سبد خرید
معرفی آهن آلات ساختمانی

معرفی آهن آلات ساختمانی

0
5 روز قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

در این مطلب قصد داریم به معرفی آهن آلات ساختمانی بپردازیم، آهن به صورت خالص، ماده شکننده و سختی بوده که به عنوان فلز گروه هشتم جدول تناوبی عناصر، طبقه بندی می شود و چهارمین عنصر رایج در پوسته زمین است. حتی گفته می شود بیشترین بخش هسته زمین (پنج درصد) و آهن، حدود 95 درصد از کل فلزات تولیدی در جهان است؛ برای همین به عنوان کاربردی ترین فلز شناخته می شود.

در این مطلب از سایت آیرونید، فروشنده و تامین کننده انواع آهن آلات ساختمانی قصد داریم بعد از معرفی کوتاهی در معرفی آهن آلات ساختمانی، انواع آن را بررسی کرده و به اطلاعات بیشتر درباره آن ها بپردازیم.

تاریخچه آهن – آهن از کجا پیداش شد؟

آهن و آهن آلات نه تنها در تاریخ بشر نقش مهمی داشته اند بلکه همچنان یکی از عناصر کلیدی در صنایع مدرن به شمار می روند. تحقیقات در زمینه بهینه سازی فرآیندهای تولید و استفاده از آهن می تواند به بهبود کارایی و کاهش هزینه ها کمک کند. آهن و آهن آلات از دیرباز تا کنون نقش مهمی در توسعه تمدن ها و پیشرفت فناوری ایفا کرده اند. در زیر به تاریخچه آهن اشاره می شود:

  • پیدایش آهن: آهن به عنوان یکی از اولین فلزات مورد استفاده توسط انسان ها شناخته می شود. شواهد نشان می دهد که استفاده از آهن به دوران پیش از تاریخ برمی گردد، به ویژه در عصر آهن که حدود 1200 سال قبل از میلاد آغاز شد.
  • توسعه فناوری: با پیشرفت تکنولوژی، فرآیندهای استخراج و تولید آهن بهبود یافت. استفاده از کوره های پیشرفته تر، کیفیت آهن تولیدی را افزایش داد و آهن به یکی از مصالح اصلی در ساخت ابزار و سلاح تبدیل شد.

استفاده از آهن و آهن آلات تاریخچه ای طولانی و جالب دارد که به تمدن های باستانی برمی گردد:

  • سومریان و مصریان: این اقوام از اولین کسانی بودند که به استفاده از آهن پرداختند. شواهد نشان می دهد که آن ها حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد آهن را کشف کرده و از آن برای ساخت اقلام کوچکی مانند سر نیزه و زیورآلات بهره می بردند.
  • اقوام آسیای صغیر: بر اساس شواهد باستان شناسی، ساکنان آسیای صغیر نیز از نخستین افرادی بودند که موفق به تولید آهن از کانی های فلزی شدند. این روند به تدریج به دیگر مناطق منتقل شد.
  • چینی ها: آن ها نیز به عنوان یکی از نخستین تمدن ها در استفاده از آهن شناخته می شوند. چینی ها حدود ۶۴۵ قبل از میلاد شروع به ریختن فلز مذاب در قالب ها کردند و به این ترتیب تکنیک های ریخته گری را توسعه دادند.
  • توسعه فناوری: در سال ۱۶۰۰ میلادی در انگلستان اولین کوره تولید آهن ساخته شد و از سال ۱۸۰۰ میلادی روش های تجاری برای تولید آهن به وسیله گرم کردن هوای ورودی به کوره ها آغاز گردید.

این روند نشان دهنده اهمیت و کاربرد گسترده آهن در تاریخ بشر است، که از ساخت ابزارهای اولیه تا توسعه فناوری های پیشرفته امروز ادامه یافته است.

انواع آهن آلات ساختمانی را بشناسید!

آهن آلات ساختمانی با توجه به تاریخچه شکل گیری دارای نامگذاری های مشخصی بوده اند. به عنوان مثال یکی از اولین انواع آهن آلات ساختمانی تیرآهن است. تیر ساختمانی یا Beam پیش از اینکه از آهن یا فولاد ساخته شود در ساختمان ها به صورت چوبی کار می شده.

پس از تولید تیرهای فولادی نام تیرآهن به آن اطلاق شده. تیرآهن یا steel beam به لحاظ تاریخچه کاربرد این نام را گرفته می باشد. اما بر اساس شکل هم نام منحصر به فردی دارد. اصطلاح تیرآهن یا I-Beam به معنی تیر آهنی با شکل سطح مقطع I انگلیسی است. از این رو دیگر انواع آهن آلات ساختمانی هم بر حسب شکل سطح مقطع آن ها نامگذاری می شوند.

باید توجه کرد که دسته ای از محصولات فولادی هم می باشند که شکل سطح مقطع مشخصی نمی توان برای آن ها در نظر گرفت. به عنوان مثال توری ها یا رابیتس های گالوانیزه. اگرچه این محصولات در ساختمان به کار می روند اما در زمره پروفیل ها به حساب نمی آیند. با این حساب دو دسته اصلی در آهن آلات ساختمانی مشاهده می شوند:

1- پروفیل های ساختمانی

بر اساس آنچه گفته شد پروفیل های ساختمانی دسته ای از آهن آلات ساختمانی به حساب می آیند که شکل سطح مقطع آن ها در طول آن ها ثابت است. کلمه پروفیل از profile یا به عبارتی شکل ظاهری گرفته شده. این نوع از آهن آلات ساختمانی به نوبه خود به دو دسته عمده تقسیم بندی می شوند:

الف- پروفیل های ساختمانی بسته:

اگر سطح مقطع پروفیل تشکیل دهنده یک شکل هندسی بسته نظیر مربع، دایره یا مستطیل باشد به آن پروفیل ساختمانی بسته گفته می شود. قوطی پروفیل ساختمانی، لوله داربستی، ستونی ساختمانی و لوله مبلی در زمره این نوع پروفیل ها به حساب می آیند.

ب- پروفیل های ساختمانی باز :

اگر سطح مقطع پروفیل تشکیل دهنده یک شکل هندسی باز باشد، این نوع پروفیل ساختمانی را پروفیل باز می نامند. نمونه این پروفیل ها نبشی، ناودانی، تیرآهن، پروفیل زد، سی پرلین و… است.

انواع پروفیل آهنی

حال که با مفاهیم کلی آهن آلات ساختمانی آشنایی پیدا کردیم انواع پروفیل را با هم بررسی می کنیم. این دسته بندی بدون در نظر گرفتن پروفیل ساختمانی باز یا پروفیل ساختمانی بسته است. به نوعی ترتیب آن بر اساس اولویت های این پروفیل ها در به کارگیری در ساختمان می باشند.

ناودانی

ناودانی یکی از انواع پروفیل های باز و آهن آلات ساختمانی است که در صنعت و ساختمان سازی کاربرد دارد. ناودانی یکی از مقاطع طویل فولادی است که جزو پروفیل های باز محسوب می شود. این مقطع فولادی در ساختمان سازی و صنعت کاربرد داشته و به همین دلیل بهتر است بدانید ناودانی چیست، انواع آن کدام اند و هر یک چه مشخصاتی دارند. اگر می خواهید درباره ناودانی بیشتر بدانید، این مقاله را بخوانید: راهنمای خرید ناودانی

از بهترین برندهای ناودانی می توان به ناودانی شکفته مشهد اشاره نمود. ناودانی آریان فولاد، ناودانی فولاد ناب تبریز هم مارک های دیگری می باشند که در بازار موجود و مورد استقبال قرار می گیرند. ناودانی وارداتی هم در بازار یافت می شود. البته شایان توجه بوده که کمتر کسی برای مصارف ساختمانی از ناودانی استاندارد اروپایی استفاده می کند.

میلگرد آجدار

این نوع میلگرد، دارای آج است و آج آن ، به صورت مارپیچ، یکنواخت، دوکی شکل و یا مرکب است و درصد کربن، سختی و قابلیت خم پذیری شان باهم متفاوت است. میلگردهای A3، A2 و A4 از این نوع میلگردها هستند. یکی از تفاوت میلگرد ساده و آجدار این است که میلگردهای آجدار عمدتاً در صنعت ساختمان سازی استفاده می شوند.

میلگرد آجدار وظیفه مقاومت در برابر نیروهای کششی و برشی را در بتن آرمه بر عهده دارد. از بهترین میلگردهای موجود در ساختمان سازی میگرد آجدار جناقی را می توان مثال زد. این میلگرد از تولیدات کارخانه ذوب آهن اصفهان است.

البته میلگرد تولید کارخانه های دیگر که در بازار به میگلرد متفرقه مشهور می باشند هم از شرایط استانداردی خوبی برخوردار می باشند. به عنوان مثال میلگرد سرمد ابرکوه، میلگرد بافق، میلگرد قائم، میلگرد ظفر بناب، میلگرد زاگرس، میلگرد نیشابور، میلگرد میانه، میگرد حسن رود گیلان و میلگرد امیر کبیر.

تیرآهن

تیرآهن جزو مقاطع فولادی و آهن آلات ساختمانی است که در 90 درصد سازه ها و پروژه های عمرانی کاربرد دارد و به همین خاطر در انواع مختلفی تولید می شود. این پروفیل فولادی سنگین، فشارها و نیروهای وارد بر سازه را تحمل می کند و مقاومت آن را افزایش می دهد.

بهترین تیرآهن موجود تیرآهن ذوبی نامیده می شود که تولید کارخانه ذوب آهن اصفهان است. از دیگر تیرآهن های کاربردی می توان به تیرآهن فایکو، تیرآهن ماهان و تیرآهن ناب تبریز اشاره نمود.

قوطی آهن

قوطی آهن یا باکس فلزی یک پروفیل پرکاربرد در صنعت و ساختمان سازی میباشد که از ورق های آهنی تولید می شود. قوطی آهن هم مانند سایر مقاطع فولادی در ابعاد و سایزهای متفاوتی تولید می شود و بسته به کاربرد و نیازی که در ساختمان سازی وجود دارد از سایز وابعاد خاصی استفاده می شود.

نبشی

نبشی آهن یا نبشی فولادی که به لاتین Steel angle bar نام دارد از دیگر پروفیل های باز ساختمانی بوده که می توان نام برد. نبشی فولادی هم مثل ناودانی به نوعی در ساختمان سازی کاربردهای ثانویه دارد. در مقاله راهنمای خرید نبشی می توانید درباره این پروفیل ساختمانی بیشتر بخوانید.

استفاده در قاب سازی، تقویت اسکلت، نبشی کشی و یا وال پست از جمله کاربردهای نبشی به حساب می آید. معروف ترین برندهای این محصول را می توان نبشی شکفته مشهد، نبشی ناب تبریز، نبشی آریان فولاد، نبشی فولاد منظومه و نبشی اسپیرال در نظر گرفت.

لوله داربستی

لوله داربستی هم کاربردی جانبی در ساختمان سازی دارد. مواردی که کار در ارتفاع و یا ساخت ساپورت های موقت مورد نیاز است از لوله داربستی بهره می گیرند.

ستونی ساختمانی

ستونی ساختمانی به عنوان یکی از آهن آلات ساختمانی، عملا همان قوطی آهن است با ابعاد و ضخامت های بالاتر. از ستونی ساختمانی بیشتر در اسکلت فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.

2- فولادهای ساختمانی

دیگر محصولات فولادی که در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارند اما همچون پروفیل ها دارای شکل سطح مقطع مشخصی نمی باشند، فولادهای ساختمانی نام دارند. این نوع فولادها می توانند به صورت ورق باشند مثل ورق های سیاه، ورق گالوانیزه یا ورق روغنی و همینطور ورق های رنگی، می توانند مثل محصولات مفتولی به صورت توری یا سیم مورد استفاده قرار گیرند.

انواع میلگرد به خصوص میلگرد آجدار هم عملا از مهمترین آهن آلات ساختمانی به حساب می آیند. میلگردها هم به خاطر داشتن شکل سطح مقطع مشخص در یک طول عملا پروفیل به حساب می آیند. این نوع آهن آلات ساختمانی بیشتر به مقاطع فولادی یا مقاطع فولادی مشهور می باشند.

میلگرد

میلگرد ها شامل میلگرد آجدار، میلگرد ساده و میلگرد کلاف می باشند و در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوان دارند. میلگردها برای بهبود مقاومت کششی بتن استفاده می شوند، با وجود اینکه بتن خاصیت کششی ضعیفی دارد اما قابلیت متراکم سازی بالایی دارد. به خاطر افزایش طول فولاد در شرایط دمایی بالا که مشابه با بتن است، میلگرد ها به صورت فولادی تولید می شوند.

ورق های فولادی

ورق های فولادی که شامل ورق سیاه یا ورق نورد گرم Hot rolled steel plate، ورق روغنی Cold rolled steel plate، ورق گالوانیزه و ورق رنگی فولادی می باشند هم در ساختمان سازی کاربرد دارند. اما دامنه استفاده از آن ها را می توان از بنیادی ترین بخش های ساختمان سازی نظیر فونداسیون تا مرحله نازک کاری ساختمان و ساخت تجهیزات ساختمانی وسعت داد. حتما مقاله راهنمای خرید ورق آهن را بخوانید تا بیشتر با ورق های ساختمانی آشنا شوید.

لوله گالوانیزه تست آب

لوله گالوانیزه تست آب با فرآیند شکل دهی سرد از ورق فولادی مناسب تولید می شود. درز جوش آن مورد تست قرار میگیرد و پس از تایید، از طریق روش گالوانیزاسیون گرم پوشش دهی می گردد. از همین رو به آن لوله گالوانیزه تست آب گفته می شود. این محصول در ضخامتها و ابعاد استاندارد تولید می شود.

لوله گازرسانی

لوله های گازرسانی نوعی لوله هستند که گاز طبیعی را از منابع اصلی گاز، مستقیماً به خانه شما یا مقاصد دیگر منتقل می کنند. این لوله ها از جنس های مختلفی ساخته می شوند اما جنس بیشتر آن ها فولادی است برای همین جزو آهن آلات ساختمانی به شمار می روند. به خاطر حساسیت بالا، از لوله مانیسمان که لوله فولادی بدون درز هستند، در تأسیسات گازرسانی استفاده می شود.

رابیتس گالوانیزه

رابیتس گالوانیزه یا Flat ribbed galvanized expanded metal lath محصول فولادی تولید شده از ورق گالوانیزه به منظور استفاده در پروژه های ساختمانی می باشد. وظیفه اصلی رابیتس نگهداشتن ملات گچ بر روی دیوار یا ستون می باشد. بدون استفاده از رابیتس، گچ کاری بر روی دیوار محدود و مشکل تر خواهد شد.

سیم مفتول

از سیم مفتول یا Steel wire rod بیشتر در بخش آرماتور بندی و تولید فونداسیون ساختمان بهره می گیرند. سیم مفتول برای کارخانه تولیدی یک محصول نهایی بوده و برای کارگاه های تولیدی محصولات مفتولی یک متریال خام به حساب می آید.

کاربردهای آهن آلات چیست؟

انواع آهن آلات ساختمانی هرکدام باتوجه به ویژگی هایی که دارند، برای کاربردهای مختلفی قابل استفاده می باشند. آهن به خاطر استحکام و مقاومت بالا نسبت به سایر فلزات، دارای کاربردهای گسترده ای می باشد. اگر نگاهی به اطراف خودتان داشته باشید متوجه خواهید شد که آهن آلات ساختمانی چه نقش اساسی در زندگی ما دارند. کاربرد انواع مختلف آهن را می توان در بسیاری از صنایع دید.

علاوه بر ساختمان سازی، می توان از آهن در بسیاری از صنایع مانند: خودروسازی، لوازم خانگی، تجهیزات کشاورزی و … استفاده کرد. قیمت آهن کیلویی در بازار بر اساس کاربرد این محصول مشخص می شود؛ پس باید در زمان خرید به این موضوع توجه و دقت کافی داشته باشید.

  • وسایل نقلیه؛ ساخت انواع اتومبیل، کشتی و …
  • لوازم لوازم خانگی: یخچال، ماشین لباسشویی، خشک کن لباس، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی.ظروف چنگال، قاشق، چاقو و ….
  • تجهیزات پزشکی غیر قابل ساخت و سازه های پزشکی
  • تجهیزات کشاورزی مثل تراکتور، کمباین و …
  • تولید برق؛ ژنراتور، سیم، انتقال خطوط، تجهیزات توزیع.
  • زیرساخت ها جاده ها، پل ها، تونل ها، آبرسانی، فاضلاب، شبکه های برق، و مخابرات و…

راهنما و نکات مهمی که در خرید آهن آلات ساختمانی باید موردتوجه قرار بگیرند!

این نکات به کاربران کمک می کند تا با اطلاعات کافی و هوشمندانه تری اقدام به خرید آهن آلات ساختمانی کنند و از هزینه های اضافی جلوگیری کنند. نکاتی که باید در زمان خرید تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و … به آن ها توجه کنید شامل موارد زیر است:

  • انتخاب صحیح محصولات: برای پروژه های ساختمانی، شناخت انواع آهن آلات ساختمانی و انتخاب مناسب آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. تیرآهن، میلگرد، و نبشی از جمله پرکاربردترین انواع آهن آلات هستند.
  • انواع آهن آلات: آهن آلات به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام برای کاربردهای خاصی مناسب هستند. از جمله این دسته ها می توان به میلگرد، تیرآهن، ورق، پروفیل، نبشی، ناودانی، لوله، شمش و قراضه اشاره کرد.
  • توجه به نوسانات قیمت: قیمت آهن آلات ساختمانی ممکن است در نوسان باشد، بنابراین خرید در زمان مناسب و تحلیل بازار می تواند به کنترل هزینه ها کمک کند.
  • بررسی تولیدکنندگان: شناخت بهترین تولیدکنندگان و برندهای تجاری که محصولات باکیفیت ارائه می دهند، اهمیت زیادی دارد و می تواند بر کیفیت پروژه تأثیرگذار باشد.
  • خرید آنلاین: مزایای خرید آنلاین آهن آلات ساختمانی و استفاده از پلتفرم های معتبر برای تسهیل در فرایند خرید و کاهش هزینه ها نیز مورد تأکید قرار می گیرد.
  • نکات کاربردی: قبل از خرید، باید به نیاز پروژه توجه کرد و محصول مناسب را انتخاب نمود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

 

آشنایی با انواع تیرآهن برای ساختمان سازی

خرید انواع آهن آلات ساختمانی از آیرونید با بهترین قیمت، کیفیت و تامین از کارخانه های معتبر تولید آهن در ایران

آیرونید به عنوان یکی از پیشگامان در عرضه انواع آهن آلات ساختمانی، خدمات خود را با بهترین قیمت و کیفیت بالا ارائه می دهد. در ادامه به برخی از ویژگی ها و مزایای خرید از آیرونید اشاره می کنیم:

ویژگی های آهن آلات آیرونید:

  • تنوع محصولات: آیرونید انواع مختلفی از آهن آلات ساختمانی را شامل می شود، از جمله میلگرد، تیرآهن، ورق های آهنی و پروفیل ها که پاسخگوی نیازهای مختلف در پروژه های ساختمانی و صنعتی است.
  • کیفیت بالا: محصولات این شرکت از کارخانه های معتبر و شناخته شده در ایران تأمین می شوند که تضمین کننده کیفیت و استحکام بالای آهن آلات ساختمانی است.
  • قیمت مناسب: آیرونید با ارائه بهترین قیمت ها، به مشتریان این امکان را می دهد که بدون نگرانی از هزینه ها، مواد اولیه مورد نیاز پروژه های خود را تهیه کنند.
  • مشاوره تخصصی: تیم مشاوره آیرونید با دانش و تجربه خود در زمینه خرید آهن آلات، به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را با توجه به نیازهای پروژه تان داشته باشید.
  • تحویل سریع و مطمئن: این شرکت به سرعت در پردازش سفارشات و تحویل محصولات به مشتریان خود اهمیت می دهد و سعی دارد تا زمان انتظار را به حداقل برساند.
  • پشتیبانی مشتریان: آیرونید با ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی مستمر، به ایجاد اعتماد و رضایت مشتریان کمک می کند.

نکات لازم قبل از خرید:

  • شناسایی نیازها: قبل از خرید، مشخص کنید که به چه نوع آهن آلاتی نیاز دارید و برای چه کاربردی قرار است استفاده شود.
  • بررسی قیمت ها: قیمت های مختلف را از انبارها و کارخانه های مختلف جمع آوری کنید تا بهترین گزینه را پیدا کنید.
  • توجه به استانداردها: اطمینان حاصل کنید که محصولات خریداری شده با استانداردهای ملی و بین المللی مطابقت دارند.

با انتخاب آیرونید، شما می توانید تجربه ای مطمئن و موفق از خرید آهن آلات ساختمانی داشته باشید. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و قیمت، در تلاش است تا نیازهای مشتریان خود را به بهترین نحو برآورده کند.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات