سبد خرید
هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1403

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1403

0
2 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1403 چقدر است؟ برای ساخت خانه، ویلا، آپارتمان و … دقیقا باید چقدر هزینه کرد؟ خانه و مسکن جزو ضروری ترین اقلام زندگی هستند و قیمت آن ها به صورت مستقیم در زندگی افراد تاثیر گذار است.

سازمان نظام مهندسی هر سال هزینه ساخت خانه و آپارتمان را متناسب با جدیدترین قیمت روز تیرآهن، میلگرد، مصالح مصرفی و مجوزهای لازم اعلام می کند. البته گاهی نقدهایی به این نرخ ها وارد می شود.  به هر حال، در این مطلب قصد داریم با استناد به همین اطلاعات و ترکیب آن با قیمت های واقعی بازار، هزینه ساخت خانه و آپارتمان را بررسی کنیم.

آیرونید مجموعه بزرگ فروش انواع تیرآهن، فروش میلگرد با بهترین قیمت و … می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر همین حالا از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در سایت با ما تماس حاصل فرمایید و قیمت محصولات را به روز و مشخص شده به دست آورید.

محاسبه هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1403

اگر قصد بررسی هزینه ساخت خانه و آپارتمان را داشته باشیم:

  • برای اولین قدم باید قیمت زمین را بررسی کنیم. پرهزینه ترین قسمت ساخت یک سازه، انتخاب زمین می باشد.
  • دومین بحث تهیه جواز ساخت و گزینش مهندس مشاوره برای همکاری در پروژه می باشد.
  • مورد سوم هم در مورد ساخت ساختمان است که شامل نوع اسکلت و سیستم سازه ای و تخمین هزینه های آن می شود.
  • بعد از انتخاب اسکلت سازه، موضوع نوع و قیمت متریال مصرفی مثل قیمت روز میلگرد، پروفیل و تیرآهن مطرح می شود.

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان

در مورد هزینه ساخت خانه و آپارتمان، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور هزینه تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را در سال 1403 اعلام کرده. البته که این قیمت ها حدودی می باشند و امکان دارد باتوجه به موقعیت، امکانات و شرایط آپارتمان هزینه ها فرق کنند.

هزینه تقریبی لازم برای هر متر آپارتمان مسکونی طبق تعداد طبقات در جدول زیر آمده است:

  • ساختمان یک و دو طبقه: 10 تا 11 میلیون تومان
  • ساختمان سه تا پنج طبقه: 12 تا 13 میلیون تومان
  • ساختمان شش و هفت طبقه: 14 تا 15 میلیون تومان
  • ساختمان 8 تا 10 طبقه: 15 تا 16 میلیون تومان
  • ساختمان 11 و 12 طبقه: 16 تا 17 میلیون تومان
  • ساختمان 13 تا 15 طبقه: 18 تا 19 میلیون تومان
  • ساختمان 16 طبقه و بالاتر: 19 میلیون تومان به بالا

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در شهرستان

محاسبات دقیق هزینه ساخت خانه و آپارتمان در شهرستان، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که به شرح زیر می باشند:

  • متراژ زیربنا
  • فصل ساخت و ساز
  • نوع بنا، مسکونی و تجاری
  • کیفیت و قیمت مصالح ساختمانی
  • دستمزد کارگران و هزینه های پیمانکاری
  • موقعیت جغرافیایی شهر و منطقه
  • هزینه های جانبی مثل عوارض شهرداری، بیمه، مالیات و…

در مورد تخمین هزینه ساخت آپارتمان، مشورت با مهندسان و پیمانکاران متخصص و کاربلد در شهرستان شما، بهترین راه می باشد. این اشخاص باتوجه به سابقه کاری و تخصص خود می توانند برآوردی دقیق از هزینه ساخت پروژه، به شما ارائه دهند. یکی دیگر از راه ها هم مراجعه به سازمان نظام مهندسی است که هر سال نرخ های دستمزد و قیمت مصالح مخصوص هر استان را باتوجه به نوع بنا و متراژ اعلام می کنند.

محاسبه هزینه ساخت خانه دوبلکس در سال 1403

ساختمان های کوتاه مانند خانه های دوبلکس در مقایسه با برج های مسکونی به صرفه تر می باشند. هزینه های ساخت ساختمان های بلندمرتبه زیاد است، در مقابل آن ها ساختمان های یک طبقه هم اقتصادی نیستند. با این حال یک ساختمان کم ارتفاع از لحاظ اجرایی برای ساخت نسبت به یک مجموعه بلندمرتبه به زمان کمتری نیاز دارد.

کاربران برای این نوع از ساختمان ها موظف نیستند تا از مصالح درجه اول شناخته شده در بازار استفاده کنند، برخلاف ساختمان های چند طبقه که باید حتما از فولاد، بتن و سیستم های ساخت و سازی استفاده کنند. پس هزینه ساخت خانه دوبلکس نسبت به خانه های چند طبقه کمتر بوده و ساخت آن هم راحت تر می باشد.

شما پس از انتخاب زمین با توجه به متریال مصرفی و نقشه طراحی شده می توانید هزینه ساخت هرمتر مربع ساختمان در شهرستان و تهران را براساس زیربنا و متراژ به دست آورید.

محاسبه هزینه ساخت خانه 100 متری در سال 1403

مساحت با میزان مصالح و عناصر ساختمانی رابطه مستقیم دارند! مسلماهرچه متراژ کمتر باشد این هزینه ها کاهش می یابد. با این وجود اگر در انتخاب مصالح مناسب و روش ساخت دقت نشود می تواند هزینه تمام شده هر متر مربع را بالا ببرد.

گذشته از این نکات یکی از روش های محاسبه هزینه ساختمان این است که ابعاد پیشنهادی ساختمان در نظر گرفته می شود و در هزینه متوسط به ازای هر متر مربع ساختمان هایی از همان منطقه ضرب می شود. با این روش می توان در زمانی کوتاه حدود هزینه ساخت در منطقه ای مشخص را به دست آورد.

با توجه به اینکه قیمت تمام شده هر متر مربع ساختمان در سال 1403 بین 11 تا 20 میلیون تخمین زده شده است به راحتی می توان هزینه ساخت یک خانه 100 متری را محاسبه کرد. به عنوان مثال یک ساختمان 100 متری یک و دو طبقه حدودا از یک تا 2 میلیارد سرمایه لازم دارد.

هزینه ساخت خانه یک طبقه و بالاتر در سال 1403

با توجه به مزیت مسکن های شهری اگر این ساختمان ها به صورت مجزا و تک به تک ساخته شوند هزینه زیادی به خود اختصاص می دهند نسبت به زمانی که مجموعه ای مسکونی ساخته شود. هرچه مقیاس پروژه بیشتر باشد پتانسیل برای امکان صرفه جویی در هزینه ها بیشتر می شود و طبیعتا خانه های بیشتری در استفاده از زیرساخت ها و زمین سهیم می شوند.

محاسبه هزینه ساخت ساختمان قدم به قدم

در ادامه شما را با نحوه محاسبه هزینه ساختمان قدم به قدم و تمامی عوامل موثر بر این هزینه آشنا خواهیم کرد.

جواز ساخت

دریافت جواز ساخت یکی از پرهزینه ترین مراحل ساخت و ساز است، هزینه این بخش بر قیمت ساخت خانه هم تاثیرگذار می باشد. همینطور در این مرحله باید هزینه شرکت های مهندسی ساخت و ساز هم در نظر گرفته شود. بهتر است دریافت جواز ساخت ساختمان در فصول سرد صورت گیرد و شروع پروژه در فصل گرم باشد.

زمانی که تصمیم نهایی خود را برای ساخت سازه قطعی کردید بهتر است در اولین فرصت به شهرداری منطقه ای که ملک شما در آن قرار دارد رجوع کنید. داشتن مدارکی اعم از سند مالکیت، کارت شناسایی مالک و فیش تسویه حساب عوارض ضروری می باشد.

پس از تشکیل پرونده باید در انتظار تایید مدارک در شهرداری باشید. در این مرحله بازرس به ملک شما رجوع کرده و ویژگی های آن را بررسی می کند. (تعداد طبقات مجاز برای ساخت شما در این مرحله مشخص می شود.)

پس از آن دستور نقشه صادر شده و تمامی جزئیاتی که شما برای ساخت خانه به آن نیاز دارید در دستور نقشه آورده می شود. پس از آن نوبت به انتخاب مهندس پروژه و معمار می رسد تا بهترین نقشه را ترسیم کند.

جواز ساخت به مدت دوسال اعتبار دارد و اگر نیاز به زمان بیشتری داشتید باید آن را تمدید کنید. اشاره کنیم که هزینه اخذ جواز ساخت هر ساله به میزان 30 درصد افزایش پیدا می کند. برای دریافت جواز ساخت مدارکی اعم از:

  • برگه تعهد نظارت
  • برگه تعهد محاسبات
  • نقشه های سازه
  • نقشه های اجرایی
  • برگه تعهد کارفرما
  • فیش پرداخت عوارض ساختمان و … نیاز می باشد.

برآورد قیمت زمین

در ابتدا برای ساخت و ساز، قیمت زمین باید برآورد شود. همان طور که مشخص است خرید زمین در مناطق بالا شهر و یا با متراژهای بیشتر نیاز به هزینه بیشتری دارد.

به طورکلی هزینه زمین به میزان هزینه ای گفته می شود که برای کسب آن قطعه زمین، چه توسعه نیافته و چه نیمه توسعه یافته پرداخت می شود. پروژه می تواند جزء طرح های جدید توسعه در شهر باشد یا پروژه ای در محله ای در داخل شهر.

هزینه زمین از بین سایر موارد به موقعیت مکانی سایت، تجهیزات قابل دسترس و منطقه بندی های تعیین شده مربوط می باشد. این هزینه بر هزینه ساخت خانه هم تاثیر داشته و یکی از عوامل موثر بر هزینه نهایی پروژه خواهد بود.

هزینه اسکلت ساختمان

هزینه اسکلت فلزی بیشتر از بتنی می باشد. هزینه اسکلت سازه بر قیمت ساخت هر متر ساختمان هم تاثیر دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات کافی در خصوص مقایسه اسکلت بتنی با فلزی به مقاله مربوطه در سایت آیرونید مراجعه کنید. در ادامه مبحث کوتاهی در زمینه مقایسه این دو اسکلت بتنی و برای اطلاع از اینکه اسکلت بتنی بهتر است یا فلزی خواهیم داشت.

کشور ایران با توجه به وسعت قابل توجه و تنوع شرایط جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و منابع طبیعی از روش ها و الگوهای ساختمان سازی متفاوتی برخوردار می باشد. به منظور پیش بینی و برنامه ریزی این شیوه ها و مصرف انواع مصالح ساختمانی در آینده، ابتدا لازم است تصویر عمومی درستی از روش های متداول ساختمان سازی در کشور به دست آورد.

ساختمان ها براساس مصالح مصرفی به گروه های زیر تقسیم بندی می شوند:

  • خشتی و گلی
  • بلوک سیمانی
  • آجری با تیر چوبی
  • آجری با تیرآهن
  • آجری با تیرچه بلوک
  • تمام آجری
  • اسکلت فلزی
  • بتن آرمه

برآورد هزینه ساخت ساختمان در سال 1403

پس از بررسی تمامی موارد ذکر شده در بالا و براساس هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان و جداول موجود، شما می توانید به راحتی هزینه ساخت ساختمان در سال 1403 را محاسبه کنید.

توصیه می شود که پس از بررسی تمامی موارد گفته شده، درصدی از هزینه ها را به موارد پیش بینی نشده و هزینه های بالاسری پروژه اختصاص دهید چون با تغییرات قیمت محصولات فولادی و یا نوسانات بازار داخلی احتمال ایجاد هزینه های اضافی بسیار زیاد خواهد بود.

مقدار پروفیل مصرفی هر متر آپارتمان

برای محاسبه وزن قوطی میزان پروفیل آهن موردنیاز سازه اطلاع از نوع ساختمان و نقشه ضروری می باشد. برای مثال ساخت اسکلت فولادی به حدود 50 تا 75 کیلوگرم آهن نیاز داشته و این میزان برای اسکلت بتنی به 40 تا 55 کیلوگرم می رسد.

مقدار تیرآهن مصرفی هر متر آپارتمان

محاسبات تیرآهن مصرفی سازه هم همانند میلگرد موردنیاز ساختمان کمی پیچیده. ولی اگر بخواهیم به صورت سرانگشتی حساب کنیم می توان گفت که هر متر مربع سازه به حدود 40 تا 70 کیلوگرم آهن نیاز داشته که بخش عمده آن را تیرآهن تشکیل می دهد. این میزان براساس نوع اسکلت ساختمان، کاربرد سازه و تعداد طبقات متغیر خواهد بود.

پس برای محاسبه دقیق تعداد تیرآهن مصرفی سازه بهتر است پیش از شروع پروژه با مهندس ساختمان مشورت کنید. پس از اطلاع از میزان دقیق وزن تیرآهن موردنیاز با استعلام قیمت تیرآهن می توانید هزینه نهایی را محاسبه کنید.

مقدار میلگرد مصرفی هر متر آپارتمان

محاسبه مقدار دقیق میلگرد موردنیاز ساختمان کمی دشوار بوده و نیاز به فرمول های پیچیده مهندسی دارد. ولی چنانچه پیش از شروع پروژه نیاز به تخمین این مقدار دارید می توانید از محاسبات سرانگشتی استفاده کنید.

به طورکلی می توان گفت که برای ساخت اسکلت بتنی به میزان 40 تا 55 کیلوگرم در هر مترمربع و برای اسکلت فلزی به 45 تا 65 کیلوگرم به ازای هر متر مربع میلگرد نیاز خواهید داشت. موارد ذکر شده دقیق نبوده و براساس نوع سقف، تعداد طبقات و نوع اسکلت این مقادیر قابل تغییر می باشد.

تیرآهن مناسب برای ستون

طبقه بندی الگوهای رایج ساختمان سازی در کشور

نوع الگوی مورداستفاده در قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان هم تاثیر خواهد داشت. در گروه های بلوک سیمانی، آجری با تیر چوبی، آجری با تیرآهن و آجری با تیرچه بلوک که انتقال بار ساختمان از طریق دیوار باربر صورت می گیرد، مصالح به کار رفته در دیوار و سقف تا حدود زیادی روشن می باشد. اما در گروه های اسکلت فلزی و اسکلت بتنی، هیچ گونه اطلاعاتی در مورد مصالح سقف و دیوار ساختمان وجود ندارد.

دیوار ساختمان در هرکدام امکان دارد آجری، بلوک سفالی، بلوک سیمانی و … باشد. سقف ساختمان های اسکلت فلزی امکان دارد به صورت طاق ضربی، تیرچه بلوک و یا به صورت های جدیدتر مانند دال بتنی و کامپوزیت باشد. سقف ساختمان های اسکلت بتنی هم می تواند به صورت تیرچه بلوک، دال بتنی و یا کامپوزیت اجرا شود.

پس به منظور دستیابی به تقسیم بندی دقیق تر شیوه های ساختمان سازی و امکان بررسی و تحلیل صحیح آن ها، لازم است نوعی طبقه بندی از اجزا اصلی ساختمان مدنظر قرار گیرد. به نحوی که هم شیوه های معمول ساخت و ساز در آن گنجانده شوند و هم ترکیب متفاوت شیوه ها در دوره های مختلف بر اثر تحولات اقتصادی و فنی در آینده تاثیر اساسی در آن نداشته باشد. این دسته بندی محاسبات هزینه ساخت را هم آسان تر خواهد کرد.

با در نظر داشتن نتایج بررسی های آماری این عناصر و اجزا به صورت زیر از یکدیگر تفکیک شده اند.

اجزا باربر و نوع سیستم سازه ای شامل:

  • دیوارهای باربر آجری یا بلوک بتنی
  • اسکلت فلزی
  • اسکلت بتنی
  • اسکلت چوبی سبک
  • سقف ها شامل
  • تیرآهن و طاق ضربی
  • تیرچه و بلوک
  • دال بتنی
  • چوبی
  • دیوارهای جداکننده شامل
  • آجری
  • سفالی

به این ترتیب با استفاده از داده های حاصل از بخش قبل و این تقسیم بندی می توان انواع الگوهای رایج ساختمانی در مناطق شهری کشور را مشخص کرد.

متریال : متناسب با متراژ واحدها، تعداد واحدها و زیربنای مفید و غیر مفید هزینه این مرحله بررسی می شود. به دلیل نوسانات قیمت پروفیل آهن و سایر مصالح ساختمانی بایستی نسبت به این نوسانات و تغییرات قیمت آگاهی کامل داشته باشیم. قیمت روز آهن آلات مصرفی در ساختمان به صورت روزانه در سایت آیرونید به روزرسانی می شود.

قیمت آهن آلات مصرفی: قیمت روز آهن آلات به عوامل متعددی اعم از نرخ دلار و نوسانات سیاسی بستگی دارد و توصیه می شود پیش از شروع به ساخت و ساز نسبت به بهترین زمان خرید آهن آلات اطلاعات لازم را کسب کنید.

هزینه نمای ساختمان: هم اکنون اجرای نما یکی از مراحل پرهزینه ساخت و ساز می باشد. هزینه نمای ساختمان باید در محاسبات هزینه هر متر مربع ساختمان درنظر گرفته شود. هم برای نماهای مدرن و هم برای نمای کلاسیک هزینه بالایی بایستی پرداخت شود همینطور هزینه محوطه سازی و فضای سبز هم باید در هزینه ساخت نمای ساختمان در نظر گرفته شود. هم اکنون با توجه به افزایش روزانه قیمت مصالح ساختمانی باید هزینه های ساختمانی را به صورت دقیق تر بررسی کرد. پس بهتر است هزینه نمای ساختمان را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

هزینه های جانبی و پیش بینی نشده: در برآورد هزینه هر متر ساختمان بهتر است یک درصدی برای هزینه های بالاسری در نظر بگیریم. پس از پیش بینی تمامی هزینه های ذکر شده باید یک درصدی از این مقادیر را به عنوان هزینه های پیش بینی نشده در نظر بگیرید. برای مثال امکان دارد برای ساخت سازه لازم باشد چندین مهندس انتخاب کنید یا به گرانی دلار دچار شوید و یا خیلی از مواردی که نمی توان آن ها را پیش بینی کرد اتفاق بیفتد.

هزینه نمای داخلی: این هزینه ها شامل دکورهای سقف و دیوار یا آشپزخانه می باشد. بحث نمای مدرن و کلاسیک در این هزینه ها هم دخیل بوده و باید به آن دقت شود. هزینه های این قسمت را هم بهتر است پیش از شروع به کار محاسبه کنید.

افزایش هزینه در ساختمان های بلندتر

هزینه اعمال تمهیدات خاص برای سرویس دادن به ساختمان به ویژه به طبقات بالاتر ضرورت می یابد؛ از دلایل افزایش هزینه در ساختمان های بلند مرتبه می توان به موارد زیر اشاره کرد: همه این ها در حالی است که با ارتفاع متوسط به این خدمات نیازی ندارند. هزینه کار در ساختمان های بلند مرتبه شامل موارد اضافه تری می شود

  • تمهیداتی مانند آسانسورهای خاص سریع السیر
  • پمپ قوی آب
  • تاسیسات تهویه و روشنایی خاص
  • مسیرهای فرار و مقاومت بالا در مقابل آتش سوزی با شرایط استاندارد بالا

علاوه بر تجهیزاتی که به آن ها اشاره شد، هزینه های ساخت و برپا کردن سازه در ارتفاع زیاد، بیشتر است:

  • هزینه بالا بردن مصالح و کارگران به سطوح موردنیاز
  • هزینه اضافی کار کردن در ارتفاع و تمام ملزومات ایمنی
  • کاهش فضای مفید و اشغال فضای طبقات پایین تر توسط ملزوماتی مانند مراکز تاسیساتی و مسیرهای رفت و آمد از معایب دیگری است که ساختمان های بلند مرتبه دارند.

به نسبت اینکه ارتفاع ساختمان افزایش می یابد، آسانسورهای بیشتر، هواکش های بزرگتر، پلکان و راهروهای عریض تری لازم می باشد. هزینه های نگهداری و اداره ساختمان های بلندمرتبه مانند نقاشی و تعمیر نمای ساختمان به مراتب بیشتر از ساختمان های کم ارتفاع می باشد. پس محاسبه هزینه ساخت خانه برای ساختمان های مرتفع پیچیده تر خواهد بود.

خرید و اطلاع از قیمت روز متریال ساخت خانه!

آیرونید مجموعه بزرگ فروش انواع تیرآهن، فروش میلگرد با بهترین قیمت و … می باشد و متریال ساخت خانه و ساختمان را با بهترین قیمت ارائه می کند؛ برای دریافت اطلاعات بیشتر همین حالا از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در سایت با ما تماس حاصل فرمایید و قیمت محصولات را به روز و مشخص شده به دست آورید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات