سبد خرید
میلگرد ساده بدون آج چیست؟

میلگرد ساده بدون آج چیست؟

0
3 روز قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

میلگرد ساده بدون آج چیست؟ کاربرد آن کجاست؟ قیمت میلگرد ساده بدون آج چقدر است؟ میلگردهای بدون آج یکی از انواع میلگردها می باشند که در پروژه های ساختمانی استفاده می شوند.در این مقاله قصد داریم شما را با خصوصیات این میلگرد و موارد استفاده از آن در پروژه های ساختمانی آشنا نماییم. میلگرد ساده بیشتر در صنعت استفاده می شود و شکل ظاهری آن به صورت صاف و صیقلی است. انواع میلگرد ساده بدون آج، در دو نوع شاخه و کلاف در سایزهای متداول 5.5 الی 20 میلی متر در بازار دیده می شود.

معرفی میلگرد ساده بدون آج و هرچیزی که باید درباره آن بدانید!

همان طور که می دانید میلگردهای موجود در بازار در دو دسته آجدار (rebar) و ساده (plain bar) قرار می گیرند که از لحاظ خصوصیات با یکدیگر دارای تفاوت می باشند. میلگردهای آجدار به سه صورت آج مارپیچی، جناغی و مرکب در بازار موجود می باشند. همان طور که از اسم این میلگرد پیداست، ساده و بدون آج است. میلگرد ساده بدون آج، بیشتر در صنعت کاربرد دارد و کار اصلی آن ، ایجاد استحکام و مقاومت بیشتر در بتن است. همچنین این میلگردها در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارند؛ یعنی در ساخت بناها، ستون های بتنی، زیرسازی، مقاوم سازی ساختمان ها و جبران ضعف کششی بتن در برابر زمین لرزه استفاده می شود.

میلگردهای ساده، به دلیل قابلیت هایی که دارند در برخی از صنایع قابل استفاده هستند و به همین دلیل هم اطلاع از قیمت آنلاین میلگرد و بررسی روند روزانه آن برای افراد حائز اهمیت است. میلگرد ساده در صنعت برای جوشکاری، آهنگری و تغییر شکل استفاده می شود. طول استاندارد میلگردها 6 یا 12 متر است و در قطرهای متفاوتی از 6 تا 200 میلی متر تولید می شوند؛ به عنوان مثال، میلگرد سایز 8، میلگرد 16 میلی متری و … .

 

استاندارد های میلگرد بدون آج چیست؟

این نوع میلگرد براساس استانداردهای قدیم میلگرد A1 و براساس استانداردهای جدید میلگرد ساده 240 گفته می شود. میلگرد ساده از قطر 6 تا 200 میلی متر تولید می شود. آیا می توان از میلگرد بدون عاج به عنوان میلگرد حرارتی استفاده کرد؟

متاسفانه بعضی مهندسان با آوردن دلایل گوناگونی سعی می کنند از این میلگردها به عنوان میلگردهای حرارتی در سقف ها بهره بجویند. آنها از این توجیه کمک می گیرند که میلگردهای حرارتی نقش سازه ای ندارند و لذا استفاده از آن ها به عنوان میلگرد حرارتی هیچ مانعی ندارد. امّا باید خاطر نشان کرد که در بند آیین نامه کاملاً موارد استفاده از این میلگرد را مشخص نموده. لذا استفاده از آن ها به عنوان میلگرد حرارتی نوعی اشتباه طراحی و اجرایی متداول است.

اطلاعاتی تخصصی درباره میلگردهای ساده:

  • همینطور میلگرد ساده بدون آج به عنوان میلگرد دورپیچ در اعضای سازه ای بتن آرمه یا ساختمان های بتن آرمه هم استفاده می شود.
  • در بعضی موارد مشاهده می شود که از این نوع میلگرد به عنوان میلگرد حرارتی در ساختمان کمک می گیرند که یک اشتباه رایج در ساختمان سازی می باشد. همینطور از دیگر مصارف میلگرد ساده بدون آج می توان به شفت های صنعتی و نما اشاره کرد.
  • نام تخصصی میلگرد ساده A1 است.
  • این نوع میلگرد یک استوانه فولادی بوده که از از نظر ترکیب شیمیایی حدود 24٪ کربن و 60٪ سیلیسیوم دارد و برای همین به نسبت سایر میلگردهای A2 تا A4 نرم تر بوده و نسبت به سایر مدل ها از مقاومت کششی کم تری برخوردار می باشد. میلگرد A1 با تنش فعلی 2300 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و تنش گسیختگی 3800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی
  • به طور کلی میلگرد بدون آج را در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین بتن مورد استفاده قرار می دهند.
  • اکثر میلگردهای ساده دارای برگ شناسنامه بوده که در آن آنالیز محصول آورده شده. قطری که در برگ شناسایی میلگرد ساده بدون آج ذکر شده قطر اسمی آن است.
  • از موارد مصرف این نوع میلگرد هم می توان در صنعت و ساختمان سازی نام برد. همینطور برای جوشکاری میلگرد ساده بایستی شرایط پیش گرم طبق استاندارد ملی ایران ISIRI 3131 رعایت شود.
  • (در زمان گسیختگی) 25٪ به عنوان میلگرد نرم شناخته شده که عمدتاً صاف و بدون آج می باشد.
  • این میلگرد برای آهنگری، تغییر شکل و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن مناسب می باشد.
  • به طور کلی به عنوان یک میلگرد داکتیل شناخته می شود. میلگردهای A1 به خاطر ترکیب شیمیایی کم کربن برای استفاده در جوشکاری کم ایده آل می باشند اما برای همین از نظر سختی در گروه میلگردهای نرم قرار دارند.

مشخصات مکانیکی میلگرد بدون آج چیست؟

این نوع میلگردها فقط در میلگرد S240 به کار برده شده. سایر ویژگی های این میلگرد به شرح ذیل است:

  • مقاومت کششی (تنش گسیختگی) این میلگرد 360 نیوتون بر میلی متر مربع است.
  • مقاومت تسلیم این میلگرد 240 نیوتون بر میلی متر مربع است.
  • رده بندی از نظر سختی: نرم

انواع میلگرد ساده یا بدون آج

میلگردهای ساده و بدون آج از نظر ویژگی های فیزیکی و سایز سطح مقطع میلگرد انواع مختلفی دارند. در ادامه با هر کدام از این مقاطع فولادی آشنا می شویم.

انواع میلگرد ساده از نظر سایز میلگرد

میلگردهای بدون آج از نظر ضخامت سطح مقطع شامل انواع زیر می شوند:

  • میلگرد کششی؛ این نوع میلگرد در سایزهای استاندارد و دهم دار و طبق قطر مورد نیاز مشتری تولید می شود. در واقع میلگردهای کششی سفارشی ساز می باشند.
  • میلگرد خام؛ این نوع میلگرد ساده در سایزهای 10 میلی متر الی 42 میلی متر و به صورت شاخه 6 متری و 12 متری تولید می گردد.
  • مفتول؛ مفتول ها بسیار منعطف می باشند و در سایزهای 2 میلی متر الی 8 میلی متر و به صورت شاخه 3 متری و کلاف تولید می شود.

انواع میلگرد ساده از نظر شکل ظاهری

میلگردهای ساده از نظر شکل ظاهری شامل انواع زیر می باشند:

  • میلگرد ساده نوردی، میلگرد ترانس، میلگرد ترانس تک پولیش، میلگرد ترانس دو پولیش، میلگرد ترانس بلبرینگ خور و میلگرد ترانس مفتول یا کلاف.

کاربردهای میلگرد ساده یا میلگرد بدون آج در صنعت ساختمان

برخلاف تصور عموم که فکر می کنند میلگرد ساده فقط در جوشکاری، خم کاری و آهنگری مورد استفاده قرار می گیرد، باید بگوییم میلگردهای بدون آج حتی در صنعت ساختمان هم مورد استفاده قرار می گیرند. البته نوع و نحوه استفاده از آن ها کاملاً با میلگردهای آجدار متفاوت بوده که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم:

ساخت انواع بولت ها

بولت نوعی پیچ بزرگ بوده که در صنایع ساختمانی برای ایجاد اتصالات مختلف، مثل اتصال بین صفحه زیر ستون و فونداسیون به کار می رود. برای ساخت بولت ها از میلگرد ساده مورد استفاده قرار می گیرد، چون سطح صاف و تنوع ضخامت های میلگرد بدون آج، امکان ساخت انواع مختلف بولت را فراهم کرده. از بولت ها برای نصب پارتیشن و سقف های کاذب و همینطور نصب تجهیزات بیمارستانی سنگین به کف هم مورد استفاده قرار می گیرد.

ساخت خاموت های مارپیچ و سلولار

در خاموت سازی سنتی و معمولی، از میلگردهای آجدار مورد استفاده قرار می گیرد. ولی برای ساخت خاموت های مارپیچ و سلولار علاوه بر میلگردهای آجدار، از میلگردهای ساده هم مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع میلگردهای ساده با اتصال میلگردهای آجدار به همدیگر، نقش نگهدارنده را ایفا می کنند و موجب استحکام و تقویت بیشتر خاموت های مارپیچی و سلولار می شوند.

نماسازی ساختمان

نوعی از میلگردهای ساده به نام میلگرد ترانس دو پولیش وجود دارد که به دلیل سطح کاملاً صاف و صیقلی و مقاومت بالا، برای ساخت محافظ های نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. این میلگردها زیبایی ظاهری و مقاومت را به صورت یک جا دارند.

مراحل تولید میلگرد بدون آج چگونه است؟

برای تولید این میلگرد ابتدا شمش را با کمک جک هیدرولیک در ردیف های مشخص در کوره هایی با دمای 1100 درجه سانتی گراد قرار می دهند و وقتی شمش ها داخل کوره قرار گرفتند به وسیله جریانات گردابی در دمای بالا برای نورد آماده می شوند. شمش ها پس از رسیدن به دمای مورد نظر برای نورد به خط تولید ارسال می شوند بعد شمش های پخته شده روی رول ها قرار گرفته و به طرف مرحله بعد هدایت می شوند.

مرحله رافینگ در سه مرحله از قطر شمش ها کاسته و به طول آن ها می افزاید. و پس از مرحله رافینگ بدون گذراندن مراحل استندها که برای آجدار کردن میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد به مرحله قیچی متراژ برای برش میلگردهای تولید شده در طول های مشخص می روند. میلگردهای تولیدی در زیر گیوتین های بسته بندی طبق استاندارد ISIRI ایران برش داده شده و در مرحله آخر به صورت بندیل بسته بندی می شوند.

زمان خرید میلگرد بدون آج به این ویژگی ها توجه کنید

میلگردهای ساده و میلگردهای آجدار، هر دو در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. ولی برای خرید میلگرد بدون آج علاوه بر نداشتن آج یا توجه به اینکه میلگرد از چه ساختاری (آلیاژی) تولید شده، نکات مهمی دیگری هم وجود دارد که باید به آن ها توجه کنیم:

جنس مواد اولیه و آلیاژ سازنده میلگرد

میلگردهای بدون آج از جنس شمش فولاد 3sp، 5sp و ccm ساخته می شوند. ولی در بعضی کارخانه ها، میلگردهایی از جنس فولاد گالوانیزه و فولاد با روکش اپوکسی و آلیاژهای کامپوزیت هم تولید می شود.

خواص فیزیکی و استانداردهای مهندسی

روی بسته بندی یا به اصطلاح بندیل میلگردهای ساده علامت A1 و قطر میلگرد درج شده. براساس استانداردهای مهندسی، به میلگرد ساده بدون آج A1 یا داکتیل گفته می شود. سایر علائم، از جمله A2 یا A3 به این معناست که میلگرد مورد نظر از نوع آجدار می باشد.

قیمت میلگرد ساده بدون آج

قیمت میلگردهای ساده معمولاً بیشتر از قیمت میلگرد آجدار بوده و تحت تاثیر ابعاد و اندازه میلگرد، طول آن، وزن و شرکت سازنده تغییر می کند. البته عوامل جهانی هم در نوسان قیمت روزانه میلگرد تاثیر دارند؛ از جمله جنگ و رویدادهای سیاسی، قیمت دلار و میزان عرضه و تقاضا در بازار.

کیفیت ساخت میلگردها

کیفیت ساخت میلگردهای ساده، بعد از آلیاژ سازنده به کارخانه تولید کننده آن ها بستگی دارد. کیفیت محصولات هر کارخانه با توجه به نوع شمش فولاد مصرفی، رعایت استانداردهای تولید، آزمایش های کنترل کیفی و آنالیز محصول نهایی متفاوت می باشد. معمولاً کارخانه های معتبر و خوشنام از مواد اولیه درجه یک کمک می گیرند و نظارت دقیقی بر کیفیت محصول نهایی دارند.

قیمت میلگردهای بدون آج – قیمت میلگرد ساده

برای اینکه از قیمت میلگرد ساده بدون آج آگاه شوید ساده ترین راه استعلام قیمت از مراکز فروش است؛ ولی لازم است بدانید که عوامل زیادی بر قیمت میلگرد ساده تاثیرگذار می باشد. عمده مصرف میلگرد ساده بدون آج در صنایع ساختمان سازی است پس می توان نتیج گرفت که بهبود بازار مسکن و یا رکود آن می تواند تاثیر زیادی بر افزایش تقاضای مقاطع ساختمانی و قیمت آرماتور داشته باشد. علاوه بر میزان تقاضای میلگرد ساده بدون آج، مسائل سیاسی و اقتصادی و عوامل بین المللی هم بر نرخ آن تاثیر می گذارد.

قیمت میلگرد بدون آج در اصل براساس قیمت مواد تشکیل دهنده به اضافه هزینه تولید آن تعیین می گردد. همینطور هزینه های حمل و نقل هم تاثیر مستقیمی بر قیمت میلگرد ساده خواهد گذاشت. در حال حاضر بالاترین نرخ را می توان قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان دانست که در عین حال با کیفیت ترین نوع موجود هم است، از جمله کارخانجات دیگر تولید کننده میلگرد ساده بدون آج هم می توان به کارخانجات زاگرس، میانه، ابهر و … اشاره کرد.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات