سبد خرید
آشنایی با انواع تیرآهن برای ساختمان سازی

آشنایی با انواع تیرآهن برای ساختمان سازی

0
1 هفته قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

در این مطلب کاربردی به انواع تیرآهن برای ساختمان می پردازیم، در سازه های مختلف برای تحمل تنش های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی از انواع تیرآهن مورد استفاده قرار می گیرد. خرید تیرآهن چه به صورت آنلاین باشد و چه از آهن فروشان سنتی، نیاز به اطلاعات کامل درباره نوع و کیفیت تیرآهن و کارخانه سازنده آن دارد. شما می توانید برای انتخاب بهترین تیرآهن مورد نیاز پروژه خود با مشاوران آیرونید تماس بگیرید و به صورت رایگان از آن ها مشاوره دریافت کنید.


معرفی انواع تیرآهن برای ساختمان سازی

انواع تیرآهن در پنج دسته تیرآهن IPE، I7، INP، IPB و تیرآهن لانه زنبوری قابل دسته بندی می باشند و در فرآیند تولید همه آن ها از نورد گرم مورد استفاده قرار می گیرد؛ تنها بعضی تفاوت های جزئی در مراحل تولید تیرآهن معمولی و هاش وجود دارد.


انواع استاندارد تیرآهن

تیرآهن های موجود در بازار به دو شکل مقطع I و H می باشند و در چهار استاندارد زیر تولید و عرضه می شوند. بین این استانداردها هم دو نوع تیرآهن IPB یا تیرآهن هاش و تیرآهن IPE رایج ترین و پرطرفدارترین تیرآهن در ایران محسوب می شوند. در ادامه به معرفی هر کدام از این تیرآهن ها به طور مختصر می پردازیم.

  1. تیرآهن IPE
  2. تیرآهن I7 (تیرآهن سبک)
  3. تیرآهن INP
  4. تیرآهن IPB یا هاش
  5. تیرآهن لانه زنبوری

تیر IPE یا W shape و کاربرد آن

این نوع تیرآهن از نظر ظاهری، شبیه به حرف I بوده و ضخامت بال هایش از ابتدا تا انتها ثابت می باشد. به این نوع تیرآهن در ایران، تیرآهن معمولی یا تیر می گویند و در کشورهای دیگر، به نام I-beam یا W shapes هم شناخته می شود. تیرآهن IPE بر اساس استانداردهای اروپایی تولید شده و در ایران بیشترین کاربرد را دارد. ارتفاع این محصول از 80 تا 600 میلی متر قابل تولید می باشد. کاربرد تیرآهن IPE در صنعت ساختمان سازی، برای تولید خرپا، ستون و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت تیرآهن IPE

از عوامل موثر بر قیمت تیرآهن IPE استاندارد تولید، وزن هر شاخه تیرآهن، نوع و جنس آلیاژها و همینطور کارخانه سازنده تیرآهن IPE است. برای همین حتما در زمان خرید تیرآهن IPE، حتما به مشخصات تیرآهن و کارخانه تولید کننده آن توجه نمایید. در عین حال برای انتخاب بهترین قیمت این نوع تیرآهن می توانید به رصد روزانه قیمت این مقطع فولادی و مقایسه آن با سایر قیمت ها بپردازید تا بتوانید در بهترین زمان و مناسب ترین کیفیت اقدام به خرید نمایید.

تیر I7 یا تیرآهن سبک

تیرآهن I7 از نظر ظاهری شبیه به تیرآهن IPE می باشد. یعنی شبیه به حرف I انگلیسی بوده و ضخامت بال هایش ثابت می باشد. برای همین تشخیص این دو تیرآهن از نظر ظاهری ممکن نیست. برای تشخیص تیرآهن I7 از تیرآهن IPE باید به وزن آن ها توجه کنید. چرا که تیرآهن I7 در سایز مشخص همواره سبک تر از تیرآهن IPE در همان سایز است، در نتیجه قیمت آن هم کمتر می باشد. به خاطر همین وزنِ پایین، در بازار به تیراهن I7 «تیرآهن سبک» هم می گویند. تیرآهن I7 در سایزهای محدود 12 تا 20 سانتی متر تولید می شود و وزن هر متر آن از حدود 9 تا 20 کلیوگرم متغیر می باشد.

اگر به این مورد علاقه دارید مقاله تیرآهن i7 چیست؟ را بخوانید.

تیرآهن IPB (تیرآهن هاش) یا H shape و کاربرد آن

شکل ظاهری این تیرآهن، شبیه به حرف H است؛ برای همین به آن تیرآهن اچ، تیرآهن هاش یا H shapes می گویند. در تیرآهن هاش، بال و جان برابر می باشند. ابعاد این تیرآهن نسبت به دو تیرآهن قبلی بیشتر بوده و بال های پهن تری نسبت به تیرآهن IPE دارد. ارتفاع تیرآهن IPB تقریبا بین 100 تا 1000 میلی متر می باشد. تیرآهن IPB در سه نوع سبک، سنگین و فوق سنگین، با فولادهای St52،St44 و St37 تولید می شوند. تیرآهن هاش به خاطر مقاومت بالایی که دارد، بیشتر در ساخت ستون های ساختمان کاربرد دارد.

اگر به این مورد علاقه دارید مقاله تیرآهن IPB چیست؟ را بخوانید.

قیمت تیرآهن هاش

تیرآهن های هاش موجود در کشور در دو نوع هاش ذوب آهن و هاش وارداتی می باشند که قبل از خرید تیرآهن هاش باید به قیمت آن ها توجه نمایید. به طور کلی می توان گفت قیمت تیرآهن هاش وارداتی بیشتر از تیرآهن های تولید داخل است. در همین راستا قیمت تیرآهن هاش ذوب آهن هم علاوه بر کیفیت بالایی که دارد، به صرفه تر بوده و در سایزهای14 – 16 – 18 – 20 – 30 سبک و سنگین در بازار موجود است.

تیر INP یا S shape و کاربرد آن

این نوع تیرآهن، مثل تیرآهن IPE، شبیه به حرف انگلیسی I است، با این تفاوت که ضخامت بال در آن یکسان نیست و شیب حدودی 17 درجه دارد. به این معنی که ضخامت بال های آن در ابتدا نازک بوده و به تدریج در انتها و در نزدیکی جان، ضخیم می گردد. تیرآهن INP طبق استاندارد آمریکا تولید شده و با نام S shapes هم شناخته می شود.

بیشترین استفاده و تولید تیرآهن INP هم در کشورهای چین و روسیه انجام می گیرد. ارتفاع این تیرآهن (مانند تیرآهن IPE) تقریبا 80 تا 600 میلی متر می باشد. کاربرد این نوع از تیرآهن در صنایع کشتی سازی، ساختمان سازی، سد سازی، برج سازی، اسکله سازی و پل سازی است. تیرآهن های INP تحمل بار کمتری نسبت به تیرآهن های IPE دارد؛ برای همین، قیمت آن هم کمتر می باشد.

تیر لانه زنبوری (CPE) و کاربرد آن

تیرآهن لانه زنبوری، همان تیرآهن معمولی یا IPE بوده که در کارگاه و با کمک چند مرحله برش به شکل لانه زنبوری در می آید. در واقع این نوع تیرآهن به خاطر شکل ظاهری خود و داشتن حفره هایی در طول جان تیرآهن، به این نام خوانده می شود. تیرآهن لانه زنبوری، وزن سبک تری نسبت به سایر تیرآهن ها دارد و به خاطر وجود حفره های خود که معمولا شش ضلعی یا دایره ای است، برای عبور تاسیسات، لوله های برقی و ساخت و سازهای سبک استفاده می شود. اطلاعات بیشتر را در مورد این تیرآهن در مقاله معرفی تیرآهن لانه زنبوری مطالعه فرمایید.

قیمت تیرآهن لانه زنبوری

به این دلیل که تیر لانه زنبوری معمولا از تیرآهن IPE ساخته می شود، در نتیجه قیمت تیرآهن لانه زنبوری متاثر از قیمت تیرآهن IPE خواهد بود. همینطور سایز تیرآهن و وزن آن ها بعد از تولید، در قیمت نهایی تیر زنبوری تاثیرگذار می باشد. در سایت آیرونید می توانید قیمت تیرآهن لانه زنبوری را به صورت آنلاین مشاهده نمایید. این قیمت ها به صورت روزانه و پس از استعلام از کارگاه های تولیدکننده در جدول های قیمتی درج می گردد.

 


انواع سایز تیرآهن

انواع سایز تیرآهن شامل تیر 12، 14، 16، 18 و 20 بوده که هر کدام بر اساس نوع مصرف و پروژه ساخت و ساز به کار گرفته می شوند. بیشتر کاربرد تیرآهن ها به منظور اسکلت بندی ساختمان ها، انواع سازه ها، پل ها و … است. در واقع تیرآهن ها به منظور جلوگیری از فروریختن سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. در بین انواع سایزها، تیرآهن 14 معروف ترین و کاربردی ترین نوع است.

راستی این مطلب هم تکمیل کننده خواهد بود: کاربرد هر سایز تیرآهن در سازه اسکلت فلزی

ابعاد تیرآهن 12

طبق استاندارد DIN1025-5 در این تیرآهن ارتفاع جان به اندازه 12 سانتی متر و ضخامت آن به اندازه 4.4 است. عرض بال این تیرآهن به اندازه 64 میلی متر و ضخامت بال آن به اندازه 6.3 میلی متر می باشد.

ابعاد تیرآهن 14

طول رایج شاخه های تیرآهن های 14 در ایران 12 متر بوده و وزن استاندارد شاخه 12 متری تیرآهن های 14 مطابق با جدول اشتال برابر با 155 کیلوگرم است. مطابق با استاندارد DIN1025-5 منظور از تیرآهن 14 آن بوده که ارتفاع جان تیرآهن به اندازه 14 سانتی متر باشد. عرض این تیرآهن برابر با 73 میلی متر، ضخامت جان برابر 4.7 و ضخامت بال برابر با 6.9 میلی متر می باشد.

ابعاد تیرآهن 16

تیرآهن 16 دارای ارتفاع جان 16 سانتی متر می باشد. عرض بال تیرآهن 16، برابر با 82 میلی متر و ضخامت جان آن برابر 5 میلی متر و ضخامت بال این تیرآهن برابر با 7.4 میلی متر است.

ابعاد تیرآهن 18

تیرآهن 18 براساس استاندارد ملی ایران به شماره 1791 و استاندارد DIN1025-5 با ارتفاع جان 18 سانتی متر، ضخامت جان 5.3 میلی متر، عرض بال 91 میلی متر و ضخامت بال 8 میلی متر تولید و عرضه می شود. ضخامت ها در طول تیرآهن ثابت و بدون تغییر می باشند.


انواع تیرآهن های استفاده شده در صنعت ساختمان سازی

تیرآهن یا Beam در صنعت ساختمان سازی یکی از مهمترین عناصر سازه ای به شمار می رود که به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای سازه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. تیرآهن ها به صورت مستقیم در ساختمان های بلند مورد استفاده قرار می گیرند و برای تحمل وزن های ثقیل و توزیع بارها به کار می روند. در ادامه به برخی از انواع تیرآهن های استفاده شده در صنعت ساختمان سازی اشاره خواهیم کرد:

تیرآهن H

این نوع تیرآهن به صورت یک تیر استوانه ای با بخش عرضی به شکل حرف H می باشد و برای ساخت و ساز ساختمان های بلند، ساخت اسکلت و ستون های اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

تیرآهن C

این نوع از انواع تیرآهن های استفاده شده در صنعت ساختمان سازی به صورت یک تیر استوانه ای با بخش عرضی به شکل حرف C می باشد که کاربردهای بسیار زیادی در ساختمان سازی دارد.

تیرآهن U

این نوع تیرآهن به صورت یک تیر استوانه ای با بخش عرضی به شکل حرف U می باشد. این مدل برای استفاده در ساختمان های صنعتی و ساختمان های بلند بسیار مناسب است.

تیرآهن L

این نوع تیرآهن به صورت یک تیر استوانه ای با بخش عرضی به شکل حرف L می باشد.

تیرآهن T

از انواع تیرآهن های استفاده شده در صنعت ساختمان سازی، این نوع تیرآهن به صورت یک تیر استوانه ای با بخش عرضی به شکل حرف T می باشد که برای استفاده در ساختمان های صنعتی و ساختمان های بلند مورد استفاده قرار می گیرد.

تیرآهن دابل T

این نوع از انواع تیرآهن های استفاده شده در صنعت ساختمان سازی به صورت دو تیر استوانه ای که به هم متصل شده اند با بخش عرضی به شکل حرف T می باشد و برای استفاده در ساختمان های بلند و پل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تیرآهن باکسی

این نوع تیرآهن به صورت یک تیر استوانه ای با بخش عرضی به شکل مستطیلی می باشد و برای استفاده در ساختمان هایی که به استحکام و جلوگیری از انعطاف نیاز دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

تیرآهن ریلی

این نوع تیرآهن به صورت یک تیر استوانه ای با بخش عرضی به شکل حرف I و دارای یک سمت صاف و یک سمت به صورت میلگرد می باشد. البته استفاده از این نوع تیراهن بیشتر در ریل های قطار و سازه هایی مانند ساخت پل ها می باشد.

تیرآهن بومی

این نوع تیرآهن به صورت یک تیر استوانه ای با بخش عرضی متغیر است و برای استفاده در سازه هایی که نیاز به انعطاف دارند مانند سقف های شیب دار مورد استفاده قرار می گیرد.

 


بهترین کارخانه های تولید تیرآهن در ایران

در ایران کارخانه های بسیاری در زمینه تولید تیرآهن فعالیت می کنند. محصولات این کارخانه ها کیفیتی در سطح بین الملل دارد و حتی بعضی از آن ها در زمینه صادرات هم فعال می باشند. معتبرترین کارخانه های تولیدکننده تیرآهن در ایران عبارتند از:

  • ذوب آهن اصفهان
  • مجتمع فولاد کوثر اهواز
  • کارخانه فولاد ظفر بناب
  • مجتمع ذوب و نورد احرامیان یزد
  • کارخانه آریان فولاد بویین زهرا
  • کارخانه فایکو مازندران
  • کارخانه شاهین بناب
  • کارخانه جهان فولاد غرب کرمانشاه

این مطلب را هم بخوانید تا دیدگاهتان کامل تر شود: کارخانه های تولید تیرآهن


قیمت تیرآهن چگونه تعیین می شود؟

شما برای اینکه بتوانید قیمت مناسبی در پروژه های خود انتخاب کنید ابتدا باید تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP را کامل بدانید.

قیمت انواع تیرآهن معمولاً به عوامل مختلفی اعتماد دارد که می تواند شامل نوع تیرآهن، بازار محلی یا جهانی، تقاضا و عرضه، نوع و کیفیت فولاد، شرایط بازار، و عوامل اقتصادی دیگر باشد. همینطور، اطلاعات قیمت دهی مثل قیمت روز تیرآهن، قیمت تیرآهن ipe، قیمت تیرآهن ipb امکان دارد در طول زمان تغییر کنند. برای همین، بهترین راه برای دریافت قیمت های به روز و دقیق، مراجعه به تولیدکنندگان، تاجران فلزات، یا بازارهای محلی می باشد.

تأثیر این عوامل بر قیمت تیرآهن است. را در نظر بگیرید:

  • نوع تیرآهن: انواع مختلف تیرآهن، مثل تیرآهن کاربردی، تیرآهن ریلی، تیرآهن ناودانی و … قیمت های متفاوتی دارند.
  • کیفیت و خواص فولاد: تیرآهن های با کیفیت و خواص مکانیکی بالاتر امکان دارد قیمت بالاتری داشته باشند.
  • منطقه جغرافیایی: شرایط بازار و نرخ تبادل ارز در مناطق مختلف امکان دارد قیمت ها را تحت تأثیر قرار دهد. و حتی استاندارد astm هم تاثیر گذار می باشد.
  • نرخ تورم و نرخ بهره: عوامل اقتصادی مثل نرخ تورم و نرخ بهره هم می توانند تأثیرگذار باشند.
  • شرایط بازار جهانی: تقاضا و عرضه در بازار جهانی و نقش آن در تورم و نرخ ارز هم می تواند قیمت ها را تحت تأثیر قرار دهد.

خرید تیرآهن از آیرونید با رقابتی ترین قیمت ممکن!

آیرونید، به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان تیرآهن در بازار، با ارائه محصولات با کیفیت و قیمت های رقابتی، انتخاب ایده آلی برای خرید تیرآهن شماست. تیرآهن یکی از مهمترین مواد ساختمانی است که در ساخت و ساز و ساختمان سازی به کار می رود و بازه وسیعی از کاربردها دارد. با انتخاب آیرونید برای خرید تیرآهن، می توانید از تنوع محصولات و خدمات با کیفیت بالا بهره مند شوید.

آیرونید با داشتن انبارهای بزرگ و امکانات حمل و نقل مدرن، قادر به ارائه خدمات سریع و موثر به مشتریان خود می باشد. همچنین، با توجه به روند رقابتی بازار، آیرونید به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی تیرآهن، قیمت های مناسب و رقابتی را ارائه می دهد.

اگر به دنبال خرید تیرآهن با قیمت مناسب و کیفیت بالا هستید، بهترین گزینه برای شما آیرونید است. با انتخاب آیرونید، مطمئن باشید که دریافت محصولات با کیفیت و خدمات عالی را تجربه خواهید کرد. از این رو، برای خرید تیرآهن با رقابتی ترین قیمت ممکن، با آیرونید تماس بگیرید و از تجربه خریدی لذت ببرید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات