سبد خرید
نبشی کشی ساختمان

نبشی کشی ساختمان

0
1 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

نبشی کشی ساختمان بتنی چگونه انجام می شود؟ چرا باید هنگام خرید نبشی دقت کرد؟ بهترین نبشی ساختمانی کدام است؟ قیمت نبشی ساختمانی چقدر است؟ این ها سوالاتی است که قصد داریم در این بخش از سایت آیرونید به آن بپردازیم.

ساختمان ها باید همیشه دوام و استحکام کافی داشته باشند. برای جلوگیری از تخریب دیوارهای یک سازه در زمان وزش باد و یا وقوع زلزله، از سازه ای به نام «وال پست» استفاده می شود. هدف اصلی وال پست این است که نیروی وارد شده در زمان باد یا زلزله را از دیوار به فریم ها و از آن به زمین منتقل کند.

وال پست ها انواع مختلفی دارند و شامل کلاف، قوطی و نبشی می باشند. نوع نبشی آن رایج تر است و کاربرد بیشتری دارد که اصطلاحا به آن «نبشی کشی» گفته می شود. نبشی ها معمولا به دو صورت 6 و 12 متر در بازار وجود دارند که شاخه 6 متری آن معمولا در صنعت ساخت و ساز، بیشتر استفاده می شود.

شما میتوانید به شکل حضوری در تهران و یا به شکل آنلاین در هر کجای ایران که هستید با کارشناسان ما تماس بگیرید. شرکت آیرونید با داشتن سالها سابقه و تجربه در این زمینه بهترین نبشی را با کمترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.

نبشی کشی ساختمان چیست؟

به نصب پروفیل های نبشی در دیوار ساختمان گفته می شود که معمولا از جنس فولاد مقاوم می باشد.

توجه داشته باشید که نبشی کشی باید در دو نوع سازه بتنی و فلزی انجام شود که عدم اجرای درست نبشی کشی با دیتیل و ضوابط اجرایی می تواند ساختمان سازی دچار مشکلاتی کند. قبل از شروع ساخت و ساز های خود حتما باید به نبشی کشی ساختمان فلزی و نبشی کشی ساختمان بتنی توجه ویژه ای داشته باشید و انجام کار های ساختمانی خود را در وهله اول به متخصصان و مهدسان حرفه ای در این کار بسپارید.

انواع نبشی های ساختمانی

 نبشی در اصل، پروفیل هایی شبیه به حرف L انگلیسی است که انواع مختلفی دارد. از انواع نبشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبشی لقمه ای
  • نبشی اسپیرال
  • نبشی پرسی
  • نبشی فابریک
  • نبشی بال مساوی
  • نبشی بال نامساوی

نحوه اجرای نبشی کشی ساختمان

اگر دیوار اطراف از نوع ۳D Panel باشد، به علت وجود میلگردهایی که اطراف دیوار می باشند؛ نیاز به مهارت خاصی نیست! این در حالی است که اگر دیوار آجری باشد، لازم است از نبشی کشی بهره مند شوید.

مطابق با آیین نامه، برای دیوارهای خارجی (پیرامونی)، لازم است که حتما نبشی کشی انجام شود و اجرای این کار به طول و ارتفاع تیغه ها بستگی دارد. برای اجرای این فرآیند لازم است که دو عدد نبشی را به کمک میلگرد به ضخامت دیوار بدوزند، سپس کل اجزا را ضد زنگ کرده و توری مرغی می کشند تا دیوارهای غیرسازه ای و تیغه ها را داخل آن مهار می کنند.

اجزای به کار رفته در نبشی کشی ساختمان بتنی

دیواره ی اصلی

یکی از اجزای به کار رفته در نبشی کشی دیواره است که معمولا آن را از بتن مسلح می سازند. در این قسمت با توجه به نوع سازه می توان دیوار ها را در ضخامت های مختلف طراحی و بتن ریزی کرد. استفاده از میلگرد در این قسمت کمک زیادی به افزایش مقاومت می کند.

بولت یا پیچ اتصال

بال عمودی نبشی در نبشی کشی باید به یک طریقی به قسمت های اصلی متصل شود. به کمک اجزایی مانند بولت یا پیچ اتصال این روند انجام می شود. نشیمنگاه بولت ها باید به وسیله ی ورق های آهن ایجاد شود. در مواقع خاص می توان از میلگرد به این منظور استفاده کرد.

نبشی آهنی

افزایش مقاومت فاکتور اصلی در استفاده از نبشی کشی ساختمان می باشد. اما باید به یک نکته توجه داشته باشید که آن هم محدودیت فضای اجرایی است.

باید از سایز قسمتی که قرار است نبشی کشی صورت گیرد اطلاعاتی داشته باشید تا اندازه ی نبشی را به درستی انتخاب کنید. بی توجهی به این مورد باعث می شود مثلا در قسمتی که نیاز به نبشی بزرگ است از سایز کوچک استفاده کنید که این کار باعث ایجاد خرابی و کاهش مقاومت سازه می شود.

از دیگر اجزای نبشی کشی ساختمان می توان به، بلوک پشتیبان نمای بتن، سنگ نما (یا آجر نما)، گروت ساختمانی، تقویت اتصال عمودی، وصله دیواری، فوم عایق یک اینچی، عایق فضای خالی، درزگیر لبه تیغه ای، روزنه هوا، ماده آب بندی، اتصال انبساطی افقی، نبشی و بتن آرمه استراکچر اصلی اشاره کرد.

انواع نبشی های کاربردی در نبشی کشی ساختمان

نبشی فابریک

در تولید نبشی از همان اول کار آن را به صورت فابریک می سازند. در نتیجه در هنگام استفاده دیگر نیاز نیست تغییری در آن به وجود آورد.

نبشی پرسی

جنس این نبشی فولادی است و در تولید، آن را به طول 6 متر می سازند و از وسط عرض خم می کنند. برای استفاده باید حتما تغییراتی در آن ایجاد شود.

نبشی کشی ساختمان به دو روش صورت می گیرد:

  1. پیش از انجام بتن ریزی در ستون ها، پلیت هایی تعیین می شود تا برای جوش دادن نبشی از آن ها کمک بگیرد.
  2.  نبشی ها را می توان به ستون ها متصل کرد و این کار با کمک تفنگ های میخکوب و یا تسمه نبشی ها صورت می گیرد. پس از آن، میلگردهای عرضی را به میلگردهای طولی جوش داده و میلگردهای طولی را به نبشی ها جوش می دهند.

تقسیم بندی وال پست از نظر نوع مصالح

  • فلزی: مورد استفاده در ساختمان هایی با اسکلت فلزی که به سه صورت ناودانی، قوطی و نبشی می باشند.
  • بتن آرمه: مورد استفاده در سازه هایی با مصالح بنایی

تقسیم بندی وال پست از نظر شکل ظاهری

  • وال پست های افقی: از وال پست افقی بیشتر در قسمت دیوارها استفاده می شود؛ که به خوبی دیوار را با اسکلت درگیر می کند. استفاده از این محصول، باعث افزایش مقاومت سازه می شود.
  • وال پست های قائم: این وال پست برای دهانه های بزرگ استفاده می شود؛ از روی تیرآهن طبقه پایین به قسمت زیرین، طبقه بالا در ناحیه دهانه جوش می خورد.

این مطالب هم شاید برای شما مفید باشد:

نبشی کشی ساختمان فولادی

در ساختمان های فولادی که اسکلت فلزی دارند، نبشی کشی کمی آسان تر است؛ چون صفحات ستون از قبل درون اسکلت جایگذاری شده اند. فقط کافیست که نبشی های عمودی را به تیرهای افقی بالا و پایین متصل کنید تا عملیات نبشی کشی انجام شود. این اتصال بین نبشی و تیر یا ستون به کمک جوشکاری، تفنگ میخکوب و تسمه فولادی صورت می گیرد.

نبشی کشی ساختمان بتنی

نبشی کشی در سازه بتنی به این صورت است که ابتدا مقدار نبشی مورد نیاز را با توجه به ابعاد و نیروهای وارده، به دقت برآورد می کنند. سپس محصول موردنظر را سفارش داده و برای نصب آن اقدامات لازم صورت می گیرد. برای این کار ورق های فولادی مورد نظر را به ستون متصل می کنند. سپس نبشی های عمودی به ورق های فولادی جوش داده می شوند و این فرایند با موفقیت به اتمام می رسد.

نکات مهم در اجرای نبشی کشی ساختمان

رعایت موارد زیر در زمان نبشی کشی ساختمان الزامی است:

  1. در ساختمان هایی با اسکلت فلزی، وال پست باید به وسیله مصالحی مثل قوطی، نبشی و ناودانی انجام شود که اگر به وسیله نبشی ساخته شود، در انتقال بار جانبی دیوار نسبت به قوطی فولادی بهتر عمل می کند.
  2. اگر وال پست به صورت قائم باشد، لازم است شاخک هایی در نبشی و یا قوطی جوش داده شود؛ طبق آیین نامه این شاخک ها باید در فاصله های یک متر به یک متر توسط میلگرد آجدار نمره 10 باشند.
  3. در وال پست افقی با میلگرد نمره 14 و بیشتر در فاصله های 1.5 تا 1 متر به سقف اتصال داده می شوند.
  4. مقاطع مورد استفاده برای ساخت وال پست باید از جنس فولاد ضد زنگ باشند.
  5. اجرای وال پست قائم بایستی به سازه متصل گردد و چنانچه روی تیغه قرار گیرد لبه پایینی آن را به شکل نبشی دو طرفه به تیر جوش می دهند.
  6. اگر طول دیوار از 6 بیشتر و حدود 40 برابر ضخامت دیوار باشد، باید وال پست عمودی انجام شود؛ این در حالی است که چنانچه ارتفاع دیوار بیشتر از 3.5 متر باشد، وال پست افقی قابلیت اجر دارد.
  7. اگر وال پست از نوع قائم باشد، ابتدا باید یک عدد پلیت به کف رول بوت کرد و بعد وال پست را روی آن به وسیله دو عدد نبشی جوش داد تا به خوبی جای داده شود.

عوامل موثر بر قیمت نبشی کشی ساختمان

قیمت نبشی همیشه ثابت نیست و بر اساس عواملی مثل سایز، ضخامت و ابعاد آن تعیین می شود. البته برند و کارخانه سازنده هم مهم می باشد. برای اطلاع از قیمت دقیق نبشی، بهتر است به صورت روزانه وارد سایت های فروش آنلاین آهن آلات شوید. چون نرخ این محصول هم مثل سایر مقاطع فولادی به صورت لحظه ای بارگذاری می شود.

دستمزد نبشی کشی ساختمان چقدر است؟

دستمزد نبشی کشی ساختمان، بر اساس حجم کار و متراژ محیط صورت می گیرد. در واقع هر چه حجم کار بیشتر باشد، دستمزد هم افزایش پیدا می کند. آخرین نرخ اعلام شده در سال 1402 نشان می دهد که این دستمزد از متری 50 هزار تومان تا بیش از 1 میلیون تومان متغیر می باشد.

در این مطلب در مورد نبشی کشی ساختمان و رعایت موارد مهم در این فرآیند صحبت شد. نبشی کشی ساختمان باعث افزایش مقاومت سازه در برابر فشار و نیروهای خارجی وارد شده به دیوار می شود. در هنگام اجرای نبشی کشی لازم است، موارد گفته شده را رعایت کنید. حتی کیفیت مقاطع فولادی استفاده شده در وال پست هم از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. خرید این مقاطع بهتر است از مراکز آهن معتبر انجام شود. اگر شما در این زمینه تجریه ای دارید، در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید.

هزینه نبشی کشی ساختمان چقدر است؟

تعیین قیمت دقیق به عواملی مثل متراژ و وسعت کار بستگی دارد که در نهایت 10 الی 20 درصد از هزینه های ساخت و ساز را افزایش می دهد.

خرید انواع نبشی و دریافت قیمت روز نبشی در آیرونید

آیرونید یکی از برترین و پرطرفدارترین فروشندگان نبشی های ساختمانی و صنعتی در ایران و جهان است. این مجموعه با سال ها سابقه فعالیت در زمینه تولید محصولات فلزی با کیفیت بالا، توانسته جایگاه ویژه ای در بازار به خود اختصاص دهد و اعتماد مشتریان خود را جلب کند.

نبشی های ساختمانی و صنعتی آیرونید با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و فرآیندهای تولید پیشرفته، دارای مزایای فراوانی هستند. این محصولات با دقت و دقت بالا تولید می شوند و دارای طراحی های متنوع و زیبا می باشند که به هر نوع معماری و طراحی داخلی سازگاری دارند.

از دیگر ویژگی های برجسته نبشی های آیرونید می توان به مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه و شرایط جوی اشاره کرد. این محصولات با پوشش های مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی تولید می شوند که باعث افزایش عمر مفید آنها می شود. همچنین، نبشی های آیرونید دارای قیمت مناسب و رقابتی بوده و با توجه به کیفیت بالا و مقاومت آنها، بهترین گزینه برای انواع پروژه های ساختمانی و صنعتی می باشند.

بنابراین، اگر به دنبال خرید نبشی های با کیفیت و قابل اعتماد هستید، بهترین گزینه برای شما آیرونید است. همین حالا برای ثبت سفارش و دریافت اطلاعات بیشتر مثل قیمت روز نبشی از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما تماس حاصل فرمایید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات