سبد خرید
ناودانی در نمای ساختمان

ناودانی در نمای ساختمان

0
1 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

کاربرد ناودانی چیست؟ ناودانی در نمای ساختمان چه نقشی دارد؟ ناودانی یکی از انواع مقاطع فولادی است که کاربردهایی در صنعت و ساختمان سازی دارد. امروزه یکی از مصالح اصلی برای ساخت ساختمان ها، مقاطع فولادی و آهن آلات است. از این رو قیمت آهن، قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت ناودانی و سایر مقاطع فولادی بخش مهمی از هزینه های ساخت یک ساختمان را به خود اختصاص می دهند.

یکی از مهمترین مقاطع فولادی که تنوع و کاربردهای گسترده ای دارد ناودانی می باشد. ناودانی شکل مقطع U شکل دارد و جزء پروفیل های باز است و دارای شکل هندسی خاصی بوده که آن را از دیگر پروفیل ها متمایز می کند. در ادامه این مقاله از آهن جم به تعریف ناودانی و کاربرد ناودانی در صنعت و ساختمان سازی می پردازیم.

ناودانی در نمای ساختمان

کلیک کنید: قیمت روز ناودانی

ناودانی چیست؟ کاربردهای ناودانی

ناودانی یک پروفیل باز است که سطح مقطعی شبیه U انگلیسی دارد. کاربرد ناودانی در صنعت و ساختمان سازی زیاد می باشد. ناودانی از یک سطح افقی به نام جان و دو سطح عمود برجان به نام بال تشکیل شده می باشد. ناودانی در زبان انگلیسی به نام های Steel c Channels یا  Steel U Channels شناخته می شود. ناودانی در جنس ها و شکل های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. ناودانی در جنس آلومینیوم،گالوانیزه، استنلس استیل و فولادی تولید می شود و از لحاظ شکل ظاهری هم در دو نوع ساده و مشبک تولید می شود.

ناودانی در نمای ساختمان

کاربرد ناودانی در نمای ساختمان

کاربرد مهمی که ناودانی دارد در ساخت نما و ایجاد فضای دکوراتیو می باشد. در این نوع ناودانی ها نیاز به سنگین بودن یا استحکام بالا نیست، چون آن ها تنها کاربرد زیبایی دارند. از جمله جنس های ناودانی که بدین منظور به کار می رود، می توان ناودانی آلومینیومی را نام برد. وزن کم این ناودانی آن را برای چنین کاربردی بسیار مناسب می کند. همینطور انواع مختلف از ناودانی در اسکلت های وسایل نقلیه سنگین مثل کامیون و ماشین آلات صنعتی و هم چنین استراکچرها و زیرساخت های دریایی استفاده می شود.

ناودانی یکی از روش های مورد استفاده در طراحی نمای ساختمان است که برای ایجاد زیبایی و تنوع در طراحی ساختمان ها استفاده می شود. ناودانی به معنای ایجاد نقش و نگاره های هنری و زیبا بر روی نمای ساختمان است.

استفاده از ناودانی در نمای ساختمان ها به آن ها زیبایی و جذابیت بیشتری می بخشد و آن ها را از ساختمان های ساده و یکنواخت متمایز می کند. این روش در طراحی نمای ساختمان ها می تواند به صورت مدرن یا سنتی استفاده شود و به وسیله ایجاد الگوها، ترکیبات هنری و استفاده از مواد مختلف می تواند زیبایی و زیره ای به نمای ساختمان ببخشد.

به عنوان مثال، در طراحی نمای ساختمان ها از ناودانی می توان از مواد مختلف مانند سنگ، چوب، شیشه و فلز استفاده کرد و آن ها را به صورت الگوهای هنری و زیبا بر روی نمای ساختمان قرار داد. این الگوها می توانند از طریق برش، حکاکی، پوشش و رنگ آمیزی ایجاد شده و به نمای ساختمان زیبایی و جذابیت بیشتری ببخشند.

به طور کلی، استفاده از ناودانی در طراحی نمای ساختمان ها به آن ها زیبایی، جذابیت و تنوع می بخشد و می تواند به عنوان یک عنصر مهم در طراحی و ایجاد هویت بصری برای ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرد.

ناودانی در نمای ساختمان

کاربرد های ناودانی در صنعت

کاربرد ناودانی علاوه بر اینکه در ساختمان سازی است در صنعت هم مصرف هایی دارد.  ناودانی همینطور در ساخت تاسیسات دریایی کاربرد دارد. از ناودانی در ساخت شاسی خودرو هم به کار می رود. ناودانی به صورت اختصاصی برای استفاده در قاب وسایل نقلیه مختلف استفاده می شود. ناودانی در نمای ساختمان

استفاده از فولاد ضد زنگ در مراحل مختلف ساخت ناودانی باعث می شود تا این محصول گزینه عالی برای پروژه های دریایی اعم از ساخت اسکله، شناور، سکوی نفتی و غیره باشد.برای تاسیسات دریایی و استفاده صنعتی بیشتر از ناودانی استیل به کار می رود. ناودانی در نمای ساختم

ان

کلیک کنید: قیمت روز ناودانی ساختمانی

 

کاربردهای ناودانی در ساختمان سازی

همانطور که گفتیم کاربرد ناودانی در ساختمان سازی و صنعت بسیار زیاد می باشد.

  • یکی دیگر از کاربرد ناودانی در ساختمان سازی استفاده از آن در ساخت خرپا است.خرپا سازه فلزی مثلثی شکلی است که برای ایجاد مقاومت در مقابل فشار خارجی در ساختمان استفاده می شود. برای ساخت خرپا از ناودانی unp که به ناودانی اروپایی معروف است به کار می رود. این محصول وزن بالاتر و مقاومت بیشتری دارد.
  • ناودانی ها در نمای ساختمان کاربرد دارند. ناودانی در نمای ساختمان
  • ناودانی های ساخته شده از آلومینیوم در اجرای نمای مدرن و زیرسازی آن قادر هستند به کار روند.
    برای زیرسازی نما که بنیان و شالوده اصلی نما محسوب می شود از مقاطع و مصالح گوناگونی بسته به نوع پوشش نهایی در نما و سیستم نصب آن به کار می رود که یکی از این مقاطع ناودانی می باشد.
  • امکان استفاده از ناودانی به عنوان تیرچه، تسمه و مهاربند هم وجود دارد.ناودانی در سقف های سبک به عنوان تیرچه کاربرد دارد.برای آشنایی با سقف تیرچه بلوک مطلب مربوطه را مطالعه کنید.
  • ناودانی ها برای ساخت چهارچوب و قاب درب ها و پنجره ها هم مورد استفاده قرار می گیرند. درب و پنجره در ساختمان از مهمترین بخش ها است. لذا قاب چارچوبی که بتوان از طریق آن درب یا پنجره را به دیوار مورد نظر متصل کرد یکی از موارد مهمی است که با کمک ناودانی اجرا می شود.
  • ناودانی در سقف های سبک به عنوان پشتیبان عرشه سقف استفاده می شود. ناودانی در نمای ساختمان
  • امکان استفاده از ناودانی به عنوان تیر حمال در ساختمان هایی با قاب چوبی وجود دارد. در این حالت برای افزایش مقاومت، تیرهای چوبی را درون ناودانی قرار می دهند.این کار ضمن افزایش مقاومت باعث می شود تا اجزای مختلف سازه راحت تر به تیر متصل شوند. ناودانی در نمای ساختمان
  • ناودانی ها در مقایسه با انواع تیرهای چوبی کوچک تر و سبک تر می باشند و مقاومت بالاتری هم دارند. در حقیقت تحمل فشار بیشتر از مهمترین ویژگی های ناودانی محسوب می شود. یکی از مهمترین و بیشترین کاربرد های ناودانی در ساخت دیوار است. همانطور که میدانید برای افزایش ایمنی سازه ها در دیوارهای سازه از نگهدارنده دیوار یا وال پست استفاده می شود. ناودانی یکی از مقاطع فولادی است که برای اجرای وال پست استفاده می شود. استفاده از ناودانی در ساخت دیوار مقاومت و استحکام آن را افزایش داده و از تاب خوردگی و ریزش آن جلوگیری می کند. برای اجرای والپست از نبشی هم استفاده می شود که به آن نبشی کشی ساختمان گفته می شود. ناودانی در نمای ساختمان
  • از ناودانی به عنوان ناودان هم در پشت بام ها به کار می رود تا هنگام بارش باران آب موجود را به سمت زمین هدایت کند.ناودانی در کروم بندی پشت بام هم کاربرد دارد.
  • ناودانی در سازه های فولادی هم کاربرد دارد. ناودانی ها به همراه تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی مورد استفاده قرار می گیرند. ناودانی در اسکلت های فلزی هم کاربرد دارد. کاربرد ناودانی به عنوان تیر حمال در سازه ها هم امکان پذیر می باشد. تیر حمال در بعضی از پروژه های ساختمانی به عنوان حامل و حمایت کننده نماسازی و زیبایی ساختمان است.اینجاست که کاربرد ناودانی مشخص می شود.

ناودانی در نمای ساختمان

انواع ناودانی

کاربرد ناودانی با توجه به نوع آن و جنس آن متفاوت است. ناودانی از لحاظ جنس به ناودانی آلومینیوم ناودانی گالوانیزه، ناودانی استیل و ناودانی فولادی تقسیم می شود.از لحاظ سطح مقطع به دو نوع UPE و UNP  تقسیم می شود. ناودانی در نمای ساختمان

تفاوت این دو استاندارد در بال آن ها است. ناودانی استاندارد upe دارای بالهایی موازی است اما ناودانی با استاندارد unp  دارای بال های مخروطی شکل می باشد. یعنی بال ها هر چه که از جان فاصله می گیرند ضخامت شان کمتر شده و شیب ملایمی دارند. ناودانی در نمای ساختمان

انواع ناودانی از لحاظ وزن

ناودانی سبک به ناودانی گفته می شود که وزن آن از وزن تعریف شده در جدول اشتال کمتر است، یعنی ابعاد و وزن این محصول، با اندازه های مشخص شده در جدول مهندسی محاسباتی مطابقت ندارد. ناودانی سنگین نیز برعکس ناودانی سبک بوده و وزن و ابعاد آن کاملا مطابق با جدول استاندارد اشتال می باشد و مطابق با اندازه های موجود در جدول مهندسی محاسباتی تولید می شود.

ناودانی های سنگین بیشتر در پروژه های خاص استفاده می شوند. مثلاً در تیرها و ستون ها و بادبند های سازه ها. ناودانی های سبک در چارچوب ها و به عنوان عضو غیرباربر در سازه استفاده می شوند به خاطر اینکه سبک تر بوده و به تبع مقاومت کمتری نسبت به ناودانی های سنگین دارند. ناودانی در نمای ساختمان

انواع ناودانی بر اساس شکل ظاهری

کاربرد ناودانی با توجه به شکل ظاهری آن متفاوت می باشد.ناودانی ها بر اساس شکل ظاهری به دو نوع ناودانی ساده و ناودانی مشبک تقسیم می شوند. ناودانی ساده در ساختمان سازی و صنعت کاربرد های زیادی دارد. سایز این ناودانی از 8 تا 18 متغیر است و ارتفاع آن می تواند بین 30 میلیمتر تا 400 میلیمتر باشد. اکثر ناودانی های موجود در بازار ناودانی ساده می باشند که سطح صاف و صیقلی و بدون حفره ای دارند. از این نوع ناودانی در پایه و قاب تجهیزات صنعتی، چارچوب و انواع پنجره ساختمان به کار می رود. ناودانی در نمای ساختمان

ناودانی مشبک بیشتر در جنس های گالوانیزه و آلومینیوم تولید شده و موجود است. ناودانی مشبک شبیه ناودانی های ساده معمولی است با این تفاوت که سوراخ و حفره هایی روی ورق ایجاد می کنند و با کمک این سوراخ ها پیچ و مهره را باز و بسته کرده و ناودانی را به نقاط مختلف متصل می کنند. عمده ترین کاربرد ناودانی مشبک برای تولید قفسه فلزی است.

انواع ناودانی بر اساس فرایند تولید

ناودانی بر اساس روش تولید به دو دسته ناودانی نورد شده فابریک و ناودانی پرسی تقسیم می شود. ناودانی فابریک به وسیله فرآیند نورد گرم تولید می شود. به این صورت که مواد خام یا شمش های فولادی در کوره پیشگرم قرار گرفته تا به دمای مورد نظر برسند و حالت موم سانی پیدا کنند. سپس از غلتک های نورد که مخصوص تولید ناودانی میباشند عبور کرده و در نهایت به شکل ناودانی خارج می شوند.

ناودانی پرسی همانطور که از نامش پیداست از پرس کردن ورق ها ساخته می شود. برای ساخت ناودانی پرسی ورق های فولادی را در اندازه های متناسب برش داد و سپس با عملیات پرس و جوشکاری به شکل ناودانی در می آورند و به همین علت قیمت ورق در قیمت این نوع ناودانی موثر می باشد.

ناودانی در نمای ساختمان

کلیک کنید: قیمت روز ناودانی صنعتی

 

استانداردهای به کار رفته در تولید ناودانی

استانداردهای ناودانی، شکل و زاویه بال ها نسبت به جان را تعیین می کنند. این استانداردها در سه رده زیر مورد بررسی قرار می گیرند: انوا ع ناودانی صنعتی

  • استاندارد فرانسه: NFA 45-255
  • استاندارد اروپا: DIN-1026 یا UPN و UNP
  • استاندارد مقاومت در مقابل خوردگی: DIN EN ISO 12944-3

استانداردهای رایج برای تولید ناودانی، استانداردهای UPN، UPE است. تفاوت محصولاتی که با این دو استاندارد اروپایی تولید می شوند، در زاویه بال ها نسبت به جان مشخص می شود. ناودانی های UPE با نام پروفیل U (European Standard U Channel) هم شناخته می شوند، زیرا از نظر ظاهری شبیه به حرف U انگلیسی هستند.

زاویه بال این محصولات نسبت به جان آن ها ۹۰ درجه است. ناودانی های UPN با نام پروفیل C (Steel C Channels) شناخته می شوند. زاویه بال های این پروفیل ها نسبت به جان کمی بیشتر از ۹۰ درجه است و سطح مقطع آن ها ظاهر مخروطی دارد. همینطور ضخامت بال ناودانی های UPN یکسان نیست و از بالا به پایین افزایش پیدا می کند. ناودانی در نمای ساختمان

استانداردهای دیگری چون UNP و UPA نیز برای ناودانی وجود دارند. ناودانی های UNP پروفیل های سنگینی هستند که به شکل شیب دار و با ضخامت بالا ساخته می شوند و در ساخت سازه های صنعتی خیلی بزرگ استفاده می شوند. کاربرد این ناودانی ها محدود است. نمونه های UPA نیز با نام ناودانی ایرانی شناخته می شوند. کارخانه های ایرانی از استاندارد DIN-1026-2 برای تولید محصولات UPA استفاده می کنند. این پروفیل ها سبک هستند و معمولا برای کاربردهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

ناودانی در نمای ساختمان

خرید انواع ناودانی ساختمانی و ناودانی از آیرونید با بهترین قیمت و کیفیت –  همکاری با سراسر ایران

آیرونید، انتخابی هوشمندانه برای خرید ناودانی ساختمانی ، آیرونید با سال ها تجربه در زمینه تولید و فروش انواع ناودانی ساختمانی، بهترین گزینه برای تأمین نیازهای شما است. با تضمین کیفیت بالا و قیمت مناسب، آماده ایم همکاری با شما عزیزان در سراسر ایران را آغاز کنیم.

ناودانی های آیرونید با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و فناوری های روز دنیا تولید می شوند، تا اطمینان حاصل شود که محصولات ما همیشه در برابر فشار و ضربه مقاوم هستند. با خرید ناودانی های آیرونید، از دوام و طول عمر بالای محصولاتمان لذت ببرید و به آرامشی دائمی در ساختمان خود دست یابید. بهترین قیمت و کیفیت در آیرونید منتظر شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش، با ما تماس بگیرید و تجربه خریدی مطمئن و رضایت بخش را تجربه کنید. ناودانی در نمای ساختمان

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
محصولات ما
 

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مـجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هـدف بهبود ابزارهـای کاربردی طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسـی ایجاد کرد. بهبود ابزارهـای کاربردی طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسـی ایجاد کرد.

چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات