سبد خرید
نحوه تشخیص سایز تیرآهن

نحوه تشخیص سایز تیرآهن

0
1 ماه قبل
زمان تقریبی مطالعه: ( کلمات )

در این مطلب مفید و کاربردی به نحوه تشخیص سایز تیرآهن و معرفی انواع سایز تیرآهن می پردازیم و به کاربردهای هرکدام اشاره خواهیم کرد. در این مطلب ما را همراهی کنید تا با کمک شما مطلب بهتری داشته باشیم. تیرآهن ها بر اساس استاندارد ساخت دسته بندی می شوند. در این دسته بندی ها تیرآهن به 4 نوع IPE، INP، IPB و CNP تقسیم بندی می شوند که بر اساس استاندارد و تفاوت در شکل ظاهری تیرآهن ها صورت می گیرد. توجه به سایز و اندازه متفاوت تیرآهن ها در دسته بندی کردن آن ها تاثیرگذار است.

هر تیرآهن از 3 بخش تشکیل شده است، بال ها و قسمت جان که اندازه و شکل ظاهری این دو قسمت نوع تیرآهن را مشخص می کند. اندازه تیرآهن به مقدار ارتفاع بخش جان مربوط است که معمولا با سانتی متر مشخص می شود. قیمت تیرآهن بر اساس اندازه و سایز آن تعیین می شود.

تیرآهن در انواع سایزها و مدل ها تولید می شود و قیمت آن بر اساس سایز تغییر می کند. شما می توانید قیمت تیرآهن ۱۶، قیمت تیرآهن اصفهان امروز، قیمت تیرآهن ۱۸ و اندازه های دیگر را به همراه نمودار تغییرات قیمت در سایت آیرونید بررسی کنید.

نحوه تشخیص سایز تیرآهن

تیرآهن یکی از مواد ساختمانی مهم است که در ساخت و ساز و ساختمان سازی استفاده می شود. این ماده از جنس فولاد و به صورت تیرهای بلند و استوانه ای تولید می شود که بعداً برای ساخت ستون ها، استراکچرها و سایر اجزای سازه های ساختمانی استفاده می شود. انتخاب سایز مناسب تیرآهن برای یک پروژه ساختمانی بسیار مهم است و باید با دقت و دقت بالا انجام شود. برای تشخیص سایز تیرآهن، معمولاً از دو روش استفاده می شود: استفاده از نمودارهای تبدیلی و استفاده از جداول تبدیلی. در ادامه به توضیح این دو روش می پردازیم:

  1. استفاده از نمودارهای تبدیلی:

نمودارهای تبدیلی، یکی از روش های معمول برای تشخیص سایز تیرآهن است. این نمودارها شامل رسم منحنی هایی است که نشان دهنده تنش و کشش مواد فلزی مختلف است. با استفاده از این نمودارها، می توانید با وارد کردن ابعاد تیرآهن و اطلاعات دیگر مربوط به آن، سایز مناسب تیرآهن را برای پروژه خود تشخیص دهید. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

  1. استفاده از جداول تبدیلی:

جداول تبدیلی، دیگر یک روش معمول برای تشخیص سایز تیرآهن است. این جداول شامل مقادیر و ابعاد مختلف تیرآهن برای استفاده در پروژه های ساختمانی مختلف است. با مقایسه ابعاد تیرآهن خود با ابعاد موجود در جداول تبدیلی، می توانید سایز مناسب تیرآهن را برای پروژه خود انتخاب کنید. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

در نهایت، برای تشخیص سایز تیرآهن، باید به عوامل مهم مثل بارگذاری، نیازهای سازه، استفاده از تیرآهن در بخش خاص سازه و نیازهای محیطی توجه کنید. همچنین، باید با استانداردهای مربوط به تیرآهن و مواد ساختمانی آشنا باشید تا بتوانید بهترین سایز تیرآهن را برای پروژه خود انتخاب کنید.

نکات مهم در تشخیص سایزهای صحیح تیرآهن

تشخیص سایزهای صحیح تیرآهن یکی از موارد حیاتی در ساخت سازه های فلزی است. انتخاب اندازه مناسب تیرآهن به منظور تحمل بارهای مختلف و ایمنی سازه بسیار مهم است. در ادامه به بررسی نکات مهم در تشخیص سایزهای صحیح تیرآهن پرداخته خواهد شد: نحوه تشخیص سایز تیرآهن

  1. بارهای محاسبه شده: قبل از انتخاب سایز تیرآهن، باید بارهای محاسبه شده برای سازه مورد نظر را به دقت بررسی کرد. این بارها شامل بارهای مستقیم و غیرمستقیم مثل بارهای محوری، بارهای تراکمی و بارهای بادی می باشند.
  2. استفاده از جداول و روش های محاسبه: برای انتخاب سایز مناسب تیرآهن، بهتر است از جداول استاندارد و روش های محاسبه از جمله روش های AISC و Eurocode استفاده کرد.
  3. انتخاب متریال مناسب: تیرآهن ها معمولا از فولاد استفاده می شوند و باید مطمئن شد که متریال انتخابی دارای استحکام و مقاومت کافی برای تحمل بارهای مورد نظر است.
  4. در نظر گرفتن عوامل محیطی: عوامل محیطی مثل رطوبت، دما، و انواع بارها باید در انتخاب سایز تیرآهن مدنظر قرار گیرند.
  5. استفاده از نرم افزارهای مهندسی: برای تشخیص سایزهای صحیح تیرآهن می توان از نرم افزارهای مهندسی مثل SAP2000، ETABS و STAAD.Pro استفاده کرد تا ابعاد و سایزهای مناسب تیرآهن را به دقت محاسبه کرد. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

با رعایت این نکات مهم می توان به انتخاب سایزهای صحیح تیرآهن برای سازه های فلزی دست یافت و از ایمنی و پایداری سازه اطمینان حاصل کرد.


انواع و سایز تیرآهن

انواع سایز تیرآهن بر اساس استاندارد مشخص دسته بندی می شوند و در نوع و اندازه متفاوت تولید می شود. در ادامه شکل ظاهری و اندازه های متفاوت هر نوع تیرآهن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در مورد کاربرد تیرآهن در سایزهای متفاوت مطالبی را ارائه خواهیم داد.

استاندارد INP نحوه تشخیص سایز تیرآهن

تیرآهن های تولید شده با این استاندارد به علت آنکه در ایران زیاد استفاده نمی شود، کاربرد کمتری دارند. تیرآهن ها از استاندارد چینی و روسی تولید می شوند. شکل ظاهری تیرآهن به نحوی است که ضخامت باله ای آن با فاصله گرفتن از جان تیرآهن، کاهش می یابد. سایز و اندازه های تولید شده بر اساس استاندارد INP مقدار 8 تا 60 سانتی متر است.

استاندارد IPE نحوه تشخیص سایز تیرآهن

تیرآهن تولید شده بر اساس این استاندارد، یکی از پرکاربردترین نوع تیرآهن معروف به ” تیرآهن معمولی ” است که اکثر تولید کنندگان داخلی از این استاندارد استفاده می کنند. تیرآهن معمولی با شکل ظاهری و سطح مقطع شبیه به حرف انگلیسی I بر اساس استاندارد اروپایی تولید می شود. ضخامت بال ها در تمامی مناطق یکسان و با هم برابرند. این تیرآهن در سایزهای 8 تا 60 سانتی متر تولید می شوند.

استاندارد CNP نحوه تشخیص سایز تیرآهن

این نوع تیرآهن در شکل ظاهری با وجود حفره های 6 ضلعی در طول جان شناخته می شود و به نام ” تیرآهن لانه زنبوری ” معروف است. این نوع تیرآهن با جوشکاری و برشکاری دو تیرآهن IPE و از طریق شبکه کردن تیرآهن تولید می شود. بیشترین کاربرد و استفاده از این نوع تیرآهن در سازه هایی است که در عین وزن کم به مقاومت خمشی بالا نیاز داشته باشد و در قسمت هایی که مقاومت برشی بالا نیاز دارد اصلا کاربردی ندارد.

استاندارد IPB نحوه تشخیص سایز تیرآهن

این نوع تیرآهن با استفاده از استانداردهای اروپایی تولید می شود. به علت دارا بودن سطح مقطع های سنگین تنها چند تولید کننده به تولید این نوع تیرآهن پرداخته اند. شکل ظاهری تیرآهن IPB شبیه به حرف انگلیسی H با باله ای پهن است. نام دیگر این نوع تیرآهن ” هاش” است که به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می شوند و در اندازه بین 10 تا 100 سانتی متر تولید می شوند.

اندازه و کاربرد تیرآهن

تیرآهن ها بر اساس اندازه و سایز مشخص شده 12، 14، 16، 18 و یا 20 بسته به نوع پروژه و نوع کاربری تولید و مورد استفاده قرار داده می شوند. بیشترین کاربرد تیرآهن ها در قسمت های مختلف اسکلت بندی ساختمان، ساخت پل و سازه های صنعتی و فلزی است که به منظور انتقال نیروهای خمشی و برشی استفاده می شود.

هدف اصلی استفاده از تیرآهن جلوگیری از فروپاشی سازه است. مهم ترین کاربردهای تیرآهن از جمله استفاده به عنوان ستون، خرپا و نعل ساختمان، استفاده به عنوان تیر در پوشش سقف و ایجاد پل های لانه زنبوری است که با توجه به سایز و اندازه مشخص می شود که کدام تیرآهن در چه پروژه ای استفاده شود. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

عامل موثر در کاربرد تیرآهن

قبل از هر چیز لازم است در مورد وزن تیرآهن که از عوامل اثرگذار بر روی قیمت و نوع کاربرد تیرآهن است توضیحاتی را ارائه دهیم. وزن تیرآهن علاوه بر مشخص نمودن نوع کاربری بر روی قیمت آن هم تاثیرگذار است. در نتیجه اطلاع از قیمت تیرآهن می تواند از عوامل مهم در طراحی سازه و هزینه های نهایی پروژه ساختمانی به حساب آید.

استفاده از جدول وزنی می تواند کمک شایانی به شما برای محاسبه وزن تیرآهن کند. این جدول بر اساس استاندارد جدول اشتال تهیه و تنظیم شده و اطلاعات مربوط به این مقطع را شامل می شود. شما می توانید با داشتن اطلاعات هندسی تیرآهن مثل ضخامت، طول جان، طول بال، عرض و ارتفاع تیرآهن وزن تقریبی را محاسبه کنید.

ارزان ترین تیرآهن

 

انواع سایز تیرآهن

معرفی سایز انواع تیرآهن

منظور از سایز تیرآهن، اندازه جان تیرآهن است که بر حسب سانتی متر بیان می شود. به طور کلی می توان گفت انواع تیرآهن در سایزهای مختلف از حدود 8 تا 100 سانتی متر قابل تولید و عرضه هستند، اما پُرکاربردترین سایز آن ها در بازار، سایز 12 تا 30 سانتی متر است. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

نوع تیرآهن سایز تیرآهن (اندازه جان تیرآهن)
IPE (تیرآهن سنگین) از 8 تا 60 سانتی متر
I7 (تیرآهن سبک) از 12 تا 20 سانتی متر
هاش سبک و هاش سنگین از 10 تا 100 سانتی متر
INP از 8 تا 55 سانتی متر
لانه زنبوری از 12 تا 30 سانتی متر

سوالی که معمولا برای افراد علاقه مند یا فعال در زمینه ساخت و ساز به وجود می آید این است که کوچکترین سایز تیرآهن کدام است؟ برای پاسخ این سوال باید گفت کوچکترین سایز تیرآهن تولیدی در هر نوع تیرآهن، متفاوت می باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

  • کوچکترین سایز تیرآهن I : سایز 8
  • کوچکترین سایز تیرآهن هاش سبک: سایز 10
  • کوچکترین سایز تیرآهن هاش سنگین: سایز 10
  • کوچکترین سایز تیراهن INP: سایز 8
  • کوچکترین سایز تیرآهن I7: سایز 12
  • کوچکترین سایز تیرآهن لانه زنبوری: سایز 12 نحوه تشخیص سایز تیرآهن

طول تیرآهن چقدر است؟

همانطور که گفتیم، تیرآهن IPE پرمصرف ترین تیرآهن در ساختمان سازی است. این تیرآهن در طول های 8 تا 16 متر قابل تولید است، اما رایج ترین طول در تمامی سایزها 12 متر می باشد.

یکی از سوالات پرتکراری که در مورد تیرآهن مورد استفاده در سازه مطرح می شود، حداکثر طول تیرآهن در سقف است که باید چقدر باشد؟ در پاسخ باید گفت؛ برای مشخص کردن حداکثر طول تیرآهن در سقف و همچنین سایز تیرآهن سقف باید عوامل زیادی در نظر گرفته شود؛ از جمله نوع سقف، سایز تیرآهن، فاصله دیوارها و ستون های حمال و …. به همین دلیل، بدون در نظر گرفتن این عوامل نمی توان طول ثابتی برای آن اعلام کرد.

چگونه سایز تیرآهن مورد نیاز در سازه مشخص می شود؟

تیرآهن ها تکیه گاه حیاتی برای ساخت ساختمان ها، سازه ها و پروژه های ساختمانی هستند. برای این منظور از انواع تیرآهن در سایزهای مختلف استفاده می شود. برای تعیین نوع و سایز تیرآهن مورد نیاز در هر پروژه باید ملاحظات متعددی در نظر گرفته شود.

برای انتخاب نوع تیرآهن، بیشتر به کاربرد آن توجه می شود. به طور مثال، به دلیل بزرگ تر بودن سطح مقطع تیرآهن هاش از سایر تیرآهن ها، استفاده از آن به عنوان ستون یا تکیه گاه عمودی بیشتر است.

برای انتخاب سایز هم با توجه به نقشه و طرح سازه، میزان بار وارده بر تیر، محل استفاده، شکل نیمرخ و … محاسبات لازم انجام می شود و با توجه به نتیجه محاسبه، وزن تیر یا سایز تیرآهن مورد نیاز مشخص می گردد. از جمله پارمترهایی که برای محاسبه تیر استفاده می شود هم می توان به تنش های خمشی، لنگر تسلیم، اثر مفصل خمیری و … اشاره کرد.

به همین دلیل هیچ قانون یا پیشنهاد ثابتی برای استفاده از یک سایز خاص در عضو خاصی از سازه وجود ندارد. اما می توان کاربرد اصلی هر سایز از تیرآهن را با توجه به وزن و مقاومت آن به طور کلی دسته بندی کرد که در ادامه به آن می پردازیم. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

کاربرد انواع سایز تیرآهن در ساختمان سازی

بیشترین کاربرد سایزهای مختلف انواع تیرآهن در ساختمان سازی، استفاده به عنوان ستون، شاه تیر یا تیرهای فرعی در پوشش سقف، ساخت تیر لانه زنبوری، خرپا و نعل ساختمان است. همچنین معمولا در ساختمان های کوچک یا ساختمانی با تعداد طبقات کم از سایزهای پایین تیرآهن (12، 14، 16) استفاده می شود و در سازه های مرتفع، مثل ساختمان های چند طبقه، برج، پل و … از سایزهای بزرگ تر (30، 27، 24) در کنار سایزهای دیگر استفاده می گردد. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

علاوه بر کاربرد سایزهای مختلف تیرآهن در ساختمان، از آن ها در ساخت پل و سازه های صنعتی و دیگر صنایع هم استفاده می شود. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

نکته: برخلاف باور معمول، هرچه سایز تیرآهن بزرگتر باشد به این معنی نیست که مقاومت و استحکام بیشتری به سازه می بخشد. چرا که با افزایش سایز و در نتیجه وزن تیرآهن، وزن کل سازه هم بیشتر می شود. این مسئله باعث وارد آمدن بارهای اضافی به ستون های سازه و همچنین طبقات زیرین می شود که خطر تخریب سازه را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل است که باید هنگام خرید تیرآهن، حتما سایز آن را مطابق با نقشه و نظر مهندس سازه تهیه کنید. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

کابرد تیرآهن سایز 12

یکی از پرکاربردترین و با اهمیت ترین سایزهای تیرآهن در ساخت و ساز، تیرآهن سایز 12 است که در انواع IPE، هاش سبک، هاش سنگین و لانه زنبوری در بازار عرضه و استفاده می شود.

تیر سایز 12 بیشتر به منظور ساخت انواع ستون، تیر و پوشش سقف استفاده می شود. دلیل کاربرد زیاد این سایز تیرآهن هم استحکام بالا، وزن مناسب و مهم تر از همه، قیمت مقرون به صرفه آن است. عمده کاربرد تیرآهن 12 به صورت زیر می باشد:

  • استفاده در پوشش سقف طبقات، ستون و تیر نحوه تشخیص سایز تیرآهن
  • استفاده به عنوان تیر فرعی در سازه های بزرگ و شاه تیر و ستون در سازه های کوچک تر
  • ساخت تیر لانه زنبوری

نکته: تیر سایز 12 به عنوان ستون، بیشتر برای سازه های کوچک تر استفاده می شود و در ساختمان های بزرگ، کاربرد کمتری دارد.

قیمت تیرآهن 12 به دلیل کاربرد زیادی که در ساخت و ساز دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قیمت تیرآهن 12 بسته به نوع تیرآهن و وزن آن متفاوت خواهد بود.

کاربرد تیرآهن سایز 14

تیرآهن هایی که در استاندارد IPE تولید می شوند، به نام تیرآهن های پهن بال شناخته می شوند. این تیرآهن ها بیشتر در صنایع ساختمان های مسکونی و اداری به کار گرفته می شوند. مهم ترین مشخصه این تیرآهن ها، یکسان بودن ضخامت بال در سراسر تیرآهن است. تیرآهن های پهن بال بیشتر در اندازه های 12 متری تولید و ارائه می شوند. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

طول بال این تیرآهن ها حدود 64 میلی متر است و هر متر از آن ها 10٫4 کیلوگرم وزن دارد. به همین نسبت شاخه های 12 متری تیرآهن سایز 12 دارای 124٫8 کیلوگرم وزن هستند. به یاد داشته باشید وزن این تیرآهن ها از طریق جدول اشتال به دست آمده است.

عمده کاربرد تیرآهن 14 را در ادامه مشاهده می کنید.

  • ساخت ستون، نعل، خرپا و پوشش سقف
  • قابل استفاده در صفحات کفی ستون نحوه تشخیص سایز تیرآهن
  • استفاده به عنوان تیرهای اصلی و فرعی در سازه های سبک
  • استفاده به عنوان تیر فرعی در سازه های سنگین
  • استفاده در پالایشگاه ها
  • استفاده در اسکله ها و بدنه کشتی

کاربرد تیرآهن سایز 16

تیرآهن سایز 16، یکی دیگر از تیرآهن های کاربردی در صنعت ساخت و ساز است که استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به تیرآهن های 12 و 14 دارد. همچنین قیمت تیرآهن سایز 16 هم از دو تیرآهن نام برده بیشتر است. این قیمت بر اساس وزن و استاندارد تولیدی هم متفاوت می باشد. قیمت تیرآهن 16 تولیدی کارخانه های مختلف را می توانید در آیرونید نمایید.

این سایز تیرآهن در انواع IPE و I7، هاش و لانه زنبوری تولید و در بازار عرضه می شود. کاربرد تیرآهن 16 در صنعت ساخت و ساز به صورت زیر می باشد: نحوه تشخیص سایز تیرآهن

  • استفاده در اسکلت سازه
  • ساخت ستون و تیر
  • کاربرد به عنوان تیرهای فرعی در پوشش سقف نحوه تشخیص سایز تیرآهن
  • ساخت نعل و خرپا
  • ساخت تیر لانه زنبوری

خرید تیرآهن 16

قیمت تیرآهن 16 همواره در بازار با تغییرات زیادی همراه است، به همین دلیل کارشناسان ما در آیرونید به صورت روزانه از کارخانه های تولید کننده، قیمت تیرآهن 16 را استعلام می کنند و در سایت قرار می دهند. شما مخاطبان گرامی برای خرید تیرآهن می توانید از طریق آیرونید اقدام نمایید.

بعضی دیگر از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود می توان به میلگرد، ناودانی، نبشی، پروفیل و … اشاره کرد. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافی است با کارشناسان خبره مجموعه آهن هایپر در تماس باشید و مشاوره های لازم را به صورت کاملا رایگان دریافت نمائید. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

کاربرد تیرآهن سایز 18

بیشترین کابرد تیرآهن 18 به دلیل وزن بیشتر و سنگین بودن نسبت به تیرهای قبلی، در سازه های بزرگ است. همچنین در بین سایزهای معرفی شده، مقاومت بالاتری در برابر تنش ها و نیروهای خمشی دارد. به دلیل مقاومت خوب این سایز تیرآهن، از آن بیشتر به عنوان ستون های اصلی طبقات اولیه سازه استفاده می شود. کاربردهای کلی تیرآهن سایز 18 در انواع IPE و I7، هاش و لانه زنبوری به صورت زیر است.

  • استفاده در قسمت های مختلف سازه های بزرگ و سنگین نحوه تشخیص سایز تیرآهن
  • استفاده به عنوان ستون اصلی
  • ساخت تیرآهن لانه زنبوری

آخرین قیمت تیرآهن سایز 18 در تمامی انواع IPE و I7، هاش و لانه زنبوری را می توانید در صفحه زیر مشاهده و مقایسه کنید. در این صفحه، قیمت تیرآهن 18 کارخانه های مختلف به صورت مجزا اعلام شده است. این قیمت ها به صورت روزانه آپدیت می شوند. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

کاربرد تیرآهن سایز 20

تیرآهن سایز 20، مثل تیرآهن سایز 18 به دلیل وزن و مقاومت بالا، معمولا در سازه های بزرگ و یا طبقات پایین سازه که متحمل وزن طبقات بالایی هستند، استفاده می شود. اما باید توجه داشته باشید استفاده از این تیرآهن به عنوان شاه تیر، به دلیل وزن سنگین آن، به محاسبات فنی دقیقی نیاز دارد تا مقاطع زیرین بتوانند وزن آن را تحمل کنند. اصلی ترین کاربرد تیرآهن 20در انواع IPE و I7، هاش و لانه زنبوری را در ادامه مشاهده می کنید.

  • استفاده در سازه های بزرگ و سنگین نحوه تشخیص سایز تیرآهن
  • ساخت طبقات زیرین سازه
  • استفاده به عنوان شاه تیر

قیمت تیرآهن سایز 20 نسبت به سایزهای کوچک تر، بیشتر است. این سایز تیرآهن علاوه بر وزن بیشتر، استقامت بیشتری هم دارد. همین عامل باعث ایجاد تفاوت قیمت آن با سایر سایزها شده است. قیمت تیرآهن 20 کارخانه های مختلف در انواع IPE و I7، هاش و لانه زنبوری را در صفحه زیر مشاهده نمایید. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

کاربرد تیرآهن سایز 22

تیرآهن سایز 22 هم یکی از انواع تیرآهن های سنگین وزن است که علاوه بر مقاومت و استحکام بالایی که دارد، استفاده از آن در سازه باید با ملاحظات و محاسبات فنی مخصوص به خود انجام شود تا وزن آن مشکلی برای مقاومت سازه ایجاد نکند. تیرآهن 22 در سه نوع IPE، هاش (سبک و سنگین) و لانه زنبوری در بازار عرضه می شود. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

  • ساخت اسکلت سازه
  • استفاده به عنوان ستون، کفی ستون و تیر
  • ساخت پل و سکو
  • ساخت راه پله

کابرد تیرآهن سایز 24

تیرآهن سایز 24 به دلیل وزن بالایی که دارد، علاوه بر ساختمان سازی در صنایع دیگر هم استفاده می شود. از جمله کاربردهای تیرآهن سایز 24 که در سه نوع هاش، IPE و لانه زنبوری عرضه می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت اسکلت سازه
  • استفاده به عنوان ستون
  • استفاده به عنوان شاه تیر یا تیر اصلی
  • ساخت تیرهای کلاف و تیرک میانی و فرعی
  • استفاده در پل سازی و اسکله سازی
  • کاربرد در پالایشگاه
  • ساخت نعل درگاه و ساخت خرپا
  • استفاده در کفی ستون ساختمان

این تیرآهن نسبت به سایز های قبلی وزن بیشتری دارد و در نتیجه قیمت آن هم بالاتر است. اما به دلیل کاربرد فراوان تیرآهن 24 در ساخت و ساز، دسترسی به قیمت روز تیرآهن 24 هم برای فعالان این حوزه اهمیت بسزایی دارد. قیمت تیرآهن 24 را به صورت آنلاین و به روز شده در سایت آیرونید مشاهده نمایید.

کاربرد تیرآهن سایز 27

تیرآهن سایز 27 مختص تیرآهن IPE می باشد که بعد از سایز 24 قرار می گیرد. به این معنی که در استانداردهای ملی و بین المللی در زمینه تولید تیرآهن IPE، سایز تیرآهن تولیدی بعد از سایز 22 به ترتیب سایزهای 24، 27 و 30 می باشد (سایز 28 تولید نمی شود). اگر به سایز 28 نیاز دارید، باید تیرآهن هاش را انتخاب کنید. اما این کار، معمول نمی باشد و در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساخت و ساز، تیرآهن سایز 27 در دو نوع IPE و لانه زنبوری بیشترین استفاده را دارد. کاربرد تیرآهن 27 را به صورت زیر می توان بیان کرد: نحوه تشخیص سایز تیرآهن

  • ساخت اسکلت سازه نحوه تشخیص سایز تیرآهن
  • استفاده در سازه های سنگین
  • ساخت ستون و پوشش سقف
  • ساخت طبقات زیرین ساختمان
  • ساخت پل

قیمت تیرآهن سایز 27 یکی از پارامترهای مهم در انتخاب و خرید این سایز از تیرآهن است. همانطور که گفتیم این تیرآهن در دو نوع IPE و لانه زنبوری تولید می شود و قیمت آن هم بر اساس همین تنوع اعلام می گردد.

کاربرد تیرآهن سایز 30

بین سایزهای معرفی شده، وزن و قیمت تیرآهن سایز 30 به وضوح بیشتر است؛ اما این مسئله منجر به کاربرد کم آن در صنعت ساخت و ساز نمی شود. تیرآهن سایز 30 در انواع IPE، هاش سبک و سنگین و تیرآهن لانه زنبوری تولید و عرضه می شود. کاربرد تیرآهن 30 مثل سایر سایزهای تیرآهن، بسته به نوع سازه انتخاب می شود و قابلیت استفاده در تمامی موارد زیر را دارد:

  • استفاده فراوان در سازه های مرتفع
  • استفاده به عنوان تیرهای یکسره نحوه تشخیص سایز تیرآهن
  • ساخت ستون
  • ساخت تیر اصلی (شاه تیر)
  • استفاده در پل سازی

تیرآهن سایز 30 از سنگین وزن ترین تیرآهن های مورد استفاده در ساخت و ساز است و متعاقبا قیمت بالاتری هم دارد. علاوه بر وزن، عامل تاثیرگذار دیگر در قیمت تیرآهن سایز 30، نوع تیرآهن و کارخانه تولیدکننده آن است. به همین دلیل قیمت آن درانواع IPE، هاش سبک و سنگین و تیرآهن لانه زنبوری تولید شده در کارخانه های مختلف متفاوت خواهد بود.

نحوه تشخیص سایز تیرآهن

تیرآهن هاش سبک چیست؟ تفاوت تیرآهن هاش سبک با انواع دیگر تیرآهن

مزایا و معایب انواع سایز تیرآهن

انواع سایز تیرآهن، مزایا و معایب خود را دارند که بر اساس نیازها و شرایط خاص پروژه، باید در نظر گرفته شوند. در ادامه در مورد مزایا و معایب انواع سایز تیرآهن صحبت می کنیم:

سایز کوچک (مثل 8 میلی متر و 10 میلی متر) نحوه تشخیص سایز تیرآهن

مزایای تیرآهن سایز کوچک به شرح زیر است:

  1. وزن سبک: سایزهای کوچک تیرآهن وزن کمتری دارند و برای پروژه هایی که وزن در آنها مهم است، کاربرد بیشتری خواهند داشت.
  2. هزینه کمتر: هزینه تولید و خرید تیرآهن با سایزهای کوچک تر معمولاً کمتر است.

معایب تیرآهن سایز کوچک به شرح زیر است:

  1. مقاومت کمتر: مقاومت تیرآهن با سایزهای کوچک معمولاً کمتر است. نحوه تشخیص سایز تیرآهن
  2. کاربرد محدود: تیرآهن های سایز کوچک کاربردهای محدودتری دارند.

سایز متوسط (مثل 12 و 16 میلی متر)

مزایای تیرآهن سایز متوسط به شرح زیر است:

  • تعادل بالایی: این سایزها تعادل بالایی بین وزن و مقاومت برقرار می کنند.
  • کاربرد گسترده: مناسب برای بسیاری از پروژه های ساختمانی. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

معایب تیرآهن سایز متوسط به شرح زیر است:

  • هزینه متوسط: هزینه تولید و خرید این تیرآهن ها متوسط بوده و ممکن است بر اساس بازار و شرایط تغییر کند. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

سایز بزرگ (مثل 20 میلی متر به بالا)

مزایای تیرآهن سایز بزرگ به شرح زیر است:

  1. مقاومت بالا: این تیرآهن ها مقاومت بسیار بالاتری نسبت به سایزهای کوچکتر دارند و در پروژه های بزرگ که بار وارد شده بر تیرآهن بسیار زیاد است، مفید هستند.
  2. قابل استفاده در پروژه های بزرگ: مناسب برای پروژه های بزرگ و سازه های بلند.

معایب تیرآهن سایز بزرگ به شرح زیر است: نحوه تشخیص سایز تیرآهن

  1. وزن زیاد: این سایزها وزن زیادی دارند که برای بعضی پروژه ها غیر قابل استفاده هستند.
  2. هزینه بالا: هزینه تولید و خرید این سایزها معمولاً بیشتر است.

در بسیاری از پروژه ها، استفاده از ترکیبی از انواع سایز تیرآهن برای بهینه سازی عملکرد و هزینه معمولاً توصیه می شود. انتخاب سایز تیرآهن باید با استانداردها و مقررات مرتبط با سازه ها و ساختمان ها تطابق داشته باشد.

نحوه تشخیص سایز تیرآهن

انتخاب انواع سایز تیرآهن بر اساس نیازهای پروژه

انتخاب سایز مناسب تیرآهن بر اساس نیازهای پروژه، یک مرحله مهم در انتخاب سازه است. بعضی از عواملی که در انتخاب سایز تیرآهن برای یک پروژه باید مورد توجه قرار گیرند، به شرح زیر هستند:

میزان باری که بر تیرآهن وارد می شود: نحوه تشخیص سایز تیرآهن

ابتدا، باید میزان باری که سازه تحمل می کند شناسایی شود و مورد بررسی قرار گیرد. این میزان بار شامل بارهای استاتیکی و بارهای دینامیکی هستند.

تحلیل و طراحی سازه:

این مرحله شامل انتخاب مواد و محاسبه نیروی مورد نیاز برای هر تیرآهن است. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

انتخاب جنس تیرآهن:

بر اساس نیازهای محاسباتی و شرایط محیطی، جنس تیرآهن انتخاب می شود.

میزان مقاومت:

با استفاده از جنس تیرآهن انتخاب شده، میزان مقاومت و استحکام تیرآهن محاسبه می شود. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

اندازه تیرآهن:

با توجه به نیازهای محاسباتی و مقاومت مورد نیاز، سایز مناسب تیرآهن انتخاب می شود. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

بررسی کارایی اقتصادی:

برای انتخاب سایز تیرآهن باید کارایی اقتصادی هم در نظر گرفته شود. بررسی هزینه تولید و نصب تیرآهن در اندازه های مختلف برای ایجاد تعادل بین کارایی و هزینه اهمیت زیادی دارد.

بررسی استانداردها و مقررات:

استانداردها و مقررات مرتبط با سازه ها و ساختمان ها (مثل کد بنیان های ساختمانی ملی) باید برای انتخاب مناسب ترین نوع تیرآهن در نظر گرفته شوند. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

اعتبارسنجی و ارزیابی:

نوع تیرآهن انتخاب شده باید توسط مهندسین مجرب اعتبارسنجی شده و ارزیابی شود تا اطمینان حاصل کنید که تیرآهن مورد نظر به همه نیازهای سازه پاسخ می دهد.

خرید تیرآهن از شرکت آیرونید

در صورت نیاز به راهنمایی در خرید، از کادر متخصص ما که تسلط کامل بر فرآیندهای تولید و تامین نیازهای خریداران دارند، در کوتاه ترین زمان کمک بگیرید. آیرونید با ارائه خدمات آنلاین در جهت رضایت مشتریان، توانسته است در پیشرفت اقتصاد ایران گامی مهم برداشته باشد. تیم آیرونید در زمینه تولید قوطی، لوله، پروفیل های فولادی، با بهترین و بالاترین کیفیت فعالیت دارد. مشتریان عزیز جهت خرید تیرآهن از آیرونید می توانند به سایت رسمی ما مراجعه کرده و سفارش خورد را ثبت و نهایی کنند. نحوه تشخیص سایز تیرآهن

0
دیدگاه شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند
دسترسی سریع
آیرونید، مرکز بزرگ فروش انواع آهن آلات در ایران است که تیرآهن، میلگرد، نبشی، پروفیل، ورق، فنس و … را با بهترین کیفیت و قیمت از کارخانه های تولید کننده مطرح، تامین می کند. این مجموعه سال هاست که فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده و توانسته رضایت افراد بسیاری را جلب کند. برای اطلاعات بیشتر و خرید آهن آلات همین حالا با ما تماس بگیرید.
چگونه اعتماد کنیم
آدرس دفتر مرکزی
طراحی شده در استودیو دیزاین الفبا وب
فیلترها
دسترسی
رتبه بندی
افزودن به کارت
توضیحات