سبد خرید
معرفی کارخانه فولاد خوزستان و محصولات فولاد اهواز

معرفی کارخانه فولاد خوزستان و محصولات فولاد اهواز

0
1 هفته قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

در این مطلب قصد داریم به معرفی کارخانه فولاد خوزستان و محصولات فولاد اهواز خوزستان بپردازیم. مجموعه فولاد خوزستان یکی از تولید کنندگان برتر در زمینه تولید مواد اولیه برای ساخت بسیاری از محصولات فولادی بوده که در 12 فروردین ماه سال 1368 در نزدیکی شهر اهواز، کیلومتر 10 جاده بندر امام خمینی تأسیس شد. وسعت این مجموعه در حدود 3/8 کیلومتر مربع می باشد. از جمله مهم ترین محصولات این کارخانه می توان به اسلب، شمش، بیلت و بلوم اشاره کرد.


تاریخچه و معرفی کارخانه فولاد خوزستان و محصولات فولاد اهواز

در واقع تاریخچه راه اندازی این شرکت مربوط به سال 1353 بوده که تا سال 1357 هم با همکاری بیش از 70 شرکت بین المللی خارجی و 30 شرکت داخلی در زمینه ناظر، مشاور و پیمانکار ادامه پیدا کرد، اما به علت پدید آمدن جنگ بین ایران و عراق تنها 50 درصد این پروژه پیش رفت و ادامه آن پس از دوران جنگ انجام شد. فاز اول مجتمع فولاد خوزستان در سال 1367 راه اندازی شد.

امروزه محصولات تولیدی در این مجموعه بهینه تر شده اند و این به علت اجرای طرح های فوق العاده در استفاده از کوره های پاتیلی در واحد فولاد سازی و تقویت کوره های قوس الکتریکی شش گانه است. ظرفیت تولید سالیانه این مجموعه با وجود این طرح ها به 3 میلیون و 800 هزار تن شمش رسیده.

گواهی نامه های مدیریت کیفیت

  • ایزو 27001: 2005 (ISMS)
  • ایزو 14001: 2004
  • OHSAS 18001: 1999
  • ایزو 50001 (مدیریت انرژی)
  • ایزو 9001: 2000

کارخانه فولاد سازی فولاد خوزستان

در کارخانه فولاد سازی محصولات نهایی و نیمه نهایی اصلی یعنی اسلب فولادی یا تختال، بلوم و بیلت با کمک آهن اسفنجی تولید می شوند. قیمت اسلب فولاد خوزستان همواره در وب سایت آهن اینفو به صورت روزانه به روز رسانی می شود.

در این بخش قسمت های دیگری هم وجود دارد که عملیات نهایی تولید محصولات را انجام می دهند. از جمله آن ها می توان به قسمت ماشین های ریخته گری اشاره کرد که در آن ها فولاد مذاب به شمش و تختال تغییر شکل داده می شود.

سایر قسمت های بخش فولاد سازی شامل چهار کوره پاتیلی، شش کوره قوس الکتریکی، یک VD و دو ماشین دو خطه ریخته گری تختال، تأسیسات جمع آوری غبار فولاد سازی و سه ماشین شش خطه شمش می باشد. لازم به ذکر است ظرفیت تولید این بخش 2/3 میلیون تن است. همینطور قیمت اسلب فولادی بر اساس روش کار این بخش ها، شمش فولادی و سنگ آهن استفاده شده تعیین می شود.


محصولات شرکت فولاد خوزستان اهواز

مجموعه فولاد خوزستان با هدف تولید محصولات اولیه برای تولید فلزات فولادی تأسیس گردیده که در راستای رهایی از وابستگی اقتصادی و استفاده از ماشین های ریخته گری برای تبدیل فولاد مذاب به تختال و شمش قدم بر می دارد.

این مجموعه یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان محصولات نیمه نهایی فولادی به شمار می آید که به صورت کلی با عنوان شمش فولادی شناخته می شوند. شمش فولادی در سه دسته کلی قرار می گیرد که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

  •  اسلب
  • بلوم
  • بیلت

هر سه محصول ظاهری شبیه به شمش های فولادی دارند، اما با توجه به ضخامت و طول و عرض دسته بندی متفاوتی را به خود اختصاص می دهند. این دسته از محصولات در ساخت بسیاری از قطعات و مقاطع فولادی نهایی به کار می روند که در ادامه به صورت جداگانه آن ها را توضیح خواهیم داد. البته لازم به ذکر است دیگر مجموعه ها مثل کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و مجموعه فولاد هرمزگان تولید آن ها را انجام می دهند.


شمش فولاد خوزستان

شمش فولادی یکی از مهم ترین عوامل در تعیین نرخ ورق های گرم و سرد، قیمت شمش فولادی بوده که با توجه به دیگر موارد جهانی و سنگ آهن مشخص می شود. شمش های فولادی محصولاتی قابل حمل می باشند که شکلی جامد داشته و قابلیت حمل آسان آن ها به خاطر داشتن ظاهری ذوزنقه ای می باشد. حداکثر طول شمش ها 2 متر بوده و سه نوع مختلف اسلب، بیلت و بلوم را دارد.

بیلت شرکت فولاد خوزستان

بیلت در اصطلاح انگلیسی با عنوان CCM شناخته می شود. به طور کلی بیلت یا شمش به صورتی تولید می شوند که شمش مستقیماً از تولید به مصرف نورد برسد. طول بیلت در مقایسه با شمش بیشتر بوده و سطح آن ظاهری دایره یا مربعی شکل دارد. عرض بیلت شرکت فولاد خوزستان کمتر از 15 میلی متر بوده و از آن برای تولید میلگرد و سیم کمک می گیرند.

دسترسی سریع : قیمت میلگرد خوزستان

بلوم فولاد خوزستان

محصول نهایی بلوم یا شمشه نامیده می شود که همان بیلت است، منتها ابعاد آن متفاوت می باشد. در واقع عرض بلوم بیشتر از 15 سانتی متر بوده و سطح مقطع آن هم کمتر از 230 سانتی متر مربع است. به طور کلی بلوم و بیلت شباهت های بسیار زیادی با یک دیگر دارند؛ برای همین معمولاً در یک دسته بندی قرار می گیرند. از کاربرد این محصولات می توان به استفاده برای ساخت ریل، ناودانی، قوطی و… اشاره کرد.

اسلب فولاد خوزستان

اسلب بر خلاف بیلت و بلوم شکلی مستطیلی داشته و ضخامت آن به اندازه متوسط 230 میلی متر می رسد. عرض متوسط تختال 25/1 متر و طول آن حداکثر 12 متر بوده و برای تولید انواع ورق های فولادی مورد استفاده در صنعت به کار می روند. کیفیت اسلب ها وابسته به نوع شمش فولادی اولیه دارد و در هر کارخانه متفاوت است، اما از لحاظ مقایسه ای قیمت اسلب فولاد مبارکه به عنوان یک کارخانه متخصص در زمینه تولید ورق های فولادی، همواره با کارخانه فولاد خوزستان در رقابت است.

مجموعه فولاد مبارکه علاوه بر تولید اسلب فولادی در زمینه تولید محصولات گرم و سرد مختلف هم تخصص دارد و با بهترین کیفیت آن ها را در بازار عرضه می کند. از کاربردهای اسلب تولیدی در مجموعه فولاد مبارکه و خوزستان می توان به استفاده برای ماده اولیه برای تولید کویل و ورق گرم اشاره کرد. همینطور در محصولات مربوط به ماشین آلات سنگین هم به کار برده می شوند.

مقاله کاربردی و مفید : جدول وزن تیرآهن اهواز


کارخانه های اصلی مجتمع فولاد خوزستان

فولاد خوزستان سه بخش تولید اصلی دارد که عملیات ساخت و عرضه محصولات میانی و نیمه نهایی در آن ها انجام می گیرد:

بخش گندله سازی شرکت فولاد خوزستان

در مجموعه فولاد خوزستان دو بخش مهم گندله سازی وجود دارد که هر کدام به صورت جداگانه ظرفیت تولید 2500000 تن گندله را در سال دارند. منظور از گندله همان گلوله هایی بوده که از نرمه سنگ آهن و دیگر مواد افزودنی به دست می آیند. این مواد در ابتدا خام می باشند و پس از قرار گرفت در بخش گندله سازی به حالت سخت در می آیند.

قسمت احیاء مستقیم فولاد خوزستان

در این بخش گُندله هایی که حاصل از نرمه سنگ آهن بودند به آهن اسفنجی تبدیل می شوند. قسمت اِحیاء مستقیم دارای سه واحد میدرکس بوده که مجموع هر سه واحد ظرفیتی برابر با 65/1 میلیون تُن دارند و شامل دو واحد زمزم 1 با ظرفیت 800 هزار تن و یک واحد زمزم 2 با ظرفیت 1 میلیون تن در سال می باشند. تولیدات این بخش مربوط به تبدیل سنگ آهن به اهن اسفنجی می باشد. در واقع واحدهای زمزم بومی شده میدرکس توسط کارشناسان داخلی می باشد.

کارخانجات جانبی

  • کارخانه اکسیژن: اکسیژن مورد نیاز شرکت را در سه واحد تولید می کند.
  • تصفیه خانه پساب های صنعتی: از از بزرگ ترین تصفیه خانه های پساب های صنعتی در ایران به شمار می آید.
  • تصفیه خانه آب: با کمک آب های رود کارون، آب مورد نیاز شرکت فولاد خوزستان برداشت می شود.
  • نیروگاه: تأمین برق مصرفی مجتمع فولاد خوزستان
  • اسکله اختصاصی بندر امام: شامل دو سیستم تخلیه کشتی در سایت 6 منطقه اقتصادی
  • کارخانه آهک: تهیه آهک مورد نیاز برای مراحل گندله سازی و فولادسازی در دو خط تولیدی

زیر مجموعه های شرکت فولاد خوزستان

  • صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد
  • صنعت فولاد شادگان
  • توسعه اقتصادی پایدار فراگیر
  • فولاد لجستیک
  • تامین آتیه فراگیر
  • مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب
  • توسعه اقتصادی فراگیر وفا
  • شرکت فولاد اکسین
  • ایده پردازان صنعت فولاد
  • گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان
  • توسعه صنعتی و معدنی ایساتیس

صادرات کارخانه فولاد خوزستان

همان طور که پیش تر اشاره شد، شرکت فولاد خوزستان یکی از برترین تولید کنندگان مواد اولیه فولادی در کشور است. از جمله این مواد اولیه می توان به گندله، آهن اسفنجی، شمش، اسلب، بیلت و بلوم فولادی اشاره داشت که هر کدام برای ساخت بسیاری از مقاطع و ورق های تخت فولادی به کار برده می شوند. با این وجود باید توجه داشت واحدهای کارخانه فولاد خوزستان جدا از تأمین نیاز کارخانه ها و واحدهای فولادی کشور و صنایع مختلف، در مبحث صادرات و رونق اقتصاد کشور نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند.

در ابتدای سال 1402 یعنی در ماه های فروردین و اردیبهشت، روند تولید کارخانه خوزستان رشد داشته می باشد. به طوری که درآمد این شرکت در 2 ماه ابتدایی امسال حدود 131 هزار و 170 میلیارد برآورد شده. این میزان نشان دهنده رشد 95 درصدی تولید محصولات کارخانه خوزستان در مقایسه با سال قبل است. با این وجود بهتر است بدانید از این میزان درآمدی که ذکر شد، حدود 84 هزار و 330 میلیارد مربوط به درآمد اردیبهشت ماه 1402 شرکت فولاد خوزستان می باشد. این میزان درآمد در یک ماه بالاترین مقدار در کل سودآوری این کارخانه از ابتدای راه اندازی تا به حال است.

این مقادیر و رشد 110 درصدی درآمد شرکت فولاد خوزستان به علت کیفیت بالای مواد اولیه تولید شده فولادی و البته مبحث صادرات بوده که علاوه بر سودآوری برای این مجموعه سبب رشد صادرات کشور، رونق اقتصاد، افزایش ارزآوری و تبادلات اقتصادی با کشور های خارجی جهان شده.

فروش محصولات میانی کارخانه خوزستان یعنی در مبحث بیلت، بلوم و اسلب فولادی در بازارهای داخلی و خارجی حدود 466 هزار تن تنها در دو ماه ذکر شده ابتدایی سال 1402 برآورد شده. این میزان نشان دهنده رشد 45 درصدی تولید و عرضه این مجموعه در مقایسه با دوره مشابه سال قبل است.

با این وجود مجموع صادرات و فروش داخلی محصولات شرکت فولاد خوزستان 3 میلیون و 351 هزار تن ارزیابی شده. با این وجود یکی از مهم ترین مشکلات این مجموعه در مبحث قطعی برق بوده که در طی این سال ها سبب شده تا این مجموعه به ظرفیت اسمی تولید برنامه ریزی خود دست پیدا نکند، اما با این حال مواد اولیه فولادی که توسط شرکت فولاد خوزستان تولید می شوند، با بالاترین کیفیت همراه می باشند و قادر به تأمین نیاز بازارهای داخلی و خارجی می باشند

آیرونید تامین کننده انواع محصولات فولادی، تیرآهن، میلگرد و … از کارخانه های معتبر

آیرونید، به عنوان یکی از پیشتازان در زمینه تأمین انواع محصولات فولادی از کارخانه های معتبر، افتخار دارد که بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات فولادی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این شرکت با سال‌ها تجربه در این حوزه و با همکاری با کارخانه‌های معتبر و معروف در ایران، توانسته است بهترین محصولات را با قیمتی رقابتی و مناسب به مشتریان خود ارائه دهد.

آیرونید انواع محصولات فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد، ورق‌های گالوانیزه و غیره را از کارخانه‌های معتبر و با استانداردهای بین‌المللی تأمین می‌کند. این شرکت از بهترین تجهیزات و فن‌آوری‌های روز دنیا برای تولید و تأمین محصولات فولادی خود استفاده می‌کند تا به مشتریان خود کیفیت بالا و عمر طولانی محصولات را تضمین کند.

آیرونید با تیم فروش مجرب و متعهد خود، همواره در خدمت مشتریان خود بوده و بهترین خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهد. این شرکت از فرآیند تولید تا تحویل محصولات به مشتریان، کنترل کیفیت صارم دارد تا اطمینان حاصل شود که مشتریان تنها بهترین محصولات را دریافت کنند. گر به دنبال تأمین محصولات فولادی با کیفیت و قیمت مناسب از کارخانه‌های معتبر هستید، با آیرونید تماس بگیرید و از تجربه خریدی خوب و رضایت‌بخش لذت ببرید.

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات