سبد خرید
تفاوت تیر و تیرچه چیست؟ – بررسی تفاوت تیرچه و تیرآهن

تفاوت تیر و تیرچه چیست؟ – بررسی تفاوت تیرچه و تیرآهن

0
2 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

اصلی ترین تفاوت تیر و تیرچه در نوع اتصال و کاربرد آن ها است. تیر اصلی یا شاه تیر، تیری است که به صورت ساده و یا برشی به ستون ها متصل می شود و عملکرد آن طوری است که بار را از تیر فرعی و یا تیرچه به ستون ها منتقل می کند و در مقابل تیرچه، تیری افقی است که به صورت ساده و یا برشی به تیرهای اصلی متصل شده و بار را به تیر اصلی منتقل می کند و به طور مستقیم به ستون ها متصل نمی شود.

تیرها که شامل تیرچه و تیر اصلی می باشند قطعات سازه ای می باشند که بارهای عمود بر محور خود را تحمل می کنند که در اثر وارد شدن این بارها در مقاطع مختلف نیروی برشی و لنگر خمشی ایجاد می شود و این نیرو ها هم شامل تمامی بارهای زنده و مرده می باشند و بار مرده شامل وزن خود تیر هم است.

به عبارت دیگر تیر، اصلی ترین عضو باربر سقف و تکیه گاه پایه ای و اصلی افقی برای یک سازه است که از تیرچه پشتیبانی کرده و وزن تیرچه ها و عناصر مختلف ساختمانی را تحمل می کند و تیرچه عضوی افقی است که در اجرای ساختمان به کار رفته و به وسیله شاه تیر حمایت می شود. در واقع همه تیرهای اصلی نوعی تیرچه محسوب می شوند اما تیرچه ها، شاه تیر و یا تیر اصلی به حساب نمی آیند.

تیر و تیرچه

تیرآهن چیست؟

یکی از مهم ترین مقاطع فولادی تیرآهن ها می باشند که در ساختمان سازی از آن ها استفاده می شود. تیرآهن از دوبال عمود بر جان ساخته شده و شکل سطح مقطع این گونه تیر آهن ها به صورت I و یا H است که در اصل وظیفه تیرچه ها تحمل کردن نیرو های وارد شده از نیروی برشی و لنگر خمشی است. تیرآهن امکان توسعه سازه و قابلیت اتصال قطعات متعدد را فراهم می کند که امکان نصب، اجرا را با سرعت بالا فراهم می کند.

تیرآهن ipb چیست؟

عمدتا برای تولید و ساخت تیرآهن ها از روش نورد گرم استفاده می کنند که (مقاله تکمیلی : نورد چیست؟ ) در این روش تولید ابتدا شمش فولادی وارد کوره می شود و تا دمای نرم شوندگی هم بالابرده می شود، بعد از آن از میان مجموعه ای از غلتک ها عبور داده می شوند که با این کار سبب کاهش مقطع و افزایش طول قطعه می شود. در مرحله آخر هم با عبور داده شدن از قفسه های نورد میانی و پایانی تیرآهن شکل می گیرد.

تیر و تیرچه

تیرچه چیست؟

ساخت سقف با تیرچه یکی از روش های معمول و متداول برای ساخت سقف در ساختمان های بتنی است که در اصل وظیفه تیرچه انتقال دادن بار به تیر های اصلی است. در اصل نیرو به تیر های اصلی و سپس به ستون ها وارد می شود و در نهایت به فونداسیون انتقال داده می شوند. در زمان های گذشته برای احرای سقف، از تیر های چوبی به عنوان تیرچه استفاده می کردند اما در حال حاضر تنها از تیرچه های فلزی و بتنی استفاده می شود.

اینکه کدام تیرچه بهتر است کاملا وابسته به نظر شخص مهندس معمار ماهر ساختمان سازی است اما در اصل استفاده از تیرچه های از پیش ساخته شده سبب بالا رفتن سرعت اجرا می شوند و از طرفی هم هزینه ساخت کاهش پیدا می کند. در نظر داشته باشید که سقف های ساخته شده با تیرچه در مقابل نیروهای افقی مثل باد، زلزله و… مقاومت بالایی دارند و هزینه سقف تیرچه بلوک بسیار مناسب تر از دیگر سقف ها است.

انواع تیر در سازه

تیرها بسته به وظیفه و نوع باری که به آن ها وارد می شود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند و در ساخت و ساز کاربرد بسیار زیادی دارند. مهمترین آن ها عبارت اند از:

تیر اصلی یا شاه تیر

شاه تیر عضو باربری اصلی در سقف است که بارهای تیرچه ها را تحمل کرده و به ستون ها منتقل می کند.

تیرچه

تیرچه در مقایسه با شاه تیر، تیر نسبتا سبکی است که بار سقف را به تیر اصلی یا شاه تیر انتقال می دهد.

تیرهای پیرامونی

تیرهایی می باشند که در اطراف سقف قرار گرفته و همراه با بار کف، وزن دیوارهای محیطی ساختمان را هم تحمل می کنند.

تیر نعل درگاهی

تیر نعل درگاهی تیری است که به زمان استفاده از پنجره یا هر فضای خالی دیگر در سطح دیوار، به منظور حفظ ایستایی و انتقال وزن بالای فضای خالی یا پنجره به کار می رود. برای حفظ انسجام دیوار به زمان زلزله طول این تیرها باید در حدود ۵۰ سانتی متر بزرگتر از عرض فضای خالی یا پنجره باشد و در صورت ایجاد چندین پنجره در کنار یکدیگر از تیر نعل درگاه سراسری استفاده می شود.

تیر و تیرچه

مقایسه و تفاوت تیر و تیرچه – بررسی تفاوت تیرچه و تیرآهن

تفاوت تیرچه و تیرآهن از نظر اشتعال پذیری

یک تفاوت تیر و تیرچه میزان مقاومت آن ها در زمان آتش سوزی می باشد. از آنجا که فلزات در مجاورت شعله های آتش داغ می شوند، مقاومت مکانیکی خود را از دست خواهند داد. به همین دلیل برای محیط هایی با آب و هوای بسیار گرم یا برای افزایش مقاومت سازه در مقابل آتش سوزی، استفاده از تیرچه بتنی به جای تیرآهن توصیه می شود.

تفاوت در سرعت اجرا

یکی از تفاوت های اصلی تیرچه بتنی با تیرآهن در سرعت اجرای پروژه با استفاده از آن ها است؛ از آنجا که تیرچه های بتنی به صورت پیش ساخته به فروش می رسند، سرعت اجرای کار را تا حد زیادی بالا می برند. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که در اسکلت های آهنی امکان انجام جوشکاری و پی ریزی به صورت همزمان وجود دارد؛ اما در اسکلت های بتنی، باید صفحات طبقه پس از پی ریزی ساخته شوند و همین موضوع می تواند قدری زمان موردنیاز برای اجرای پروژه را افزایش دهد.

میزان مقاومت در مقابل زلزله

تیرچه های بتنی به گونه ای ساخته می شوند که در مقابل انواع نیرو های افقی مانند زلزله مقاومت خوبی را از خود نشان دهند. به همین دلیل است که مقاومت بسیار بالاتری در مقابل زلزله یا طوفان از خود نشان می دهند و دیرتر تخریب خواهند شد. علاوه بر این، شما می توانید با طراحی درست سازه، این میزان مقاومت را به طور چشمگیری افزایش دهید.

تفاوت تیر و تیرچه در وزن

یک تفاوت مهم تیر و تیرچه در وزن آن ها است که معمولا برای تیرچه های بتنی بیشتر است؛ به همین دلیل به نظر می رسد که برای ساختمان های چند طبقه، استفاده از این تیرچه ها مناسب نباشد. اما باید بدانید که به هر حال تیرآهن ها به دلیل اینکه به صورت عمودی کار می شوند، نیاز به تیرچه بتنی خواهند داشت. به همین دلیل زیاد بودن وزن تیرچه بتنی، مانعی برای استفاده از آن در ساخت سقف نیست. برای برقراری تعادل توصیه می شود از بلوک های سقفی استفاده کنید؛ برای اطلاع از قیمت بلوک سقفی در اصفهان بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

تفاوت تیرآهن و تیرچه از نظر قیمت

مهمترین تفاوت تیرآهن و تیرچه در قیمت آن ها است که به عنوان یک فاکتور مهم در ساختمانسازی در نظر گرفته می شود. معمولا قیمت تیرآهن در مقایسه با تیرچه بتنی بیشتر است و همین موضوع باعث شده که هزینه کلی ساختمان هم افزایش پیدا کند. با این حال شما نباید قیمت را به عنوان تنها ملاک خود در نظر بگیرید؛ بلکه باید با در نظر گرفتن شرایط کلی محیط و ساختمان، بهترین گزینه را از نظر مقاومت و ماندگاری انتخاب کنید.

میزان دوام و ماندگاری

از دیگر تفاوت های میان تیرآهن و تیرچه می توان به میزان ماندگاری و دوام آن ها در مقابل عوامل محیطی و جوی اشاره کرد. به طور معمول تیرچه های بتنی پس از گذشت حدود 60 سال، با کاهش مقاومت به دلیل ایجاد خزش مواجه می شوند. هرچند این نوع کم شدن مقاومت در تیرآهن کمتر است؛ اما شرایط جوی باعث اکسید شدن این قطعات شده و در نهایت مقاومت آن ها را کاهش می دهد. پس می توان گفت که تیرچه های بتنی در مقابل شکستگی یا ترک خوردگی آسیب پذیرتر می باشند؛ اما تیرآهن در مقابل شرایط جوی آسیب بیشتری می بیند.

نوع تحمل بار تیر و تیرچه

یکی دیگر از تفاوت های مهم تیر و تیرچه در این است که تیرهای اصلی بارهای دینامیکی را که در طول زمان متغیر می باشند تحمل می کنند که این عامل، اهمیت استفاده از شاه تیر یا تیر اصلی را در صنعت ساخت و ساز بالا می برد و تیرچه ها هم بارهای استاتیکی را که در طول زمان ثابت می باشند، تحمل می کنند. ویژگی و ساختار تیرهای اصلی طوری است که قابلیت تحمل بارهای سنگین داینامیکی را به آن ها می دهد. به عنوان مثال در ساخت پل ها که تحمل بارهای دینامیکی در طول زمان اهمیت بسیار زیادی دارد استفاده از شاه تیرها هم اهمیت بسیار زیادی به دنبال دارد.

کاربرد تیر و تیرچه

کاربرد تیر و تیرچه تقریبا شبیه به همدیگر است که هر دو در مقابل نیروهای خمشی مقاومت می کنند. با این تفاوت که شاه تیر به عنوان تکیه گاه اصلی افقی در سازه است که از تیرچه ها پشتیبانی می کند و در اشکال مختلفی مانند شکل تیرچه ها بصورت I و یا به شکل های دیگری مانند Z هم استفاده می شوند.

تیر و تیرچه

آیرونید؛ مجموعه بزرگ تامین آهن آلات، میلگرد، تیرآهن و پروفیل!

آیرونید جهت دسترسی آسان شما به محصولات امکان خرید انواع تیرآهن به صورت حضوری و آنلاین را فراهم کرده است، جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت روز تیرآهن و دیگر محصولات می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آیرونید تماس بگیرید تا به بهترین شکل شما را راهنمایی کنیم.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات