سبد خرید
تفاوت تیرآهن H و I

تفاوت تیرآهن H و I

0
5 روز قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

تفاوت تیرآهن H و I چیست؟ کدام بهتراست؟ تیرآهن H و I هرکدام برای چه مواقعی کاربرد دارند؟ تیرآهن اچ و تیرآهن آی از مهم ترین اجزای ساختمانی به کار رفته در ساخت و ساز می باشند که پشتیبانی کافی از سازه ها و دیوارها را به عمل می آورند. در این مقاله، نگاهی بر تفاوت تیرآهن اچ و تیرآهن آی خواهیم داشت.

آیرونید مرکز بزرگ فروش انواع تیرآهن در ایران و ارائه بهترین قیمت روز تیرآهن در کنار شماست، برای ثبت سفارش، خرید و اطلاعات بیشتر در این باره از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان تماس بگیرید.

تیرآهن اچ چیست؟ (تیرآهن H)

همانطور که از نام آن پیداست ، تیرآهن فولادی نورد شده (RSJ) با سطح مقطع به شکل حرف بزرگ H است. این یکی از رایج ترین و پرکاربردترین سازه های فلزی است که در ساختمان مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. این تیر آهن فوق العاده قوی است، به این دلیل نام آن هاش است که از نظر سطح مقطع مانند حرف بزرگ انگلیسی H است.

به دلیل خواص مکانیکی برتر و استحکام بالا نسبت به وزن آن، این تیرها انتخاب مناسبی برای نیم طبقه های فلزی، پل ها و سکوها است. به علاوه آنها دارای بال های گسترده ای هستند که معمولاً در پروژه های ساخت و ساز مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند.

تیرآهن آی چیست؟ (تیرآهن I)

تیرآهن آی به شکل حرف انگلیسی I می باشد. تیرآهن آی، لبه های مخروطی دارد و ارتفاع مقطع عرضی از پهنای بال ها بیشتر می باشد. از انواع تیر آهن I می توان به تیر آهن های IPN و IPE اشاره داشت. این تیرآهن، شامل دو صفحه ی افقی (بال) است که به یک جزء عمودی (جان)، متصل شده.

تفاوت تیرآهن H و I

تیرآهن H و I نوعی مقاطع فولادی می باشند که از دو قسمت اصلی به نام بال و جان ساخته شده اند. دو بال در دو طرف جان قرار داشته و بر آن عمودند. اما آنچه سبب تفاوت تیرآهن و هاش می شود، ضخامت بال یا به بیان دیگر، شکل سطح مقطع آن هاست.

مهمترین تفاوت بین تیرآهن H و I در نسبت بال به جان تیر است. تیرهای H نسبت به تیرهای I سنگین تر هستند و به همین دلیل است که برخی می گویند تیرآهن هاش از تیر I بهتر است. تیرهای هاش دارای بال وسیع تری نسبت به تیرهای I شکل است ، اما تیرآهن I دارای لبه های خمیده است. عرض تیرآهن بال آن است ، و ارتفاع آن جان تیر می باشد.

این تفاوت در شکل سطح مقطع، سایر تفاوت ها را به دنبال دارد. مثلاً تیرآهن با بال نازک تر نسبت به هاش که بال ضخیم تری دارد، دارای وزن کمتری می باشد. دیگر تفاوت های بین این دو هم بدین شکل به یکدیگر مرتبط می شوند.

مهم ترین تفاوت های تیرآهن و هاش عبارت اند از:

  • فرآیند ساخت
  • قیمت
  • کاربرد
  • شکل سطح مقطع و ابعاد
  • وزن
  • استاندارد
  • خواص مکانیکی و تحمل بار

در ادامه هر یک از تفاوت های یادشده در تیرآهن H و I در ادامه به طور مفصل بررسی خواهد شد تا با اطلاعات فنی کامل، نسبت به خرید هرکدام از آن ها اقدام شود. دقت شود که تفاوت های موجود به معنای برتری مطلق تیرآهن یا هاش بر دیگری نیست و برای انتخاب از بین این دو باید که تمامی فاکتورهای لازم از وزن سازه گرفته تا مقدار تحمل بار، ابعاد و کاربرد آن ها را مدنظر قرار دهید.

تفاوت در استانداردهای تیرآهن H و I

استاندارد موجود برای انواع تیرآهن و هاش هم آن ها را بر اساس شکل سطح مقطع طبقه بندی می کند. بر این اساس، تیرآهن ها مطابق استاندارد IPE و IPN و انواع هاش مطابق استاندارد IPB تولید می شوند. تیرآهن IPE در ایران با نام تیرآهن نیم پهن موازی شناخته می شود و مطابق با اسناندارد اروپا و ایران تولید می شود. تیرآهن IPN هم مطابق استاندارد چین و روسیه تولید می شود و در ایران از آن تحت عنوان تیرآهن بال باریک شیب دار یاد می شود. در بین این دو، تیرآهن IPE رواج و کاربرد بیشتری در ایران دارد.

هاش ها که به تیرآهن بال پهن هم معروف اند، مطابق استاندارد IPB تولید می شوند. اما خود هاش به سه دسته تقسیم می شود که درنتیجه، استاندارد آن ها هم متفاوت از دیگری می باشد. هاش سبک مطابق با استاندارد HEA، هاش سنگین مطابق استاندارد HEB و هاش های فوق سنگین هم مطابق استاندارد HEM تولید می شوند.

تفاوت در وزن تیرآهن H و I

با توجه به شکل سطح مقطع، هاش به دلیل برخورداری از ضخامت بال و جان برابر که بیشتر از تیرآهن معمولی است، وزن بیشتری هم نسبت به آن دارد. این تفاوت در وزن که خود از تفاوت در شکل تیرآهن و هاش ناشی شده است، زمینه ساز تفاوت در تحمل بار و خواص مکانیکی تیرآهن و هاش می باشد.

دقت شود که برای مقایسه وزن تیرآهن و هاش، آن ها را در یک سایز مشخص مقایسه می کنیم. در سایز برابر (مثلاً تیرآهن و هاش هر دو با سایز 14) هاش ها وزن بیشتری نسبت به تیرآهن های معمولی دارند. خود هاش هم ازنظر وزنی دارای تنوع بوده و به انواع هاش سبک، هاش سنگین و هاش فوق سنگین تقسیم می شوند.

فرآیند ساخت

فرآیند ساخت هاش و تیرآهن معمولی هم متفاوت می باشد. فرآیند تولید هاش نیاز به زمان بیشتری نسبت به فرآیند تولید تیرآهن معمولی دارد. این امر به تجهیزات پیچیده تری که برای تولید هاش نیاز آیت مربوط می شود. ضمن اینکه، هاش را می توان در هر سایز و ابعادی تولید کرد اما تیرآهن ها از این نظر با محدودیت مواجه می باشند و فقط در بعضی سایزها و ابعاد مشخص قابل تولید می باشند.

تحمل بار تیرآهن H و I

سطح مقطع تیرآهن معمولی در مقایسه با تیرآهن H در مقابل پیچ خوردن ضعیف تر می باشد. به عبارتی دیگر، تیرآهن قادر است تنها در مقابل نیروهای وارده از یک جهت مقاومت کند درحالی که هاش قابلیت تحمل نیروهای دو جهته را هم داراست. به طورکلی، تیرآهن های هاش سخت تر می باشند و می توانند بار بیشتری را در مقایسه با تیرآهن های معمولی تحمل کنند.

تیرهای هاش به عنوان ستون استفاده می شوند درحالی که تیرهای معمولی به دلیل استحکام کمتر این قابلیت را ندارند. به دلیل مقاومت بالای هاش در مقابل نیروهای برشی و استحکام بال ها در مقابل خمش، در کاربردهای سنگین تری نسبت به تیرآهن مورداستفاده قرار می گیرند. همینطور، به دلیل اینکه وزن تیرآهن از وزن هاش کمتر است، تیرآهن ها مقاومت بار کمتری نسبت به هاش دارند.

شکل سطح مقطع

مهم ترین تفاوت تیرآهن و هاش، در شکل سطح مقطع آن هاست. همان طور که گفته شد، تیرآهن و هاش هر دو از بال و جان ساخته شده اند. اما ابعاد بال تیرآهن کوچک تر از جان و معمولاً برابر با نصف آن می باشد. در مقابل، هاش ازنظر ابعاد دارای بال و جان برابر می باشد.

تیرآهن معمولی دارای سطح مقطعی به شکل I می باشد. این بدان معناست که بال هاش دارای عرض کم و ضخامت آن هم کمتر از جان می باشد. هاش هم سطح مقطعی به شکل H دارد. مطابق نماد هاش، اندازه ضخامت بال و جان در هاش برابر می باشد.

تفاوت قیمت تیرآهن H و I

با توجه به وزن بیشتر هاش نسبت به تیرآهن، قیمت آن در یک سایز برابر بیشتر می باشد. فاکتور تاثیرگذار دیگر در قیمت این مقاطع، نوع ورق به کاررفته در تولید آن هاست. ضمن اینکه، یکی دیگر از دلایل بیشتر بودن قیمت هاش نسبت به تیرآهن معمولی، در روش تولید و تجهیزات پیچیده تر آن می باشد.

تفاوت کاربردهای تیرآهن و هاش

کاربرد تیرآهن و هاش و انتخاب از بین این دو به میزان تحمل بار، وزن و سایر خواص مکانیکی مورد انتظار برای سازه مدنظر برمیگردد. درجایی که نیاز به تحمل بار بیشتری باشد، هاش حرف اول را می زند. به عنوان مثال، در ساخت انواع پل، سکوها، ساختمان های تجاری و مسکونی چندین طبقه، ساخت برج ها، ساخت سد و کشتی سازی و ساخت اسکله و … از انواع هاش استفاده می شود.

کدام تیرآهن سنگین تر است؟

تیرآهن اچ معمولا بسیار سنگین تر از نوع آی است و به همین دلیل، توانایی تحمل وزن بیشتری را هم دارد. در بعضی از سازه ها که وزن روی دیوار، مشکلات ساختاری ایجاد می کند، استفاده از تیرآهن آی گزینه ی بهتریست؛ چون همان طور که گفته شد، این نوع تیرآهن، وزن کمتری دارد.

خرید انواع تیرآهن H و I از آیرونید

آیرونید مرکز بزرگ فروش انواع تیرآهن های H و I و استاندارهای دیگر است و سعی دارد با ارسال محصولات به سراسر ایران رضایت شما را جلب کند. آیرونید به عنوان تامین کننده تیرآهن از کارخانه های معتبر و فروش با بهترین قیمت تیرآهن در بازار در کنار شماست. برای اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده تماس بگیرید و با کارشناسان صحبت کنید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات