سبد خرید
تفاوت ناودانی سبک و سنگین – ناودانی سبک و سنگین چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت ناودانی سبک و سنگین – ناودانی سبک و سنگین چه تفاوت هایی دارند؟

0
2 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

تفاوت ناودانی سبک و سنگین چیست؟ ناودانی سبک و سنگین چه تفاوت هایی دارند؟ آیا می خواهید با تفاوت های ناودانی سبک و سنگین آشنا شوید؟ ناودانی با استفاده از ورق های فلزی (فولاد، استیل یا آلومینیوم) تولید می شود؛ از آنجایی که ناودانی ها باید مقاومت بالایی داشته باشند، معمولا از ورق های با ضخامت بیشتر برای تولید آن ها استفاده می شود. ناودانی یک پروفیل فولادی باز می باشد که یک جان و دو بال دارد و بال ها در دو طرف جان قرار می گیرند؛ زاویه بال ها نسبت به جان، به استانداردی که برای تولید محصول در نظر گرفته می شود، بستگی دارد.

در ادامه در خصوص تفاوت ناودانی سبک و سنگین – ناودانی سبک و سنگین چه تفاوت هایی دارند؟ صحبت می کنیم.

انواع ناودانی

ناودانی را بر اساس معیارهای مختلفی مثل شیوه تولید، مشخصات فنی، شکل ظاهری و جنس می توان دسته بندی کرد. این پروفیل های فولادی معمولا در دو نوع ساده و مشبک در بازار موجود می باشند. ناودانی های ساده معمولا برای ساخت سازه های باربر کاربرد دارند. این محصولات در سایزهای مختلف تولید می شوند و مقاومت بالاتری نسبت به نوع مشبک دارند.

ناودانی های مشبک، از لحاظ ظاهر شبیه به نوع ساده می باشند، اما در میانه جان آن ها حفره هایی به شکل دایره یا چند ضلعی ایجاد می شود. این حفره ها برای اتصالات و بستن پیچ و مهره کاربرد دارند. ناودانی های مشبک بخاطر وجود این حفره ها، برای ساخت قفسه های فولادی مناسب می باشند. تفاوت ناودانی سبک و سنگین


جدول وزن ناودانی سنگین

سایز (mm) وزن هر متر شاخه (Kg/m) ارتفاع (h) عرض بال (b) وزن شاخه 6 متری (Kg/m) وزن شاخه 12 متری (Kg/m)
80 8٫65 80 45 51٫9 103٫8
100 10٫6 100 50 63٫6 127٫2
120 13٫4 120 55 80٫4 160٫8
140 16 140 60 96 192
160 18٫6 160 65 111٫6 223٫2

جدول وزن ناودانی سبک

سایز  (mm) وزن هر متر شاخه (Kg/m) ارتفاع (h) عرض بال (b) وزن شاخه 6 متری (Kg/m) وزن شاخه 12 متری (Kg/m)
80 7٫05 80 40 42٫3 84٫6
100 8٫59 100 46 51٫54 103٫08
120 10٫4 120 52 62٫4 124٫8
140 12٫3 140 58 73٫8 147٫6
160 14٫2 160 64 85٫2 170٫4

آشنایی با ناودانی سبک و سنگین 

به صورت کلی می توان گفت که این محصولات بر حسب وزن و ابعاد محصول به دو دسته بندی کلی تقسیم بندی می شوند:

  1. مدل سنگین تفاوت ناودانی سبک و سنگین
  2. مدل سبک

اغلب در ایران این محصولات در کارخانه های تولید کننده به صورت سبک تولید می شوند. منظور از سبک بودن محصول، این است که وزنی پایین تر از وزن جدول استاندارد اشتال دارند. ابعاد و وزن این نوع از محصول برابر با اندازه های درج شده در جداول مهندسی محاسباتی نیست و اصولا پایین تر از مقدار استاندارد است برای همین به آن سبک گفته می شود.

از سوی دیگر نوع سنگین را داریم که وزن ناودانی و ابعاد آن ها دقیقا برابر با جدول اشتال می باشد. یعنی محصول بر اساس وزن و ابعادی که در جدول محاسباتی درج شده، تولید می شود. این نوع از محصول در بعضی از کارخانه های داخلی ایران و در بعضی از بخش های اروپایی توسط تولیدکنندگان اروپایی تولید می شود.

جدول اشتال مقاطع فولادی از جمله ابزارهای بسیار مهم در دست طراحان و مهندسان و محاسبه گران ساختمانی است که استفاده از آن سبب صرفه جویی در محاسبات و در نتیجه کاهش زمان محاسباتی خواهد شد. جدول اشتال ناودانی هم برای محاسبه ابعاد استاندارد این محصول در دسترس می باشد. تفاوت ناودانی سبک و سنگین

تقسیم بندی ناودانی بر اساس شکل ظاهری

این نوع دو نوع صنعتی و ساختمانی دارد. شایان ذکر است که یکی از عوامل تعین نوع ناودانی وزن آن است. این محصول از نظر ظاهر در دو نوع ساده و مشبک ارائه می شود. نوع ساده که اغلب در ساخت پل های باربر استفاده می شود، در سایزهای 8، 10، 12، 14 و 16 موجود است و در ارتفاع های متنوعی تولید می شود که معمولا بین 30 تا 400 میلی متر متغییر می باشد.

ویژگی های ناودانی

در ادامه بررسی می کنیم ویژگی های ناودانی چیست تا دقیق تر بررسی کنید که آیا این مقاطع برای کاربرد مورد نظر شما مناسب می باشند یا خیر. پروفیل های فولادی بخاطر وزن پایین و مقاومت بالایی که دارند، شناخته می شوند و در صنایع مختلف کاربرد دارند. ناودانی هم این دو ویژگی مهم پروفیل ها را دارد و به همین خاطر برای کاربردهای گوناگونی استفاده می شود.

  • اشغال فضای کم در سازه
  • مقاومت بالا در برابر نیروها و تنش های واردشده
  • طول عمر زیاد تفاوت ناودانی سبک و سنگین
  • موثر در کاهش وزن کلی سازه بخاطر سبک بودن
  • سهولت نصب و امکان نصب در کوتاه ترین زمان ممکن

مشخصات فنی ناودانی

مشخصات فنی ناودانی شامل سایز، وزن، استانداردهای به کار رفته در تولید این محصول و جنس پروفیل می باشد. مشخصات فنی تأثیر بسزایی در قیمت ناودانی دارد. برای همین خریداران ابتدا باید مشخصات فنی محصول مورد نظرشان را مشخص کنند و سپس قیمت همان محصول را استعلام بگیرند. در ادامه بررسی می کنیم مشخصات فنی ناودانی چیست.

سایز ناودانی تفاوت ناودانی سبک و سنگین

ناودانی ها به صورت استاندارد در شاخه های 6 یا 12 متری تولید می شوند. ضخامت این محصولات بین 8 تا 16 میلی متر متغیر است؛ سایز محصول ضخامت جان آن را مشخص می کند. ناودانی ها در ارتفاع 30 تا 400 میلی متر تولید می شوند. منظور از ارتفاع ناودانی طول جان یا فاصله بین قسمت انتهایی دو بال ناودانی می باشد.

ناودانی سنگین چیست؟ تفاوت ناودانی سبک و سنگین

وزن این ناودانی برابر با داده های جدول اشتال می باشد. به همین خاطر به آن ناودانی سنگین می گویند. تحمل وزن بالایی دارد و بیشتر در ساخت سازه های صنعتی و سنگین استفاده می شود. این ناودانی براساس استاندارد اروپایی DIN 1026 و EN 1079 آماده می شود و بیشتر در کشورهای اروپایی تولید می شود. به همین جهت این نوع ناودانی در بازار بیشتر به ناودانی اروپایی یا UPN معرف می باشد. البته به این نوع ناودانی که ضخامت بیشتری دارند در اصطلاح دنیای فلزات و بنگاه داری گوشت دار هم می گویند.

سایز ناودانی سنگین بیشتر در محدود 40 تا 400 میلی متر قرار دارد. اما ناودانی های تولید داخل که بر اساس استاندارد ملی تولید می شوند دارای سایزهای 80 الی 180 می باشند. از کارخانه های تولید ناودانی فولادی سنگین در ایران می توان کارخانه توسعه فولاد آذر آذین (اولین کارخانه داخلی در تولید ناودانی آهنی سنگین)، شکفته مشهد، نورد یاوران زنجان، البرز ایرانیان و ناب تبریز را نام برد. مهمترین تفاوت ناودانی سبک و سنگین از نظر ظاهری در این است که بال های ناودانی سنگین بیشتر به شکل شیب دار می باشند.

کاربردهای ناودانی سنگین

ناودانی سنگین به جهت وزن بالاتر، مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. برای همین بیشتر مصرف صنعتی دارد. بعضی از کاربردهای این نوع ناودانی عبارت هستند از:

  • ساخت دستگاه ها و تجهیزات صنعتی
  • تولید خرپا
  • ساخت اسکلت فلزی
  • ساخت تیرها تفاوت ناودانی سبک و سنگین
  • تولید لوله پایپینگ
  • ساخت بادبندها
  • ساخت ستون ها در ساختمان سازی
  • تولید اسکلت ماشین آلات سنگین

تفاوت ناودانی سبک و سنگین

تفاوت ناودانی سبک و سنگین

تفاوت ناودانی سبک و سنگین

از آنجایی که تفاوت وزن ناودانی سنگین و سبک بر سایر ویژگی ها و خصوصیات ناودانی تاثیرگذار است، بسیار مهم است که با تفاوت آن ها آشنایی داشته باشید. چرا که تنها با مقایسه ناودانی سبک و سنگین است که می توانید نقاط مثبت و منفی هر یک را شناسایی نمایید.

به عنوان مثال با توجه به ویژگی هایی همانند این که قرار است ناودانی چه شرایطی را از نظر کشش و مقاومت تحمل کند و چه میزان وزنی را قرار است کنترل نماید، باید نیازسنجی انجام دهید و نوع مناسب ناودانی را انتخاب نمایید.

تفاوت ناودانی سبک و سنگین

استاندارد ساخت ناودانی سبک و سنگین

استاندارد ساخت ناودانی سبک براساس استاندارد ملی ایران با شماره 4477-1 و 4477-2 است و استانداردهای EN 10279، DIN 1026-12 و GOST 8240 معادل آن می باشند. از دیگر استانداردهای ساخت ناودانی می توان به استاندارد فرانسه A 45-255 و استاندارد مقاوم در برابر خوردگی DIN EN ISO 12966-3 اشاره کرد.

برای تولید ناودانی، استانداردهای مختلفی وجود دارد. ناودانی فولادی سبک و سنگین از لحاظ استاندارد ساخت با هم فرق دارند. ناودانی آهنی سنگین براساس استاندارد آلمان DIN 1026 تولید می شود. در ساخت پروفیل مقاطع U شکل آن از استاندارد UPN و پروفیل مقاطع C شکل آن از استاندارد UPE استفاده می کنند.

پس به صورت کلی می توان گفت عمده تفاوت های نبشی سبک و سنگین در موارد زیر است:

  • ابعاد محصول تفاوت ناودانی سبک و سنگین
  • وزن محصول
  • استانداردهای رعایت شده زمان تولید محصول
  • الگوی اشتال
  • کارخانه های تولید کننده
  • کاربرد محصول
  • قیمت

قیمت ناودانی سبک یا سنگین بر اساس ملاک های خاص مثل وزن، سایز و… مشخص می شود. کارخانه هایی مثل شکفته یزد، کارخانه مشهد و… تولید کننده هر دو مدل سبک و سنگین می باشند.

تفاوت ناودانی سبک و سنگین

قیمت و نحوه خرید ناودانی از آیرونید

برای تهیه هر یک از آن ها حتما به فروشگاه ها و سایت های معتبر مراجعه کنید. با این کار هم می توانید با اطمینان خرید کنید و هم اجناس با کیفیتی را خریداری خواهید کرد. علاوه بر این قیمت انواع محصولات آهنی و فولادی اعم از ناودان و حتی قیمت ورق سیاه هم در این سایت ها نسبت به بازار کمتر می باشد. اگر شما می خواهید قیمت روز ناودانی را به دست آورید، می توانید با همکاران ما در واحد فروش تماس بگیرید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات