سبد خرید
مجوز فنس کشی زمین

مجوز فنس کشی زمین

0
1 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

مجوز فنس کشی زمین چیست؟ مراحل دریافت مجوز فنس کشیدن چه می باشد؟ کشی باغ با فنس قوانین خاص خود را دارد. عدم توجه به قوانین فنس کشی مشکلات عدیده ای برای کشاورزان به وجود آورده. دوما شما باید با موارد مهمی که برای فنس کشی زمین زراعی نیاز است، آشنا شوید. برای مثال فنس کشی علاوه بر اخذ مجوز، نیاز به خرید فنس، خرید پایه فنس و غیره دارد.

مطابق قانون دیوار کشی باغ، هر گونه اقدامی که منجر به خرد شدن زمین های کشاورزی شود، ممنوع است؛ این اقدامات می توانند شامل ‏دیوارکشی، فنس کشی و قطعه بندی باشند. در قانون، حد نصابی برای مساحت زمین های زراعی تعیین شده است، و اگر ‏اقدامات مالکین زمین های زراعی، موجب خرد شدن زمین به ابعادی کوچکتر از حد نصاب گردد، این اقدام غیرقانونی شمرده ‏‏ می شود.‏

بسیاری از مالکین اراضی کشاورزی، برای حفاظت از زمین زراعی و محصولات خود در برابر متجاوزین، اعم از انسان، ‏ماشین آلات کشاورزی و حیوانات، اقدام به حصارکشی و دیوارچینی می کنند! این کار به طور کلی غیر قانونی است؛ اما تحت ‏شرایط خاصی مجوز حصارکشی صادر می شود.‏

فنس کشی و دیوارکشی دور زمین کشاورزی و باغ چه شرایطی دارد؟ – مجوز فنس کشی زمین

در ابتدا باید گفت هر نوع فنس کشی و ساختن دیوار دور زمین های کشاورزی ممنوع است و جهاد کشاورزی اجازه دیوارکشی زمین های کشاورزی را نمی دهد. اما استثناهایی هم وجود دارد. به این صورت که اگر احتمال نابود شدن محصولات کشاورزی از طرف حیوانات وحشی وجود داشته باشد، می تواند تقاضا دهد. که در کمیسیونی بررسی می شود و اگر مدیر جهاد کشاورزی تایید کند مجوز حصارکشی به او می دهند.

از طرفی دیگر ساختن فنس یا دیوارکشی دور زمین کشاورزی یا باغ برای ملک هایی که مشاع هستند. اگر آن فنس پی ریزی ممتد نداشته باشد و موجب تکه تکه شدن زمین نشود. با گرفتن مجوز جهاد ساخت آن مشکلی ندارد.

به علاوه باغ هایی که سند رسمی دارند کشیدن دیوار تا ارتفاع 80 سانت و یا تعمیر دیوارهای قدیمی که دور باغ بوده بلامانع می باشد. اما باید دقت شود دادن مجوز فنس برای باغ هایی که کمتر از یک هکتار مساحت دارند ممنوع می باشد. اما اگر چند باغ در کنار هم باشند مجوز فنس مشترک برای چند باغ امکان پذیر می باشد.

فنس کشی دور زمین

جرم دیوار کشی زمین کشاورزی

فنس کشی زمین کشاورزی بدون داشتن مجوز از نگاه قانون جرم تلقی می شود. جرم دیوار کشی زمین کشاورزی تخریب دیوار یا فنس توسط مراجع قضایی به علاوه جریمه نقدی مجرم یا همان مالک زمین کشاورزی می باشد.

مجوز فنس کشی زمین کشاورزی

اگر مالک زمین و اراضی کشاورزی بخواهد برای اخذ مجوز فنس کشی زمین کشاورزی اقدام کند، می بایست اقدامات زیر را انجام دهد؛

  • ابتدا فرد باید مدارک هویتی، سند مالکیت زمین و نامه درخواست خود را به شهرداری تسلیم کند تا درخواست وی توسط مدیر جهاد کشاورزی بررسی شود.
  • در ادامه فرد باید کروکی زمین خود را به کمک مشاوران فنی ترسیم کند.
  • همینطور بازدید کارشناس از زمین کشاورزی و دریافت استعلام های مربوطه بسیار حیاتی می باشد.
  • پس از این مراحل درخواست فرد به کمیسیون جهاد استان ارجاع داده می شود.
  • پرونده فرد در کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد.
  • در صورت توافق مجوز مربوطه جهت فنس کشی برای فرد صادر می شود.

منظور از خرد شدن اراضی کشاورزی چیست؟

بر اساس قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، اقداماتی چون تفکیک، افراز، تقسیم و هر نوع اقدام حقوقی مانند صدور سند و همینطور اقدامات عملی مانند دیوارکشی، فنس کشی و قطعه بندی که موجب کوچک شدن اراضی کشاورزی به میزان کمتر از حدنصاب های فنی و اقتصادی شود، خرد شدن اراضی کشاورزی می باشد. فنس کشی در اراضی کشاورزی در خرد شدن این اراضی نقش مستقیم دارد.

آیا برای زمین کشاورزی که قبلاً به خاطر ورود حیوانات وحشی آسیب دیده است، مجوز فنس کشی صادر می شود؟

برای اراضی کشاورزی که سابقه خسارت از سوی حیوانات وحشی به محصولات آن ها وجود دارد، کمیته ای متشکل از رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان و کارشناسان مرتبط طی صورتجلسه ای تصمیم گیری می نمایند. در صورت موافقت، مدیریت جهادکشاورزی شهرستان، متقاضی را به سازمان جهادکشاورزی استان جهت صدور مجوز فنس کشی در اطراف اراضی کشاورزی معرفی می کند.

حداقل متراژ برای صدور مجوز فنس کشی باغ ها چقدر است؟

حدنصاب قانونی برای صدور مجوز فنس کشی باغ ها یک هکتار (10000 مترمربع) است و برای باغ های با کمتر از این متراژ مجوز صادر نمی شود. البته می توان نسبت به اخذ مجوز فنس کشی دور چند باغ کنار هم به طور مشترک اقدام کرد و مرز هر باغ را با کاشتن شمشاد مشخص کرد.

آیا برای باغ ها مجوز فنس کشی صادر می شود؟

همان طور که بیان شد، صدور مجوز فنس کشی فقط برای باغ ها امکان پذیر می باشد. بنابراین اگر مالک باغ شرایط قانونی را رعایت کند مجوز فنس کشی برای وی صادر می شود.

آیا می توان اراضی کشاورزی را فنس کشی کرد؟

  1. فنس کشی و احداث دیوار و نرده اطراف اراضی کشاورزی ممنوع می باشد. سازمان های جهادکشاورزی و مدیریت های تابعه، اجازه صدور مجوز را در این مورد ندارند.
  2. اطراف باغ های دارای اسناد مشاعی، فنس کشی بدون پی ریزی ممتد اگر موجب تفکیک و قطعه بندی زمین نشود، با موافقت رئیس سازمان جهادکشاورزی استان جایز می باشد.

فنس کشی غیرمجاز چه نتیجه ای در پی دارد؟

فنس کشی غیرمجاز در اطراف باغ ها و اراضی کشاورزی در تضاد با قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی می باشد. در صورت فنس کشی بدون مجوز، مراجع قضایی فنس کشی را تخریب می کنند. همینطور صاحبان این اراضی موظف به پرداخت جریمه نقدی هستند.

مراحل دریافت مجوز فنس کشی زمین چیست؟

  1. متقاضی با ارائه مدارک شناسایی و سند مالکیت، درخواست خود را از طریق بخشداری یا شهرداری ثبت می کند. این درخواست به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان جهت اجرای طرح ارسال می شود.
  2. در مرحله بعد کروکی و نقشه UTM و عکس و فیلم (در صورت نیاز) از محل اجرای طرح توسط شرکت های مشاوره فنی و خدمات کشاورزی تهیه می شود و استعلامات لازم اخذ می گردد.
  3. سپس کارشناسان امور اراضی از محل اجرای طرح بازدید می کنند و استعلامات باقیمانده اخذ می گردد.
  4. پرونده از طریق مدیریت جهادکشاورزی شهرستان به دبیرخانه کمیسیون در استان ارسال می شود.
  5. پرونده بررسی و نواقص آن رفع می شود. سپس موضوع در کمیسیون های مربوطه توسط دبیرخانه کمیسیون در استان مطرح می گردد.
  6. اگر موافقتنامه توسط دبیرخانه کمیسیون مربوطه صادر شود، نتیجه برای اخذ مجوز فنس کشی از سوی مراجع ذیصلاح به متقاضی ابلاغ می شود.
  7. اکنون فنس کشی قابل اجرا خواهد بود.

موارد مهم جهت فنس کشی دور زمین کشاورزی

از مهم ترین موارد جهت فنس کشی دیوار باغ، اخذ مجوز از مراجع ذیربط می باشد. طبق قوانین هرگونه فنس کشی دور زمین ممنوع بوده و فرد باید با اخذ مجوز فنس کشی دور زمین کشاورزی ابتدا رضایت اداره جهاد کشاورزی را جلب کند.

در این بخش مهم ترین مواردی که برای فنس کشی دور زمین کشاورزی باید بدان توجه کنید را بررسی می کنیم، که شامل گزینه های زیر است:

  1. اولین گام برای فنس کشی اراضی کشاورزی اخذ مجوز از جهاد کشاورزی می باشد.
  2. پس از اخذ مجوز باید تجهیزات لازم نظیر فنس و پایه فنس را خریداری کنید.
  3. طبیعتا متراژ فنس خریداری شده باید با محیط مدنظر برای فنس کشی برابر باشد.
  4. از طرفی به ازای هر 3 الی 4 متر فنس کشی باید 1 پایه فنس خریداری کنید.
  5. در نهایت باید بدانید فنس باید با سیم گالوانیزه و سایر تجهیزات مخصوص نصب گردد.
  6. از هزینه کارگر برای فنس کشی غافل نشوید. کشیدن فنس نیاز به تخصص داشته و از عهده شما خارج می باشد.

توری فنسی

ایا فنس کشی تغییر کاربری شمرده می شود؟

به طور کلی، فنس کشی باغ یا زمین کشاورزی به تنهایی تغییر کاربری شمرده نمی شود. اما در بعضی از شرایط، امکان دارد فنس کشی به عنوان شروع یا بخشی از فرآیند تغییر کاربری تلقی شود. برای تعیین اینکه آیا فنس کشی در مورد شما تغییر کاربری شمرده می شود یا خیر، به چند عامل بستگی دارد:

ابعاد و نوع فنس

فنس های کوتاه و ساده که فقط برای محصور کردن زمین به کار می روند، به احتمال زیاد تغییر کاربری شمرده نمی شوند.
اما فنس های بلند و دائمی که به منظور جلوگیری از دسترسی به زمین یا تغییر کاربری آن احداث شده اند، امکان دارد تغییر کاربری شمرده شوند.

منظور شما از فنس کشی چیست؟

اگر هدف شما صرفاً محصور کردن باغ یا زمین خود برای محافظت از محصولات یا احشام باشد، به احتمال زیاد تغییر کاربری شمرده نمی شود. اما اگر قصد دارید از زمین محصور شده برای فعالیتی غیرکشاورزی مانند احداث بنا، انبارداری یا دپوی مواد استفاده کنید، امکان دارد تغییر کاربری شمرده شود.

قوانین و مقررات محلی

در بعضی از مناطق، امکان دارد قوانین و مقررات خاصی در مورد فنس کشی اراضی کشاورزی وجود داشته باشد.
قبل از فنس کشی، حتما قوانین و مقررات مربوطه را در منطقه خود بررسی کنید.

حتما برای کسب اطلاعات دقیق تر در مورد اینکه آیا فنس کشی در مورد شما تغییر کاربری شمرده می شود یا خیر، به اداره جهاد کشاورزی یا سایر مراجع ذیصلاح در منطقه خود مراجعه کنید.

وزن توری فنس

عوامل تاثیر گذار روی هزینه فنس کشی دور زمین کشاورزی

فاکتورهای زیادی بر قیمت فنس کشی زمین کشاورزی تاثیرگذار هستند؛ منتهی مهم ترین عوامل تعیین کننده هزینه فنس کشی دور زمین در 3 مورد خلاصه می شود. این 3 مورد عبارتند از؛

  • هزینه خرید فنس و پایه فنس: همانطور که می دانید برای فنس کشی مهم ترین تجهیزاتی که باید خریداری کنید، توری و لوله فنس می باشد. ابعاد فنس کشی می تواند در قیمت خرید شما تاثیر زیادی داشته باشد. برای مثال هزینه فنس کشی به ارتفاع دو متر تقریبا دو برابر هزینه فنس کشی به ارتفاع یک متر می باشد.
  • نوع مصالح فنس کشی: یکی از مهم ترین عوامل که تاثیر بسزایی در نرخ کشیدن فنس دور باغ دارد، نوع مصالح انتخابی می باشد. هم اکنون فنس مفتول گالوانیزه طرفداران بیشتری دارد، اما با خرید فنس مفتول سیاه می توان تا حدود زیادی در بودجه مصرفی صرفه جویی کرد.
  • دستمزد کارگر: از آنجا که حصارکشی با فنس یک کار تخصصی است، معمولا افراد این کار را به متخصص برون سپاری می کنند.

آیرونید یکی از پیشروهای صنعت تولید توری فنس با کیفیت و مقاوم در ایران است. این شرکت با بیش از ۲۰ سال تجربه در زمینه تولید و عرضه توری فنس، به عنوان یکی از بهترین برندها شناخته می شود. برای خرید و دریافت قیمت توری فنس فلزی همین حالا تماس بگیرید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات