سبد خرید
تیرآهن مناسب برای ستون

تیرآهن مناسب برای ستون

0
1 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

تیرآهن مناسب برای ستون چیست؟ بهترین تیرآهن ستون کدام است؟ برای ستون از چه تیرآهنی استفاده کنیم؟ به طور کلی برای سازه های عریض، خرپا بهترین نوع تیرآهن برای ستون ساختمان به شمار می رود. از تیرآهن های خرپا این روزها برای ستون های ساختمان های مختلفی استفاده می شود. از جمله این ساختمان ها می توان به پل های شهری، سقف کارخانه ها، سوله های بزرگ و سازه های هوا فضا اشاره کرد.

دسترسی سریع: قیمت تیرآهن

اندازه و کاربرد تیرآهن

تیرآهن ها بر اساس اندازه و سایز مشخص شده 12، 14، 16، 18 و یا 20 بسته به نوع پروژه و نوع کاربری تولید و مورد استفاده قرار داده می شوند. بیشترین کاربرد تیرآهن ها در قسمت های مختلف اسکلت بندی ساختمان، ساخت پل و سازه های صنعتی و فلزی است که به منظور انتقال نیروهای خمشی و برشی استفاده می شود.

هدف اصلی استفاده از تیرآهن جلوگیری از فروپاشی سازه است. مهم ترین کاربردهای تیرآهن از جمله استفاده به عنوان ستون، خرپا و نعل ساختمان، استفاده به عنوان تیر در پوشش سقف و ایجاد پل های لانه زنبوری است که با توجه به سایز و اندازه مشخص می شود که کدام تیرآهن در چه پروژه ای استفاده شود.

تیرآهن مناسب برای ستون ساختمان

بهترینتیرآهن مناسب برای ستون هر ساختمان وابسته به نوع سازه و ساختمان است. اما در یک رده بندی کلی، بهترین تیرآهن مناسب برای ستون ساختمان های معمولی، تیرآهن های با بال پهن هستند.

بهترین سایز تیرآهن برای سقف

به طور معمول، تیرآهن IPE، هاش و IPN به عنوان بهترین تیرآهن برای سقف و همچنین تیرهای اصلی یا شاه تیر در استفاده های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. ابعاد تیرآهن تاثیر زیادی در هزینه های کل پروژه دارد و همچنین طول و ارتفاع دهانه سقف را تعیین می کند. افزایش ابعاد تیرآهن، اجازه اجرای دهانه های بزرگتر و پهن تر را می دهد. در ادامه با انواع بهترین تیرآهن برای سقف آشنا خواهید شد:

 تیرآهن 12

تیرآهن 12یکی از بهترین تیرآهن برای سقف می باشد که بیشتر به عنوان تیر فرعی در سقف استفاده می شود. در پروژه های کوچک تر، از این تیرآهن به عنوان شاه تیر و ستون هم استفاده می شود. یکی از مرغوب ترین برندها در این سایز تیرآهن 12 اصفهان است.

 تیرآهن 14

تیرآهن 14 کارخانه اصفهان رایج ترین و پرکاربردترین و یکی از کی از بهترین تیرآهن برای سقف می باشد. استفاده از این نوع تیرآهن به جای تیر اصلی و مقاوم سازی سقف با میلگرد و قوطی پروفیل، منجر به صرفه جویی در هزینه های پروژه می شود، البته با رعایت ملاحظات فنی. در غیر این صورت باید از تیرآهن های ابعاد بزرگ تر استفاده کرد.

 تیرآهن 18 و تیرآهن 20

به عنوان انواع معمولی، هاش و IPN ساخته می شوند و در ساخت سقف تیرآهن مورداستفاده قرار می گیرند. اختلاف وزن این سایزهای تیرآهن با سایزهای دیگر قابل مشاهده است و بنابراین باید در ساختمان هایی استفاده شوند که ستون ها توانایی تحمل وزن آن ها را داشته باشند.

استفاده از تیرآهن 18 کارخانه اصفهان به عنوان شاه تیر و یا ستون نیازمند محاسبات فنی دقیق است تا وزن آن توسط مقاطع فولادی زیرین تحمل شود و سقف سنگین نشود. برای خرید و شماره کی از بهترین تیرآهن برای سقف می توانید با آیرونید در ارتباط باشید.

تیرآهن مناسب برای ستون
تیرآهن مناسب برای ستون

حداکثر طول تیرآهن در سقف

اندازه گیری حداکثر طول تیرآهن با توجه به اندازه دهانه سقف و استانداردهای مشخص صورت می گیرد. استفاده از طول تیرآهن بیش از حد استاندارد موجب افزایش بار مرده ساختمان و کاهش عمل کرد لرزه ای تیرها می شود. در شرایط خاص، طول تیرآهن تا 12 متر مجاز است. بنابراین، توجه به این موضوع می تواند قیمت تیرآهن مورد نیاز را تحت تاثیر قرار دهد.

سقف طاق ضربی

سقف طاق ضربی یک نوع سقف سنتی است که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. این سقف از آجر و تیرآهن ساخته می شود. آجرهای مورد استفاده در این نوع سقف باید از نوع فشاری باشند و تیرآهن استاندارد آن IPN سایز 12 است. فاصله بین تیرآهن ها در این نوع سقف حدودا 70 تا 120 سانتی متر است و فاصله بین تیرآهن ها با آجر فشاری و ملات پر می شود.

معرفی بهترین نوع تیرآهن مناسب برای ستون

ساختمان تیرآهن های با بال پهن به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای ستون های ساختمان های فولادی شناخته می شوند. این تیرآهن ها از مقاومت و استحکام بسیار خوبی برخوردارند. همچنین تیرآهن های با بال پهن در انواع سبک و سنگین در بازار موجود هستند.  انتخاب بهترین تیرآهن مناسب برای ستون با بال پهن بستگی به نوع سازه و ساختمان دارد. اگر ساختمان دارای بیش از یک طبقه باشد، لازم است ستون ها به یکدیگر متصل شوند و طول تیرآهن باید بطوری باشد که از سقف بیرون بزند.

 اگر به دنبال تیرآهن های معمولی هستید، توصیه می شود که تیرآهن با طول بیشتر از 12 متر تهیه نکنید. اما با توجه به سفارش شما، کارخانه می تواند محصولات متفاوتی را به بازار ارائه کند.  اگر سازه ای دارید که عرض بالایی دارد، می توانید از خرپاها استفاده نمایید. در این سازه ها ستون های دارای تیرآهن از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

 اگر از تیرآهن های خرپا استفاده می کنید، لازم است پس از اتصال پایه ها، خرپا را به صورت مورب قرار دهید.  استفاده از تیرآهن های خرپا در ستون های ساختمان های مختلف، از جمله پل های شهری، سقف کارخانه ها، سوله های بزرگ و سازه های هوا فضا، رواج دارد.  اگر می خواهید برای یک پل ستون هایی طراحی کنید، لازم است به استحکام و دوام پل در برابر عوامل محیطی توجه ویژه ای داشته باشید. اگر یک پل شهری می سازید، توصیه می شود که از تیرآهن هایی استفاده کنید که به خودی خود سبک باشند.

 اگر به تیرآهن های با بال پهن یا قوطی دسترسی ندارید، گزینه سوم تیرآهن های دوبل است که مرکب از دو تیرآهن است و وظیفه بارکشی ساختمان را برعهده دارند.  سازه های مختلفی می توانند از ساختار تیرآهن های دوبل استفاده کنند، اما توصیه می شود قوانین مربوط به این حوزه را مطالعه کنید. اگر تیرآهن های در دسترس شما کوتاه تر از نیاز باشند، می توانید از تکنیک دوبل کردن تیرآهن برای ایجاد ستون ها استفاده کنید با این حال اتصالات بین دو تیرآهن باید مقاومت بالایی داشته باشند.

 اما اگر نیاز به سازه ای با ستون های سوراخ دار دارید، بهترین گزینه تیرآهن های لانه زنبوری است که حفره های موجود در آن ها را از نظر اقتصادی به صرفه و از نظر وزن سبک کرده است.

بهترین سایز تیرآهن مناسب برای ستون

با توجه به اینکه در ساختمان های فلزی معمولی تیرآهن های اروپایی بهترینتیرآهن مناسب برای ستون هستند، باید هنگام انتخاب آن ها به سایز تیر هم توجه شود. افزایش سایز تیرآهن که همان ارتفاع جان آن است، رابطه مستقیمی با افزایش وزن و درنهایت افزایش مقاومت تیرآهن دارد. یکی از مهم ترین فاکتورها در ساخت آپارتمان های اسکلت فلزی، سبک سازی وزن سازه است. از طرفی هم، سازه فلزی باید در عین سبک بودن از مقاومت مطلوبی برخوردار باشد. این دو فاکتور باید در هنگام انتخاب سایز مناسب تیرآهن مناسب برای ستون مدنظر قرار گیرند. بر این اساس، بهترین سایزهای تیرآهن مناسب برای ستون عبارت اند از:

  • تیرآهن 14
  • تیرآهن 16
  • تیرآهن 18

تیرآهن 14 برای ستون

بهترین سایز تیرآهن مناسب برای ستون سازه های فلزی، تیرآهن 14 است. این محصول علاوه بر ارائه نسبت استحکام به وزن عالی، قیمت به صرفه ای دارد و به همین سبب به پر فروش  ترین تیرآهن هم بدل شده است. تیرآهن 14 بیشترین کاربرد را در بین سایزهای مختلف تیرهای فولادی دارد و از آن به عنوان شاه تیر، تیرهای فرعی، تیرهای باریک کرومیت، پوشش سقف و… استفاده می شود.

تیرآهن 16 برای ستون

تیرآهن 16 هم دارای کاربردهایی مشابه تیر 14 است. با این تفاوت که از آن در سازه هایی با طبقات بیشتر یا دهانه های بزرگ تر استفاده می شود. این محصول وزن و استحکام بیشتری داشته و قیمت آن هم نسبت به تیرآهن 14 گران تر است. ساخت تیرهای اصلی و فرعی (ستون های اصلی و فرعی در سازه)، پوشش سقف، نعل درگاهی و پل های لانه زنبوری ازجمله کاربردهای تیرآهن 16 هستند.

تیرآهن 18 برای ستون

تیرآهن 18 برای ساخت ستون سازه های مرتفع یا دهانه های باز بسیار مناسب است. این محصول وزن سنگین تری از تیرهای 14 و 16 داشته و موجب سنگین شدن ساختمان های مسکونی معمولی می شود. به همین دلیل در این سایزها تنها امکان دارد در ستون طبقات زیرین از تیر 18 استفاده شود. سازه هایی ازجمله انبارهای بزرگ، سوله های صنعتی، مراکز خرید پند طبقه و… از مهم ترین کاربردهای تیر 18 هستند.

استفاده از تیرآهن دوبل در اجرای ستون

یکی از تیرآهن مناسب اسکلت فلزی، تیرآهن دوبل است که در اجرای ستون یک روش موثر و یکی از بهترین تیرآهن مناسب برای ستون برای کاهش تنش ساختمانی است. وقتی دو تیرآهن را در کنار هم قرار می دهند، تیرآهن دوبل یا همان تیر جفت ساخته می شود.

بهترین گزینه برای ساخت تیرآهن دوبل نوع IPE است که با روش های زیر به یکدیگر متصل می شوند: اتصال دو تیرآهن با جوش های منقطع، اتصال دو تیرآهن با یک ورق سرتاسری (با جوش)، و اتصال دو تیرآهن با بست های غیر پیوسته (این مورد مجاز نیست). انتخاب بهترین تیرآهن مناسب برای ستون، باعث کاهش تنش ساختمانی می شود، و همچنین زمانیکه تیرآهن دوبل می شود، مقاومت تیرآهن افزایش پیدا می کند.

اتصالات مهم برای ستون و سقف

همان طور که میدانید، مسئولیت نگهداری از شاه تیر بر عهده تیرآهن هایی است که در ستون کار گذاشته می شوند. این تیرآهن ها باید دارای مقاومت خوبی باشند و بنابراین توصیه می شود پیش از خرید تیرآهن، وزن کلی ساختمان و نوع خاک به خوبی بررسی شود. اتصالات تیرآهنی که درون ستون کار گذاشته می شود با کف ساختمان و سقف آن از اهمیت بالایی برخوردار است و به روش های مختلفی صورت می گیرد.

به طور معمول افراد ترجیح می دهند مقاطع فولادی که برای اتصال به کار گرفته می شوند را از همان کارخانه تولید کننده تیرآهن خریداری کنند. اتصال تیرآهن به شاه تیر باید طوری باشد که تیرآهن و شاه تیر کاملا حالت قائمه داشته باشند و به طور معمول از نبشی ها برای این اتصال استفاده می شود. اتصالات تیرک های میانی هم به همین شکل هستند و باعث اتصال تیرآهن و ستون می شود که می توان آن را در شکل های متفاوتی طراحی نمود.

عوامل موثر در محاسبه تعداد و نوع تیرآهن

عوامل مختلفی در محاسبه تعداد و نوع تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان ها تأثیرگذار هستند. این عوامل عبارتند از:

  • نوع سازه (بتنی یا فلزی)

نوع سازه تعیین کننده ی نوع و تعداد تیرآهن های مورد نیاز است. در سازه های بتنی، تیرآهن ها معمولاً برای تقویت بتن مورداستفاده قرار می گیرند، در حالی که در سازه های فلزی، تیرآهن ها بخشی از اسکلت سازه را تشکیل می دهند.

  • خصوصیات فنی تیرآهن

انتخاب تیرآهن های با خصوصیات مورد نیاز از لحاظ استحکام، انعطاف پذیری، و مقاومت در برابر عوامل زیان آور محیطی (مانند رطوبت و خوردگی) بسیار مهم است.

  • نوع و تقسیم  بندی تیرآهن

تیرآهن ها به دسته های کلافی، اصلی و فرعی تقسیم می شوند. استفاده از هر یک از این دسته ها بستگی به نوع سازه و نیازهای استحکامی و سازه ای دارد.

  • نیازهای استحکامی و سازه ای ساختمان

برای ساختمان های با نیازهای استحکامی و سازه ای بالا، نیاز به تیرآهن های با خصوصیات خاص و تعداد بیشتری وجود دارد. در نهایت، تعیین نوع و مقدار تیرآهن مورد نیاز برای هر ساختمان، معمولاً توسط مهندسان معمار و مهندسان سازه با توجه به نیازها و شرایط مختلف پروژه صورت می گیرد.

  • قیمت و توزیع تیرآهن در بازار

هزینه های مرتبط با تامین تیرآهن در بازار و توزیع آن هم بر میزان استفاده از آن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، با توجه به قیمت بالای تیرآهن های فلزی، استفاده از اسکلت بتنی امکان دارد به صرفه تر به نظر برسد.

برای محاسبه تعداد تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان، از یک فرمول کلی استفاده نمی شود؛ چون عوامل مختلفی بر تعداد تیرآهن تأثیرگذار هستند. این عوامل شامل نوع اسکلت ساختمان (فلزی یا بتنی)، نوع و عملکرد تیرآهن، و نوع ساختمان (یک طبقه، دو طبقه، یا سه طبقه) می شوند.

خرید از بازرگانی آیرونید

با توجه به آنچه در این مطلب گفته شد می توان پی برد که بهترین نوع تیرآهن در بازار ایران تیرآهن IPE کارخانه ذوب آهن اصفهان است که دارای مشخصات مطابق با استانداردهای جدول اشتال دارد. تیرآهن های تولید کارخانه ذوب آهن اصفهان بالاترین کیفیت را در مقایسه با تیرآهن های دیگر دارد به همین دلیل پرفروش ترین محصول در بازار به شمار می رود و مصرف کنندگان و طرفداران زیادی دارد. اما دیگر تولیدکنندگان تیرآهن هم محصولاتی باکیفیت را تولید می کنند اما با توجه به اینکه از نظر وزنی امکان دارد سبک تر باشد محصولاتی ارازن قیمت تر محسوب می شوند.

دسترسی سریع: قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان

از آنجا که تیرآهن یکی از پرمصرف ترین مقاطع فولادی به شمار می رود و نقش بسیار مهمی در استحکام سازه ساختمانی دارد تهیه یک محصول استاندارد و باکیفیت می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. به همین منظور انتخاب یک محصول مناسب می تواند بسیار حائز اهمیت بوده و نقش مهمی در مقاومت سازه شما ایفا کند.

بازرگانی آیرونید یک مچموعه معتبر در ارائه کلیه مقاطع فولادی است. این مجموعه با تجربه سال ها فعالیت در زمینه انواع فولاد و مقاطع فولادی مختلف توانسته است به یک نام معتبر و شناخته شده در صنعت فولاد تبدیل شود. در این مجموعه می توانید انواع تیرآهن را با نام و برندهای معتبر ایرانی و خارجی مقایسه کرده و مناسب ترین نوع محصول را برای پروژه خود انتخاب و تهیه نمایید. اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی هم داشته باشید می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار نمایید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات