راه ارتباطی با ما
بستن
تماس با کارشناسان

برای ارتباط با کارشناسان ما روی دکمه سبز رنگ کلیک کنید, سپس داخلی کارشناس مورد نظر را شماره گیری کنید.

پرستور گلستانی کارشناس فروش نبشی داخلی 4 تماس با کارشناس
مهتاب کرامتی کارشناس فروش نبشی داخلی 5 تماس با کارشناس
سمیرا حسین پور کارشناس فروش نبشی داخلی 2 تماس با کارشناس
همه چیز درباره تیرآهن 16 + کاربردها و شرکت های تولید کننده

همه چیز درباره تیرآهن 16 + کاربردها و شرکت های تولید کننده

0
4 روز قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

اگر در صنعت ساختمان سازی تجربه ای داشته باشید، حتما می دانید که تیرآهن 16 چه نقش مهمی در بخش های مختلف آن بازی می کند. این محصول در سایزهای مختلف تولید و به کار برده می شود اما سایزهای 12 تا 20 آن معمول تر می باشند. در این میان، تیرآهن 16 یکی پرکاربردترین هاست.

تیرآهن 16، پروفیلی با سطح مقطع I و با ارتفاع جان 16 سانتی متر می باشد. این محصول هم مثل دیگر تیرآهن ها از جنس فولاد بوده و مقاومت بالایی در برابر نیروهای برشی و خمشی دارد. طول بال های آن هم متفاوت بوده؛ اما 74 میلی متر، معمول ترین سایز برای این بخش می باشد. طول هر شاخه از این محصول هم معمولا 6، 9 یا 12 متر می باشد.

تیرآهن 16 چیست؟

به طور کلی منظور از سایز تیرآهن، عرض یا ارتفاع بخش جان آن می باشد. همانطورکه می دانید تیرآهن از دو بخش بال و جان تشکیل می شود. در یک تیرآهن با سطح مقطع I شکل، دو خط افقی و موازی بالا پایین، بال ها و خط عمودی متصل کننده آن ها جان تیرآهن می باشند. در تیرآهن های H شکل، جای این دو بخش عوض می شود، به شکلی که دو خط عمودی بال ها و خط افقی جان می باشند.

مزایای استفاده از تیرآهن 16

بیشترین کاربرد تیرآهن 16 در صنعت ساختمان سازی و پل سازی بوده که به خاطر ویژگی های زیادی که دارند، از آن ها در این صنایع بهره مند می شوند. ولی به نظر شما، ویژگی های تیر آهن 16 چیست که باعث شده تا به این اندازه مورد توجه قرار بگیرد؟

در ادامه بعضی از مهم ترین مزایا تیرآهن 16 را با هم بررسی می کنیم:

  • مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • طول عمر بالا
  • امکان بازسازی در ساختمان هایی که از تیرآهن 16 استفاده کردند.
  • افزایش کیفیت پروژه
  • بالا رفتن سرعت اجرای پروژه
  • افزایش مقاومت ساختمان در برابر حوادثی به مثل زلزله
  • صرفه جویی در هزینه های اضافی
  • کم کردن ضایعات مصالح ساختمانی

مشخصات فنی تیرآهن 16

طول بال های این تیرآهن 74 میلی متر بوده و وزن هر متر از این تیرآهن بر اساس استانداردهای مختلف بین 15.8 تا 41.6 کیلوگرم متغیر است. در صورت تولید این تیرآهن بر اساس استاندارد IPE، وزن هر متر آن برابر با 15.8 کیلوگرم است پس هر شاخه 12 متری آن وزنی برابر با 189.6 کیلوگرم خواهد داشت. وزن تیرآهن 16 تولید شده توسط ذوب آهن 190 کیلوگرم می باشد. جان این تیرآهن ضخامت 5 میلی متر و بال آن ضخامت 7.4 میلی متر دارد.

وظیفه تیرآهن 16 حمل فشارهای تنشی و خمشی وارد بر ساختمان می باشد. در همه تیرآهن ها از جمله تیرآهن 16، علامت V تیرآهن های سنگین و علامت L سبک بودن تیرآهن را نشان می دهد.

مقاومت تیرآهن 16 چقدر است؟

همانطور که در بخش معرفی تیرآهن 16 هم توضیح دادیم، مقاومت یکی از اصلی ترین ویژگی های تیر آهن 16 به شمار می رود. همانطور که می دانید، همه سازه های ساختمانی نیاز به متریال هایی با مقاومت بالا دارند که تیرآهن می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد.

البته تیرآهن ها در انواع مختلف می باشند که هر کدام هم دارای مقاومت های متفاوتی می باشند؛ ضخامت تیرآهن، با مقاومت آن ها رابطه مستقیم دارند. به این صورت که هر چه ضخامت تیرآهن ها بیشتر شود، مقاومت آن ها هم بیشتر می شود؛ و البته که بر روی قیمت هم تاثیر مستقیم می گذارد.

ویژگی های تیرآهن 16

تیرآهن 16، ازجمله محصولاتی بوده که از گذشته تاکنون، جایگاه ویژه ای در صنعت ساختمان سازی داشته است و با توجه به پروژه موردنظر، می توان ضخامت های مختلفی از این محصول را خریداری کرد. ضخامت بیشتر تیرآهن باعث افزایش مقاومت سازه خواهد شد؛ اما از طرفی هم باعث افزایش قیمت تیرآهن می شود.

این تیرها به شکل افقی و عمودی می توانند در سازه استفاده شوند و اگر سازه حجم نسبتا بالایی داشته باشد، از این محصول برای قرار دادن تیرهای فرعی به کار می رود.

استانداردهای تیرآهن 16

رایج ترین استانداردهای تیرآهن ها، تولید بر اساس استاندارد ساخت بوده که بر این اساس انواع تیرآهن 16 زیر را خواهیم داشت:

  • تیرآهن 16 IPE
  • تیرآهن 16 INP
  • تیرآهن 16 IPB

چرا استفاده از تیرآهن 16 در ساختمان سازی ضروری است؟

اگر بخش معرفی تیرآهن 16 را به خوبی خوانده باشید، می دانید که چرا باید از آن در پروژه های ساختمان سازی خودتان استفاده کنید. درواقع تیرآهن 16 هم اکنون یکی از الزامات در هر پروژه ساختمانی به شمار می رود.

کاربردهای تیرآهن 16

حال که با ویژگی های تیرآهن 16 آشنا شدیم، لازم است تا با کاربردهای این تیرآهن هم بیشتر آشنا شویم. این سایز از تیرآهن قابل استفاده در تیرهای اصلی و فرعی در اسکلت های فلزی است. اما از متداول ترین کاربردهای این نوع از تیرآهن می توان به ساخت و ایجاد خرپا، ایجاد ستون، ایجاد نعل، پوشش سقفی و تیر ها اشاره کرد. در ادامه با کاربردهای مهم این تیرآهن بیشتر آشنا خواهیم شد.

ایجاد خرپای سازه

از کاربردهای مهم تیرآهن 16 می توان به ساخت خرپای سازه اشاره کرد. خرپا سازه ای بوده که برای استحکام بعضی از سازه های بزرگ مثل ورزشگاه ها و سوله ها از آن به کار می رود. مکانهایی که درگاه های بزرگی دارند نیاز به استفاده از خرپا برای افزایش مقاومت سازه دارند. در ساخت و ایجاد این مدل از سازه از تیرآهن سایز 16 به کار می رود که نوع چینش و سایز تیرآهن در افزایش مقاومت آن بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری از تیرآهن های سبک و اقتصادی بوده که دارای مقاومت بالایی است. برای ساخت و تولید بعضی از سازه ها مثل ساخت پل از این نوع تیرآهن به کار می رود. تیرآهن حفره دار که به آن لانه زنبوری هم گفته می شود برای سازه هایی چون پل لانه زنبوری کاربرد دارد. تیرآهن های 16 هم در بخشی از پل های لانه زنبوری قابل استفاده می باشند.

نعل سازه

ایجاد نعل سازه یکی از کاربردهای مهم استفاده از تیرآهن 16 است. هدف از ایجاد نعل سازه کاهش فشار از درگاه سازه و انتقال آن به طرفین برای افزایش مقاومت است. پس برای وارد نشدن فشار بر یک بخش بنا از تیرآهن های مناسب برای ساخت نعل سازه به کار می رود. برای ساخت این سازه معمولا از تیرآهن سایز 16 استفاده خواهد شد. استفاده از این سازه باعث افزایش مقاومت ساختمان می شود و علت استفاده از تیرآهن سایز 16 شکنندگی و اهمیت این سازه در ساختمان و مقاومت خوب تیرآهن است.

پوشش سقف

برای پوشش سقف سازه های بزرگ از تیرآهن 16 به کار می رود. در واقع ساخت پوشش سقفی با این سایز و مدل از تیرآهن هم قابل اجرا است و مقاومت آن را افزایش می دهد. علت استفاده از این نوع تیرآهن در پوشش سقف انتقال بار سقف به دیوارها خواهد بود. کیفیت ساختمان و مقاومت آن با اجرای تیرآهن مناسب و متناسب با سازه تضمین خواهد شد.

بزرگ ترین کارخانه های عرصه تیرآهن 16

در این بخش سعی داریم به معرفی کارخانه های تولید تیرآهن و معتبر ترین تولید کنندگان تیراهن در ایران بپردازیم. لیست کارخانه های تولیدی تیراهن عبارت است از:

کارخانه ذوب آهن اصفهان

یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین تولیدکنندگان فولاد در ایران کارخانه ذوب آهن اصفهان است که در تولید مقاطع طویل فولادی تخصص دارد. تیرآهن  اصفهان به دلیل کیفیت بالا، از محبوبیت بالایی برخوردار است. سایز تیرآهن های تولیدشده در این کارخانه از سایز 12 تا 32 بوده و در 3 مدل زیر تولید می شوند:

انواع تیرآهن های کارخانه ذوب آهن اصفهان:

  • > تیرآهن های IPN با استاندارد DIN 1025-1
  • > تیرآهن های بال پهن موازی با استاندارد ISIRI 14484
  • > تیرآهن های بال نیم پهن موازی با استاندارد DIN 1025-5

کارخانه شاهین بناب

کارخانه شاهین بناب یکی از زیرمجموعه های هلدینگ فولاد بناب بوده که در سال 1390 تأسیس شده است. این کارخانه انواع تیرآهن های بال نیم پهن موازی و نیمه سبک را در سایزهای مختلف و با گرید st37 تولید می کند.

کارخانه تیراهن فایکو (فولاد البرز ایرانیان)

مجتمع فولاد فایکو در سال 1339 در استان مازندران راه اندازی شد. کارخانه البرز ایرانیان مجهز به 2 خط تولید اختصاصی تیرآهن های IPE و INP است. تیرآهن فایکو با ظرفیت سالانه 750 هزار تن و در سایزهای 14 تا 26 تولید می شود. قیمت تیرآهن فایکو به صورت شاخه یا کیلوگرم اعلام می گردد.

کارخانه فولاد اهواز

کارخانه فولاد اهواز یکی از تولید کنندگان تیرآهن، در نزدیکی شهر اهواز واقع شده و تیرآهن 14 اهواز و تیرآهن 16 اهواز در سبد محصولات این کارخانه قرار دارند. یکی از مزایای تیرآهن های تولیدی شرکت فولاد اهواز که آن را از سایر کارخانه های تولیدکننده تیرآهن متمایز می کند، امکان برش در اندازه های سفارشی است.

کارخانه تیرآهن نورد آریان فولاد

شرکت نورد آریان فولاد در بوئین زهرا واقع شده و بزرگ ترین کارخانه خصوصی تولید مقاطع فولادی در خاورمیانه است. کارخانه آریان فولاد تیرآهن های خود را مطابق با استاندارد DIN 1025-5 تولید می کند. اکثر تیرآهن های کارخانه آریان فولاد به کشورهای دیگر صادر می گردد. برای دریافت قیمت تیرآهن با ما تماس بگیرید.

انواع تیرآهن های کارخانه نورد آریان فولاد:

  • > تیرآهن های بال پهن موازی
  • > تیرآهن های بال نیم پهن موازی

کارخانه جهان فولاد غرب

کارخانه جهان فولاد غرب در سال 1387 در شهر کرمانشاه و با ظرفیت تولید 300 هزار تن ساخته شد.

انواع تیرآهن های کارخانه جهان فولاد غرب:

  • > تیرآهن نیم پهن I، ردیف IPE
  • > تیرآهن عریض I، ردیف IPB

تیرآهن های نیم پهن IPE جهان فولاد غرب در سایز 80 تا 200 میلی متر و طول استاندارد 8 تا 18 متر تولید می شوند. این تیرآهن ها در پروژه های عمرانی، کارگاه های آهنگری  و… به کار می روند. تیرآهن های عریض IPB این کارخانه در سایز 100 تا 1000 میلی متر تولید شده و در عملیات سدسازی، پل سازی، ساختمان سازی  و … استفاده می شوند.

کارخانه فولاد ناب تبریز

شرکت فولاد ناب تبریز با سرمایه گذاری دو کشور ایران و ترکیه در سال ۱۳۸۴ در تبریز تأسیس شد و تیرآهن یکی از محصولات اصلی این کارخانه است که در سایزهای مختلف تولید می شود.

انواع تیرآهن های کارخانه فولاد ناب تبریز:

  • > تیرآهن طبق استاندارد ISIRI 16348
  • > تیرآهن طبق استاندارد  ISIRI 1791
  • > تیرآهن طبق استاندارد DIN EN 10056-1 :1998
  • > تیرآهن طبق استاندارد GOST 8510:1986

تمامی این تیرآهن ها در سایزهای 14، 16 و 18 و در گریدهای st37،st44 ،st52 تولید می شوند.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران (سهامی خاص)

این شرکت در سال 1351 در اهواز تأسیس و دارای چند کارخانه با محصولات متنوع است.

انواع تیرآهن های گروه ملی صنعتی فولاد ایران:

  • > تیرآهن های بال نیم پهن موازی
  • > تیرآهن های بال نیم پهن موازی نیمه سبک
  • > تیرآهن بال موازی (IPE) با بال ۱۲۰ و ۱۴۰ میلی متری و جان ۱۲ متری
  • > تیرآهن بال باریک شیب دار (IPN) با بال ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلی متری و جان ۶، ۹ و ۱۲ متری

مجتمع فولاد ظفر بناب

مجتمع فولاد ظفر بناب در سال 1386 باهدف تولید میلگرد در سایزهای مختلف تأسیس شد و در سال 1396 نیز واحد تولید تیرآهن در این کارخانه آغاز به فعالیت نمود. در حال حاضر تیرآهن بناب با استاندارد IPE و در سایز 14 تولید می شوند.

فولاد ماهکار اشتهارد

کارخانه فولاد ماهکار اشتهارد یکی از کارخانه های فولادی در ایران است که علاوه بر تیرآهن مقاطع فولادی طویل دیگری چون نبشی و ناودانی نیز تولید می کند.

کارخانه نورد فولاد یزد احرامیان

کارخانه فولاد احرامیان یزد بیش از سه دهه است که نیاز بازار داخلی فولاد کشور را تأمین کرده و ساخت مقاطع اقتصادی یکی از ویژگی های بارز محصولات این مجموعه است. انواع تیرآهن های فولاد یزد طبق استانداردهای IPE، INP و IPB تولید می شوند.

کارخانه پروفیل صنعت ماهان

شرکت پروفیل ماهان جهت تولید انواع لوله، تیرآهن و نبشی در سال 1389 در تهران آغاز به کار نمود. تیرآهن ۱۴ صنعت ماهان، تیرآهن ۱۶ صنعت ماهان و تیرآهن ۱۸ صنعت ماهان ازجمله محصولات تولیدی این کارخانه هستند. برای دریافت قیمت تیرآهن ماهان تماس بگیرید.

تیرآهن 16 چند کیلو است – تیرآهن 16 وزن

وزن تیرآهن 16به طور کلی بر اساس فرمول وزن تیرآهن – طول تیرآهن × وزن تیرآهن استخراج شده از جدول اشتال محاسبه می شود. به طور کلی وزن تیرآهن 16 نسبت به تیرآهن 18 کمتر است و همین امر تفاوت عمده این نوع تیرآهن را با انواع دیگر تیرآهن مشخص می کند. با این حال وزن تیرآهن 16 بر اساس نوع تیرآهن به چهار دسته تقسیم بندی می شود که در ادامه به آن می پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، همراه کار آهن باشید.

هر متر تیرآهن 16 چند کیلو است – هر شاخه تیرآهن 16 چند کیلو است – هر شاخه تیرآهن 16 چند کیلو است

وزن تیرآهن 16 برابر با 190 کیلوگرم می باشد. وزن تیرآهن 14 برابر با 155 کیلوگرم می باشد.

وزن تیرآهن IPE16 در هر متر برابر است با 15.8 کیلوگرم و وزن شاخه 12 متری، 190 کیلوگرم می باشد. این در حالی بوده که وزن تیرآهن IPB-HEB16 در هر متر 30.4 کیلوگرم و وزن شاخه 12 متری، 364.8 کیلوگرم در نظر گرفته می شود. همینطور وزن تیرآهن IPBV-HEB16 در هر متر برابر است با 42.6 کیلوگرم و وزن شاخه 12متری، 500 کیلوگرم می باشد. در ضمن وزن تیرآهن IPBU-HEM16 در هر متر 76.2 کیلوگرم و وزن شاخه 12 متری، 914.4 کیلوگرم محاسبه می شود.

وزن تیرآهن 16 اصفهان

سایز وزن تیرآهن ذوب آهن
16 190

وزن تیرآهن 16 اهواز

به شکل کلی وزن تیرآهن 16 اهواز حدود 167 کیلوگرم می باشد.

وزن تیرآهن 16 فایکو

سایز فایکو
16 170

وزن تیرآهن 16 کرمانشاه

به شکل کلی در حال حاضر وزن تیرآهن های کرمانشاه در سایز 14 حدوداً 130 کیلوگرم و در سایز 16 برابر با 165 الی 170 کیلوگرم می باشد.

وزن تیرآهن 16 بناب

سایز ظفربناب
16 168 تا 172

وزن تیرآهن 16 تبریز

تیرآهن 16 بلند ناب تبریز به شکل شاخه ای با طول 12 متر به بازار عرضه شده و وزن هر شاخه از تیرآهن 16 بلند ناب تبریز، معادل 172 کیلوگرم است.

وزن تیرآهن 16 یزد

وزن تیرآهن 16 یزد طبق جدول اشتال، معادل 170 کیلوگرم و طبق جدول وزنی شرکت 180 است. این تیرآهن مقاومت کشش نسبتا خوبی برای پروژه شما ارائه می دهد و یکی از پرمصرف ترین مقاطع پروفیل فولادی در صنعت ساختمان ایران می باشد.

قیمت تیرآهن 16 اصفهان

تیرآهن 16 اصفهان یا تیرآهن IPE 160 اصفهان یا تیرآهن بال نیم پهن موازی یکی از پر مصرف ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان ایران می باشد. از تیرآهن IPE 160 اصفهان عمدتاً به منظور تیر در سازه و یا در اصطلاح پل به کار می رود.

همینطور اگر از دوبل تیرآهن IPE 160 اصفهان استفاده شود به آن مقاطع ترکیبی گفته می شود که می توان از این نوع مقاطع به عنوان ستون در سازه استفاده کرد. در بعضی از متون علمی همینطور از تیرآهن 16 اصفهان به شکل تیرآهن IPE 160 اصفهان هم نام برده می شود. به شکل کلی مقاطع بال نیم پهن موازی را با نام مقاطع I شکل میشناسند.

همینطور لازم به ذکر بوده که مقاطع بال پهن یا IPB در سازه های فولادی به عنوان ستون کاربرد دارند. همانطور که ذکر شد با توجه به ممان اینرسی کمتر مقاطع IPE نسبت به IPB اگر از تیرآهن 16 اصفهان به عنوان ستون بخواهیم استفاده کنیم باید حتماٌ مقطع دوبل شود. اگر ظرفیت خمشی و برشی مقاطع مطابق با محاسبات سازه ای کافی نباشد از تیر ورق برای ساخت مقاطع فولادی به کار می رود. طول استاندارد شاخه تیرآهن 12 متر بوده که بعضی از فروشندگان اقدام به برش تیرآهن به طول 6 متر می کنند.

یکی از مسائلی که پیش از خرید تیرآهن باید به آن توجه کرد این بوده که در بازار معمولاً قیمت تیرآهن 16 اصفهان بر اساس شاخه 12 متری اعلام می شود. متاسفانه بعضی از فروشندگان با سو استفاده از عدم آگاهی خریداران اقدام به فروش تیرآهن با برند متفرقه به جای تیرآهن ذوب آهن اصفهان می کنند.

باید در نظر داشت که قیمت تیرآهن 16 اصفهان با توجه به کارخانه سازنده آن بسیار متغیر می باشد. در ایران کارخانه ذوب آهن اصفهان با کیفیت ترین نوع تیرآهن را تولید می کند. توصیه می شود که پیش از خرید تیرآهن 16 اصفهان نسبت به اصالت کالا اطمینان حاصل کنید.

نکات مربوط به خرید تیرآهن

علاوه بر مطالب گفته شده، نکات دیگری در خصوص خرید تیرآهن وجود دارد که عبارت هستند از:

سایز تیرآهن را مناسب انتخاب کنید

سایز تیرآهن با اندازه جان آن مشخص می شود. سایز تیرآهن ها معمولاً از 8 تا 60 سانتی متر می باشد.

برای انتخاب سایز تیرآهن، باید وزن سازه و بارهای وارد بر آن را در نظر بگیرید. هرچه وزن سازه یا بارهای وارده بر آن بیشتر باشد، باید از تیرآهن با سایز بزرگتر استفاده کنید.

قیمت تیرآهن را مقایسه کنید

قیمت تیرآهن با توجه به عوامل مختلفی مثل نوع، سایز، کارخانه تولیدکننده و شرایط بازار مشخص می شود. قبل از خرید تیرآهن، باید قیمت تیرآهن را از چند فروشنده مختلف مقایسه کنید تا بهترین قیمت را دریافت کنید.

از جدول اشتال تیراهن حتما استفاده کنید

جدول اشتال تیرآهن، ابزاری بوده که همه اطلاعات مربوط به استانداردهای محصول را دارد. پس از فروشنده بخواهید که برگه اشتال آن را به شما ارائه دهد. این برگه اطلاعات دقیقی در مورد مشخصات تیرآهن مثل نوع، سایز، وزن و استانداردهای آن ارائه می دهد.

اگر سوالی دارید که در این مطلب به آن ها پاسخی داده نشده است، می توانید با خیال راحت از کارشناسان فروش، جویا شوید. همینطور برای حمل و نقل سفارشتان به محل تخلیه، آسوده خاطر باشید؛ چرا که در فرآیند خرید، با آیرونید در ارتباط خواهید بود و کمترین هزینه باربری ممکن به شما اعلام خواهد شد.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات