سبد خرید
کاربرد انواع تیرآهن

کاربرد انواع تیرآهن

0
2 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

کاربرد انواع تیرآهن چیست؟ تنوع کاربرد در این پروفیل بسیار بالا نیست اما حجم مصرف بسیار بالا تیرآهن در همان کاربردهای محدود، باعث شده این مقطع فلزی از اهمیت بالایی در صنعت ساختمان سازی برخوردار باشد؛ طوری که قیمت تیرآهن یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت مسکن می باشد.

تیرآهن جزء مقاطع فولادی محسوب می شود که در بسیاری از سازه ها و پروژه های عمرانی کاربرد دارد و در انواع و اقسام متعددی طراحی و تولید می شود. این پروفیل فولادی سنگین، فشار ها و نیروهای وارد شده بر سازه را تحمل می کند و بدین ترتیب، مقاومت و استحکام آن را افزایش خواهد داد. کاربرد تیرآهن به اندازه ای گسترده به حساب می آید که این مقطع فولادی را به یکی از معروف ترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده می باشد.

کاربرد انواع تیرآهن

کاربرد تیرآهن چیست؟

تیرآهن یکی از مهم ترین عناصر ساختمانی در صنعت ساخت و ساز به شمار می رود. این عنصر با برخورداری از ویژگی های خاصی همچون مقاومت بالا، انعطاف پذیری و قابلیت اتصال به سایر عناصر سازه ای، برای ساخت سازه های بتنی و فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. تیرآهن در ساختمان های بلند، پل ها، تونل ها، سوله ها و هر نوع سازه ای که نیاز به پشتیبانی و استحکام دارد به کار گرفته می شود.

همینطور در صنایع خودروسازی، در تولید ماشین آلات و در صنعت دریایی هم از تیرآهن استفاده فراوانی خواهد شد. به طور کلی، کاربرد تیرآهن برای ایجاد سازه های مقاوم و پایدار و همینطور ارتقای امنیت و استحکام در ساختمان ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

کاربرد انواع تیرآهن

کاربرد سایزهای مختلف تیرآهن در ساختمان سازی

ارتفاع استاندارد تیرآهن ها 80 الی 600 میلی متر است، اما در ایران انواع تیرآهن در سایزهای 120 الی 320 میلی متر و به صورت سبک و سنگین تولید می شوند. پرکاربردترین سایزهای تیرآهن در کشور هم سایزهای 14، 16 و 18 می باشد. در ادامه به کاربرد هر یک از سایزهای متداول و پرکاربرد تیرآهن می پردازیم:

  • کاربرد تیرآهن سایز 12: وزن این سایز تیرآهن از 10.4 کیلوگرم به ازای هر متر در تیرآهن IPE تا وزن 26.7 کیلوگرم در تیرآهن هاشِ وزن متوسط شروع می شود و بیشتر در ساخت ستون، تیر و پوشش سقف کاربرد دارد. قیمت تیرآهن سایز 12
  • کاربرد تیرآهن سایز 14: وزن انواع تیرآهن سایز 14 هم طبق استاندارد از وزن 12.9 کیلوگرم در هر متر در تیرآهن IPE تا وزن 33.7 کیلوگرم در تیرآهن هاش وزن متوسط تولید می شود و در ساخت ستون، پوشش سقف، تیر و نعل کاربرد دارد. قیمت تیرآهن سایز 14
  • کاربرد تیرآهن سایز 16: این سایز تیرآهن دارای وزنی مابین 15.8 تا 42.6 کیلوگرم به ازای هر متر است و از آن در ساخت ستون، پوشش سقف و تیر استفاده می شود. قیمت تیرآهن سایز 16
  • کاربرد تیرآهن سایز 18: تیرآهن سایز 18 وزنی بین 18.8 تا 51.2 کیلوگرم دارد و به دلیل بالا بودن وزن آن در سازه های مرتفع و سنگین استفاده می شود.  قیمت تیرآهن سایز 18
  • کاربرد تیرآهن سایز 20: این سایز تیرآهن هم وزن بالایی دارد و وزن آن بین 22.4 کیلوگرم در تیرآهن IPE تا 61.3 کیلوگرم در تیرآهن هاش است به همین دلیل در ساختمان های عظیم و یا طبقات پایینی سازه ها استفاده می شود.

کاربرد انواع تیرآهن

جدول وزن تیرآهن اهواز

کاربرد انواع تیرآهن

کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان سازی

انواع تیرآهن که در بالا معرفی کردیم در شکل ظاهری و خواص مکانیکی با هم تفاوت دارند. به همین دلیل هر کدام از آن ها مناسب شرایط محیطی و سازه خاصی می باشند که در ادامه به معرفی آن ها می پرازیم:

  • تیرآهن های INP نوع قدیمی تر تیرآهن های نورد شده می باشند و نسبت به تیرآهن های IPE صرفه اقتصادی کمتری دارند و امروزه مصرف آن ها نسبت به IPE محدود شده می باشد. زمانی که نیروی برشی بالایی وجود داشته باشد و یا نیاز به ضخامت زیاد بال در مجاورت جان است از این نوع تیرآهن استفاده می شود.  از این تیرآهن ها بهتر است زمانی که به عرض بال کمتر نیاز است استفاده شود.
  • تیرآهن های IPE به دلیل جرم بالای بال ها، نسبت به سایر تیرآهن ها دارای راندمان مقاومتی بیشتری می باشند. این تیرآهن از پرمصرف ترین تیرآهن ها در ساختمان سازی به شمار می رود. چون سازه های ساخته شده در ایران بر اساس استانداردهای اروپایی طراحی می شوند، از این رو این نوع تیرآهن در ساختمان سازی محبوبیت خاصی دارد.  قیمت تیرآهن IPE
  • تیرآهن های لانه زنبوری برای پوشش سقف ها و کف ها به کار می روند. این نوع تیرآهن ها تیرهای کارخانه سازی می باشند که شکل خرپایی با دو یال chord موازی دارند. از این گونه تیرها معمولا زمانی که دهانه تیر بالا باشد و بار وارده کم باشد، استفاده می شود. قیمت تیرآهن لانه زنبوری
  • تیرآهن IPB هم یکی از پرمصرف ترین تیرآهن ها جهت کنترل نیروهای برشی و لنگر خمشی محسوب می شود. استفاده ویژه از تیرآهن IPB یا تیرآهنهاش در سوله ها، مجتمع های تجاری بزرگ و … می باشند.

کاربرد انواع تیرآهن

همه چیز درباره تیرآهن هاش

کاربرد انواع تیرآهن

کاربرد تیرآهن در قسمت های مختلف ساختمان

کاربرد تیرآهن در صنعت ساختمان سازی بسیار گسترده است و اهمیت آن در ایجاد سازه های قوی و پایدار بسیار بالا خواهد بود. تیرآهن به عنوان یکی از مهم ترین عناصر سازه ای، در ساختمان های بلند، پل ها، تونل ها و سوله ها محسوب می شود.

این عنصر با بهره گیری از ویژگی هایی همچون مقاومت بالا در برابر فشار و کشش، انعطاف پذیری و قابلیت اتصال به سایر عناصر سازه ای، به عنوان پشتیبان اصلی سازه ها عمل می کند. همینطور، استفاده از تیرآهن در صنعت ساختمان سازی به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و تغییر شکل آن، امکان طراحی و ساخت سازه های متنوع و برجسته را فراهم می آورد.

تیرآهن در واقع اصلی ترین المان ساختمان های اسکلت فلزی به حساب می آید. انواع مختلف این پروفیل از جمله IPE، INP و IPB یا بال پهن کاربرد مشابهی دارند و در ساخت اسکلت فلزی ساختمان به کار می روند و استفاده از هر کدام با توجه استانداردهای تاکید شده در قوانین و همینطور ارتفاع ساختمان متفاوت می باشد. به عنوان مثال کاربرد تیرآهن لانه زنبوری برای مقاومت در برابر لنگر خمشی در طراحی ها قرار می گیرد و البته وزن سازه را تا حد زیادی کاهش می دهد.

کاربرد انواع تیرآهن

کاربرد تیرآهن در کفی ستون

به دلیل ضخامت مختلف تیرآهن ها و همینطور قابلیت برش و جوش کاری آن ها می توان در صفحات کفی ستون و صفحات فولادی از آن ها استفاده کرد. به طور کل از آنجا که صفحات کفی ستون ضخامت های مختلفی دارند و کاربرد آن ها اتصال نبشی به ستون ها است، تیرآهن ها به صورت بستری عمل می کنند که می توانند نبشی و ستون را به خوبی حفظ کنند و تمام بار وارده را تحمل نمایند. کاربرد انواع تیرآهن

کاربرد تیرآهن در شاه تیر

شاه تیر یکی از اجزای فلزی افقی ساختمان است که از آن به عنوان تکیه گاه اصلی سازه نیز یاد می کنند. این عضو فلزی افقی با اتصالات به ستون ها وصل شده و توسط آن ها بار طبقات به ستون ها منتقل می شود. به عبارت بهتر، شاه تیرها حمایت های لازم را از تیرهای کوچک به عمل می آورند و بار وارده از تیر فرعی را به ستون ها انتقال می دهند. همچنین، شاه تیرها از دو بخش جان (بخش میانی تیر) و بال (لبه های کناری تیر) تشکیل شده اند و ساختاری قوی و مستحکم دارند.

کاربرد تیرآهن در ستون ها کاربرد انواع تیرآهن

استفاده از تیرآهن هاش با مقطع مربع به عنوان ستون یکی دیگر از کاربردهای تیرآهن در ساختمان سازی است. تیرآهن ها به دلیل ارتفاع زیادی که دارند می توانند به عنوان ستون یکپارچه در ساختمان هایی با بیش از یک طبقه استفاده شوند. کاربرد انواع تیرآهن

کاربرد تیرآهن در اسکلت سازه فولادی کاربرد انواع تیرآهن

استفاده از تیرآهن در مقاومت اسکلت ساختمان ها ضروری می باشد. از انواع تیرآهن هایی که در مقاله معرفی کردیم می توان برای مقاوم سازی اسکلت ساختمان ها استفاده کرد.

کاربرد تیرآهن در تیرک میانی

تیرک میانی ابعاد کوچک تری نسبت به شاه تیر و ستون ها دارد و در بالا و پایین تیرآهن ها قرار می گیرد تا بتواند فشار و نیروی زیادی را تحمل کند. تیرک میانی به صورت افقی نصب می شود و وظیفه دارد تیر اصلی را به صورت غیرمستقیم به ستون ها متصل کند تا بار به تیر اصلی منتقل شود. به طور کلی تیرک میانی را به عنوان تیرآهن کوچک هم می شناسند. کاربرد انواع تیرآهن

کاربرد انواع تیرآهن

همه چیز درباره تیرآهن 14 اصفهان

کاربرد انواع تیرآهن

کاربرد تیرآهن در صنعت کشتی سازی و ساخت اسکله کاربرد انواع تیرآهن

استفاده از انواع تیرآهن ها به خصوص تیرآهن هاش می توان گزینه مناسبی برای کشتی های باربری باشد، زیرا تیرآهن ها توان و مقاومت بالایی دارند و با استفاده از آن ها می توان از تحمل پذیری بالای کشتی اطمینان پیدا کرد. البته از تیرآهن های معمولی هم برای ساخت عرشه کشتی استفاده می شود.

استفاده از تیرآهن برای ساخت اسکله و کشتی استحکام و قدرتمندی آن ها را تضمین می کند. برای اینکه اسکله بتواند به عنوان یک مرکز لجستیک عمل کند، به ستون و پایه های قوی نیازمند می باشد. استفاده از تیرآهن هاش گزینه مناسبی در ایجاد چارچوب سازه ای کامل در اسکله ها است.

کاربرد تیرآهن در تیر کلاف

از دیگر کاربردهای تیرآهن، استفاده به عنوان تیر کلاف می باشد. تیر کلاف هم یک تیر افقی است و به صورت دو تیر عرضی در سقف به خرپای سقف وصل می شود و بار تیر اصلی را به ستون ساختمان منتقل می کند. کاربرد انواع تیرآهن

کاربرد تیرآهن در پل سازی

استفاده از تیرآهن در ساخت پل ها باعث می شود پایه هایی که وزن پل و ترافیک وسایل نقلیه را تحمل می کنند، پشتیبانی شوند. در صنعت پل سازی بیشتر از تیرآهن لانه زنبوری و هاش سنگین به دلیل مقاومت و دوام بالا استفاده می شود به همین دلیل پل هایی که با تیرآهن ساخته می شوند از دوام و مقاومت بسیاری برخوردار می باشند. کاربرد انواع تیرآهن

کاربرد تیرآهن در پالایشگاه ها

تیرآهن هاش به دلیل هندسه و سطح مقطع خاص خود مقاومت قابل توجهی در برابر نیروهای برشی و خمشی دارد و می تواند برای سازه های بلند و مصارفی با طول 100 متر استفاده شود.

سازه های ساخته شده در پالایشگاه ها علاوه بر مقاومت بالا، دارای طول زیادی هم می باشند. به همین دلیل استفاده از انواع تیرآهن به خصوص تیرآهن هاش در پالایشگاه ها متداول می باشد. کاربرد انواع تیرآهن

کاربرد تیرآهن در تیرهای باریک کرومیت

این نوع تیرآهن یک سطح نشیمنگاه دارد که روی تیر اصلی قرار می گیرد و به عنوان پشتیبانی کف و سقف استفاده می شود. می توان از تیرآهن ها به عنوان تیر باریک کرومیت یا تیرچه کرومیت استفاده کرد. تیرآهن های کرومیت باریک تر از تیرک ها می باشند، اما طول آن ها بلندتر است و به همین علت به تیر باریک معرفند.

کاربرد تیرآهن در ساخت خرپا کاربرد انواع تیرآهن

خرپا معمولاً برای ایجاد مقاومت در برابر بارهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد و می توان از انواع تیرآهن در ساخت خرپا در سازه های عریض استفاده کرد. خرپاها بسیار سنگین می باشند و به شکل حرف Tساخته می شوند. سطح نشیمنگاه آن ها، معمولاً ستون است و بر خلاف تیرک های کرومیت، می توانند تقریباً به شکل هر سیستم سقف سازگار باشند. به همین دلیل می توان از تیرآهن به جای آن ها استفاده کرد.

کاربرد انواع تیرآهن

خرید انواع تیرآهن از آیرونید

آیرونید جهت دسترسی آسان شما به محصولات امکان خرید انواع تیرآهن به صورت حضوری و آنلاین را فراهم کرده است، جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت روز تیرآهن می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آیرونید تماس بگیرید تا به بهترین شکل شما را راهنمایی کنیم.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات