سبد خرید
کاربرد هر سایز تیرآهن در سازه اسکلت فلزی

کاربرد هر سایز تیرآهن در سازه اسکلت فلزی

0
1 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

در این مطلب قصد داریم به آشنایی با ساختار و کاربرد هر سایز تیرآهن بپردازیم، انواع تیرها در ساختار خود از سه ضلع تشکیل شده اند. ضلع میانی که اصلی ترین قسمت تیر به شمار می رود، جان نام دارد و ابعاد آن روی کاربرد هر سایز تیرآهن به شدت اثرگذار می باشد. در دو طرف ضلع جان هم دو بخش دیگر قرار می گیرند که به نام بال تیر شناخته می شوند.

کاربرد هر سایز تیرآهن هم براساس این مشخصه تعیین می شود. منظور از سایز تیر، ارتفاع ضلع جان است که بیشترین نقش را در استحکام آن ایفا می کند.

برای مثال منظور از تیرآهن 18 در بازار مقطعی است که سایز ضلع جان آن برابر با 18 سانتی متر مربع می باشد. افزون بر این، کاربرد هر سایز تیرآهن هم متفاوت است و این مشخصه در هنگام تعیین قیمت تیرآهن هم در نظر گرفته می شود.

برای تعیین طول جان به صورت دقیق تر فاصله بین لبه دو بال را با وسیله ای به نام کولیس اندازه گیری می کنند. این مشخصه مهم ترین ویژگی هر تیر به شمار می رود. تا جایی که این مقطع فولادی را براساس سایز جان آن نام گذاری می کنند و کاربرد هر سایز تیرآهن هم بر همین مبنا مشخص می شود.

حتی میزان کاربرد هر سایز تیرآهن متفاوت می باشد. بعضی از سایزها پرکاربردتر و بعضی کم مصرف تر می باشند. قبل از این که با کاربرد هر سایز تیرآهن بیشتر آشنا شوید، بهتر نگاهی به انواع استاندارد این مقطع فولادی هم داشته باشید.

اهمیت آشنایی با ساختار و سایز انواع تیر آهن

با اینکه تیرآهن ها پایه و اساس سازه های فلزی را تشکیل می دهند اما بر اساس میزان تحمل بار و وزن، در قسمت های مختلف ساختمان مورداستفاده قرار می گیرند. این قسمت ها شامل ستون های اصلی، شاه تیر، تیرهای فرعی و … می شوند. درصورتی که از تیرآهن های با سایز کم در قسمت هایی که بیشترین میزان مقاومت را می طلبند استفاده شود، احتمال وقوع کمانش و شکست در این مقاطع فولادی بسیار بالا خواهد بود.

اگر این طور فکر می کنید که هرچقدر تیرآهن سایز بزرگ تری بهره مند شوید مقاومت و استحکام سازه بیشتر خواهد شد، سخت در اشتباهید! افزایش سایز منجر به افزایش وزن تیرآهن شده و درنتیجه افزایش وزن کل سازه را به دنبال دارد. این موضوع باعث وارد آمدن بارهای اضافی به ستون ها و طبقات زیرین ساختمان می شود و احتمال تخریب سازه تحت چنین شرایطی بالا خواهد بود. پس لازم است تا در هنگام خرید به کاربرد هر سایز تیرآهن و میزان مقاومت آن ها متناسب با طراحی سازه توجه شود.

به طور کلی، تیرآهن ها در ساختمان سازی نقش مهم و حیاتی دارند، به طوری که بدون وجود این مقطع فولادی هیچ پروژه ی ساختمانی به سرانجام نمی رسد. تیرآهن با توجه به ویژگی های مختلفی که دارد، دارای کاربردهای متفاوتی در صنعت و ساختمان سازی است.

کاربرد هر سایز تیرآهن در سازه اسکلت فلزی

تیرآهن ها در انواع حالت های IPE، INP، هاش یا IPB و لانه زنبوری یا CNP در بازار موجود می باشند؛ اما از بین این موارد، نوع IPE که به تیرآهن معمولی یا اروپایی معروف است، بیشترین استفاده را در ساخت وساز دارد. در بین تیرآهن های معمولی هم بعضی سایزها اهمیت بیشتری داشته و بیشتر از سایرین خریدوفروش می شوند. این موضوع به علت استحکام بسیار خوب آن ها توأم با وزن مناسب می باشد.

وقتی سایز تیرآهن از یک حدی کمتر باشد، برای استفاده در ساختمان سازی مقاومت و تحمل بار کافی را ندارد و نمی تواند در برابر نیروهای برشی، خمشی و فشاری وارد بر سازه استقامت کند. در چنین مواردی تقویت تیرآهن اهمیت می پیدا کند که هم منجر به صرف زمان بیشتر شده و هم هزینه بیشتری را برای کارفرما به دنبال دارد.

از طرفی، سایزهای بزرگ هم وزن زیادی داشته و علاوه بر صرف هزینه زیاد برای آن ها، باعث افزایش وزن کل سازه می شوند که اصلاً مطلوب نیست. برای همین تیرآهن های 12، 14، 16 و 18 پرکاربردترین سایزهای تیرآهن موجود در بازار می باشند. در ادامه به بررسی کاربرد هر سایز تیرآهن در سازه های یک تا سه طبقه و حتی بیشتر از آن می پردازیم.

کاربرد تیرآهن 12

وزن هر شاخه 12 متری از تیرآهن سایز 12 برابر 125 کیلوگرم بوده و این بدان معناست که این تیرآهن قابلیت استفاده به عنوان ستون و تیر را داراست. تیرآهن 12 یکی از پرکاربردترین سایزهای تیرآهن موجود در بازار می باشد. این موضوع به علت استحکام بالا، وزن مناسب و مهم تر از همه قیمت بسیار مقرون به صرفه آن می باشد.

اگر تعداد طبقات سازه زیاد باشد، معمولاً ترجیح بر این است که از تیرآهن 12 به عنوان ستون استفاده نشود. عمده کاربرد تیرآهن 12 به عنوان تیرهای فرعی و پوشش سقف می باشد. تیرآهن های 12 به طور گسترده ای در ساخت و ساز ساختمان به منظور پشتیبانی سازه ای برای عناصر مختلف مانند کف، سقف و دیوار استفاده می شود.

تیرآهن سایز 12 به دلیل سبک و باریک بودن، معمولاً در سیستم های سقف و سقف استفاده می شوند. همینطور در حالی که تیرآهن های فولادی بزرگتر ممکن است به عنوان عناصر ساختاری اولیه عمل کنند، تیرآهن های 12 فولادی اغلب به عنوان تیرآهن های ثانویه در چارچوب ساختمان عمل می کنند. یکی دیگر از کاربردهای تیرآهن های سایز 12 این است که در سازه های سبک که بارهای سنگین نگران کننده نیستند، تیرآهن های 12 فولادی به عنوان ستون های نگهدارنده عمل می کنند.

اینجا ببینید: قیمت تیرآهن 12

کاربرد تیرآهن 14

تیرآهن 14 نسبت به تیرآهن 12 از وزن، استحکام و قیمت بیشتری برخوردار می باشد. این موضوع باعث می شود در کاربردهایی که امکان استفاده از تیرآهن 12 به علت مقاومت کم وجود ندارد، بتوان از تیرآهن سایز 14 با خیال راحت تری استفاده کرد.

وزن شاخه 12 متری از تیرآهن 14 برابر 155 کیلوگرم می باشد. این مقطع به علت داشتن چنین قابلیت هایی به عنوان ستون، تیرهای اصلی و فرعی و هم پوشش سقف قابل استفاده است اما در سازه های سنگین عمدتاً به عنوان تیر فرعی به کار برده می شود.

کاربردهای تیرآهن 14 سنگین

  • ساخت پل ها و سازه های فلزی با دهانه های بلند: از تیرآهن 14 سنگین می توان در ساخت پل ها و سازه های فلزی با دهانه های بلند مانند پل های بزرگراهی استفاده کرد.
  • ساخت و ساز اسکلت فلزی ساختمان های با ارتفاع زیاد: تیرآهن 14 سنگین به دلیل مقاومت بالا، برای ساخت اسکلت فلزی ساختمان های با ارتفاع زیاد مانند برج ها و مجتمع های تجاری مناسب است.
  • ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی: از تیرآهن 14 سنگین می توان در ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی که نیاز به مقاومت بالا دارند، استفاده کرد.
  • ساخت ستون های فلزی با ارتفاع زیاد: تیرآهن 14 سنگین برای ساخت ستون های فلزی با ارتفاع زیاد در ساختمان ها و سازه های مختلف مناسب است.

اینجا ببینید: قیمت تیرآهن 14

کاربرد تیرآهن 16

تیرآهن 16 در شاخه 12 متری حدود 190 کیلوگرم وزن دارد و استحکام و مقاومت آن از تیرآهن های 12 و 14 بیشتر می باشد. درنتیجه کاربرد اصلی آن در ساخت ستون سازه های اسکلت فلزی است تا بارهای زیادی که به این ستون های اصلی وارد می شود را تحمل کند.

ساخت پوشش سقف و خرپا از دیگر موارد مصرف تیرآهن 16 می باشد. این تیرآهن به علت وزن بیشتر نسبت به سایزهای 12 و 14، قیمت گران تری نسبت به آن ها دارد. مقایسه مقاومت تیرآهن 12 و 14 و 16 در انتخاب و خرید از بین این سایزهای پرکاربرد بسیار مفید خواهد بود.

اینجا ببینید: قیمت تیرآهن 16

کاربرد تیرآهن 18

تیرآهن 18 در بین سایزهای رایج با وزن متوسط، سنگین ترین تیرآهن محسوب می شود. وزن شاخه 12 متری آن حدود 226 کیلوگرم بوده و قیمت بیشتری هم نسبت به تیرآهن های 12، 14 و 16 دارد. به علت وزن زیاد این تیرآهن، از آن در ساخت ستون های اصلی طبقات اولیه سازه استفاده می شود.

این محصول از فولاد 37، 44 و یا 52 ساخته می شود و مطابق با استانداردهای بین المللی روانه ی بازار فولاد خواهد شد. برای اینکه بازه وزنی استاندارد در سازه های فلزی رعایت شود، معمولاً در ساخت طبقات بالایی سازه از به کار بردن تیرآهن 18 اجتناب می شود. مگر اینکه محاسبات طراحی به گونه ای باشد که تنها استفاده از این نوع تیرآهن چاره ساز باشد.

اصولا از تیرآهن 18 برای ساخت موارد زیر استفاده می گردد:

  • ساخت پل ها به خصوص پل های لانه زنبوری
  • پوشش سقف در طبقات زیرین سازه
  • ساخت اسکلت فلزی سازه ها
  • ساخت تیرهای فرعی و اصلی

اینجا ببینید: قیمت تیرآهن 18

انواع استانداردهای تولید تیر آهن های فولادی

یرآهن ها مطابق با استانداردهای مختلفی ساخته و روانه بازار فولاد می شوند و به همین دلیل ویژگی های متفاوتی دارند. برای تولید تیرهای فولادی چندین نوع استاندارد در سطح جهانی تدوین شده می باشد.

در این استانداردها مشخص خواهد شد که هر نوع از تیرآهنی با چه مشخصات فنی و ظاهری تولید شود. به علاوه کاربرد هر سایز تیرآهن هم با نوع استاندارد آن مرتبط می باشد. انواع استانداردی که به این منظور ملاک قرار می گیرند، عبارتند از:

استاندارد INP:

استاندارد INP یکی دیگر از استانداردهایی است که به کشورهای روسیه و چین تعلق دارد و کاربرد هر سایز تیرآهن را مشخص می کند. مقاطعی که با این استاندارد تولید می شوند، هم شبیه به حرف انگلیسی I می باشند و از این رو شباهت بسیاری به تیرهای IPE دارند؛ اما کاربرد هر سایز تیرآهن آن ها متفاوت می باشد. چرا که این دو مقطع از نظر ضخامت بال ساختاری مختلف دارند.

در تیرهای تولید شده با استاندارد IPE بال ها دارای ضخامت یکسانی می باشند؛ اما در تیرهای ساخته شده مطابق با استاندارد INP ضخامت بال ها به تدریج کم خواهد شد. این مقاطع فولادی در اندازه های 8 تا 60 سانتی متر تولید می شوند و کاربرد هر سایز تیرآهن INP هم متفاوت تعیین می شود.

استاندارد IPE:

یکی از استانداردهای که به منظور تولید این مقاطع فولادی ملاک قرار می گیرد، استاندارد IPE می باشد. این استاندارد در کشورهای اروپایی تدوین شده است و کاربرد هر سایز تیرآهن تولید شده مطابق با این استاندارد در ایران به شدت زیاد می باشد.

مقاطعی که مطابق با این استاندارد ساخته می شوند، از نظر ظاهری شبیه به حرف انگلیسی I می باشند. به این معنی که در آن ها طول ضلع جان بیشتر از دو بال می باشد. به علاوه در این تیرها ضخامت در تمام طول بال ها یکسان و بدون تغییر می ماند که این ساختار روی کاربرد هر سایز تیرآهن تاثیر می گذارد. تیرهای تولید شده با این استاندارد در سایزهای 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20 …… 60 سانتی متر در بازار یافت می شوند. در نظر داشته باشید که کاربرد هر سایز تیرآهن IPE متفاوت می باشد.

تیر CNP:

نوع دیگری از تیرها هم وجود دارند که به نام لانه زنبوری یا CNP شناخته می شوند. کاربرد هر سایز تیرآهن لانه زنبوری در صنعت عمران بسیار زیاد می باشد. برای ساخت این تیرها عملیات برش و جوشکاری روی تیرهای اولیه صورت می گیرد. بر روی ضلع جان این نوع تیرها سوراخ های شش ضلعی دیده می شود که باعث کاهش وزن نهایی تیر و افزایش مقاومت آن خواهد شد. با این وجود همچنان کاربرد هر سایز تیرآهن لانه زنبوری هم به وزن آن بستگی دارد.

استاندارد IPB:

این استاندارد هم توسط کشورهای اروپایی تدوین شده است؛ اما مقاطع فولادی تولید شده مطابق با آن؛ تفاوت اساسی با دیگر مقاطع دارند و کاربرد هر سایز تیرآهن IPB هم فرق دارد. چرا که در این مقاطع بال ها بزرگتر درنظر گرفته می شوند و از این نظر با ضلع جان برابری دارند. این تیرها شکلی شبیه به حرف انگلیسی H پیدا می کنند.

مسلم است که کاربرد هر سایز تیرآهن IPB یا هاش کاملا متفاوت می باشد. چرا که این مقاطع فولادی مقاومت بالاتری در مقایسه با مقاطع تولید شده توسط سایر استانداردها دارند. این تیرها در سایزهای بین 10 تا 100 سانتی متر تولید می شوند و کاربرد هر سایز تیرآهن هاش بیشتر در سازه های عظیم و پل های بزرگ دیده می شود.

دسترسی سریع: قیمت تیرآهن IPB

محاسبه مقدار تیرآهن موردنیاز برای ساختمان

محاسبه مقدار تیرآهن موردنیاز برای ساختمان برای بسیاری از افرادی که قصد ساختن ساختمان های فلزی دارند یک چالش جدی محسوب می شود. به این علت که اغلب در هنگام خرید، به کاربرد هر سایز تیرآهن توجه نمی شود و افراد تصور می کنند که باید تمام تیرآهن موردنیاز برای ساختمان را از یک نوع و یک سایز خریداری کنند. از آنجایی که قیمت تیرآهن در مقایسه با دیگر مقاطع فولادی به علت وزن بالای آنها، بیشتر است، باید در خرید این محصولات بیشتر توجه شود.

برای محاسبه تیرآهن مورد نیاز ساختمان یک طبقه لازم است وزن یکی از تیرآهن ها را به دست آورده و در تعداد آن ضرب کنید. به طور کلی به ازای هر متر مکعب از فضای زیربنای ساختمان، بین 40 تا 70 کیلوگرم تیرآهن برای ساختمان های با اسکلت فلزی و بین 35 تا 60 کیلوگرم تیرآهن برای ساختمان های با اسکلت بتنی در نظر گرفته می شود.

این مطالب هم شاید برای شما کاربردی باشند: (روی مطلب موردنظر کلیک کنید)

قیمت تیرآهن

در خرید تیرآهن باید به سایزبندی و قیمت محصول توجه کرد. موارد مختلفی روی قیمت تیرآهن تأثیرگذار می باشند. سایز، وزن، ضخامت و کیفیت محصول از جمله مواردی است که قیمت تیرآهن را تغییر می دهد. قیمت تیرآهن در بازار آهن آلات به ازای هر کیلو اعلام می شود. خرید این مقطع هم به صورت شاخه ای، کیلویی و بندیل می باشد.

سایز 14، 16 و 18 گزینه مناسبی برای ساخت ستون و تیر ساختمان می باشند و امکان دارد به علت تقاضای زیاد، این مقاطع با افزایش قیمت همراه باشند. البته هر تولیدکننده نرخ متفاوتی در بازار آهن ارائه می دهد. برای اطلاع از قیمت روز انواع تیرآهن با ما در آیرونید تماس بگیرید.

قیمت روز تیرآهن در بازار به فاکتورهای مختلفی همچون:

  • هزینه مواد اولیه
  • نوع متریال های به کار رفته در ساختار آن
  • قیمت دلار و ارز
  • میزان عرضه و تقاضا
  • شاخص بورس کالا
  • هزینه نفت و انرژی
  • استانداردهای مورد استفاده در زمان ساخت و تورم جهانی بستگی دارد.

با این حال با توجه به مشخصات این محصول و کارخانه سازنده, قیمت آن و همچنین کاربردهای انواع تیرآهن متفاوت می باشد.

 

خرید انواع تیرآهن از آیرونید

آیرونید یکی از بهترین و معتبرترین مراکز تولید و توزیع تیرآهن در بازار ایران است که با سابقه ی چندین ساله در این حوزه، بهترین محصولات را با قیمت روز تیرآهن و کیفیت بالا به مشتریان ارائه می دهد. تیرآهن یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است که در ساخت و ساز و ساختمان سازی استفاده می شود و انتخاب بهترین تیرآهن با توجه به استفاده و نیاز خاص خود، می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت و ایمنی ساختمان شما داشته باشد.

آیرونید با داشتن انواع تیرآهن های مختلف از جمله تیرآهن آجداره و تیرآهن مسطح، انواع مشخصات و ابعاد مختلف را برای مشتریان فراهم می کند تا هر فرد بتواند مطابق با نیاز خود بهترین تیرآهن را انتخاب کند. همچنین آیرونید با داشتن ماشین های روز و تکنولوژی پیشرفته، به تولید تیرآهن با کیفیت بالا و استاندارد جهانی می پردازد تا مشتریان خود را از نظر کیفیت و قیمت رضایت بخشی بیشتری را تجربه کنند.

پس اگر به دنبال خرید تیرآهن با بهترین قیمت روز و کیفیت بالا هستید، بهترین گزینه برای شما آیرونید است. با مراجعه به وب سایت آیرونید و مشاوره با کارشناسان ما، می توانید همه نیازهای خود را در زمینه تیرآهن برطرف کنید و بهترین محصولات را با بهترین قیمت ها تهیه کنید. منتظر حضور گرم شما در آیرونید هستیم.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات