سبد خرید
انواع خم کاری میلگرد

انواع خم کاری میلگرد

0
3 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

در این مطلب قصد داریم به انواع خم کاری میلگرد بپردازیم، با آیرونید بهترین مرکز فروش انواع میلگرد همراه باشید، در صورت نیاز برای اطلاع از قیمت روز میلگرد می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما تماس حاصل فرمایید. در صنعت ساختمان سازی مصالح زیادی استفاده می شود و یکی از این مصالح میلگرد می باشد. میلگردها از جنس فولاد می باشند و برای افزایش مقاومت بتن یا سازه مورد نظر به کار می روند. فعالان حوزه ساختمانی همیشه در حال بررسی و تحلیل قیمت این عنصر حیاتی یعنی قیمت میلگرد می باشند تا بتوانند در زمان مناسب و با قیمت عالی خرید کنند.

آیا اطلاعی از روش های خم کاری میلگرد دارید؟  آیا چیزی در مورد خم کاری میلگرد شنیده اید؟  آیا می توان میلگرد را به همان شکل ابتدایی در همه جای سازه به کار برد؟ قطعا پاسخ به این سوال منفی است چرا که در ساختمان سازی نیاز است تا در بخش های مختلف از حالت های مختلف میلگرد استفاده کنیم. در اینجا واژه خم کاری میلگرد به میان می آید. آیا می دانید در چه مواقعی باید از خم کاری میلگرد استفاده کرد؟ در صورتی که می خواهید جواب همه این سوالات را بگیرید پیشنهاد می کنیم حتما تا پایان مقاله همراه ما باشید.

خم کاری میلگرد چیست؟

پروژه های ساختمان سازی بدون میلگرد پیش نخواهند رفت چرا که عنصر حیاتی در ساختمان سازی می باشد. میلگرد یک میله فلزی است که طول بسیار بلندی دارد و حالت معمولی آن صاف و بدون هیچ خم و تابی می باشد.  میلگرد یکی از مقاطع فولادی است که در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد و به عنوان یکی از مهم ترین مصالح مورد نیاز به شمار می رود. ب میلگردها در دو نوع دارای آج و بدون آج در بازار ساختمان عرضه می شوند و می تواند در قیمت میلگرد تاثیرگذار باشد.

در صنعت ساختمان سازی همیشه نمی توان از حالت اصلی میلگرد استفاده کرد و نیاز است تا گاهی میلگردها را به شکل های مختلفی درآوریم تا کاربردی مناسب داشته باشند و بتوانیم در جایی که می خواهیم به کار ببریم. اما احتمالا این سوال را می پرسید که اصلا خم کاری میلگرد به چه معنا است؟

خم کاری میلگرد یعنی خم کردن میلگرد به حالتی که نیاز داریم بدون این که شکستن اتفاق بیفتد. روش خم کردن میله به صورت خلاصه به این شکل است که نیر حول یک نقطه به میلگرد وارد می شود که در این فرآیند سطح بیرونی میلگرد تحت کشش و سطح داخلی آن تحت فشار قرار می گیرد.

هدف از خم کاری میلگرد چیست؟

همیشه نمی توان میلگردها را به صورت شاخه ای و ساده به کاربرد و در بعضی مواقع باید برای استفاده از آن ها در قسمت های مختلف سازه میلگرد را به شکل های مختلف دیگری تبدیل کنیم. در اینجا خم کاری میلگرد به کمک فعالان ساخت و ساز می آید تا بتوانند آن را به هر شکلی که نیاز دارند تبدیل کنند.

انواع خم میلگرد از نظر شکل دهی

برای بخش های مختلف سازه نیاز است تا میلگرد را به شکل های مختلفی تبدیل کنیم. ما در این بخش به چند مورد از اشکال میلگرد و کاربرد آن ها اشاره خواهیم کرد:

میلگرد ادکا

از این نوع میلگرد برای مقاومت در برابر نیروی برشی و تحمل لنگرهای منفی در تکیه گاه ها تیرهای یکسره استفاده می شود. این شکل از میلگرد به کمک چند خم کاری تخصصی و حرفه ای انجام می گیرد و می توان گفت که خم کاری در این شکل از میلگرد نسبت به بقیه تخصصی تر می باشد.

میلگرد سنجاقی

یکی دیگر از اشکال میلگرد، میلگرد سنجاقی می باشد. این نوع میلگرد در ستون ها به کار می رود و به صورت دوبل و عمود برهم و همینطور برای هم پوشانی تمام میلگردهای طولی استفاده می شود. این نوع میلگرد با ایجاد دو خم در یک میلگردی که دارای ابعاد خاصی معمولا سایزهای 8 الی 10 است، صورت می گیرد. از میلگرد سنجاقی در ستون ها بسیار زیاد استفاده می شود چرا که به خاموت ها برای افزایش سطوح مقاومت برشی کمک می کند.

میلگرد خاموت

از میلگرد خاموت با نام های دیگری مثل فولاد عرضی یا برشی هم یاد می کنند. برای تولید این شکل از میلگرد، خم کاری بیشتری نسبت به دیگر شکل ها مورد نیاز می باشد. از این شکل میلگرد برای مقاومت در برابر شکست زودرس مقاطع بعد از ایجاد ترک که امکان دارد در اثر برش ایجاد شود، استفاده خواهد شد. از خاموت ها به شکل تنگ باز و تنگ بسته استفاده می شود. در واقع می توان گفت نقش خاموت ها انتقال تنش به طرفین یک ترک مورب، به عنوان مسلح کننده بتن می باشد.

میلگرد راستا

از این نوع میلگرد برای افزایش استحکام ساختمان و پیشگیری از ترک خوردن دیوارها استفاده می شود. اگر بتن مصرفی میزان مقاومت کششی مورد نظر را نداشته باشد از انن نوع میلگرد استفاده می شود تا این نقص و کمبود پوشش داده شود. شکل این میلگرد به این صورت است که دارای یک شاخه با دو انتهای برجسته است و نسبت به قسمت طولی میلگرد زاویه ای 90 درجه دارد.

میلگرد رکابی

از میلگرد رکابی به منظور در نگه داشتن میلگردهای افقی یا عمودی در بتن ریزی های دیوار استفاده می شود. میلگرد رکابی به این صورت ساخته می شود که چندین خم کاری میلگرد روی آن صورت گیرد. از این شکل میلگرد برای نگه داشتن آرماتورهای عمودی و افقی استفاده می شود.

میلگرد خرک

یکی دیگر از اشکال میلگرد، میلگرد خرک است و برای ساخت آن کافی است تا یک سری از نکات را رعایت کنید و طبق استاندارد خاصی پیش بروید. این نوع از میلگرد برای کف و فونداسیون سازه استقاده می شود به این صورت که دو شبکه افقی متوالی را با فاصله معین در یک قاب نگه می دارد.

انواع خم کاری میلگرد از نظر روش های انجام دادن

خم کاری با روش های مختلفی انجام می گیرد اما در کل به دو دسته خم کاری دسته و خم کاری با دستگاه و به صورت پیشرفته تقسیم می شود که در این بخش از مقاله در مورد هر دو روش توضیح خواهیم داد:

خم کاری به کمک دستگاه

امروزه با پیشرفت صنایع و ساخت ماشین آلات جدید، علاوه بر راحتی کار، بازدهی عملیات افزایش پیدا کرده است. از جمله این ابزارها میتوان به ماشین های خمکاری اشاره کرد که فرایند خمکاری میلگرد را هم به صورت بسیار دقیق و هم در مدت زمان بسیار کوتاه انجام میدهد.

خم کاری به صورت پیشرفته با کمک دستگاه انجام می گیرد که این نوع دستگاه ها در دو نوع برقی و هیدرولیکی موجود می باشند. در این روش خم کردن نسبت به خم کردن دستی، استاندارد بسیار بالایی رعایت می شود که در ادامه هر دو نوع دستگاه را بیشتر معرفی خواهی کرد:

  • دستگاه خم کاری هیدرولیکی: این نوع دستگاه در بین دستگاه های خم کاری میلگرد بسیار پرطرفدار است که برای میلگردهایی با قطرهای مختلف قابل استفاده می باشد.
  • دستگاه خم کاری برقی: عملکرد این نوع دستگاه به این صورت است که حرکت آچار با نیروی الکتریکی انجام می گیرد. این نوع دستگاه می تواند هر نوع میلگردی را در هر سایزی با دقت بسیار بالایی خم کند.

کارکرد این نوع دستگاه به این صورت است که یک بازو که نیروی هیدرولیکی وارد می کند باعث خم شدن میلگرد می شود. این نوع دستگاه ها معمولا قابل حمل می باشند و از ویژگی هایی مثل: خم کاری میلگرد با هر سایز، صرفه جویی در زمان، صرف انرژی کم، خم کاری میلگردی که طرف دیگرش در بتن قرار دارد و… می باشد.

دستگاه خم کن اتوماتیک

در این روش بیشتر از میلگرد کلاف به دلیل داشتن طول زیاد استفاده میشود. میلگرد های کلاف وارد دستگاه شده و بعد از صاف شدن میلگرد، توسط دستگاه خمکاری اتوماتیک از محل های دلخواه خم می شود، بعد از انجام عملیات خمکاری از محل تعیین شده دستگاه میلگرد را برش می زند.

دستگاه خم کن هیدرولیکی

دستگاه های هیدرولیکی بیشترین کاربرد را بین دیگر دستگاه های خمکاری میلگرد دارند. از این دستگاه ها برای قطرهای مختلف میلگرد می توان بهره برد. در این ابزار یک بازوی وارد کننده نیروی هیدرولیکی باعث خم شدن میلگرد می شود. در کنار بازو، دو فک ثابت وجود دارد که میلگرد بین فک ها و بازو قرار میگیرد، با حرکت بازو، میلگرد از نقطه دلخواه شروع به خم شدن میکند.

از دستگاه های هیدرولیکی به دلیل امکان حمل می توان در نقاط مختلف سازه استفاده کرد. این نوع دستگاه ها میتوانند دارای بازوی قوی تر برای خم کردن میلگرد ها با قطر بالاتر باشند. این ابزار قابلیت خمکاری بین 0 تا 130 درجه را دارد.

خم کاری به روش دستی

اگر تعداد میلگردها برای خم کردن کم باشد یا دسترسی به دستگاه پیشرفته خم کاری نداشته باشیم، از روش خم کاری دستی استفاده می کنیم. برای خم کاری به روش دستی به یک سری موارد نیاز داریم که در زیر اشاره خواهیم کرد:

  • آچار خم کاری میلگرد
  • کارگر ماهر و متخصص
  • میز خم کاری میلگرد
  • صفحه خم کاری میلگرد

به چه نکاتی باید به هنگام خم کاری میلگرد توجه شود؟

در حوزه ساختمان سازی یا هر صنعت دیگری باید تا به هنگام انجام هر کاری، یک سری اصول رعایت شود تا به بهترین شکل ممکن و بدون هر گونه مشکلی کار پیش برود. برای انجام کار خم کاری میلگرد هم باید تا یک سری اصول و نکته رعایت شود تا به بهترین شکل خم کاری صورت گیرد. در ادامه به این نکات مهم اشاره می کنیم:

  • ایمنی در کار را رعایت کنید.
  • استانداردهای خم کاری را به دقت بررسی کنید.
  • ابزار مورد نیاز را فراهم کنید.
  • سرعت مناسب برای خم کاری را تنظیم کنید.
  • مناسب ترین دستگاه خم کاری را برای کار خود انتخاب کنید.

ضوابط و اصول خم کردن میلگرد

اصول و ضوابط خمکاری میلگرد در تمامی روش های خم کردن یکسان بوده و به شرح زیر هستند:

  • خمکاری میلگرد باید به روش سرد انجام شود. چون که روش های گرم، افت خواص را برای میلگردها به همراه خواهند داشت. تنها در شرایطی می توان از روشی غیر از روش سرد استفاده کرد ناظر اجازه چنین کاری را صادر نماید.
  • تفاوت در سرعت خمکاری با توجه به نوع فولاد و دمای محیط که باید به آن توجه شود.
  • خمکاری نباید در محیط سرد و شرایطی که دمای میلگرد از ۵- درجه سانتی گراد کمتر است، انجام شود.
  • خمکاری میلگردهایی که یک سر آن ها در بتن قرار دارد تنها در صورتی ممکن است که دستگاه ناظر اجازه دهد.
  • وجود انحنای ثابت در خم آرماتور مهم است. بدین منظور توصیه می شود از روش مکانیکی و ماشین مجهز به فک خم کن استفاده شود. همچنین خمکاری باید با یک بار عبور و با سرعت ثابت انجام شود.
  • دستگاه خمکاری برقی، دستگاهی مناسب برای خمکاری انواع میلگرد با سرعت و دقت کافی به شمار می رود.
  • باز کردن خم و خمکاری مجدد میلگرد، تنها در صورت اجازه دستگاه ناظر امکان پذیر است که در این شرایط نیز میلگردها باید از نظر سلامت و ترک خوردگی بررسی شوند.

آیرونید مرکز فروش میلگرد

آیرونید یکی از برترین عرصه کنندگان و تامین کنندگان میلگرد در بازار است که با محصولات با کیفیت و قیمت مناسب خود، اعتماد مشتریان را به دست آورده است. اگر به دنبال بهترین قیمت میلگرد برای پروژه های خود هستید، آیرونید بهترین گزینه برای شماست. میلگرد از جمله مواد اولیه مهم در ساخت و ساز و صنایع مختلف است که کیفیت آن بسیار مهم است. آیرونید با استفاده از فناوری های پیشرفته و استانداردهای بین المللی، میلگرد با کیفیت بالا و مقاومت بسیار بالا را با قیمت مناسب به مشتریان خود ارائه می دهد. میلگرد زاگرس شهرکرد

مزایای محصولات آیرونید شامل موارد زیر می باشد: 

  1. کیفیت بالا: محصولات آیرونید با کیفیت بالا و استانداردهای بین المللی تولید می شوند تا بهترین عملکرد را در پروژه های شما ارائه کنند.
  2. مقاومت بالا: میلگرد آیرونید دارای مقاومت بالا در برابر فشار، خوردگی و سایر عوامل خارجی است که آن را به گزینه ای ایده آل برای پروژه های مختلف می سازد.
  3. قیمت مناسب: آیرونید با ارائه میلگرد با کیفیت بالا و قیمت مناسب، به مشتریان خود امکان می دهد تا به صورت اقتصادی و بدون هدر رفتن از کیفیت، پروژه های خود را انجام دهند.

اگر به دنبال بهترین میلگرد ساده و آجدار با قیمت مناسب هستید، آیرونید بهترین گزینه برای شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات، با شماره تماس های ذکر شده در وب سایت تماس حاصل فرمایید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات