سبد خرید
میلگرد برای شناژ

میلگرد برای شناژ

0
1 هفته قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

بهترین میلگرد برای شناژ کدام است؟ چرا از میلگرد شناژ استفاده می شد؟ همانطور که می دانید پی یا فوندانسیون از جمله اصلی ترین بخش های ساختمان ها محسوب می شود که شناژ هم از جمله بخش های پی است. این ساختار بخش اصلی پی نواری ساختمان بوده که وظیفه اصلی آن اتصال پی یا فوندانسیون های عمودی به یکدیگر است. با توجه به مبحث حداقل میلگرد برای شناژ باید بدانید که در بسیاری از سازه ها متخصصان برای اینکه بتوانند نیروی حاصل از وزن ساختمان را به صورت یکسان در تمام نقاط زمین انتقال دهند؛ باید از پی های منفرد استفاده نمایند.

همانطور که از نام این نوع فونداسیون پیداست با یکدیگر هیچ گونه ارتباطی ندارند و حداقل فاصله بین آن ها 5 متر است. برای همین مهندسان با طراحی یک پی نواری سعی می کنند تا پی های منفرد را به یکدیگر اتصال دهند. توجه داشته باشید که بخش مقاوم کننده این نوع پی های نواری شناژ است. این شناژ ها نیروی کشش و فشار که از سوی فونداسیون ها منتشر می شود؛ به صورت عمودی و افقی منتشر می شوند را به خوبی تحمل می کنند.

شناژ چیست؟

شناژها به عنوان رابط، پی های جدا از هم را به یکدیگر اتصال می دهند. این مقاطع نیروی حاصل از وزن ساختمان را به همه قسمت های زمین منتقل خواهند کرد. اگر برای شما هم این سوال مطرح شده که « شناژ بندی چیست؟» باید بگوییم که این فرآیند، یکی از مراحل کرسی چینی محسوب می شود و همان طور که در بالا گفتیم، برای اتصال همه پی ها یا فونداسیون ها استفاده می شود.

در بیشتر سازه ها، برای اینکه نیروی حاصل از وزن ساختمان به صورت یکسان به زمین انتقال داده شود؛ از فونداسیون یا پی های جداگانه کمک می گیرند. این پی ها به شکل عمودی می باشند و با یکدیگر در تماس نمی باشند. حداقل فاصله موجود بین آن ها 5 متر می باشد. برای همین مهندسان ساخت و ساز با طراحی و ساخت یک پی افقی مستحکم، به نام شناژ، پی های عمودی را به یکدیگر اتصال می دهند؛ از این رو ساختمان می تواند فشار نیروی وارده را به خاطر فونداسیون های عمودی و افقی و البته نیروهای خارجی مثل زمین لرزه، باد و … به شکل یکنواخت متحمل شود.

منظور از شناژ ساختمان چیست؟

شناژ ساختمان یکی از اجزای اصلی فونداسیون و پی نواری ساختمان بوده که در اجرای آن از میلگرد برای شناژ یا همان کلاف مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً به منظور انتقال یکسان نیروهای ناشی از وزن ساختمان ها به زمین، از فونداسیون های منفرد مورد استفاده قرار می گیرد که ارتباطی باهم نداشته و میان آن ها 5 متر فاصله وجود دارد. به منظور تکمیل عملکرد پی های انفرادی، از پی های نواری مورد استفاده قرار می گیرد. پی نواری یا افقی شناژ با ایجاد اتصال میان پی های انفرادی، باعث انتقال نیروها به زمین می شود و از توزیع یکسان نیرو به بخش های مختلف فونداسیون، از تجمع آن ها در یک قسمت سازه و تخریب ساختمان جلوگیری می کند.

انواع شناژ

شناژها بر اساس شکل، برای و کاربرد به چند دسته تقسیم بندی می شوند. شناژها بر اساس شکل به چهار دسته عمودی، افقی، مورب و مخفی تقسیم می شوند. همینطور این مقاطع از لحاظ محل نصب هم به دو دسته خارجی یا داخلی تقسیم بندی شده اند. ناگفته نماند که شناژها از نظر کاربرد، در سه دسته شناژ تقویتی، اتصالی و انتقالی قرار می گیرند. در ادامه به بعضی از انواع شناژ ساختمان خواهیم پرداخت.

شناژ افقی

این نوع شناژ در واقع برای اتصال میان ستون های فونداسیون استفاده می شود نوع افقی شناژ، نیرو و فشار وارده بر ساختمان را، در تمام بخش های فونداسیون پخش کرده و این یک مزیت عالی در ساختمان های ضد زلزله به حساب می آید نحوه استفاده از نوع افقی به شکل ضربدری یا خرپا خواهد بود.

به طور کلی، نوع افقی شناژ بایستی نیروی کششی به وجود آمده از وزن کل ساختمان و همینطور نیروی حاصل از ستون های عمودی فونداسیون را تحمل نماید. کمترین عرض این شناژ 35 سانتی متر و حداکثر 60 سانتی متر در نظر گرفته می شود. برای ساخت نوع افقی حداقل 6 شاخه میلگرد 10 (از نوع آجدار) استفاده خواهد شد.

نوع افقی شناژ عموما روی کرسی چینی در طبقه همکف اجرا می گردد؛ البته باید اشاره کنیم که در بعضی مواقع در هر طبقه، زیر سقف، روی همه دیوارها قرار خواهد گرفت. انواع افقی که در بالا و پایین دیوارها طراحی شده اند، توسط انواع عمودی در چندین نقطه به یکدیگر می شوند. لازم به ذکر بوده که اجرا و پیاده سازی شناژ نوع افقی و عمودی در مناطق زلزله خیز امری ضروری بوده و شدت خرابی ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

شناژ عمودی

شناژ عمودی عموما در ساخت سازه های چند طبقه استفاده می شود و در امتداد طول پی های عمودی، این نوع شناژ متصل می گردد. ساختار شناژبندی عمودی به شکلی بوده که از پایین به فونداسیون و از بالا به نوع افقی متصل خواهد شد. جالب است بدانید که برخلاف نوع افقی، حالت عمودی در همه ساختمان ها استفاده نمی شود و اصل مهمی در ساختمان به شمار نمی رود. البته در صورت استفاده از نوع افقی، شناژ عمودی هم برای اتصال آن ها بکارگرفته می شود.

شناژ عمودی یا قائم مثل نوع افقی، به منظور مستحکم سازی ساختمان در برابر زلزله و سایر عوامل طبیعی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. این شناژ در سازه های ضدزلزله به صورت خرپا متصل می شود. مطابق استانداردی که برای آن ها درنظر گرفته می شود، کمترین عرض نوع عمودی، 20 سانتی متر و حداکثر 25 سانتی متر خواهد بود. از طرفی، برای ساخت آن حداقل از 4 شاخه میلگرد (از سایز 12 نوع آجدار) استفاده می کنند؛ البته گفتنی بوده که اگر به ستون سازه متصل نباشد، می توان از 8 شاخه میلگرد هم بهره گرفت.

شناژ مورب

از آنجایی که مطابق با قوانین فیزیک هر عملی مساوی با عکس العمل است، تحریکات پوسته زمین در برابر امواج زلزله هم به همین صورت خواهد بود. از این رو اجرای شناژ به صورت مورب در کنار نوع افقی بسیار لازم و ضروری است تا کلاف سازی بیشتری در محور هر دو پی تحتانی و فوقانی میسر گردد. نحوه میلگرد گذاری در این نوع شناژ، از پشت سازه تا پشت پی زیرین انجام می گیرد و اتصالی اصولی برای مهار سازی کلاف را به اجرا خواهد گذاشت.

شناژ مخفی (tie beam)

اجرای شناژ مخفی در سقف تیرچه بلوک برای سازه هایی با دهانه بزرگ و فواصل 2 متری انجام می شود. این شناژها با دو میلگرد 16 تقویت شده و به پایداری سازه کمک می کنند. و در ساختمان هایی با دهانه بزرگ (که طولی بیش از 4 متر) داشته باشند، با فواصل 2 متری استفاده می شوند. طراحی نوع شناژ مخفی به گونه ای بوده که از دو میلگرد 16 (عموما این سایز در نظر گرفته خواهد شد) یکی در بالا و یکی در پایین مقطع استفاده کرده و حداقل 10 سانتی متر از یکدیگر خواهند داشت.

کاربرد میلگرد برای شناژ ساختمان

مهم‌ترین کاربرد میلگرد برای شناژ، اتصال پی و فوندانسیون عمودی به همدیگر است و همین باعث شکل‌گیری بخش‌های مهم پی نواری هر سازه ساختمانی می‌شود. هر سازه، برای اینکه نیروی ناشی از وزن ساختمان را به‌صورت یکسان وارد زمین کند، از ویژگی‌های پی منفرد کمک می‌گیرد. این پی‌ها با همدیگر ارتباطی ندارند و در فواصل 5 متری قرار گرفته‌اند. وصل شدن پی‌های منفرد به همدیگر از طریق پی نواری عمودی یا افقی و باعث افزایش مقامت بیشتر پی سازه می‌شود. پی نواری عمودی و یا افقی، با عنوان شناژ شناخته می‌شود که عملاً به‌معنای زنجیر کردن است.

وقتی که مناسب‌ترین میلگرد در شناژ بتنی قرار داده می‌شود، می‌توان خطر جدایی ساختار بتنی و یا ترک خوردن آن در اثر فشار نیروی زمان را تا حد امکان کاهش داد. در نتیجه، به‌کارگیری بهترین میلگرد برای شناژ در هر سازه‌ای می‌تواند ایده‌ای هوشمندانه تلقی شود. ضمناً شناژ قائم هم یکی از کاربردی‌ترین ابزار ساختمانی است که برای یکپارچه‌سازی شناژهای افقی و عمودی استفاده می‌شود. حداکثر فاصله شناژ قائم معمولاً در فاصله 25 سانتی‌متری با میلگردهای افقی با قطر حداقل 6 میلی‌متری قرار می‌گیرد.

از طرفی، بتنی که با استفاده از میلگرد پیچشی، آرماتوربندی شده است، امکان کاهش خطر ترک‌خوردگی و حرکت سازه را به حداقل میزان ممکن می‌رساند. اگر میلگرد را به‌صورت مناسب در شناژ قرار دهید، سازه می‌تواند در برابر نیروهای جانبی واردشده مقاومت کند. در نتیجه، اگر در مرحله ساختن شناژ برای یک سازه هستید، باید بهترین میلگرد برای شناژ را انتخاب کنید. همچنین، تقویت میلگرد در شمع‌های بتنی نگهدارنده عرشه‌ها از جمله ایده‌های کاربردی در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شود که نباید از آن غافل شد.

آیا نوع میلگرد مورد استفاده برای شناژ مهم است؟

برای انتخاب بهترین میلگرد، باید به ماهیت ساختمان توجه کرد. شناژ کف، شنا دیواری و… ازجمله موارد کاربرد آن در ساختمان سازی می باشند. علاوه بر دو مورد بالا (شناژ افقی و شناژ عمودی) در بسیاری از موارد از شناژ معرب و حتی شناژ مخفی هم در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

هرکدام از این ها می توانند کاربرد متفاوتی در یک سازه داشته باشند؛ اما بهترینشان، میلگردی بوده که مقاومت بسیار بالایی داشته باشد و بتواند در برابر نیروهای کششی زمین مقابله کند. میلگرد فولادی یکی از انواع میلگردهای رایج برای شناژ در سازه است؛ چون این نوع میلگردها مقاوم اند و در برابر بسیاری از محیط ها به خصوص محیط های مرطوب، دوام زیادی دارند. وقتی که میلگرد درون بخش های از پیش تعیین شده و طبق نقشه در فونداسیون قرار می گیرند، درنتیجه میلگردها باید در قالب بندی های کاملاً مشخص شده در دو گروه میلگرد اصلی و میلگرد تقویتی جایگذاری شوند.

انواع میلگرد برای شناژ

جدای از شکل میلگرد، نسخه های مختلفی از میلگرد با مواد مختلف وجود دارند که می توانید برای ساخت ساختمان کمک بگیرید. به منظور تعیین بهترین میلگرد برای شناژ، ابتدا بهتر بوده که مهمترین عوامل تمایز بین انواع میلگرد شناژ را بیان بشناسید:

جنس مواد پوشش دهنده میلگرد

میلگردهایی با پوشش های مختلف در بازار عرضه می شوند. میلگرد با اپوکسی یا بازالت، سبز رنگ بوده و در برابر خوردگی از خود مقاومت نشان می دهد. با این حال، خودِ پوشش اپوکسی قوی نیست و به سادگی خراشیده می شود.

شکل میلگرد

با اینکه می توانید در مراحل ساخت ساختمان از میلگرد ساده کمک بگیرید، ولی باید بدانید که میلگرد ساده برای تقویت بتن مناسب نیست. چرا که مواد به خوبی به آن نمی چسبند و امکان دارد روی آن بلغزند. پس میلگردهای دارای آج برای بتن گزینه های بهتری به حساب می آیند.

قطر میلگرد

در بازار، میلگرد در اندازه های مختلفی به فروش می رسد. اندازه با قطر میله مشخص می شود و اندازه میلگرد را با افزایش قطر آن شماره گذاری می کنند. با بزرگتر شدن سازه، قطر میلگرد مورد استفاده هم باید افزایش یابد.

حداقل قطر معمول برای میلگردهای شناژ، 12 میلی متر می باشد. به طور کلی، میلگرد را نمی توان در لبه نزدیک به سطح بتن جاگذاری کرد. چرا که فولاد در معرض خطر زنگ زدگی قرار خواهد گرفت. این موضوع موجب از بین رفتن بتن و ایجاد ترک زودرس هم می شود.

جنس میلگرد

میلگردها از جنس گالوانیزه و فولاد زنگ نزن ساخته می شوند. با اینکه گالوانیزه بسیار بادوام است، ولی فولاد زنگ نزن می تواند دوام بیشتری را فراهم کند. اما قیمت میلگرد با جنس فولاد زنگ نزن، از میلگردهای دیگر گران تر بوده و در صورت استفاده از آن، قیمت میلگرد برای شناژ افزایش پیدا می کند.

بهترین میلگرد برای شناژ ساختمان

بر اساس اطلاعیه انجمن نظام های مهندسی، بعضی از مناطق زلزله خیز در شناژ پی به میلگرد مناسب نیاز دارند. در چنین مناطقی باید میلگرد عمودی در سراسر شناژ مرکزی قرار گیرد. میلگرد افقی در بالا و پایین پایه و دیوار بنایی یا بتنی نصب می شود.

بهترین میلگرد برای شناژ باید پیچشی (آجدار) باشد و از موادی تشکیل شود که در برابر خوردگی مقاوم باشند. استفاده از میلگرد بازالت و فولاد زنگ نزن هم گزینه های خوبی به شمار می روند، اما استفاده از میلگرد گالوانیزه و استاندارد هم مانعی ندارد. در واقع استفاده از میلگرد برای شناژ، بستگی زیادی به طراحی و اجرای مناسب دارد. در ضمن برای محاسبه میلگرد برای شناژ، باید نظر کارشناسان را بپرسید و به بودجه خود هم توجه کنید.

چرا میلگرد فولادی بهترین میلگرد برای شناژ است؟

اولین و مهم‌ترین دلیل انتخاب میلگرد فولادی برای اجرای شناژ، مقاومت بسیار بالای آن است. از دیگر قابلیت‌ها و ویژگی‌های این نوع میلگرد که باعث می‌شود به عنوان میلگرد شناژ شناخته شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوام و ماندگاری در شرایط تنش‌های محیطی مانند رطوبت
  • مقاومت در برابر تنش‌های آب و هوایی مانند بارش باران و برف
  • محافظت از سازه در برابر عوامل آسیب‌زای محیطی

نحوه به کارگیری میلگرد برای شناژ به چه شکل است؟

درباره نحوه بکارگیری میلگرد برای شناژ قوانین مختلفی وجود دارد. مهم‌ترین این قوانین و اصول به شرح زیر است:

  1. میلگردهای شناژ باید در بتنی با عمق حداقل پنج تا شش اینچ قرار داده شوند.
  2. میلگردهای شناژ باید در مرکز یا کمی بالاتر از مرکز دال قرار گیرند.
  3. میلگرد فولادی شناژ باید در محل درست در فونداسیون قرار گیرد.
  4. ضخامت و کیفیت دال بتنی باید متناسب با میلگرد برای شناژ باشد.
  5. مقدار بکارگیری میلگرد در شناژ باید استاندارد و طبق اصول مهندسی باشد.

خرید انواع میلگرد با بهترین قیمت از تامین کننده بزرگ و قدرتمند آیرونید در ایران

در صنعت ساخت و ساز و صنایع فلزی، استفاده از میلگرد یکی از اصلی ترین مواد اولیه است که برای تولید انواع محصولات فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. میلگرد ها در انواع مختلف و با اندازه ها و انواع متنوعی تولید می شوند و بر اساس نیازهای مختلف صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

آیرونید یکی از تامین کنندگان بزرگ و قدرتمند محصولات فلزی در ایران است که انواع محصولات فلزی از جمله میلگرد را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می کند. با داشتن سابقه ی بیش از چهل ساله در صنعت فولاد و فلزات، آیرونید به عنوان یکی از پیشروان در تولید و توزیع محصولات فلزی شناخته می شود.

مزایای خرید میلگرد برای شناژ از طریق آیرونید شامل موارد زیر می شود:

  1. کیفیت بالا: محصولات فلزی تولید شده توسط آیرونید دارای کیفیت بالا و استانداردهای بین المللی هستند که از آنها می توان بهره مند شد.
  2. قیمت مناسب: با توجه به رقابت قوی در بازار فلزات، آیرونید قیمت های مناسبی برای محصولات خود ارائه می دهد که باعث می شود خرید از این تامین کننده اقتصادی تر باشد.
  3. تنوع محصولات: آیرونید انواع مختلفی از میلگرد و سایر محصولات فلزی را در اندازه ها و انواع متنوعی عرضه می کند که به انتخاب مناسب برای نیازهای مختلف صنایع کمک می کند.
  4. خدمات پس از فروش: آیرونید پس از خرید محصولات فلزی، خدمات پس از فروشی ارائه می دهد که شامل ارسال، نصب و خدمات مشاوره فنی می شود.

بنابراین، برای خرید میلگرد با کیفیت بالا و بهترین قیمت از یک تامین کننده بزرگ و قدرتمند مانند آیرونید، می توانید با واحد فروش این شرکت تماس بگیرید و از تمامی خدمات و محصولات آن بهره مند شوید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات