سبد خرید
وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

0
2 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

وزن تیرآهن لانه زنبوری 14 چقدر است؟ تیرآهن لانه زنبوری یکی از پر کاربردترین محصولاتیبوده که با نام تیرآهن شبکه هم شناخته می شود. این تیرآهن حفره های تو خالی دارد که شبیه لانه های زنبور است برای همین نام این محصول را تیرآهن لانه زنبوری گذاشته اند. اگر به دنبال این هستید که تیرآهن لانه زنبوری ۱۶ در کجا استفاده می‌شود، باید بگوییم که این محصول در ساخت پل، ستون‌ها، سقف و سوله‌ها، کاربرد زیادی دارد.

وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

وزن تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری که به CPE نیز شهرت دارند درواقع همان تیرآهن های معمولی هستند که در تمام پیکره خود دارای حفره هایی به شکل ذوزنقه می باشند. دلیل ایجاد این حفرات در این دسته از تیرآهن ها افزایش طول تیرآهن در عین حفظ وزن تیرآهن می باشد و هم چنین افزایش ممان خمشی با خیز کم.

جالب است بدانید استفاده از تیرآهن های لانه زنبوری دارای صرفه اقتصادی نیز می باشد زیرا هزینه ساخت این تیرها که شامل هزینه برش، مونتاژ و جوشکاری است از ارزش فولاد مصرفی نیز کمتر است. این تیرآهن به فرم مدفون در بتن به دلیل نحوه اجرای خاص سقف های تیرچه و بلوک در ایران کاربرد دارد. بد نیست بدانید این بتن دارای اثر کمکی بر روی تیرآهن است. مزیت های تیرآهن لانه زنبوری به شرح زیر است:

  • کمک به کم شدن وزن مصالح و سبک بودن تیرمی گردد و از نضر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهد بود
  • با وجود آن مدول مقطع و ممان اینرسی مقطع تیر افزایش می یابد.
  • ازطریق فضاهای ایجاد شده در حفره ها، امکان عبور لوله های تاسیساتی و برق وجود دارد.

وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

نوع تیرآهن طول (m) وزن سایز
تیرآهن 14 لانه زنبوری 12 155 14

فرمول محاسبه وزن تیرآهن لانه زنبوری

برای اینکه دقت در پروژه ساختمانی تان افزایش پیدا کند، می توانید از فرمول محاسبه وزن تیرآهن نیز استفاده کنید. قبل از اینکه به فرمول نگاه کنید، توجه داشته باشید در سالن ها و پل ها و سقف هایی که عرض سازه از 8 متر بیشتر می شود؛ وزن تیرآهن به دلیل افزایش جان و پهنای تیرآهن نیز افزایش میابد.

همان طور که در مقدمه گفتیم، مهندسان برای حل این مشکل حفره هایی در داخل جان تیرآهن ایجاد می کنند که باعث سبک شدن آن می شود. اما باز هم باید اقدامات لازم برای جلوگیری از حمل وزن اضافی بر تیرآهن صورت بگیرد که متداول ترین آن ها استفاده از جدول و فرمول است. برای محاسبه وزن تیرآهن لانه زنبوری از فرمول زیر استفاده می شود.

طول تیرآهن به متر × وزن یک متر (از جدول اشتال) = وزن تیرآهن لانه زنبوری

به عنوان مثال، برای محاسبه وزن تیرآهن نوع 20 IPE به طول 12 متر از فرمول زیر استفاده می شود:

وزن تیرآهن IPE = [12] (m) × ( ۲۲٫۴۰ ) = وزن مخصوص IPE20 از جدول اشتال (kg/m) = 268.80

همچنین برای محاسبه تیرآهن IPE18 به طول 6 متر از فرمول زیر استفاده می شود:

وزن تیرآهن IPE = [6] (m) × [ (۱۸٫۸) = وزن مخصوص IPE18 از جدول اشتال (kg/m) = 112.8 kg

لازم به ذکر است که وزن تیرآهن خریداری شده توسط شما ممکن است به دلیل استفاده از استانداردی خاص توسط کارخانه سازنده با عدد به دست آمده از فرمول کمی متفاوت باشد ولی هر چه این اعداد به یکدیگر نزدیک تر باشند نشان دهنده کیفیت تیرآهن خریداری شده است.

وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

قیمت تیرآهن لانه زنبوری 14

چگونه از جدول اشتال تیرهای لانه زنبوری استفاده کنیم

برای استفاده از این جدول به روش آزمون و خطا عمل می کنیم. فرضا اگر در طراحی یک مقطع فولادی به مقدار سطح مقطع فولاد دقیقی نیاز داشته باشیم با مراجعه به جدول اشتال ابتدا نوع پروفیل مورد نیاز را پیدا کرده و بعد در ستون مساحت باید به دنبال کوچک‌ترین عددی بگردیم که بزرگ‌تر یا مساوی مقدار فولاد موردنیاز ما باشد و در نهایت سپس نمره پروفیل متناظر با همان سطح را به‌ عنوان جواب اولیه به کار می بریم.

وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

تیرآهن لانه زنبوری و کاربرد آن

تیرآهن لانه زنبوری در انگلیسی castellated beam نام دارد. این نوع تیرآهن در طول خود فضاهایی تو خالی دارد که این فضاها شبیه لانه زنبور است. پس علت این نام گذاری را می توان شکل این تیرآهن پس از بریدن و جوش دادن دانست. وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

هدف از بریدن و دوباره جوش دادن تیرآهن اینبوده که تیرآهن بتواند لنگر خمشی بزرگتری در برابر با تیر نورد شده اولیه تحمل کند. لنگر خمشی مقدار نیرویی بوده که موجب می شود یک تیر خم شود و از حاصل ضرب نیرو در طول به دست می آید. وقتی بر روی تیرآهن این کار انجام می شود، ارتفاع تیرآهن افزایش پیدا می کند و در نتیجه ممان اینرسی مقطع اضافه می شود. درکل می توان گفت که با عمل بریدن و جوش دادن تیرآهن، ارتفاع تیر از 18 به 27 سانتی متر تغییر پیدا می کند.

انواع تیرآهن لانه زنبوری از لحاظ هندسه وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

از لحاظ هندسه و خط برش، تیراهن لانه زنبوری به دو نوع تقسیم می شود که شامل موارد زیر است:

تیرآهن لانه زنبوری با روش پانیز وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

در این الگوی برش ارتفاع نهایی با توجه به ارتفاع تیرآهن مشخص می شود بدین صورت که عرض تیر آهن به 4 قسمت تقسیم می شود شیب اضلاع مورب به گونه ای در نظر گرفته می شود که تانژانت زاویه ای که با خط افق می سازد برابر 2 باشد. به این ترتیب پس از برش و جوشکاری ارتفاع تیرآهن لانه زنبوری تولید شده 1.5 برابر تیرآهن اولیه خواهد بود.

تیرآهن لانه زنبوری با روش لیتسکا

در این روش ارتفاع نهایی تیرآهن با توجه به لنگر خمشی مشخص می شود. لنگر خمشی مقدار نیروییبوده که موجب می شود یک تیر خم شود و از حاصل ضرب نیرو در طول محاسبه می شود. پس از محاسبه لنگر خمشی برای یک تیر، مقدار فواصل افقی و عمودی برای شطرنجی کردن تیر محاسبه شده و ترسیم می شود.

  • برش سرد یا کوپال: برای برش به روش سرد از دستگاه های اتوماتیک با تیغه مخصوص استفاده میشود. در این حالت به خاطر سرد بودن فرآیند و دخالت نداشتن دست برش ها دقیقتر می باشند.
  • برش گرم یا برنول: در این روش خطوط برش ترسیم شده، سپس بدنه تیر آهن برای جلوگیری از تاب برداشتن با چند نقطه جوش بر روی سطح صاف ثابت می شود. برای برش از دستگاه برش برنول (حاصل از سوختن گاز استیلن و اکسیژن) استفاده شده و با دست انجام میگیرد. در ایران بیشتر از این روش به کار می رود. وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

پس از برش کاری، تیرآهن به اندازه یک دندانه جابجا شده به گونه ای که حفره ها مقابل هم و بخش های پر در مقابل یکدیگر قرار بگیرند و سوراخ هایی در طول تیرآهن ایجاد شود. سپس دو طرف تیرآهن به کمک جوشکاری به یکدیگر متصل می شود. تیر ساخته شده با توجه به حفره هایی که دارد در محل اتصال در مقابل تنش های برشی ضعیف می باشد. برای رفع این نقص حفره ها درمحل اتصال با ورق های تقویتی پر شده و جوش کامل داده می شود. در نوعی از تیرهای لانه زنبوری از ورق واسطه برای جوش دادن دندانه ها به کار می رود که تیری به مراتب قویتر از تیرهای بدون ورق واسطه ساخته می شود.

وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

قیمت تیرآهن لانه زنبوری سایز 14

وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

تیرآهن لانه زنبوری طبق چه نوع استانداردی تولید می‌شود؟

این نوع تیرآهن بر اساس استاندارد CPE تولید می‎‌گردد.

جدول اشتال تیرآهن لانه زنبوری چه کاربردی دارد؟ وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

وظیفه اصلی جدول اشتال، محاسبه وزن  انواع تیرآهن است که این موضوع برای تیرآهن لانه زنبوری نیز صدق می‌کند. با این حال، برای دستیابی به ویژگی‌های فنی تیرآهن، از جدول اشتال استفاده می‌شود.

لانه زنبوری کردن تیرآهن چه مزیتی دارد؟

با لانه زنبوری کردن تیرآهن، می‌توان به افزایش سایز و ابعاد محصول مورد نظر دست یافت.

مهم‌ترین تفاوت‌های تیرآهن لانه زنبوری و تیرآهن IPE چیست؟

از نظر محاسبه وزنی، تیرآهن معمولی یا IPE تفاوت چندانی با تیرآهن لانه زنبوری ندارد؛ اما از نظر سایر، نوع لانه زنبوری نزدیک به ۱.۵ برابر بزرگتر از نوع معمولی تیرآهن است.

وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

قیمت تیر لانه زنبوری 14

وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

تیرآهن لانه زنبوری و مزیت های استفاده از آن

کمان خمشی بیشتر با کمترین تغییر شکل از جمله دلایل زنبوری کردن تیرآهن می باشد. استفاده از تیرآهن لانه زنبوری فواید دیگری هم دارد. با توجه به تغییر شکلی که در ساختمان تیرآهن لانه زنبوری به وجود آمده وزن کمتری نسبت به تیرهای مشابه دارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشد. از فضاهای خالی تیرهای لانه زنبوری می توان برای عبور دادن تجهیزات و لوله های تاسیسات استفاده کرد. تیرهای لانه زنبوری با مصالح کمتر دارای ارتفاع بیشتری می باشند البته در موقع استفاده توجه به استانداردها کاملا ضروری ست در غیر این صورت این خطر وجود دارد که تیر زیر بار خراب شود.

به خاطر مقطع غیر فشرده در مقایسه با دیگر مقاطع فشرده، تیرآهن لانه زنبوری مقاومت خمشی بیشتری دارد و سختی آن بیشتر می باشد. به خاطر وجود قسمت های توخالی وزن سازه کاهش قابل توجهی پیدا می کند. همین کاهش وزن موجب می شود در زمان زلزله ساختمان ایمن تر باشد و عملکرد مناسب تری توام با انعطاف بیشتر از خود نشان دهد. کمتر بودن وزن تیرهای لانه زنبوری موجب می شود وزن مرده ساختمان کمتر شود و در نتیجه فشار کمتری به سازه های اصلی ساختمان و ستون ها وارد شود.

تیرآهن لانه زنبوری می تواند موجب کاهش ارتفاع سقف شود. در مواقعی که طرح های معماری، محدودیت هایی را به طراحان سازه اعمال می کند، تیرهای لانه زنبوری بهتر از دیگر مقاطع می تواند نقش انتقال بار را انجام دهد. وزن تیرآهن لانه زنبوری 14

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات