سبد خرید
تفاوت میلگرد ساده و آجدار

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

0
1 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

تفاوت میلگرد ساده و آجدار چیست؟ میلگردها هم مثل سایر محصولات صنعتی، دارای انواع گوناگونی می باشند. این محصولات که در حوزه ساختمان سازی و صنعتی، کاربرد فراوانی دارند، از لحاظ ظاهری به دو نوع آجدار و ساده تقسیم می شوند. در این مطلب به بیان فرق میلگرد ساده و آجدار از همه جهات پرداخته و این دو نوع میلگرد را به شما معرفی می کنیم.

برای دریافت قیمت میلگرد ساده و آجدار می توانید همین حالا از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در سایت با ما تماس بگیرید و سفارش خرید خود را ثبت کنید.

 

میلگرد ساده چیست؟

میلگردهای ساده نوعی از میلگرد می باشند که نمایی صاف و صیقلی دارند. به عبارت بهتر، میلگردها ساده دارای هیچ آجی روی سطح خارجی خود نیستند. این نوع از میلگردها برای افزایش مقاومت کششی بتن و به صورت محدود در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

میلگردهای ساده در مقایسه با سایر میلگردها از مقاومت کششی کمتری برخوردار بوده و برای همین هم در دسته فولادهای نرم قرار می گیرد. میلگردهای ساده، در قطرهای متفاتی بین 6 تا 200 میلی متر و به طول 6 یا 12 متر تولید و به بازار عرضه شده و هر کدام، کارایی خاص خود را دارند.

 

میلگرد آجدار چیست؟

میلگردهای آجدار در سطح خارجی خود، دارای برش هایی می باشند که آج نامیده می شوند؛ یکی از مهم ترین تفاوت میلگرد ساده و آجدار که در ساختمان سازی اهمیت زیادی دارد، قدرت چسبندگی آن ها به بتن می باشد. آج های این نوع میلگرد باعث می شود تا بتن راحت تر به میلگرد چسبیده و میلگرد به سختی از بتن بیرون کشیده شود.

وظیفه اصلی این میلگردها افزایش استحکام و مقاومت بتن می باشد. میلگرد آجدار در دو نوع شاخه و کلاف و در سایز های بین 5.5 تا 40 میلی متر تولید می شود. میلگردها با نام های A1، A2، A3 و A4 شناخته می شوند. نام A1 برای میلگرد ساده به کار می رود و سه شماره دیگر به انوع مختلف میلگرد آجدار تعلق دارد. تفاوت این میلگردها در این است که میلگرد A2 دارای آج های کمتری بوده و با افزایش شماره تا A4 میزان آج ها افزایش می یابد. توضیحات بیشتر در رابطه با این 4 نوع میلگرد در بخش های بعدی و به طور مفصل برای شما ارائه خواهد شد.

 

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

در این بخش به بیان تفاوت میلگرد ساده و آجدار از جهات مختلف مثل: ابعاد، کاربرد، شکل ظاهری، روش تولید و سایر موارد مربوطه خواهیم پرداخت.

ابعاد

ابتدایی ترین فرق میلگرد ساده و آجدار در سایز آن هاست. در حالت کلی، انواع میلگرد ساده در ابعاد 5.5 تا 20 میلی متری و میلگردهای آجدار در ابعاد 5.5 تا 40 میلی متری مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد

میلگردهای ساده و آجدار از لحاظ کاربرد هم تفاوت های زیادی دارند. به طور کلی، میلگردهای ساده بیشتر در موارد صنعتی به کار می روند. این در حالی است که میلگردهای آجدار بیشتر در ساختمان سازی کاربرد دارند.

از میلگردهای ساده به عنوان دورپیچ در آرماتوربندی و به عنوان میلگرد حرارتی در سقف های تیرچه بلوک هم استفاده می شود. بهتر است بدانید که استفاده از میلگرد ساده در سازه های سنگین توصیه نمی شود.

میلگردهای ساده برای ساخت خاموت، میلگرد زیگزاگ، انواع پیچ و مهره و بعضی از اتصالات صنعتی به کار می روند. همینطور این نوع میلگرد در آهنگری و جوشکاری هم کاربرد دارد؛ چراکه برش و خم کردن آن نسبت به سایر انواع میلگردها ساده تر می باشد. استفاده از میلگردهای آجدار در ساختمان سازی رایج می باشد. از جمله کاربردهای این نوع میلگرد در این حوزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بتن ریزی کف سازه
  • بتن ریزی دیوارها
  • تقویت فونداسیون
  • افزایش نیروی برشی
  • افزایش مقاومت بتن

میلگردهای A3 و A4 بیشترین میزان آج را دارند و برای همین هم برای ساخت اسکلت فلزی و تیرچه بتنی به کار می روند. یکی دیگر از تفاوت میلگرد ساده و آجدار در این مورد است که میلگردهای آجدار از مقاومت بالایی برخوردار بوده و مثل میلگردهای ساده قابل برش کاری و خم شدن نیستند. این ویژگی باعث می شود تا از میلگردهای آجدار در صنعت جوشکاری استفاده نشود. میلگردهای آجدار در برابر زنگ زدگی مقاوم می باشند؛ چراکه از فولاد حرارت دیده ساخته شده اند.

رده مکانیکی میلگردها

نرخ میلگرد در برندهای مختلف مثل: قیمت میلگرد بناب، به رده آن ها که نشان دهنده نوع آج روی میلگرد است، وابسته خواهد بود. در این بخش قصد داریم تا توضیحات کاملی را در این رابطه به شما ارائه دهیم.

  • میلگرد A1

میلگرد A1 که با نام میلگرد ساده یا میلگرد 240 هم شناخته می شود، در دسته فولادهای نرم قرار دارد. این نوع از میلگرد دارای مقاومت کششی بالایی می باشد.

  • میلگرد A2

میلگردهای A2، A3 و A4 همگی از نوع آجدار می باشند و تفاوتشان در میزان سختی و تعداد آج آن هاست. میلگرد A2 یا میلگرد 340 نسبت به دو نوع دیگر، تعداد آج های کمتری داشته و از لحاظ سختی نیز، نیمه سخت محسوب می شود. لازم به ذکر است که دیگر تفاوت میلگرد ساده و آجدار در میزان مقاومت آن هاست. میلگرد A2 در مقایسه با میلگرد A1 مقاومت بیشتری دارد. این نوع از میلگردها دارای آج هایی به شکل مارپیچ می باشند.

  • میلگرد A3

میلگرد A3 یا 400 نسبت به دو نوع قبلی مقاومت بالاتری داشته و آج های آن به شکل هشتی یا میلگرد آجدار جناقی می باشد. در بعضی از موارد این نوع از میلگرد، تحت عنوان میلگرد خشک معرفی می شود. بهتر است بدانید که از میلگرد A2 به صورت عرضی و از میلگرد A3 به صورت طولی استفاده می گردد. همینطور میلگرد A3 از میلگرد A2 سخت تر و شکننده تر می باشد.

  • میلگرد A4

میلگرد A4 یا 500، سخت ترین نوع میلگرد آجدار بوده و طبعاً قیمت بالاتری هم دارد. همانطور که در تصویر پایین می بینید، آج های این میلگرد، نسبت به محور طولی به طور مرکب قرار گرفته اند. این نوع از میلگردها برای استفاده در سازه های سنگین مثل پل ها مناسب می باشند.

قدرت جوش پذیری

یکی دیگر از تفاوت میلگرد ساده و آجدار در قدرت جوش پذیری آن هاست. میلگردهای ساده از خاصیت جوش پذیری بالایی برخوردارند و برای همین در صنایع مربوط به جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند اما میلگردهای آجدار به خصوص میلگردهای A3 و A4 قابل جوشکاری نیستند.

قدرت شکل پذیری

از دیگر تفاوت میلگرد ساده و آجدار می توان به قدرت شکل پذیری آن ها اشاره کرد. میلگردهای ساده در دسته فولاد نرم قرار دارند و از شکل پذیری بالایی برخوردارند. برای همین هم از این نوع میلگرد در صنایع گوناگون استفاده می شود.

در حالی که میلگردهای آجدار از میلگردهای ساده، سخت تر بوده و این ویژگی باعث می شود تا برای استفاده در صنعت ساختمان سازی مناسب باشند. در حوزه ساختمان سازی، اگر نیاز به استفاده از میلگردهای انعطاف پذیر باشد، از میلگردهای A2 که نسبت به میلگردهای A3 و A4 منعطف تر می باشند، بهره گرفته می شود. استفاده از میلگرد A3 در سازه هایی که باید در برابر زلزله مقاوم باشند، توصیه نمی شود؛ چراکه این نوع میلگرد، خاصیت شکل پذیری ندارد.

قدرت آبکاری میلگردها

میزان آبکاری میلگردها یکی دیگر از تفاوت میلگرد ساده و آجدار می باشد. فرآیند آبکاری روی میلگردهای ساده صورت می گیرد تا میزان مقاومت این نوع از میلگرد را در برابر خوردگی، ضربه، سایش و اکسیداسیون افزایش دهد.

خاصیت خستگی میلگردها

هر سازه ساختمانی پس از اتمام مراحل ساخت، امکان دارد در برابر تنش های لرزشی یا ضربه ای قرار بگیرد. این تنش ها می توانند باعث ترک خوردن، شکستن یا فروریختن میلگردها شوند. خاصیت خستگی میلگردها به میزان شکل پذیری آن ها وابستگی دارد.

به عبارت دیگر هرچه میزان شکل پذیری و قدرت انعطاف میلگرد بیشتر باشد، مقاومت بیشتری در برابر خستگی و تنش های گوناگون از خود نشان می دهد. بنابر آنچه پیش تر گفته شد، میزان انعطاف پذیری در میلگردهای A1 بیشتر از میلگردهای A2 و A3 بوده و میلگرد A4 هم از کمترین میزان انعطاف پذیری برخوردار می باشد.

خاصیت کششی میلگردها

داشتن خاصیت کششی متفاوت، یکی از دیگر تفاوت میلگرد ساده و آجدار می باشد. میلگردهای آجدار نسبت به میلگردهای ساده از خاصیت کششی بالاتری برخوردار می باشند. در واقع استحکام کششی در میلگرد A4 در بیشترین میزان و در میلگرد A1 در کمترین میزان می باشد.

روش تولید میلگرد ساده و آجدار

روش تولید میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقریبا مشابه می باشد. تنها تفاوت میلگرد ساده و آجدار در مرحله شکل دهی آن هاست. برای تولید این نوع از میلگردها، ابتدا شمش های مورد نظر را در کوره های مخصوص با حرارت 1100 درجه سانتی گراد قرار داده و سپس با کمک جریان آب برای نورد آماده می شوند.

این شمش ها، مرحله پخت را در کوره و پس از اینکه به دمای مورد نظر رسیدند، طی می کنند. مرحله بعدی سایزدهی و قالب بندی میلگردهاست. در مرحله قالب بندی، تفاوت میلگرد ساده و آجدار مشخص می شود. در این مرحله، میلگردهای ساده داخل قالب قرار گرفته و آجدار می شوند.

قیمت؛ اصلی ترین علت تفاوت

از دیگر تفاوت میلگرد ساده و آجدار می توان به قیمت آن ها اشاره کرد. تعیین قیمت میلگرد به مواردی مثل نرخ شمش آهن و سایر مواد اولیه به کار رفته در این محصولات وابستگی دارد اما در حالت کلی باید اعلام کرد که قیمت میلگرد آجدار نسبت به میلگرد ساده از نرخ بالاتری برخوردار می باشد.

 

خرید میلگرد آجدار و ساده از آیرونید

آیرونید یکی از برترین تامین کنندگان محصولات فولادی در بازار است که از جمله محصولات متنوع آن می‌توان به میلگرد آجدار و ساده اشاره کرد. با توجه به کیفیت بالا و قیمت مناسب، خرید میلگرد از آیرونید یک انتخاب هوشمندانه برای ساخت و ساز و صنایع مختلف است.

از ویژگی‌های ویژه میلگرد آجدار و ساده آیرونید می‌توان به مقاومت بالا، استحکام فشاری مناسب و طول عمر بیشتر اشاره داشت. همچنین، با توجه به استانداردهای بین المللی کیفیت و تولید، محصولات آیرونید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

با توجه به رقابت فراوان در بازار، قیمت میلگرد آجدار و ساده نیز یکی از موارد مهم برای مشتریان است. آیرونید با ارائه قیمت‌های رقابتی و مناسب، بهترین گزینه برای خرید میلگرد در بازار است. بنابراین، اگر به دنبال خرید میلگرد با کیفیت و قیمت مناسب هستید، بهترین گزینه برای شما آیرونید است. از عبارات “قیمت میلگرد ساده” و “قیمت میلگرد آجدار” در جستجوی خرید میلگرد، حتما به آیرونید سر بزنید و از محصولات با کیفیت و قیمت مناسب آن بهره مند شوید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات