایای بسیار زیادی دارد. میلگرد پیش از ریختن بتن، به آسانی در جای خود قرار می گیرد. این امر به کاهش ترک خوردگی و شکستگی رایج در بتن به خاطر خواص شکننده آن، کمک می کند. میلگرد می تواند استحکام بتن را هم افزایش دهد و بدین ترتیب موجب صرفه جویی در هزینه خریدار شود. چون بلوک ها یا ساختمان های با دال میلگرد و بتنی، عمر بیشتری خواهند داشت. تنش اضافی ساختمان را می توان با تقویت بتن به وسیله انواع میلگرد کاهش داد. علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

میلگرد تنش کششی را جذب و درنتیجه از ترک خوردن یا شکستن بتن جلوگیری می کند. میلگرد همینطور می تواند ضخامت بتن مورد نیاز برای پوشش سطوحی همانند راهروها یا کف گاراژ را کاهش دهد. بسیاری از مخلوط های مختلف همانند خاکستر و سنگ دانه ها برای تولید بتن به سیمان اضافه می شوند و همه این ها به ضخامت دال بتنی می افزایند.

وقتی از میلگرد در بتن به کار می رود، میلگردها استحکام خود را به مخلوط اضافه می کنند و اجازه می دهند تا یک دال نازک تری از بتن استفاده شود. در نهایت میلگرد نام رایج برای میله های تقویت کننده ایبوده که برای تقویت بتن استفاده می شوند.

میلگرد از جنس ها، آلیاژها، درجات مختلف و همینطور با برجستگی ساخته می شود تا بتن ریخته شده روی میلگرد به آسانی به آن بچسبد. استفاده از میلگرد در بتن می تواند مقاومت کل سازه را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. فولاد ضد زنگ، مقاوم ترین نوع میلگرد است و اغلب در ساخت و ساز ساختمان ها و راهروهای بتن ریزی استفاده می شود.

علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

هدف کاربرد میلگرد در بتن چیست؟

هدف اصلی استفاده از میلگرد در بتن افزایش مقاومت کششی آن می باشد. این مقاومت اضافی به مقاومت در برابر ترک خوردگی کمک می کند و ضعف ذاتی بتن در این زمینه را جبران خواهد کرد. بتن با استحکام کششی بیشتر می تواند در برابر شکستن تحت کشش مقاومت کند، به این معنی که با خیال راحت فواصل بزرگ تری را پوشش خواهد داد.

ساختن بسیاری از پل ها، سدها و ساختمان های امروزی به خاطر کاربرد پراهمیت میلگرد در بتن ممکن شده. بیشتر ساخت و سازهای بزرگ مقیاس و ساخت سازه های مسکونی امروزی، بدون میلگرد امکان پذیر نخواهد بود. علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

انواع میلگرد مورد استفاده در بتن

زمان خرید میلگرد می توانید انواع مختلف آن را مشاهده کنید. این میله فولادی در انواع مختلف در بازار موجودبوده که دارای خصوصیات و مشخصات خاص خود می باشند. در صورتی که قصد خرید این میله های فولادی را برای استفاده در بتن دارید باید شرایط مختلفی را در نظر داشته باشید. برای ساخت این میله های فولادی از شیوه های مختلفی استفاده می کنند. در ادامه شما را با چند نمونه از مهم ترین نوع میله های فولادی آشنا می کنیم.

  • میلگرد اروپایی در بتن علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

رایج ترین نوع میلگرد مورد استفاده در بتن است که هزینه نسبتاً پایینی دارد و استحکام خوبی را ارائه می دهد. اگرچه در معرض عناصر، به راحتی خورده می شود.

  • میلگرد پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه در بتن

این میلگرد از یک رزین پیچیده شده با فایبرگلاس ساخته می شود و به همین دلیل هرگز خورده نمی شود. این میلگرد بسیار قوی و بسیار گران است. موسوم به میلگرد فایبرگلاس می باشد که جایگزین خوبی برای میلگرد فولادی سنتی است، زیرا استحکام کششی بیشتری دارد.

  • میلگرد روکش اپوکسی در بتن علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

میلگرد روکش اپوکسی به عنوان نوار سبز نیز شناخته می شود. این میلگرد عمدتاً برای ساخت پل ها یا سایر محیط های مرطوب استفاده می گردد، زیرا در برابر خوردگی بسیار مقاوم می باشد. ترک ها یا ارتعاشات زمین در محیط های زلزله خیز ممکن است به پوشش محافظ اپوکسی آسیب برسانند.

  • میلگرد فولادی ضدزنگ در بتن

این میلگرد در درجه اول زمانی استفاده می شود که میلگرد گالوانیزه و اپوکسی را نتوان استفاده کرد. میلگرد فولادی ضدزنگ گران ترین نوع میلگرد و همچنین قوی ترین و مقاوم ترین آن ها است. همچنین به دلیل هزینه بسیار بالا، فقط در صورت لزوم استفاده می شود.

  • میلگرد گالوانیزه در بتن

میلگرد گالوانیزه با استفاده از دو فرآیند مختلف آبکاری سرد یا گرم و با محلول روی، پوشش داده می شود تا یک سد محافظ روی فولاد ایجاد گردد. استفاده از میلگرد در بتن معمولاً با توجه به صرفه جویی در هزینه ها و نوع محیط خواهد بود. میلگرد گالوانیزه مانند میلگرد با روکش اپوکسی در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، اما گران تر خواهد بود.

علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

میلگرد ساده

این نوع از میله های فولادی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد زیادی هم دارند. نوع ساده میله های فولادی به نام نرمه هم شناخته می شود. این مدل ساده، دایره ای شکل و بدون هیچ چیز اضافه ای همانند آج می باشد. اگر به این نوع میله ها نگاه کنید، می بینید که به صورت کامل سطح صافی دارند.

بتن ها در لبه ها و درزها دچار جمع شدگی می شوند که در این مواقع برای رفع چنین مشکلی از این میله های ساده برای ساخت درز انقباض استفاده می کنند. برای این که بتن ها ترک نخورند و دچار شکستگی نشوند، میله های فولادی ساده بر اساس فاصله ای مشخص شده درون آن قرار داده می شوند.

این نوع از میلگرد به آسانی خم می شود و حتی می توان خیلی راحت آن را برش داد.در ساخت و سازهایی که حجم سنگینی دارند و میزان فشارها بسیار زیاد است، از چنین میله ای استفاده نمی کنند. در حقیقت با وارد آمدن فشار به سازه ممکن است این ترکیب بتن و میله فولادی از هم جدا شوند.

میلگرد آجدار علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

این نوع از میله های فولادی همان طور که از اسم شان مشخص است، دارای آج می باشند. این مدل میله علاوه بر سطح مقطع دایره ای به صورت چند ضلعی هم موجود می باشد. برآمدگی هایی که به عنوان آج بر روی این میله قرار دارند، سبب اتصال بهتر آن با بتن می شوند. آج های این میله در به خوبی در بتن گیر می کنند و محکم تر به آن می چسبند.

میله های آجدار در مکان هایی که احتمال وقوع بعضی آسیب ها بیشتر است، کاربرد زیادی دارند. این مدل میله خود دارای دو نوع مختلف می باشد. میله های TMT در بتن موجب تقویت مقاومت کششی بیشتری می شوند. علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

این نوع از میله های آجدار در مقابل فشارهای کششی توانایی زیادی دارند و علاوه بر این که در برابر زنگ زدن مقاوم می باشند، با قرارگیری در حرارت هم آسیب نمی بینند. نوع دیگر میله های آجدار HSDبوده که حالت مارپیچی دارد. یک مزیت این نوع میلگرد آجدار قابلیت جوش کردن آن می باشد. از این مدل تنها برای قرار دادن آن در بتن استفاده می کنند.

علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

ویژگی مشترک بتن و میلگرد

استحکام و مقاومت سازه از مهم ترین مواردی بوده که مهندسان باید در ساخت وساز به آن توجه کنند و علت استفاده از میلگرد در بتن هم برای همین منظور می باشد. استفاده از میلگرد در بتن موجب افزایش استحکام ساختمان ها شده و برای همین هم میلگرد به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد محسوب می شود. با این وجود استفاده از بتن و میلگرد از ویژگی مشترک آن ها به شمار می رود.

انواع میلگرد از نظر مقاومت علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

میلگردها به عنوان مقاطع فولادی پرکاربرد می باشند و از نظر مقاومت به 6 نوع تقسیم می شوند که عبارت هستند از:

  1. میلگرد اپوکسی پوشش داده شده: اپوکسی پوشش داده شده در حقیقت همان فولاد کربنبوده که با اپوکسی به صورت بسیار ظریف پوشانده شده به خاطر این پوشش 70 تا 1700 برابر نسبت به میلگرد فولاد کربن در برابر زنگ زدگی مقاومت دارد. علت استفاده از میلگرد در بتن چیست
  2. میلگرد گالوانیزه: میلگرد گالوانیزه فقط 40 برابر نسبت به میلگرد فولادکربن در برابر زنگ زدگی مقاومت دارد ولی در عوض پوشش گالوانیزه به خاطر مقاومت بالایی که در برابر آسیب دیدگی دارد خیلی ارزشمندتر از پوشش اپوکسی می باشد. معایب این مقاطع فولادی گرانقیمت بودن آن می باشد.
  3. میلگرد فولاد ضدزنگ (Stainless steel rebar): میلگرد فولاد ضدزنگ یا Stainless steel rebar در میان انواع میلگردها گرانترین قیمت را دارد چرا که این محصول فولادی بهترین تقویت کننده برای بتن به شمار می رود همینطور حدود 1500 برابر مقاومت بیشتری در مقایسه با میلگرد سیاه دارد و به آسانی خم می شود.
  4. میلگرد فایبرگلاس لیمر (GFRP): میلگرد فایبرگلاس لیمر یا GFRP کامپوزیتی شبیه فیبرکربن است، بنابراین در حین کار با آن نباید خم شود. از مزایای این میلگرد می توان به سبک تر بودن و مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی اشاره کرد البته این محصول فولادی در مقایسه با میلگرد اپوکسی گرانقیمت می باشد.
  5. میلگرد اروپایی: میلگرد اروپایی به صورت عمده از منگنز تهیه شده و کار کردن با این مقطع به آسانی صورت می گیرد اما در مقابل معایبی هم دارد مثلا استفاده از این محصول در مناطق زلزله خیز و سازه هایی که به ساختاری یکپارچه نیاز دارند مناسب نیست. علت استفاده از میلگرد در بتن چیست
  6. میلگرد فولاد کربن: میلگرد فولاد کربن به نوارسیاه هم معروف است و در بین انواع میلگردها به عنوان رایج ترین مقطع میله فولادی شناخته شده. استفاده از این مقاطع فولادی در مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب است -به خاطر فراهم شدن زمینه زنگ زدگی- پیشنهاد نمی شود.

علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

در این مطلب به سوال علت استفاده از میلگرد در بتن چیست پاسخ دادیم و سعی کردیم به شما کمک کنیم این موضوع را بیشتر درک کنید، آیرونید، مرجع بزرگ و معتبر فروش انواع میلگرد و ارسال حرفه ای به سراسر ایران از شما دعوت می کند برای برآورد قیمت روز میلگرد از طریق راه های ارتباطی با ما تماس حاصل فرمایید و با کارشناسان متخصص فروش صحبت کنید و یا این که به بخش قیمت امروز میلگرد (کلیک کنید) مراجعه فرمایید. علت استفاده از میلگرد در بتن چیست

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات