سبد خرید
محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

0
1 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه به عوامل متعدددی از جمله ابعاد، مطالح مصرفی، تعداد طبقات و… بستگی دارد. این موضوع موجب می شود قیمت تیرآهن موردنیاز یک ساختمان را به دست آورید. فولاد، یکی از عوامل بنیادی در صنعت ساختمان سازی است که مسئولیت تحمل تنش های ایجاد شده از نیروهای برشی و خمشی ناشی از بارهای مختلف را بر عهده دارد. تیرآهن به عنوان یکی از اجزای اساسی در این روند شناخته می شود و نقش بسیار مهمی در پایداری و استحکام سازه ها دارد.

انتخاب و استفاده صحیح از تیرآهن در اسکلت ساختمان ها اهمیت بسیاری دارد و نباید به صورت دور از محاسبات و اصول فنی صورت گیرد. یکی از چالش های اساسی در پروژه های ساختمانی، محاسبات مربوط به تیرآهن است؛ چون صحیح و دقیق بودن این محاسبات به طراحی و اجرای صحیح سازه و همینطور بهینه سازی هزینه های پروژه بسیار کمک می کند.

 

کاربرد تیرآهن در ساختمان

تیرآهن یکی از اجزای اصلی تامین مقاومت و استحکام سازه است و وظیفه تحمل تنش های حاصل از نیروهای برشی و لنگر خمشی وارده بر سازه را بر عهده دارد. برای همین قرار گرفتن تیرآهن در اسکت ساختمان ها بسیار مهم می باشد. از جمله اعضایی که در ساخت آن ها از تیرآهن استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکلت بندی سازه فولادی
  • تیرک های میانی و فرعی
  • ستون ها و کفی ستون ها
  • تیرهای اصلی
  • تیرهای کلاف
  • تیرهای باریک کرومیت
  • ساخت خرپا

آیا به دنبال تیرآهن با بهترین قیمت هستید؟آیرونید، بهترین مکان برای خرید تیرآهن و ارائه قیمت روز تیرآهن است! با ما تماس بگیرید تا از قیمت های روز تیرآهن مطلع شوید و بهترین تیرآهن را با بهترین قیمت بخرید.

 

 

مناسب ترین تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

به طور کلی ساختمان ها را از نظر اسکلت به دو دسته می توان تقسیم بندی کرد. ساختمان های اسکلت بتنی و ساختمان های اسکلت فلزی. سال هاست که از تیرآهن در اسکلت های فلزی به منظور ساخت انواع سازه ها استفاده می کنند. به علت بالا بودن قیمت تیرآهن، اسکلت بتنی به صرفه تر از اسکلت فلزی است اما به علت خواص فوق العاده ای که به خاطر وجود تیرآهن در اسکلت فلزی وجود دارد از این نوع اسکلت در ساختمان سازی و به ویژه در ساخت سازه های بلند مرتبه استفاده می کنند.

ساختمانی که برای ساخت آن از بتن، سیمان، شن، ماسه، میلگرد ساده و آجدار استفاده می شود را دارای اسکلت بتنی می گویند. در اسکلت بتنی برای ساخت فونداسیون، ستون، تیراصلی، تیرفرعی پله، دیوار برشی از بتن استفاده می کنند. اما در اسکلت فلزی شاکله اصلی آن از فولاد است که برای تحمل انواع بار و فشارها از آن استفاده می کنند. در ساخت اسکلت فلزی از پرچ، پیچ و جوشکاری جهت اتصالات استفاده می کنند.

وزن ساختمانی که بر پایه اسکلت فلزی بنا گذاشته شده به مراتب کمتر از وزن ساختمانی است که از اسکلت بتنی در آن استفاده شده است و پس استفاده از اسکلت فلزی در ساختمان وزن آن را کاهش داده و در نتیجه نیروهای فشاری وارده بر ساختمان کاهش می یابد که خود این عامل در استحکام بیشتر ساختمان مؤثر می باشد.

فولاد نسبت به بتن انعطاف پذیرتر و از خاصیت ارتجاعی بیشتری برخوردار است و ساختمان هایی که بر پایه اسکلت فلزی شکل می گیرند محکم تر هستند و تحمل آن ها در برابر نیروهای برشی و جانبی وارده بر سازه در حوادث طبیعی مثل زلزله بیشتر می باشد.

بخوانید: تیرآهن راه پله

 

 

محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

برای محاسبه تیرآهن برای ساختمان، ابتدا باید مشخص کرد که تیرآهن در کجا و به چه منظوری استفاده خواهد شد. سپس، بر اساس نوع سازه، بارهای وارد شده به سازه، و ابعاد مورد نظر، می توان تعیین کرد که چه تعداد و اندازه تیرآهن هایی برای ساختمان لازم می باشد. این کار عموماً به عهده مهندسان معمار و مهندسان سازه است که با کمک نرم افزارها و فرمول های مختلف، مقدار مورد نیاز تیرآهن را محاسبه می کنند.

انتخاب نوع و ابعاد مناسب تیرآهن و همینطور تأکید بر استفاده از محصولات با کیفیت، از جمله اقداماتی است که در این مرحله باید به آن توجه کرد تا از استحکام و پایداری سازه اطمینان حاصل شود. در نتیجه، مراجعه به مهندسان متخصص و اطلاع آوری در این زمینه، بسیار مهم است تا مشکلاتی مثل ضعف سازه و یا اضافه وزن غیرضروری در پروژه ساختمانی پیشگیری شود.

برای محاسبه وزن هر شاخه تیرآهن باید از فرمول ذیل استفاده کرد:

وزن تیرآهن = طول تیرآهن (متر) * وزن مخصوص تیرآهن (با توجه به جدول اشتال)

به عنوان مثال :

  • محاسبه وزن تیرآهن IPE18 با طول 10 متر: وزن مخصوص این تیراهن با توجه به جدول اشتال 18.8 است، از این رو وزن نهایی برابر است با حاصل ضرب 12 در 22.40 یعنی (10 * 18.8 = 188)
  • محاسبه وزن تیرآهن لانه زنبوری با طول 10 متر: به همین صورت وزن این نوع و سایز تیرآهن هم به صورت 10 * 10.33 = 103.3 محاسبه می شود.
  • محاسبه وزن تیرآهن IPE20 با طول 12 متر: وزن مخصوص این تیراهن با توجه به جدول اشتال 40.22 است، از این رو وزن نهایی برابر است با حاصل ضرب 12 در 22.40 یعنی (12 * 22.40 = 268.8)

علاوه بر مثال های فوق، وزن دیگر تیرآهن هایی که کاربرد کمتری دارند را هم می توان بر اساس وزن مخصوص آنها در جدول اشتال محاسبه کنید. همینطور وزن تیرآهن مورد نیاز در هر مترمربع سازه فولادی (بدون در نظر گرفتن وزن میلگرد در سقف) را به صورت زیر می توان تخمین زد:

  • اسکلت فلزی با مهاربندی واگرا: 50 تا 75 کیلوگرم
  • اسکلت فلزی با قاب خمشی معمولی: 65 تا 105 کیلوگرم
  • اسکلت فلزی با سیستم دوگانه: 60 تا 120 کیلوگرم
  • اسکلت فلزی با مهاربندی همگرا: 40 تا 70 کیلوگرم
  • اسکلت فلزی با قاب خمشی ویژه: 70 تا 115 کیلوگرم

بخوانید: فرمول محاسبه تحمل بار تیرآهن

 

 

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه معمولاً از تیرآهن با سایز 12 استفاده می شود. انتخاب این سایز برای ستون ها به علت مقاومت و کارایی مناسب آن منطقی می باشد. با این حال، در صورت انتخاب سایزهای بزرگتر برای تیرآهن ها، هزینه های ساختمانی افزایش خواهد یافت. برای محاسبه تعداد تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه، وزن یکی از تیرآهن ها را به دست آورده و در تعداد آن ضرب کنید.

 

حجم تیرآهن مصرفی برای ساختمان یک طبقه

تیرآهن مصرفی در هر مترمربع به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین عامل در هنگام محاسبه آهن آلات مصرفی در سازه نوع ساختمان از لحاظ فلزی و بتنی بودن آن است. به عنوان مثال برای اسکلت فلزی میزان آهن آلات مصرفی به شرح ذیل است:

  1. اگر اسکلت شما بتنی باشد در صورتی که ساختمان بتنی با قاب خمشی و دیوار برشی باشد بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف میزان آهن آلات مصرفی به ازای هر متر مربع در حدود 35-60 کیلوگرم است. میران محاسبه دقیق تیرآهن برای ساختمان یک طبقه را نمیتوان دقیق تعیین کرد و به نوع سازه، نوع تیراهن و نظر مهندس پروژه بستگی دارد و نمی توان به طور قطع در خصوص آن نظر داد
  2. اگر اسکلت فلزی با مهاربندی هم مرکز باشد بدون در نظرگرفتن وزن آرماتور سقف، وزن کلیه آهن آلات مصرفی در ساختمان یک طبقه 40 الی 70 کیلوگرم به ازای هر متر مربع است. محاسبه تعداد دقیق تیرآهن مصرفی برای ساختمان یک طبقه کار مشکلی بوده و برای هر پروژه متفاوت می باشد.

بخوانید: حداکثر طول تیرآهن در سقف

 

عوامل موثر در محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی ساختمان

انتخاب روش تخمین میزان تیرآهن ساختمان و محاسبه تعداد آن به عوامل گوناگونی وابسته است که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می شود:

تعداد طبقات ساختمان

عامل مهم در تعیین تعداد تیرآهن مصرفی ساختمان، تعداد طبقات ساختمان می باشد. مسلما با افزایش تعداد طبقات، میزان تیرآهن مورد نیاز در بخش های مختلف ساختمان مثل ستون، دیوار و سقف هم افزایش خواهد یافت.

نوع اسکلت ساختمان

مهمترین عامل در محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی در سازه، نوع اسکلت بندی ساختمان می باشد. اسکلت بندی ساختمان ها به دو دسته اسکلت بتنی و اسکلت فلزی تقسیم می شوند. اصلی ترین مصالح اسکلت بتنی شامل بتن، سیمان، شن، ماسه و انواع میلگرد است و انواع مقاطع فولادی از جمله تیرآهن هم از مصالح اصلی اسکلت فلزی ساختمان ها به شمار می روند.از جمله عوامل تاثیرگذار در انتخاب نوع اسکلت بندی می توان به مدت زمان اجرای پروژه، بودجه در نظر گرفته شده، شرایط آب و هوایی و نقشه ساختمان اشاره کرد.

از آنجایی که تیرآهن از جمله مصالح اصلی در اسکلت های فلزی است و به علت بالا بودن قیمت تیرآهن ها، همواره اسکلت بتنی به صرفه تر از اسکلت فلزی است، اما در کل اکثر پیمانکاران اسکلت فلزی را ترجیح می دهند؛ چون در این نوع سازه مدت زمان اجرای پروژه کمتر و در نتیجه بازگشت سرمایه سریع تر می باشد. در ساختمان های اسکلت فلزی مهندس ناظر با توجه به نوع ساختمان و طرح و نمای کلی آن نوع تیرآهن را مشخص می کند.

عملکرد تیر در سازه

یکی دیگر از پارامترهای مهم در محاسبه تعداد تیرآهن مورد نیاز، عملکرد تیر در سازه می باشد. تیرها بر اساس میزان تحمل بار و نقشی که در سازه فلزی دارند به سه دسته اصلی، فرعی و کلاف تقسیم می شوند و نوع تیرآهن مورد نیاز برای هر دسته هم متفاوت می باشد.

نوع و سایز تیرآهن

سایز و نوع تیرآهن هم در تعیین تعداد تیرآهن مورد نیاز سازه موثر می باشد. انتخاب نوع تیرآهن به علت کاربرد متفاوتی که هر تیرآهن در سازه دارد، به نظر مهندس سازه و نقشه ساختمان بستگی خواهد داشت. به طور مثال تیرآهن لانه زنبوری و تیرآهن معمولی سایز پایین، در بخش هایی از سازه که بار زیادی را تحمل نمی کنند به کار می روند. انواع تیرآهن های مورد استفاده در ساختمان سازی به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • تیرآهنIPB یا تیرآهن هاش
  • تیرآهن لانه زنبوری یا CPE
  • تیرآهن IPE یا تیرآهن معمولی
  • تیرآهنINP

قیمت تیرآهن

عامل مهم دیگر در محاسبه تیرآهن مورد نیاز در ساختمان، قیمت روز تیرآهن است. برای سازه های اسکلت فلزی که از تیرآهن به مقدار زیاد استفاده می شود، هزینه تیرآهن های مصرفی بیشترین سهم را در هزینه نهایی ساختمان خواهند داشت. از این رو قیمت تیرآهن هم در تعیین تعداد تیرآهن مصرفی ساختمان تاثیر بسیاری دارد.

 

خرید انواع تیرآهن کارخانه های معتبر به صورت مستقیم از آیرونید

تیرآهن یکی از مهمترین مواد ساختمانی است که در انواع پروژه های ساختمانی استفاده می شود. انتخاب تیرآهن با کیفیت و استاندارد از کارخانه های معتبر، امری حیاتی برای ایمنی و استحکام ساختمان شماست. آیرونید یکی از بهترین منابع برای خرید انواع تیرآهن از کارخانه های معتبر می باشد. این شرکت با سابقه ی بیش از چند دهه در زمینه تولید و عرضه ی محصولات فلزی، تضمین کیفیت و قیمت مناسب را به مشتریان خود ارائه می دهد.

با خرید تیرآهن از آیرونید، شما می توانید از محصولات با کیفیت بالا و استاندارد برخوردار شوید. همچنین این شرکت ارائه دهنده ی خدمات حمل و نقل مطمئن و سریع برای ارسال محصولات به محل مورد نظر شما می باشد. اگر به دنبال خرید تیرآهن از کارخانه های معتبر و با قیمت رقابتی هستید، بهترین گزینه برای شما آیرونید است. برای اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش، با واحد فروش این شرکت تماس بگیرید و از تجربه ی خریدی خوب و رضایت بخش لذت ببرید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات