سبد خرید
وال پست چیست و چه کاربردی دارد؟

وال پست چیست و چه کاربردی دارد؟

0
1 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

وال پست چیست و چه کاربردی دارد؟ وال پست که با نام وادار هم شناخته شده، با کمک کلاف هایی به شکل قائم یا افقی ساخته می شود. این محصول برای افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل طبیعی مثل زلزله و حتی باد استفاده می شود. از وال پست برای اتصال میانقاب های سازه ای و غیر سازه ای به اسکلت ساختمان، مورد استفاده قرار می گیرد. میانقاب ها، دیواره هایی می باشند که بر اساس اتصال یا عدم اتصال آن ها به سازه به دو دسته تقسیم و نام گذاری شده اند.

اساس کار این مقطع فولادی، در واقع همان نبشی کشی ساختمان می باشد. برای اجرای وال پست، در اکثر اوقات از نبشی کشی مورد استفاده قرار می گیرد. برای همین قیمت نبشی یکی از عوامل تاثیر گذار در هزینه های اجرای وادار می باشد. استفاده از این محصولات مزایای بسیاری به همراه دارد. کشور ما روی گسل های بسیاری قرار گرفته که وال پست با تقسیم کردن فشار به بخش های مختلف دیوار، می تواند از ریزش دیوار پس از زلزله جلوگیری کند.

هدف از اجرای وال پست چیست؟

هدف از اجرای آن در ساختمان، انتقال بارهای حاصل از باد و لرزه به فریم های سازه و ایمن سازی دیوار در برابر ریزش می باشد. در واقع وال پست به عنوان نگهدارنده و برای نبشی کشی دیوارها زمان ساختمان سازی و جلوگیری از تخریب زمان زلزله، استفاده می شود.

وال پست ها به دو دسته عمودی و افقی تقسیم می شوند. وال پست های عمودی در راستای عمودی ساختمان و به موازات ستون ها قرار می گیرند و نقشی مهم در تحمل بارهای عمودی دارند. وال پست های افقی مثل وال پست های عمودی از المان های مهم در طراحی دیوارها می باشند؛ اما در راستای افقی و عمود بر ستون ها اجرا شده و برای تحمل بارهای افقی ساختمان به کار می روند. در مناطق زلزله خیز یا در معرض باد، از وال پست ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرد؛ به این ترتیب که دو وال پست قائم و افقی در کنار هم قرار می گیرند تا ایمنی ساختمان بیشتر شود.

وال پست منقطع
وال پست منقطع

مزایا و معایب استفاده از وال پست

افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله، جلوگیری از فروپاشی دیوارها در زمان زلزله، کاهش خسارت های جانی و مالی ناشی از زلزله، افزایش استحکام و پایداری ساختمان و بهبود عملکرد ساختمان در برابر بارهای باد و طوفان از جمله مزایای نصب والپست می باشند.

البته اجرای آن معایبی هم مثل افزایش هزینه ساخت و ساز، کاهش فضا در داخل ساختمان و نیاز به مهاربندی مناسب آن به سایر اجزای سازه دارد؛ اما این معایب قابل چشم پوشی می باشند. در کل، مزایای استفاده از وال پست بیشتر از معایب آن می باشد. اجرای صحیح آن ها می تواند تا حد زیادی از خسارات ناشی از زلزله جلوگیری کند.

انواع وال پست چیست؟

در یک دسته بندی کلی، این محصولات را در دو دسته افقی و قائم قرار می دهند. از آنجایی که این دو دسته مهم ترین نوع آن ها در ایران می باشند؛ بیشتر درباره آن ها صحبت می کنیم.

وال پست عمودی یا قائم (وال پست دیوار) و افقی

قرارگیری این محصول در دیوار، به صورت قائم و موازی با ستون یا اجزای دیگر می باشد. این پروفیل H شکل، به خاطر ظاهر مناسبی که دارد؛ بلوک یا آجر را راحت تر درون خود جای می دهد. از جمله مهم ترین وال پست های قائم می توان به وادار میانی که در طول دیوار اجرا می شود و نوع کناری آن اشاره کرد. وال پست کناری در نزدیکی اعضای قائم، با فاصله ای مشخص قرار داده می شود.

وال پست افقی برای کاهش ارتفاع آزاد دیوارهای بیش از 3.5 متر به کار گرفته می شود. این محصول به خوبی دیوار را از قاب جدا می کند. از نقش های دیگری که به عهده این محصول است، می توان به نگهداری تیرک ها اشاره کرد. این تیرک ها باید با ستون حداکثر یک متر فاصله داشته باشند؛ چون در غیر این صورت امکان دارد تیر در ناحیه مفصل، دچار تغییر شکل شود.

براساس نظر ناظر مسئول پروژه می توان از ترکیب وادارهای افقی و عمودی استفاده کرد. در این حالت به این محصول وال پست ترکیبی گفته می شود. نوع ترکیبی این محصول می تواند یکپارچگی بیشتری برای سازه به همراه داشته باشد؛ البته در صورتی که درست به کار گرفته شود.

وال پست های عمودی، افقی و ترکیبی: شباهت ها و تفاوت ها

وال پست عمودی و وال پست افقی، هر دو از عناصر غیر سازه ای یک ساختمان می باشند که برای تحمل بارهای ساختمانی تعبیه می شوند؛ اما نحوه اجرای آن ها متفاوت بوده و در راستای های مختلفی قرار می گیرند.

وال پست عمودی در راستای عمودی ساختمان و به موازات ستون ها قرار می گیرد و نقشی مهم در تحمل بارهای عمودی دارد. وال پست افقی مثل وال پست عمودی از المان های مهم در طراحی دیوارها است؛ اما در راستای افقی و عمود بر ستون ها اجرا شده و برای تحمل بارهای افقی ساختمان به کار می رود. در مناطق زلزله خیز یا در معرض باد، از وال پست ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرد؛ به این ترتیب که دو وال پست قائم و وال پست افقی در کنار هم قرار می گیرند تا ایمنی ساختمان بیشتر شود.

حداقل سایز نبشی وال پست
حداقل سایز نبشی وال پست

وال پست در چه شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد؟

در واقع کاربرد اصلی وال پست در ساخت میانقاب های سازه ای و غیر سازه ای مقاوم به زلزله می باشد. اما از کاربردهای دیگر این محصول می توان به استفاده آن ها در نگهداری از در و پنجره، نمای بیرونی، عایق تاسیسات و… اشاره کرد. به این ترتیب بار کمتری به دیوار وارد شده و در زمان زلزله احتمال پایین افتادن وسایل کمتر خواهد شد.

با توجه به کاربردهای گفته شده، این المان بیشتر در میانقاب، تقاطع دیوارهای غیر سازه ای، کنار بازشو و جان پناه استفاده می شود. این محصول در اسکلت های فلزی و بتنی هم قابل اجراست. در بسیاری از مواقع، دیده شده که آن ها را با میلگرد بستر اشتباه می گیرند. باید بدانید که این دو اصلا یکی نمی باشند و مهم ترین تفاوت میلگرد بستر و وال پست، نحوه اجرا و نصب هر کدام می باشد.

با این حال می توان کاربردهای این محصول را وابسته به انواع آن دانست. این تجهیزات به شکل های متفاوتی در بازار یافت می شوند؛ از جمله آن ها می توان به انواع نبشی، ناودانی و پروفیل های قوطی اشاره کرد.

معمولا از این المان برای تحمل بارهای ساختمانی در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که طول دهانه دیوار بزرگ باشد و به تیر کف/دال یا تیر سقف/دال متصل می شود.

بر اساس چهارمین ویرایش آیین نامه 2800 ساختمان، صفحه 103، حداکثر طول دیوارهای غیر سازه ای بین دو کلاف قائم، بین 6 متر تا 40 برابر ضخامت آن دیوار بوده؛ حداقل نسبت ضخامت به ارتفاع دیوار غیرسازه ای نباید از 1/30 کمتر باشد و حداکثر ارتفاع دیوار غیر سازه ای از تراز کف هم باید 3.5 متر باشد. در صورت تجاوز از این مقدار، باید دیوار غیر سازه ای با کمک وال پست افقی و عمودی، مقید و محدود شود.

نحوه اجرای وال پست و راهنمای نصب آن

از آن در ساختمان های بتنی، اسکلت فلزی و بلوک های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مقاله با نحوه اجرای این محصول در هر کدام از سازه های بالا آشنا می شویم.

نحوه اجرای وال پست فلزی در بلوک های سبک

نصب والپست در بلوک های سبک کمی مشکل تر می باشد. نصب دقیق ورق ها و اتصالات مربوط به آن، در اجرای این محصول درون بلوک های سبک آنقدر اهمیت دارد که استفاده از آن را با محدودیت مواجه کرده. با این حال به یاد داشته باشید تنها یک سمت از این وال پست ها، بلوک قرار داد.

روش های دیگری هم برای نصب این محصول وجود دارد که جزء روش های معمول به حساب نمی آیند. از جمله این روش ها می توان به نصب با انکر بولت و نبشی کشی، اجرای تسمه دور ستون، اتصال ستون به دیوار با میلگرد، عبور میلگرد از شیارها به منظور مهار دیوار و… اشاره کرد.

اجرای وال پست در ساختمان اسکلت فلزی

وال پست باید به خوبی روی ساختمان شما متصل شود. این یعنی جوشکاری روی این محصول امری اجتناب ناپذیر می باشد. جوش این محصول باید روی تیرچه ساختمان انجام گیرد؛ اما نکته مهم نوع جوش بوده که کیفیت اجرای آن در اسکلت فلزی را نشان می دهد.

در ساختمان های اسکلت فلزی قرار گیری مصالح اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو پیشنهاد می شود پیش از نصب مستقیم این محصول، محل استقرار آن را روی نقشه مشخص کنید. این کار محاسبات کلی شما را هم ساده تر می کند.

اجرا در ساختمان بتنی

زمانی که می خواهید این محصول را در سازه های بتنی به کار بگیرید، باید از ورق های فلزی کمک بگیرید. این ورق ها کار اتصال وال به سازه را ساده تر می کنند. در این میان در نظر داشته باشید فاصله میان ورق و دیوار یا کف از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این فاصله باید صفر در نظر گرفته شود.

زمان جای گذاری آن در اسکلت های بتنی باید تمام فاصله ها از بین بروند. از این رو هر دو ردیف را باید به یک بسط فلزی مجهز کرد. پس از آن به حداقل چهار میلگرد که از کف و سقف به ورق ها متصل اند نیاز دارید تا بتوان عملیات بتن ریزی را شروع کرد. پس از بتن ریزی، زمانی که قالب ها را باز می کنید؛ وال پست در میان بتن ها به خوبی محکم شده.

بهترین نبشی برای وال پست
بهترین نبشی برای وال پست

نکات محاسباتی وال پست ها

در محاسبات لرزه ای، وال پست ها به عنوان یک عضو مهاربندی در نظر گرفته می شوند و باید بتوانند نیروهای وارد بر خود در اثر زلزله را تحمل کنند. این نیروها شامل نیروی جانبی زلزله، نیروی برشی ناشی از زلزله و نیروی دورانی ناشی از زلزله می باشد.

در محاسبات سازه ای به نکات زیر توجه کنید:

  • ابعاد آن باید تعیین شود. ابعاد وال پست باید به گونه ای باشد که بتواند بارهای وارد بر خود را تحمل کند.
  • نوع مصالح تشکیل دهنده آن باید مشخص شود. وال پست ها معمولاً از مصالح فلزی یا بتنی ساخته می شوند.
  • نحوه اتصال آن به سایر اجزای سازه باید مشخص شود. اتصال وال پست به سایر اجزای سازه باید به گونه ای باشد که بتواند نیروهای وارد بر آن را به سایر اجزای سازه منتقل کند.

در محاسبات لرزه ای هم به این نکات دقت و توجه می شود:

  • نقش وال پست ها در دستگاه های مهاربندی ساختمان باید مشخص شود. وال پست ها می توانند به عنوان عضو مهاربند قائم، عضو مهاربند افقی یا عضو مهاربند ترکیبی عمل کنند.
  • منطقه زلزله خیزی که ساختمان در آن واقع شده است باید مشخص شود. شدت زلزله در هر منطقه زلزله خیزی متفاوت می باشد.
  • دستگاه های مهاربندی ساختمان باید طراحی و محاسبه شود. وال پست ها یکی از اعضای دستگاه های مهاربندی ساختمان می باشند.

در بعضی موارد، امکان دارد نیاز به انجام آزمایشات آزمایشگاهی برای تعیین مقاومت وال پست ها باشد. این آزمایشات معمولا در مواردی انجام می شود که وال پست ها از مصالح جدید یا پیشرفته ساخته شده باشند یا اینکه آن ها در معرض بارهای زیاد قرار گیرند.

اشتباهات رایج در اجرای وال پست

متاسفانه گاهی در اجرای آن، اشتباهاتی رخ می دهد که موجب خطرات و عواقب خطرناکی می شود. بعضی از این اشتباهات سطحی می باشند اما بعضی دیگر، اشتباهات عمیق و رایج اند که باید از بروز آن ها جلوگیری کرد. بعضی از این اشتباهات را بررسی می کنیم.

استفاده از مصالح نامناسب، مثل میلگرد یا لوله های فلزی می تواند موجب کاهش مقاومت وال پست شود. ابعاد آن باید مطابق با طراحی سازه، تعیین شود. عدم رعایت ابعاد صحیح، می تواند موجب کاهش مقاومت وال پست شود. اتصال آن به سایر اجزای سازه باید به درستی انجام شود تا بتواند نیروهای وارد بر وال پست را به سایر اجزای سازه منتقل کند. عدم اتصال صحیح، می تواند موجب کاهش عملکرد آن شود.

محل قرارگیری وال پست باید مطابق با ضوابط آیین نامه های ساختمانی تعیین شود. عدم رعایت محل قرارگیری صحیح می تواند موجب کاهش عملکرد آن شود. اجرای صحیح آن ها نقش مهمی در افزایش ایمنی ساختمان دارد. در صورت عدم اجرایآن یا اجرای نامناسب آن، دیوارها در زمان وقوع زلزله دچار شکستگی و فروپاشی می شوند و می توانند خسارت های جانی و مالی فراوانی را به بار آورند.

کیفیت و قیمت ورق و نبشی هایی که در تولید این محصول به کار گرفته می شوند؛ از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شما عزیزان می توانید این محصولات را با مناسب ترین قیمت از آیرونید تهیه کنید. کافی است یکبار با کارشناسان ما تماس بگیرید.

الزامات قانونی + ضوابط قرارگیری وال پست

مقررات ملی ساختمان سندی بوده که باید الزامات آن را در طراحی و اجرای ساختمان به خوبی انجام داد. در بند 4-9-1-3 این مقررات که در سال 96 ویرایش شده الزام به رعایت قانون های استاندارد 2800 به میان آورده شده.

بندهای 4، 5 و 6 قانون استاندارد 2800 استفاده از این محصولات را ضروری برشمرده. در این بندها آمده دیوارهایی که ارتفاع بیش از 1.8 متر دارند، باید به خوبی مهار شوند. از جمله نکات اجرایی وال پست ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در تمام دیوارهای غیر سازه ای لبه های قائم باید مهار شوند.
  • لبه های افقی دیوارهای غیر سازه ای چون در کل ارتفاع قرار ندارند؛ باید با کلاف های فولادی یا ناودانی های نمره 6 مهار شوند.
  • حداکثر طول مجاز هر دیوار غیرسازه ای که میان دو کلاف قائم قرار گرفته است نباید بیشتر از 6 متر یا 40 برابر ضخامت باشد.
  • اگر تراز را از کف در نظر بگیریم، حداکثر ارتفاع دیوار غیر سازه ای 3.5 متر می باشد.

طی استاندارد 2800 قانون ایران، دتایل هایی که در تصویر زیر به آن ها اشاره کرده ایم هم باید رعایت شوند.

به یاد داشته باشید اگر هر کدام از ضوابط قانون ملی ساختمان رعایت نشود، زیان های مالی و جانی زیادی به همراه دارد. همینطور اگر ساختمان به خاطر زلزله یا باد تخریب شود و مشخص شود طی طراحی و ساخت، احمال کاری در اجرای این قوانین صورت گرفته؛ یکی از مقصرین اصلی مهندس ناظر ساختمان معرفی می شود.

خرید میلگرد . تیرآهن و دیگر آهن آلات ساختمانی و صنعتی از آیرونید 

آیرونید یکی از برترین تامین کنندگان میلگرد، تیرآهن و دیگر آهن آلات ساختمانی و صنعتی در بازار است. با سال‌ها تجربه و فعالیت در این حوزه، آیرونید تضمین می‌کند که مشتریانش بهترین کیفیت محصولات را با قیمت مناسب دریافت کنند. میلگرد یکی از مهمترین مواد اولیه در ساخت و ساز است و برای انواع پروژه‌های ساختمانی و صنعتی استفاده می‌شود. آیرونید انواع میلگرد‌های مختلف را ارائه می‌دهد، از جمله میلگرد آج دار، میلگرد ساده، میلگرد گالوانیزه و میلگرد آلیاژی.

همچنین، آیرونید تیرآهن و سایر آهن آلات مورد نیاز برای ساخت و ساز را نیز در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این محصولات با استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شوند و به عنوان یکی از پیشروهای صنعت آهن و فولاد شناخته می‌شوند. با انتخاب آیرونید به عنوان تامین کننده میلگرد، تیرآهن و آهن آلات، مطمئن باشید که بهترین محصولات را با بهترین قیمت و خدمات پس از فروش دریافت خواهید کرد. برای اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با ما تماس بگیرید و به تجربه خریدی راحت و مطمئن دست پیدا کنید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات