سبد خرید
راهنمای خرید ناودانی

راهنمای خرید ناودانی

0
2 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

اگر به راهنمای خرید ناودانی نیاز دارید این مطلب برای شماست، ناودانی یک پروفیل فولادی ساختمانی به شکل حرف U انگلیسی است که از یک جان به صورت افقی و دوبال عمود بر آن تشکیل شده می باشد. زوایای داخلی بخشی که جان و بال به یکدیگر وصل می شوند کمی حالت گردی دارد. ناودانی ها از دسته پروفیل های باز می باشند که در ساخت قاب های سازه ای مورد استفاده قرار می گیرند. البته مصارف صنعتی زیادی هم دارند. در این مطلب به توضیح انواع ناودانی وکاربردهای آن پرداخته شده می باشد.

برای خرید انواع ناودانی روسی وم اروپایی ما در آیرونید بهترین گزینه پیش روی شما هستیمف کافی است از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما تماس حاصل فرمایید.

راهنمای خرید ناودانی

نکات و راهنمای خرید ناودانی

ناودانی هم همانند تیرآهن و میلگرد، به صورت شاخه ای در بازار به فروش می رسد. همینطور بر حسب طول بال و ضخامت دسته بندی می شوند. در جدول اشتال نام آن را به صورت UNP و UPN می بینیم که در ادامه تفاوت های آن ها ذکر می شود. به ناودانی به خاطر شکل ظاهری آن در انگلیسی U-channel می گویند.  ناودانی یک پروفیل باز با شکل ظاهری U شکل است که بیشتر در ساختمان سازی کاربرد دارد. جنس آن فولاد کربن است و از دوبال عمود بر جان تشکیل شده می باشد.

راهنمای خرید ناودانی

مشخصات اصلی ناودانی چیست؟

استاندارد ناودانی DIN 1026 هم مرجعی برای مشخص مشخصات و ابعاد ناودانی هاست.  اگر بخواهیم به مشخصات این مقطع فولادی بپردازیم باید به ابعاد ناودانی و وزن آن اشاره کنیم. معمولاً ناودانی ها در سایزهای 6 تا 24 تولید می شوند.  در جدول زیر می توانید وزن ناودانی سایزهای مختلف چون وزن ناودانی ۱۴ را ببینید:

مشخصات و ویژگی ناودانی در سایزهای مختلف
ردیف سایز ضخامت (میلی متر) وزن واحد طول ناودانی (کیلوگرم)
1 6 6 5
2 6.5 5.5 7
3 8 6 8.6
4 10 6 10.6
5 12 7 13.5
6 14 7 16
7 16 7.5 19
8 18 8 22
9 20 8.5 25.3
10 22 9 29.4

راهنمای خرید ناودانی

ناودانی های سنگین تنها در طول های 12 متری در بازار عرضه می شود. در مورد طول ناودانی هم باید گفت که این مقطع فولادی بسته به سایزش با طول 6 و 12 متری تولید می شوند.  دقت داشته باشید که در ایران برای مشخص رواداری های مربوط به ابعاد، شکل و وزن ناودانی از استاندارد EN 10279 هم استفاده می شود.  در سطح بین المللی سه استاندارد اروپائی DIN-1026 یا UPN و UNP، استاندارد مقاومت در برابر خوردگی DIN EN ISO 12944-3 و استاندارد فرانسوی NF A 45-255 برای تولید ناودانی در نظر گرفته می شود.

برای خرید ناودانی اروپایی و روسی با ما در آیرونید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در سایت تماس بگیرید.

راهنمای خرید ناودانی

تفاوت ناودانی ساختمانی روسی و اروپایی

ناودانی روسی چیست؟

ناودانی روسی به خاطر وزن کم در مصارفی از قبیل ترمیم بناهای معماری، تجهیزات ساختمانی و ساخت پله کاربرد دارد. معمولا قیمت ناودانی روسی در مقایسه با ناودانی اروپایی ارزانتر می باشد و علت این ارزانی وزن کمتر ناودانی سبک در قیاس با ناودانی اروپایی است.

این نوع ناودانی در کارخانه های روسی تولید می شود و بال های ان به صورت موازی است. ناودانی روسی در واقع همان ناودانی سبک است که از لحاط وزن نسبت به وزن درج شده در جدول اشتال کمتر است.

راهنمای خرید ناودانی

وزن ناودانی روسی

سایز ناودانی  (mm) وزن شاخه 12 متری (kg)
5 54
6.5 73
8 84
10 100
12 140
14 155
16 170
18 225

راهنمای خرید ناودانی

ناودانی اروپایی چیست؟

از ناودانی اروپایی بیشتر برای مصارفی مثل ساخت تیرها، ستون، خرپا، ساخت دستگاه ها، بادبند ها به صورت تکی و جفت و تجهیزات صنعتی استفاده می شود. این محصولات تحت استاندارد DIN-1024 با بال های موازی و سایز 40 تا 400 میلی متر و استاندارد ملی با نمره های 80 الی 180 تولید می گردند. ناودانی اروپایی از نظر وزن دقیقا با وزن درج شده در جدول اشتال مطابقت دارد. این ناودانی مطابق با استاندارد UNP در کارخانه های اروپایی تولید می شوند.

راهنمای خرید ناودانی

ورن ناودانی اروپایی

سایز ناودانی  (mm) وزن شاخه 12 متری (kg)
5.5 67
6 85
8 104
10 123
12 160
14 192
16 225
18 265
20 305
22 353
24 405
26 455
28 502
30 555
40 862

تفاوت ناودانی روسی و اروپایی

تفاوت عمده ناودانی روسی و اروپایی در وزن آن ها است در ادامه به دیگر تفاوت های این دو نوع محصول می پردازیم.

  • در ساخت و تولید ناودانی روسی از استاندارد GOST 8240 استفاده می شود. اما برای ساخت ناودانی سنگین از استاندارد اروپایی DIN EN 1026-1 استفاده می کنند.
  • ناودانی روسی و اروپایی در الگوهای اشتال متفاوت است.
  • کاربرد این دو ناودانی متمایز است. ناودانی اروپایی برای کارهای سنگین و ناودانی روسی برای کارهای سبک مناسب می باشد.
  • این دو محصول مشخاثت فنی (ابعاد، وزن) متفاوتی دارند. راهنمای خرید ناودانی
  • کارخانه های تولید ناودانی روسی در ایران و روس می باشد و ناودانی اروپایی در اروپا می باشد.راهنمای خرید ناودانی

ناودانی بر اساس شیوه تولید

تولید ناودانی به شیوه پرسی در ابعاد مختلف و با توجه به خواسته مشتری انجام می شود. همینطور با توجه به جنس ورق بکار رفته در تولید ناودانی، کاربرد فراوانی دارد و در صنایع گوناگونی مصرف می شود. ناودانی ها بر اساس شیوه تولید و طرح ظاهری به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

ناودانی پرسی

در ناودانی پرسی، همان طور که از اسم آن مشخص است، به تغییر ظاهر ورق به وسیله دستگاه های پرس می پردازند و با فرایند پرس کردن ورق های به طول 6 متر ناودانی تولید می شود. روش پرسی در مقایسه با روش های دیگر ارزان تر می باشد. راهنمای خرید ناودانی

ناودانی فابریک

تولید ناودانی به این شیوه به روش فابریک معروف می باشد. ناودانی فابریک خود شامل دو گروه نورد گرم و نورد سرد می باشد. در تولید ناودانی فابریک با استفاده از فرایند نورد، شمش فولادی را در کوره های مخصوص، حرارت می دهند تا به حالت نرم و مذاب در بیاید و سپس با عبور آن از غلتک های نورد، ناودانی تولید می شود. در این مرحله ناودانی طبق اندازه نورد ساخته می شود.

راهنمای خرید ناودانی

انواع ناودانی از نظر سایز

ناودانی ها را در دو نوع ساده و مشبک هم در بازار می فروشند. نوع مشبک ناودانی ها که برای ساخت شلف ها و قفسه ها مورد استفاده قرار می گیرند، در همین سایزهای گفته شده موجود می باشند. ناودانی های ساده فولاد کربنی در سایزهای 8، 10، 12 و 16 موجود می باشند. ارتفاع این ناودانی ها 30 تا 400 میلی متر می باشد.

سایزبندی انواع ناودانی به چه صورت انجام می شود؟

در صورتی که بال های یک ناودانی دارای ارتفاع ۸ سانتی متر باشند، به آن ناودانی 8 میگویند. سایز بندی ناودانی ها بر اساس ارتفاع آن ها صورت می گیرد که این عدد هم برحسب سانتی متر بیان می شود.

انواع ناودانی ازلحاظ شکل ظاهری، وزن، جنس، روش تولید و کاربرد متفاوت اند. هریک از این انواع هم دارای مشخصات و ویژگی های متفاوتی می باشند که باید زمان خرید به آن ها توجه کنید. حال که میدانید ناودانی چیست و انواع و مشخصات ناودانی کدام است، بهتر می توانید تصمیم بگیرید.

راهنمای خرید ناودانی

انواع ناودانی از نظر جنس

ناودانی ها را بیشتر از نظر جنس دسته بندی می کنند. بیشتر ناودانی های موجود در بازار از جنس فولاد کربن است اما ناودانی های دیگری از جنس های گالوانیزه، آلومینیوم و استیل هم در بازار به فروش می رسند و جزو پرکاربردترین های صنعت می باشند.

در صورت استفاده از ناودانی های بدون پوشش گالوانیزه یا استیل ضدزنگ در مناطقی با رطوبت بالا، بعد از مدت کوتاهی مجبور می شوید این محصولات را جایگزین کنید و باید دوباره هزینه ای برای خرید و نصب ناودانی بپردازید. راهنمای خرید ناودانی

ناودانی های گالوانیزه یا استیل استنلس قیمت بالاتری نسبت به نمونه های فولادی و آلومینیومی دارند. این محصولات بخاطر مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند، تنها در شرایط خاص استفاده می شوند. به عنوان مثال در مناطق پربارشی که رطوبت هوا بالاست، از ناودانی های گالوانیزه برای ساخت وساز استفاده می کنند.

ناودانی جنس های مختلفی دارد؛ گالوانیزه، آلومینیوم، فولاد و استیل استنلس متداول ترین فلزهایی می باشند که برای تولید این محصولات به کار می روند و هرکدام از آن ها کاربردهای منحصر به فردی دارند. به عنوان مثال ناودانی های آلومینیومی بخاطر وزن کم تر و شکل پذیری ساده تر، در ساخت چارچوب درب و پنجره استفاده می شوند.

ناودانی های آلومینیومی بیشتر کاربرد دکوراتیو دارند و در نماهای ساختمانی مدرن به کار می روند و جزو ناودانی های سبک می باشند که در ساخت آن ها از آلیاژهای مخصوص استفاده شده می باشد. ناودانی های استنلس استیل هم برای کاربردهایی که در محیط های تحت خوردگی می باشند، مناسب است و در این شرایط به کار می رود.

برای خرید ناودانی روسی و اروپایی با ما در آیرونید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در سایت تماس بگیرید.

راهنمای خرید ناودانی

تاریخچه ناودانی

ناودانی ساختمان سازی یکی از روش های قدیمی و مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان ها است که از قرن های پیش از میلاد تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است. این روش ساختمان سازی به این معنی است که مصالح ساختمانی به صورت دستی و با استفاده از ابزار ساده و قدیمی مانند ناودان و ابزارهای دیگر به صورت دستی و تک به تک ساخته می شوند.

تاریخچه ناودانی ساختمان سازی به دوران باستان باز می گردد، زمانی که ابزارهای مدرن و ماشینی برای ساخت ساختمان ها وجود نداشت و انسان ها برای ساخت ساختمان ها از ابزارهای ساده و دستی استفاده می کردند. این روش ساختمان سازی در آغاز به صورت سنگ به سنگ و با استفاده از ناودان و ابزارهای دیگر به صورت دستی انجام می شد. راهنمای خرید ناودانی

در طول قرون و با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، روش های مختلفی برای ساخت ساختمان ها ارائه شدند، اما ناودانی ساختمان سازی همچنان یکی از روش های مورد استفاده است. امروزه، با توجه به پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای مدرن تری برای انجام کارهای ساختمانی وجود دارد، اما در برخی موارد همچنان از روش ناودانی برای ساخت ساختمان ها استفاده می شود.

با توجه به مزایا و معایب این روش ساختمان سازی، باید توجه داشت که استفاده از ناودانی ساختمان سازی در برخی موارد می تواند هزینه های بیشتری داشته باشد و زمان بیشتری برای اتمام پروژه نیاز باشد، اما این روش همچنان مورد استفاده قرار می گیرد به دلیل سادگی و قابلیت استفاده آن در موارد خاص.

راهنمای خرید ناودانی

انواع ناودانی UPE و UPN و UNP چیست؟

ناودانی UPN دارای بال هایی است که زاویه دار می باشند و حالتی مخروطی شکل دارند که به آن ها ناودانی های C شکل هم می گویند. تفاوت ناودانی های UPE و UPN در نوع بال های آن هاست. ناودانی UPE دارای بال های صاف با زاویه نود درجه با جان ناودانی است که به آن ها ناودانی های U شکل هم می گویند. ناودانی اروپایی یا UNP ناودانی هایی می باشند که طبق استاندارد اروپا ساخته شده اند و وزنی سنگین تر از دیگر انواع ناودانی ها دارند برای همین به آن ها ناودانی های سنگین هم می گویند.

راهنمای خرید ناودانی

ناودانی بر اساس طرح ظاهری

علاوه بر شیوه تولید، ناودانی طبق طرح ظاهری به چند گروه تقسیم می شود که در ادامه به ذکر آن می پردازیم:

ناودانی مشبک

مدل مشبک از ورق گالوانیزه ساخته می شود. همانگونه که از اسم آن مشخص می باشد. در آن سوراخ هایی ایجاد می کنند. تا در صورت نیاز، آن را در قسمت های مورد نظر پیچ کنند. مثلا در ساختن قفسه های فولادی از ناودانی مشبک استفاده می شود.

ناودانی ساده

این ناودانی در ابعاد و سایزهای متنوع و با توجه به سفارش مشتری تولید می شود. اما به طور معمول در ارتفاع 30 mm تا 400 mm ساخته می شود. این ناودانی پر استفاده و در صنایع مختلف همانند صنعت ساخت و ساز بکار می رود. مثلا در ساخت چهارچوب ها و اتاق ماشین های سنگین استفاده می شود.

ناودانی سنگین

برخلاف مورد قبل، ناودانی سنگین با جدول استاندارد اشتال همخوانی دارد. و از نظر وزن و سایز با آن یکسان می باشد. دو ناودانی سبک و سنگین از جهت زیادی با یکدیگر متفاوت می باشند مثلا در سایز، وزن، موارد مصرف و حتی قیمت با یکدیگر فرق دارند. راهنمای خرید ناودانی

ناودانی سبک

این ناودانی دارای وزن پایینی می باشد. یعنی از وزن ناودانی تعریف شده در جدول اشتال سبک تر است.

ناودانی گالوانیزه

تولید ناودانی اکثرا از ورق نورد گرم می باشد. با توجه به موارد مصرف ناودانی، آن را گالوانیزه می کنند. با گالوانیزه کردن ناودانی ویژگی های منحصر به فرد همانند استحکام زیاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی پیدا می کند.

ناودانی گالوانیزه را غالبا در مکان هایی استفاده می کنند که احتمال خوردگی و زنگ زدگی در آن بالا باشد. همانند کشتی سازی و ساخت سازه های گلخانه ای. درجه مقاومت ناودانی گالوانیزه به میزان ضخامت روی بکار رفته در آن بستگی دارد. راهنمای خرید ناودانی

ناودانی آلومینیومی

ناودانی های تولید شده از جنس آلومینیوم خاصیت ضد خوردگی پیدا کرده و قابلیت شکل پذیری و جوش خوردگی بالایی دارند.

راهنمای خرید ناودانی

راهنمای خرید ناودانی

استانداردهای به کار رفته در تولید ناودانی

استانداردهای ناودانی، شکل و زاویه بال ها نسبت به جان را مشخص می کنند. استانداردهای رایج برای تولید ناودانی، استانداردهای UPN، UPE می باشد. تفاوت محصولاتی که با این دو استاندارد تولید می شوند، در زاویه بال ها نسبت به جان مشخص می شود. راهنمای خرید ناودانی

ناودانی های UPE با نام پروفیل U هم شناخته می شوند، چرا که از نظر ظاهری شبیه به حرف U انگلیسی می باشند. زاویه بال این محصولات نسبت به جان آن ها ۹۰ درجه می باشد. ناودانی های UPN با نام پروفیل C شناخته می شوند. زاویه بال های این پروفیل ها نسبت به جان کمی بیشتر از ۹۰ درجه است و سطح مقطع آن ها ظاهر مخروطی دارد. همینطور ضخامت بال ناودانی های UPN یکسان نیست و از بالا به پایین افزایش پیدا می کند.

استانداردهای دیگری چون UNP و UPA هم برای ناودانی وجود دارند. ناودانی های UNP پروفیل های سنگینی می باشند که به شکل شیب دار و با ضخامت بالا ساخته می شوند و در ساخت سازه های صنعتی خیلی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد این ناودانی ها محدود می باشد. نمونه های UPA هم با نام ناودانی ایرانی شناخته می شوند. کارخانه های ایرانی از استاندارد DIN-1026-2 برای تولید محصولات UPA استفاده می کنند. این پروفیل ها سبک می باشند و معمولا برای کاربردهای ساختمانی استفاده می شوند.

راهنمای خرید ناودانی

کاربرد ناودانی چیست؟

این پروفیل های فولادی یا آلومینیومی در صنایع مختلف به عنوان چارچوب، پایه و قاب استفاده می شوند.
در ادامه بررسی می کنیم که متداول ترین کاربردهای ناودانی چیست.

  • ساخت خرپا
  • مهاربندی دیوار و پیشگیری از فروریزش دیوارهای قدیمی
  • ساخت اسکلت های فولادی در خودروسازی، کشتی سازی و ساخت ماشین آلات صنعتی سنگین و نیمه سنگین
  • کاربرد در تشکیلات دریایی
  • کاربرد در ساخت سکوهای نفتی
  • ساخت شاسی و کانتینر
  • کاربرد در زیرساخت های پایپینگ و ایجاد محافظ برای لوله ها
  • ساخت چارچوب درب و پنجره
  • تولید گاردریل و تابلوهای راهنمایی و رانندگی
  • کاربرد در نمای ساختمان

دقت داشته باشید که این موارد تنها چند نمونه از کاربردهای ناودانی می باشند. مهندسان و صاحبان صنایع مختلف امکان دارد از ناودانی برای کاربردهای مختلف دیگری هم استفاده کنند. ناودانی یکی از انواع پروفیل ساختمانی و صنعتی است که در هر دو حوزه موارد استفاده بسیاری دارد.

راهنمای خرید ناودانی

لیست کارخانه های تولید ناودانی

بسیاری از مجتمع های فولاد در سراسر ایران، ناودانی را در لیست محصولات تولیدی خود دارند. در ادامه لیست بهترین تولیدکننده های این پروفیل در ایران را ارائه می دهیم:

  • کارخانه ذوب و نورد یاوران زنجان
  • کارخانه سپهر ایرانیان ساوه
  • مجتمع فولاد البرز ابهر
  • کارخانه فولاد ناب تبریز
  • کارخانه ذوب آهن اصفهان
  • مجتمع آریان فولاد بویین زهرا
  • مجتمع صبا فولاد منظومه اصفهان راهنمای خرید ناودانی
  • صنایع فولاد کوهپایه اصفهان
  • کارخانه فایکو مازندران
  • مجتمع فولاد شکفته مشهد

راهنمای خرید ناودانی

راهنمای خرید ناودانی

خرید انواع ناودانی ساختمان از آیرونید و دریافت لیست قیمت روز ناودانی

ناودانی یکی از اجزای اصلی و ضروری ساختمان است که به منظور انتقال آب و فاضلاب به صورت عمودی و افقی در ساختمان استفاده می شود. انواع مختلفی از ناودانی و لوله های آبیاری و حفاری وجود دارد که بر اساس نوع مصرف مورد نیاز انتخاب می شوند. یکی از نوع های محبوب ناودانی، ناودانی آیرونید است که از جنس PVC ساخته شده و دارای استحکام و مقاومت بالایی است.

ناودانی آیرونید به دلیل ویژگی های برتر خود مانند عدم تغییر شکل، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر حرارت و شعله، مقاومت در برابر شوک های حرارتی و الکتریکی، مقاومت در برابر خوردگی و سایر خصوصیات فنی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای سیستم های آبیاری و فاضلابی در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برای خرید ناودانی آیرونید و دریافت لیست قیمت روز ناودانی می توانید به فروشگاه های معتبر و تخصصی محصولات ساختمانی مراجعه کنید یا از طریق اینترنت از فروشگاه های آنلاین معتبر خرید انجام دهید. قبل از خرید، حتما اطمینان حاصل کنید که محصول اصلی و با کیفیت است و همچنین قیمت آن را با سایر فروشندگان مقایسه کنید تا از بهترین قیمت برخوردار شوید.

در نهایت، توجه داشته باشید که انتخاب و خرید ناودانی آیرونید با توجه به نیاز و مصرف مورد نیاز شما باید صورت گیرد تا از بهترین عملکرد و کارایی آن برای شما اطمینان حاصل شود.

راهنمای خرید ناودانی

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
محصولات ما
 

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مـجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هـدف بهبود ابزارهـای کاربردی طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسـی ایجاد کرد. بهبود ابزارهـای کاربردی طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسـی ایجاد کرد.

چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات